STÁTNÍ PROGRAM NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE A VYUŽITÍ OBNOVITELNÝCH ZDROJU ENERGIE PRO ROK 2000
Rubrika
Dokument
Publikováno
15. 12. 1999
Značka OV
089001-50/99
DOKUMENT; STÁTNÍ PROGRAM NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE A VYUŽITÍ OBNOVITELNÝCH ZDROJU ENERGIE PRO ROK 2000
STÁTNÍ PROGRAM NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE A VYUŽITÍ
OBNOVITELNÝCH ZDROJů ENERGIE PRO ROK 2000
ČÁST A - PROGRAM MPO ČR
Část A - Programy Ministerstva průmyslu a obchodu zajišťované
Českou energetickou agenturou
Vláda ČR a Ministerstvo průmyslu a obchodu na základě Usnesení vlády ČR
č. 1261 ze dne 29.11.1999, návrhu Státního rozpočtu na rok 2000 a Rozhodnutí
č. 156/99 ministra průmyslu a obchodu vyhlašuje část A Státního programu
na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie pro rok 2000
(dále jen Program) a stanovuje zásady pro poskytnutí dotace.
Realizací Programu p o v ě ř u j e Ministerstvo průmyslu a obchodu
Českou energetickou agenturu (dále jen ČEA).
Kapitola 1 - VŠEOBECNÁ ČÁST
Hlavním zaměřením Programu je iniciace provádění energeticky úsporných
opatření v oblasti výroby, distribuce a spotřeby energie a podpora
vyššího využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie s cílem
snížení energetické náročnosti ekonomiky, úspory energetických surovin
a minimalizace zátěže životního prostředí znečišťujícími emisemi.
Důraz je kladen na podporu poradenství, vzdělávání, osvěty a propagace
úspor energie a využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie pro
nejširší veřejnost, na zpracování samostatných energetických auditů bez
návaznosti na okamžitou realizaci navrhovaných opatření v investičních
akcích, navržená beznákladová opatření musí být realizována do tří měsíců
po zpracování a odsouhlasení energetického auditu s vyhodnocením přínosů
do konce roku 2001, a na zpracování energetického průkazu, za účelem
doložení hospodárného využívání energie.
Podpora (s výjimkou Podprogramu VIII. a IX.) je určena i organizacím
v působnosti ústředních orgánů státní správy, v rámci snižování energetické
náročnosti v jednotlivých resortech, včetně resortních bytových,
ubytovacích, zdravotnických a vzdělávacích zařízení se zaměřením
především na zpracování samostatných energetických auditů.
Členění Programu
I. Podprogram podpory úsporného provozování bytových a rodinných domů
II. Podprogram podpory úsporného provozování budov a jejich vybavení
pro potřeby školství
III. Podprogram podpory úsporného provozování budov a jejich vybavení
pro potřeby zdravotnictví
IV. Podprogram podpory úsporného provozování budov a zařízení občanské
vybavenosti a veřejných institucí
V. Podprogram podpory vyššího využití obnovitelných a druhotných
zdrojů energie
VI. Podprogram podpory optimalizace zásobování sídlištních celků energií
VII. Podprogram podpory úspor energie v průmyslu, dopravě a zemědělství
VIII. Podprogram podpory poradenství a vzdělávání k propagaci efektivního
užívání energie s vlivem na životní prostředí
IX. Podprogram podpory zpracování energetických koncepcí měst a obcí
X. Podprogram podpory rozvoje podniků energetických služeb
Čl. 1. - Základní pojmy
Ve smyslu tohoto Programu se rozumí:
Program - část A Státního programu, jehož realizací a následnou kontrolou
byla Ministerstvem průmyslu a obchodu pověřena ČEA.
Podprogram - soubor realizací, které mají společné základní charakteristiky.
Podrobný obsah podprogramů je uveden v kapitole 2 - «Podprogramy a jejich
kritéria».
Akce - jednotlivá realizace, na kterou je možné získat dotaci.
Obnovitelný energetický zdroj - využitelný energetický zdroj, jehož
energetický potenciál se trvale a samovolně obnovuje přírodními procesy.
Druhotný energetický zdroj - využitelný energetický zdroj, jehož
energetický potenciál vzniká jako vedlejší produkt při přeměně a konečné
spotřebě energie.
Energeticky vědomá modernizace - souhrn opatření vedoucích k
efektivnějšímu využívání energie. Zahrnuje např. zvýšení tepelně izolační
funkce stavebních konstrukcí, nasazení regulace a měření, modernizaci
topného zdroje za účelem dosažení vyšší účinnosti, využití obnovitelných
a druhotných zdrojů apod.
Energetický audit - soubor činností, jejichž výsledkem je písemná zpráva,
obsahující:
a) hodnocení současné úrovně energetického hospodářství,
b) celkovou výši technicky dosažitelných energetických úspor,
c) návrhy variant k dosažení energetických úspor včetně jejich
ekonomického zdůvodnění a stanovení okruhu beznákladových opatření,
d) závěrečné doporučení včetně garance správnosti technických a
ekonomických údajů.
Energetický průkaz - vlastník nebo společenství vlastníků budovy nebo
energetického zařízení musí u nových a rekonstruovaných budov splnit
požadavky hospodárné spotřeby energie, vyjádřené zejména hodnotou celkové
tepelné charakteristiky budovy, účinnosti tepelného zdroje atd.
Energetický průkaz bude minimálně obsahovat tyto vyjmenované hodnoty.
Energetické požadavky na budovy - celková tepelná charakteristika objektu
qc [W.m-3.K-1] - viz ČSN 73 0540 část 2 čl. 7.1 a redukovaná tepelná
charakteristika objektu qred [W.m-3.K-1] - viz ČSN 73 0540 část 2 čl. 7.2
slouží k vzájemnému porovnávání energetického řešení budov.
Územní energetická koncepce - vychází ze státní energetické koncepce
a obsahuje cíle a principy řešení energetického hospodářství území.
Formuluje a vytváří na úrovni obce podmínky pro hospodárnou výrobu,
distribuci a spotřebu energie v souladu s potřebami hospodářského
a společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí a šetrného
nakládání s přírodními zdroji energie.
Metoda EPC - smluvně dohodnuté zajištění všech služeb nutných pro realizaci
opatření zaměřených na racionální využívání energie u zákazníka.
Firma provozující služby Energy Performance Contracting (EPC)
plně ručí za dosažení smluvně dohodnutých úspor energie jako zdroje
finančních prostředků na úhradu investic potřebných pro realizaci celého
záměru. Náklady firmy provozující tento typ služeb jsou hrazeny pouze
z prokázané úspory výdajů na energii.
Neinvestiční akce - akce podpořené v rámci Podprogramů VII.B a VIII.
Investiční akce - akce podpořené v ostatních Podprogramech.
EKIS ČEA - Energetické konzultační a informační středisko ČEA.
Čl. 2. - Předmět a účel poskytování podpory
2.1. Cílem Programu je podpora činností směřujících ke zvýšení
efektivnosti využívání energie a rozšíření využívání jejích
obnovitelných a druhotných zdrojů.
2.2. Podpora je poskytována ve formě dotace ze státního rozpočtu
(dále jen «dotace»). Dotace je určena na krytí části nákladů
realizace akce. Výše max. podílu dotace na celkových nákladech je
uvedena v kapitole 2 - «Podprogramy a jejich kriteria».
2.3. Dotace může být použita i na podporu opatření, která jsou
pokračováním již provedených energeticky úsporných postupů a při
dokončení celé akce podle definovaných zásad budou splněna
požadovaná kritéria. Podmínkou poskytnutí dotace musí být realizace
opatření podle zásad státních podpor z let 1991 až 1999, s
prokazatelným doložením již provedených úsporných opatření a
vyhodnocením dosažených přínosů v přiloženém energetickém auditu.
Dotace nesmí být použita na dofinancování stejných opatření, která
již byla v předchozím období podpořena.
2.4. Na dotaci není právní nárok.
2.5. Poskytnuté státní prostředky musí být vyčerpány v daném
rozpočtovém roce.
Čl. 3. - Žádost o poskytnutí podpory
3.1. Žádost musí být předložena v předepsané písemné formě a v elektronické
formě na disketě. Příslušné soubory budou k dispozici na adrese ČEA
a ve střediscích EKIS ČEA (viz příloha č. 2 - «Kontaktní místa»).
3.2. Žádosti doložené požadovanými dokumenty je možno podávat či
zasílat ČEA do 29.2.2000, s výjimkou podprogramu VIII. - viz bod
3.4. Rozhodujícím je datum osobního podání v sekretariátu ČEA či
uvedené na poštovním razítku.
3.3. Požadované podklady k žádosti o dotaci (nevztahuje se na
podprogram VIII.):
- Energetický audit - nevztahuje se na podporu dle odst. 3
podprogramů, tj. zpracování samostatného energetického auditu
(zde se vyžaduje předběžné hodnocení současné úrovně energetického
hospodářství) nebo energetického průkazu (nevztahuje se na
podprogram IX.)
- Ukazatele dluhové služby - pouze města a obce
- Výpis z obchodního rejstříku nebo kopie Živnostenského listu -
pouze podnikatelské subjekty (nevztahuje se na podprogram IX.)
- Výpis z katastru nemovitostí (nevztahuje se na podprogram IX.)
- Vyjádření obce k souladu předkládané investiční akce s územním
dokumentem - pouze k žádosti do podprogramu VI.
3.4. Přihlášky na poradenství pro rok 2000 je nutno podat nejpozději
do 7.1.2000 a pro rok 2001 nejpozději do 30.9.2000. Žádosti o dotaci
na podporu seminářů a konferencí v rámci podprogramu VIII.B. je
možno podávat do 30.9.2000, žádosti o dotaci na zpracování produktů
v rámci podprogramu VIII.C. je možno podávat do 30.6.2000.
3.5. Požadované podklady k žádosti o dotaci pro podprogram X.:
- Dokumentace k zamýšlenému projektu energetických služeb včetně
ekonomického zhodnocení
- Časový harmonogram realizace akce a provozu tepelného hospodářství
podnikem energetických služeb
Čl. 4. - Projednání žádosti o podporu
4.1. Dotace je poskytována na základě výsledku výběrového řízení.
Konečný výběr akcí pro poskytnutí dotace provedou hodnotitelské
komise jmenované předsedou Řídícího výboru ČEA.
4.2. Do 60 dnů po ukončení příjmu žádostí provede ČEA v součinnosti s
hodnotitelskými komisemi kontrolu došlých žádostí a vyřadí žádosti
neobsahující předepsané náležitosti či nesplňující požadovaná
kritéria. Hodnotitelské komise zároveň provedou výběr akcí vhodných
k přidělení dotace. O vyřazení žádosti a výsledku výběrového řízení
bude ČEA žadatele písemně informovat. Přihlášky na poradenství
(VIII.A) pro rok 2000 budou hodnotitelskou komisí vyhodnoceny do
21.1.2000 a výsledky budou neprodleně oznámeny.
4.3. Proti rozhodnutí hodnotitelské komise je možno se odvolat k
řediteli ČEA, který rozhodne o dalším postupu.
4.4. Žadatelé, jejichž žádosti o poskytnutí dotace budou vybrány
hodnotitelskými komisemi, předloží do 30 dnů po vyrozumění o výběru
(neplatí pro dotace v rámci podprogramu VIII a IX a odst. 3
podprogramů):
- projektovou dokumentaci k navrhované demonstrační nebo opakované
akci v rozsahu potřebném k vydání stavebního povolení
- stavební povolení nebo stanovisko příslušného stavebního úřadu k
žádosti o stavební povolení
- doklad o zajištění finančních prostředků na realizaci akce nad
rámec požadované dotace tak, aby bylo jednoznačně prokázáno krytí
potřebných nákladů průběžně po celou dobu realizace akce
- informaci o průběhu výběrového řízení nebo veřejné soutěže na
dodavatele zakázky dle zákona č. 199/1994 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Výběrové řízení nebo veřejná soutěž musí být ukončena do
60 dnů od vyrozumění žadatele o výběru jím podané žádosti
- u akcí podprogramu X. předloží žadatel dotace smlouvu s
provozovatelem zařízení, jehož zásobování energií je předmětem akce,
ve které se provozovatel zavazuje podle sjednaného platebního
kalendáře uhrazovat podniku energetických služeb náklady vzniklé z
podpořené investiční činnosti a následného provozování takto
racionalizovaného energetického hospodářství.
V případě písemného zdůvodnění nedodržení požadovaných termínů na
předložení doplňujících podkladů může ČEA, po odsouhlasení
hodnotitelskou komisí, termíny prodloužit. V opačném případě je
další řízení zastaveno.
4.5. ČEA si vyhrazuje právo požadovat dodání doplňujících podkladů či
informací, pokud to bude nezbytné.
Čl. 5. - Základní předpoklady pro poskytnutí podpory
5.1. Poskytnutí a čerpání dotace je podmíněno dodržením ustanovení
zákonů č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky ČR a obcí v ČR a zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání
veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.
5.2. Veškerá dokumentace vztahující se k podpořeným řešením a použité
materiály, včetně provedení stavebních a montážních prací, musí
odpovídat současně platným předpisům a ČSN.
5.3. Zpracování energetického auditu k ucelenému energetickému hospodářství
žadatele bude podpořeno především v následujících případech:
- pro právnické a fyzické osoby s celkovou roční spotřebou energie
vyšší než 15 000 GJ
- pro příspěvkové a rozpočtové organizace se spotřebou energie vyšší
než 1 000 GJ/rok
- pro výrobce tepla se zdrojem o součtovém výkonu zdroje vyšším než
5 MWt, který při zpracování dokumentace pro vydání územního
rozhodnutí, eventuálně stavebního povolení, pro výstavbu nových a
rekonstrukci stávajících zdrojů nezajistil zavedení kombinované
výroby elektřiny a tepla
- pro výrobce elektřiny z tepelných procesů se zdrojem o součtovém
výkonu zdroje vyšším než 10 MWe, při užití plynových turbin s
výkonem vyšším než 2 MWe a u spalovacích motorů s výkonem vyšším
než 0,8 MWe, který při zpracování dokumentace pro vydání územního
rozhodnutí, eventuálně stavebního povolení, pro výstavbu nových
a rekonstrukci stávajících zdrojů nezajistil zavedení kombinované
výroby elektřiny a tepla.
Čl. 6. - Čerpání prostředků
Akce investičního charakteru
6.1. Při čerpání dotace bude investor postupovat podle «Zásad pro
poskytování a čerpání prostředků státního rozpočtu určených na
pořizování, technická zhodnocení, opravy a udržování investičního
majetku», vydaných MF pod č. j. 113/43850/1998, platných od
1.1.1999, případně ve znění pozdějších předpisů.
6.2. Dotace bude použita výhradně k úhradě nákladů přímo
souvisejících s financováním podpořené akce.
6.3. Akce bude realizována v souladu se zněním žádosti o dotaci a závěry
souvisejícího energetického auditu.
6.4. Za dodržení podmínek účelovosti použití dotace a dosažení cílů
a parametrů akce odpovídá nositel ČEA.
6.5. Doklady, na jejichž základě bude nositel čerpat dotaci, nesmí
být vystaveny před datem 1.1.2000.
6.6. Investor je povinen vést průběžně operativní evidenci o čerpání
a užití finančních prostředků určených na řešení akce v rozsahu
údajů upřesněných ČEA.
6.7. Investor je povinen předložit zprávu o průběhu realizace akce v
roce 2000, včetně finančního zúčtování dotace, a to v termínu do
31.1.2001.
6.8. Investor je povinen realizovat akci:
- zpracování samostatného energetického auditu do 4 měsíců ode dne
vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace. Navržená beznákladová
opatření musí být realizována do tří měsíců po odsouhlasení
energetického auditu s vyhodnocením přínosů do konce roku 2001. Do 5
let od zpracování auditu musí být zahájena realizace doporučené
varianty úsporných opatření definovaných auditem, resp. do 3 let
v případě auditů podpořených u podnikatelských subjektů.
- zpracování energetického průkazu do 6 měsíců ode dne vydání
rozhodnutí o poskytnutí dotace. V případě, že objekt nevyhoví
příslušným parametrům předepsaných ČSN 73 0540, musí být do 12
měsíců od vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace zpracován
energetický audit, do 5 let od zpracování auditu musí být zahájena
realizace doporučené varianty úsporných opatření definovaných
auditem.
- v Podprogramu X. musí být energetický audit zpracován do 6 měsíců
ode dne vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace. Realizace akce musí
být zahájena do 12 měsíců od zpracování auditu, realizace akce musí
být dokončena do 30 měsíců ode dne vydání Rozhodnutí o poskytnutí
dotace.
- zpracování produktu včetně posouzení v oponentním řízení nejpozději
do 30. 11. 2000.
- organizace semináře nebo konference nejpozději do 31.12.2000.
- u ostatních akcí do 18 měsíců ode dne vydání rozhodnutí o poskytnutí
dotace. Akce je považována za dokončenou, je-li protokolárně převzata
a je-li vydáno kolaudační rozhodnutí, nebo je objekt či zařízení
uvedeno do zkušebního provozu.
6.9. Při změně harmonogramu prací je investor povinen předat ČEA písemnou
zprávu a navrhnout další postup, nejdéle do 30 dnů ode dne, kdy bylo
o této skutečnosti rozhodnuto. ČEA následně rozhodne o dalším postupu.
6.10. Investor předloží do 30 dnů po dokončení realizace akce závěrečnou
zprávu, vyúčtování investičních nákladů akce a kopii kolaudačního
rozhodnutí, je-li vydáno.
6.11. Investor je povinen po dobu dvou let od definitivního přiznání dotace
poskytovat ČEA roční přehledy o dosažení projektovaných parametrů akce.
Akce neinvestičního charakteru
6.12. Při čerpání dotace bude příjemce dotace postupovat podle «Zásad
pro poskytování a čerpání neinvestičních dotací ze státního
rozpočtu», vydaných MF pod č. j. 115/87361/1998, platných od
1.1.1999, případně ve znění pozdějších předpisů.
6.13. Dotace bude použita výhradně k úhradě nákladů přímo souvisejících
s realizací podpořené akce.
6.14. Akce bude realizována v souladu s věcným zněním žádosti o dotaci
a smlouvy o poskytnutí dotace.
6.15. Za dodržení podmínek účelovosti použití dotace a dosažení cílů
a parametrů akce odpovídá příjemce dotace ČEA.
6.16. Příjemce dotace je povinen vést průběžně operativní evidenci o čerpání
a užití finančních prostředků určených na řešení akce v rozsahu údajů
dle požadavků ČEA.
6.17. Příjemce dotace je povinen předložit zprávu o průběhu realizace
akce v roce 2000, včetně finančního zúčtování dotace, a to v termínu
do 31.1.2001.
Čl. 7. - Vyhodnocení plnění podmínek a definitivní přiznání dotace
7.1. Investor, jemuž byla poskytnuta dotace na investiční akci (s výjimkou
auditů a průkazů) je povinen předložit nejpozději do 18 měsíců
od data dokončení realizace akce závěrečné vyhodnocení, které
bude doloženo podrobným energetickým auditem, popisujícím konečný
stav a roční zhodnocení provozu s vyčíslením skutečně dosažených
parametrů. Následně ČEA zahájí Řízení o definitivním přiznání
dotace.
7.2. Dotaci na zpracování samostatného energetického auditu a energetického
průkazu je možno definitivně přiznat až po splnění podmínek
definovaných v bodě 6.8.
7.3. Dotaci na poskytované poradenství v rámci Podprogramu VIII.A a
na akce v rámci Podprogramu VIII.B je možno definitivně přiznat
až po odsouhlasení zprávy zpracované dle bodu 6.7.
7.4. Dotaci na zpracování produktu v rámci podprogramu VIII.C je
možno definitivně přiznat až po provedení oponentního řízení,
zapracování připomínek do produktu a odsouhlasení zprávy zpracované
dle bodu 6.7.
7.5. V případě nedodržení podmínek přiznání dotace stanoví ČEA další
postup, včetně případného snížení celkové výše dotace.
Čl. 8. - Společná ustanovení
8.1. Příjemce dotace souhlasí se zveřejněním svého jména (obchodního
jména), adresy, dotačního titulu, parametrů akce a výše poskytnuté
dotace.
8.2. Příjemce dotace je povinen do doby definitivního přiznání dotace
umožnit ČEA nebo jí pověřené osobě provádění kontroly související
s věcným plněním podmínek čerpání obsažených v Rozhodnutí, a to v
technické i ekonomické části, resp. ve smlouvě.
8.3. Účelné a hospodárné využití prostředků poskytnutých ze státního
rozpočtu bude předmětem kontroly ze strany MPO ČR a ČEA. ČEA je
oprávněna pověřit další právnické i fyzické osoby výkonem činností
pro zajištění realizace části A Programu. Těmto subjektům budou
poskytnuty potřebné údaje pro daný účel a budou je považovat za
obchodně důvěrné.
8.4. Metodiky zpracování energetického auditu, energetického průkazu,
energetické koncepce a poskytování služeb EPC jsou uvedeny v příloze
1 Programu, dále jsou k dispozici na kontaktních adresách uvedených
v Příloze 2.
8.5. Dotace poskytnutá na zpracování samostatného energetického
auditu nebo energetického průkazu nezakládá povinnost vyhlašovatele
Programu finančně přispět na náklady spojené s realizací
doporučených opatření.
8.6. Příjemce dotace při jakékoliv změně majetkoprávních vztahů
zajistí převedení veškerých svých závazků a práv vyplývajících z
Rozhodnutí právní formou na nástupce investora, ať jím je právnická
nebo fyzická osoba. Investor je povinen vyžádat si písemný souhlas
ČEA před podpisem smlouvy o převodu.
Přílohy: 1. metodika zpracování energetického auditu
2. seznam kontaktních míst
(Přílohy materiálu Metodika energetického průkazu, energetické koncepce
a poskytování služeb EPC budou dostupné na kontaktních místech a na
internetových stránkách ČEA)
----------
Kapitola 2 - PODPROGRAMY A JEJICH KRITÉRIA
I. Podprogram podpory úsporného provozování bytových a rodinných domů
Dotace může být poskytnuta vlastníkům bytových a rodinných domů s trvalým
sídlem na území ČR.
1. Obsah demonstračních akcí
1.1. Energeticky vědomá modernizace bytového domu s použitím:
a) aktivních solárních systémů, jejichž využitím bude dosaženo
minimální snížení spotřeby energie na přípravu TUV o 30 %, přičemž
výsledná tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN
doporučená.
b) aktivních solárních prvků fasádních systémů, přičemž výsledná
tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN doporučená.
c) aktivních solárních systémů a zároveň bude provedena rekonstrukce
stávajícího zdroje tepla (domovní, bloková kotelna) se snížením nově
instalovaného výkonu minimálně o 60 %, přičemž výsledná tepelná
charakteristika objektu qc bude menší než qcN doporučená.
1.2. Výstavba nízkoenergetického bytového domu o celkové tepelné
charakteristice objektu qc menší než qredN doporučená, přičemž
průměrná velikost jedné bytové jednotky nepřekročí 220 m3.
1.3. Výstavba nízkoenergetického rodinného domu o celkové tepelné
charakteristice objektu qc menší než qredN doporučená, přičemž
průměrná velikost jedné bytové jednotky nepřekročí 300 m3.
Dotace na demonstrační akci může činit až 30 % celkových
investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na
jednu akci. Výše dotace je omezena 250 tis. Kč na jednu bytovou
jednotku.
2. Obsah opakovaných akcí
2.1. Energeticky vědomá modernizace:
a) - bytových domů realizovaných v tradiční cihelné technologii,
přičemž výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude
menší než qc,N požadovaná.
b) - bytových domů realizovaných v panelové technologii, přičemž
výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než
qc,N požadovaná.
c) - rodinných domů, přičemž výsledná celková tepelná charakteristika
objektu qc bude menší než qc,N požadovaná.
2.2. Energeticky vědomá modernizace bytového domu při současném
zvětšení stávající vytápěné plochy o půdní vestavby nebo střešní
nástavby, přičemž výsledná celková tepelná charakteristika objektu
qc bude menší než qc,N požadovaná.
2.3. Souhrn energeticky úsporných opatření v bytovém domě a v rozvodech
tepla umožňujících při rekonstrukci stávajícího zdroje tepla (domovní,
bloková kotelna) snížení nově instalovaného výkonu minimálně o 45 %.
Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qc,N
požadovaná.
Dotace na opakovanou akci může činit až 15 % celkových investičních
nákladů na úsporná opatření, max. však 10 mil. Kč na jednu akci.
Výše dotace je omezena 30 tis. Kč na jednu bytovou jednotku v bytovém
domě a 80 tis. Kč v rodinném domě.
3. Opatření na podporu zvýšení účinnosti užití energie
3.1. Zpracování samostatného energetického auditu bytového domu
(bez návaznosti okamžité realizace navrhovaných opatření).
3.2. Zpracování energetického průkazu nového nebo rekonstruovaného
bytového domu za účelem doložení hospodárného využívání energie na
vytápění objektu a přípravu teplé užitkové vody.
Dotace na podporu zpracování samostatného energetického auditu nebo
průkazu může činit max. 80 % nákladů, u rozpočtových organizací
jednotlivých rezortů až 100 %.
II. Podprogram podpory úsporného provozování budov a jejich vybavení pro
potřeby školství
Dotace může být poskytnuta vlastníkům budov a jejich technických zařízení
s trvalým sídlem v ČR.
1. Obsah demonstračních akcí
1.1. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického
vybavení s využitím odpadního tepla z technologických zařízení
a z provozních částí budov pro vytápění nebo přípravu TUV. Energie
získaná z odpadního tepla musí nahradit minimálně 15 % celkové
potřebné energie pro vytápění školního zařízení. Výsledná celková
tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN doporučená.
1.2. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického
vybavení umožňující použití obnovitelných a druhotných zdrojů
energie pro provoz s konečnou sníženou roční spotřebou energie
minimálně o 45 %. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu
qc bude menší než qcN doporučená.
Dotace na demonstrační akci může činit až 30 % celkových investičních
nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci.
2. Obsah opakovaných akcí
Energeticky vědomá modernizace budov
2.1. - a rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje. Při výběru
regulace by mělo být upřednostňováno nasazení dispečerského řízení
umožňující časově a teplotně nezávislou regulaci vytápění místností
nebo částí budov. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu
qc bude menší než qcN požadovaná.
2.2. - při současném zvětšení plochy pro výuku a související aktivity.
Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než
qcN požadovaná.
2.3. Energeticky úsporné osvětlení s použitím automatické regulace
v závislosti na denním světle s úsporou energie o 15 %.
Dotace na opakovanou akci může činit až 15 % celkových investičních
nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci.
3. Opatření na podporu zvýšení účinnosti užití energie
3.1. Zpracování samostatného energetického auditu (bez návaznosti
okamžité realizace navrhovaných opatření).
3.2. Zpracování energetického průkazu za účelem doložení hospodárného
využívání energie
Dotace na podporu zpracování samostatného energetického auditu nebo
průkazu může činit max. 80 % nákladů, u rozpočtových organizací
jednotlivých rezortů až 100 %.
III. Podprogram podpory úsporného provozování budov a jejich vybavení pro
potřeby zdravotnictví
Dotace může být poskytnuta vlastníkům budov a jejich technických zařízení
s trvalým sídlem v ČR.
1. Obsah demonstračních akcí
1.1. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického
vybavení s využitím odpadního tepla z technologických zařízení
a z provozních částí budov pro vytápění nebo přípravu TUV. Energie
získaná z odpadního tepla musí nahradit minimálně 15 % celkové
potřebné energie pro vytápění zdravotnického zařízení. Výsledná
celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN
doporučená.
1.2. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického
vybavení s použitím obnovitelných a druhotných zdrojů energie pro
provoz s konečnou sníženou roční spotřebou energie minimálně o 45 %.
Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než
qcN doporučená.
Dotace na demonstrační akci může činit až 30 % celkových
investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na
jednu akci.
2. Obsah opakovaných akcí
Energeticky vědomá modernizace budov
2.1. - a rekonstrukce otopné soustavy s aplikací inteligentních
systémů řízení a rekonstrukce topného zdroje. Při volbě topného
zdroje bude upřednostňována kombinovaná výroba elektrické energie a
tepla, pokud energetický audit neprokáže vhodnější řešení. Výsledná
celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN
požadovaná.
2.2. - při současném zvětšení plochy pro související aktivity.
Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než
qcN požadovaná.
Dotace na opakovanou akci může činit až 15 % celkových investičních
nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci.
3. Opatření na podporu zvýšení účinnosti užití energie
3.1. Zpracování samostatného energetického auditu (bez návaznosti
okamžité realizace navrhovaných opatření).
3.2. Zpracování energetického průkazu za účelem doložení hospodárného
využívání energie.
Dotace na podporu zpracování samostatného energetického auditu nebo
průkazu může činit max. 80 % nákladů, u rozpočtových organizací
jednotlivých rezortů až 100 %.
IV. Podprogram podpory úsporného provozování budov a zařízení občanské
vybavenosti a veřejných institucí
Dotace může být poskytnuta vlastníkům budov a jejich technických zařízení
s trvalým sídlem v ČR.
1. Obsah demonstračních akcí
1.1. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického
vybavení s využitím odpadního tepla z technologických zařízení a z
provozních částí budov pro vytápění nebo přípravu TUV. Takto získaná
energie musí nahradit minimálně 15 % celkově potřebné energie pro
provoz zařízení. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc
bude menší než qcN doporučená.
1.2. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického
vybavení s použitím obnovitelných a druhotných zdrojů energie pro
provoz s konečnou sníženou roční spotřebou energie minimálně o 30 %.
Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než
qcN doporučená.
Dotace na demonstrační akci může činit až 30 % celkových
investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na
jednu akci.
2. Obsah opakovaných akcí
Energeticky vědomá modernizace budov
2.1. - a rekonstrukce otopné soustavy s aplikací inteligentních
systémů řízení a rekonstrukce topného zdroje. Při volbě topného
zdroje bude upřednostňována kombinovaná výroba elektrické energie a
tepla, pokud energetický audit neprokáže vhodnější řešení. Výsledná
celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN
požadovaná.
1.2. - při současném zvětšení plochy pro související aktivity.
Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než
qcN požadovaná.
Dotace na opakovanou akci může činit až 15 % celkových investičních
nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci.
3. Opatření na podporu zvýšení účinnosti užití energie
3.1. Zpracování samostatného energetického auditu (bez návaznosti
okamžité realizace navrhovaných opatření).
3.2. Zpracování energetického průkazu za účelem doložení hospodárného
využívání energie.
Dotace na podporu zpracování samostatného energetického auditu nebo
průkazu může činit max. 80 % nákladů, u rozpočtových organizací
jednotlivých rezortů až 100 %.
V. Podprogram podpory vyššího využití obnovitelných a druhotných zdrojů
energie
Dotace může být poskytnuta obcím a podnikatelským subjektům s trvalým
sídlem v ČR.
1. Obsah demonstračních akcí
1.1. Kombinovaná výroba tepla a elektřiny v zařízení na využití biomasy.
1.2. Instalace souboru zařízení pro využití obnovitelných a druhotných
zdrojů energie, jako jediného zdroje tepelné a elektrické energie
potřebné pro krytí energetické spotřeby obce, resp. obytného celku.
Dotace na demonstrační akci může činit až 30 % celkových investičních
nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci.
2. Obsah opakovaných akcí
Výstavba, obnova nebo rekonstrukce zařízení. Požadovaná doba
návratnosti vložených finančních prostředků je max. do poloviny
životnosti zařízení a dále musí být splněny následující základní
podmínky:
- naměřená roční průměrná rychlost větru musí být u větrných
elektráren vyšší než 4,8 m/s
- nově instalovaná turbína u malých vodních elektráren musí dosáhnout
v provozním optimu minimální účinnosti 85 %, měřeno na spojce
turbíny, u renovací starších typů je nutno dosáhnout minimální
účinnost 80 %, při nezbytnosti jejich koncepce automatického provozu
jako průtočné MVE
- kogenerační jednotky a kotle na využití biomasy musí mít účinnost
min. 80 % při jmenovitém výkonu
- tepelná čerpadla by měla mít následující topné faktory garantované
výrobcem pro teplotu vstupu/výstupu:
Země voda 0 oC/35 oC topný faktor vyšší než 3,9
Voda voda 10 oC/35 oC topný faktor vyšší než 4,8
Vzduch voda 7 oC/35 oC topný faktor vyšší než 3,9
Tepelná čerpadla do výkonu 100 kW nesmí obsahovat chladivo s tzv.
«tvrdými» freony, např. R22.
- u solárních kolektorů musí být dodržena optická účinnost min. 80 %
při jejich klidové teplotě min. 115 oC (při teplotě vzduchu +25 oC)
(mimo kolektory s fresnelovými čočkami).
Dotace na opakovanou akci může činit až 15 % celkových investičních
nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci.
3. Opatření na podporu zvýšení účinnosti užití energie
Zpracování samostatného energetického auditu k obnově nebo
rekonstrukci zařízení za účelem racionalizace jeho provozu.
Dotace na podporu zpracování samostatného energetického auditu může
činit max. 80 % nákladů.
VI. Podprogram podpory optimalizace zásobování sídlištních celků energií
Dotace může být poskytnuta vlastníkům zařízení na výrobu a dodávku
energie s trvalým sídlem v ČR.
1. Obsah demonstračních akcí
Komplexní modernizace zásobování sídlištního celku energií
1.1. Realizace demonstračního projektu musí být provedena některým
z následujících technických opatření současně ve zdrojové
i distribuční části:
Zdrojová část:
a) Sdružení více malých zdrojů tepla (blokové a domovní kotelny)
do 1 většího zdroje s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny do
maximálního výkonu 5 MW. Minimální dosažená úspora primární energie
30 %.
b) Rekonstrukce zdroje tepla na zdroj s kombinovanou výrobou tepla a
elektřiny o maximálním tepelném výkonu 50 MW. Minimální dosažená
úspora primární energie 33 %.
c) Přechod na jiné palivo nebo způsob spalování, který sníží, při
nezměněném množství do sítě dodávaného tepla, spotřebu paliva
minimálně o 20 %.
Distribuční část:
a) Modernizace tepelné sítě s úsporou minimálně 10 % tepla dodávaného
zdrojem do sítě nebo elektrické energie pro čerpadla.
b) Rekonstrukce parní sítě na horkovodní nebo teplovodní spojená s
úsporou minimálně 20 % tepla dodávaného zdrojem do sítě.
c) Modernizace předávacích stanic spojená s decentralizací přípravy
teplé užitkové vody, tj. především s náhradou čtyřtrubkových
sekundárních rozvodů, s úsporou energie min. 10 %.
d) Modernizace měření a regulace s úsporou minimálně 10 % tepla
dodávaného zdrojem do sítě.
Opatření a) a c), při kterých se dosáhne zmenšení čerpací práce,
musí přinést úsporu minimálně 10 % elektrické energie.
1.2. Rekonstrukce zdrojové části s použitím technologie čistého uhlí.
1.3. Rozvoj spotřebitelské oblasti v soustavě CZT využitím tepla
získaného realizací komplexní modernizace zásobování sídlištního
celku energií a realizací energeticky úsporných opatření u konečného
spotřebitele jako zdroje pro rozšíření oblasti zásobování
o minimálně 15 %.
1.4. Optimalizace zásobování sídlištního celku energií decentralizovaným
způsobem s prokazatelnou úsporou energie minimálně 30 %
a odpovídajícím snížením zátěže životního prostředí.
Dotace na demonstrační akci může činit až 25 % celkových investičních
nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci.
2. Obsah opakovaných akcí
2.1. Rekonstrukce zdroje tepla z důvodu změny paliva nebo způsobu
spalování se snížením spotřeby paliva minimálně o 15 %. Při volbě
typu zdroje bude upřednostňována kombinovaná výroba elektrické
energie a tepla, pokud energetický audit neprokáže vhodnější řešení.
2.2. Technická opatření v distribuční části s použitím některých z
následujících opatření při úspoře tepla dodávaného ze zdroje do sítě
minimálně o 10 %:
a) modernizace tepelné sítě
b) rekonstrukce parní sítě na horkovodní nebo teplovodní
c) decentralizace přípravy teplé užitkové vody
d) modernizace předávacích stanic
e) modernizace systému měření a regulace
Dotace na opakovanou akci může činit až 15 % celkových investičních
nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci.
3. Opatření na podporu zvýšení účinnosti užití energie
3.1. Zpracování samostatného energetického auditu (bez návaznosti
okamžité realizace navrhovaných opatření).
3.2. Zpracování energetického průkazu za účelem doložení hospodárného
využívání energie.
Dotace na podporu zpracování samostatného energetického auditu nebo
průkazu může činit max. 80 % nákladů, u rozpočtových organizací
jednotlivých rezortů až 100 %.
VII. Podprogram podpory pro úspory energie v průmyslu, dopravě a zemědělství
Dotace může být poskytnuta podnikatelským a právnickým subjektům s trvalým
sídlem v ČR.
1. Členění podprogramu VII.
VII.A. úspory energie v průmyslu
VII.B. aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky
úsporná opatření
VII.C. energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v dopravě
VII.D. energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v zemědělství
2. Obsah akcí
VII.A. Úspory energie v průmyslu
Předmětem je podpora realizací opatření ke snížení energetické
náročnosti technologických procesů nebo zařízení průmyslových
podniků, případně jejich účelné doplnění k využití energie z
technologických procesů včetně využití trigenerace pro potřeby
chlazení. Opatření musí být mimořádně energeticky účinná nebo
zabezpečující nové směry ve snižování energetické náročnosti a
zátěže životního prostředí. Doplňujícími opatřeními může být i
zateplení průmyslových objektů a rekonstrukce otopné soustavy včetně
nasazení kogenerace na bázi technologického i zemního plynu ve vazbě
na optimalizaci celkové energetické náročnosti podniku.
VII.B. Aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky
úsporná opatření
Podpora aplikací moderních technologií a materiálů pro energeticky
úsporná opatření je zaměřena na dokončení a ověření systémů a jejich
komponentů pro energeticky úsporná opatření a využití obnovitelných
zdrojů energie, včetně snížení energetické náročnosti recyklací
stavebních materiálů a rekonstrukcí elektrických přímotopů
umožňujících jejich využití v akumulačním režimu.
Podmínkou poskytnutí podpory je výstup na úrovni ověřovací série
nebo realizace pilotního projektu do konce roku 2000.
VII.C. Energeticky úsporná opatření, obnovitelné a druhotné zdroje
v dopravě
Podpora energeticky úsporných opatření a využití obnovitelných
a druhotných zdrojů v dopravě opatření je zaměřena na realizace
komplexu technických opatření pro snižování energetické náročnosti
dopravních prostředků a obslužných technických zařízení a technologií,
včetně použití obnovitelných a druhotných energetických zdrojů.
VII.D. Energeticky úsporná opatření, obnovitelné a druhotné zdroje
v zemědělství
Podpora je zaměřena na realizace komplexu technických opatření pro
snižování energetické náročnosti zemědělských provozů úpravou
obslužných technických zařízení, použití obnovitelných a druhotných
zdrojů a biomasy, využití bioplynových stanic s použitím
kogeneračních jednotek a spaloven odpadů v zemědělství.
Dotace na akci může činit až 30 % celkových investičních nákladů na
úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci.
3. Opatření na podporu zvýšení účinnosti užití energie
3.1. Zpracování samostatného energetického auditu provozního nebo
výrobního zařízení v oblasti průmyslu, dopravy a zemědělství (bez
návaznosti okamžité realizace navrhovaných opatření).
3.2. Zpracování energetického průkazu provozního nebo výrobního
zařízení v oblasti průmyslu, dopravy a zemědělství za účelem
doložení hospodárného využívání energie.
Dotace na podporu zpracování může činit až 80 % nákladů na audit
nebo průkaz.
VIII. Podprogram podpory poradenství a vzdělávání k propagaci efektivního
užívání energie s vlivem na životní prostředí
Předmětem podpory je zajišťování bezplatné poradenské služby pro
veřejnost, organizace vzdělávacích akcí k hospodárnému užití energie
a propagace aktivit vedoucích k úsporám energie. Přínosem je zvýšení
energetického vědomí široké veřejnosti a iniciace energeticky šetrného
chování spotřebitelů energie.
Podpora poradenské činnosti může být poskytnuta právnickým a fyzickým osobám
působícím v oblasti energetiky a jejích dopadů na životní prostředí, které
prokáží odpovídající odbornost, vzdělání a dosavadní praxi v oboru, disponují
vhodným technickým vybavením stálého pracoviště a které v rámci své další
činnosti nejsou ve vlastnickém, spoluvlastnickém, členském, pracovním nebo
obdobném vztahu k výrobcům, dovozcům a provozovatelům energetických zdrojů
a jejich zařízení nebo výrobků a materiálů používaných pro efektivní využití
energie. Z podpory nelze hradit náklady na pořízení technického vybavení
středisek a vzdělávacích pracovišť a nákladů na jejich provoz.
Podpora vzdělávací činnosti a propagace postupů k efektivnímu užívání energie
může být poskytnuta právnickým a fyzickým osobám s trvalým sídlem v ČR.
Členění podprogramu VIII.
VIII.A Poradenství k efektivnímu využívání energie s vlivem na zlepšení
životního prostředí
Bezplatné poradenské služby k efektivnímu využívání energie s následným
snížením zátěže životního prostředí vykonávají energetičtí poradci na
základě osvědčení vydaného ČEA pro příslušné časové období, sdruženi v
síti energetických konzultačních a informačních středisek ČEA (EKIS ČEA)
na celém území ČR. Poradenství je zaměřeno zejména do oblastí tvorby
koncepce zásobování energií na úrovni měst a obcí, výstavby, modernizace
a rekonstrukce zdrojů tepla včetně využití alternativních zdrojů energie,
rozšíření kogenerační výroby tepla a elektřiny, rozvodů tepla a teplé
užitkové vody, regulace a měření výroby a dodávky tepla a teplé užitkové
vody, energetiky a stavební fyziky budov a jejich zateplování, průmyslové
energetiky a rozvoje využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie
vedoucí ke snížení spotřeby primárních energetických zdrojů.
VIII.B. Vzdělávání k úsporám energie s vlivem na zlepšení životního prostředí
Náplní tohoto podprogramu je podpora vzdělávání k hospodárnému užití
energie a obnovitelných zdrojů. Bude podporováno zejména organizování
odborných kursů, seminářů a konferencí neziskového charakteru, které jsou
orientovány na cílové skupiny veřejnosti.
VIII.C.1. Produkty k podpoře poradenství
K podpoře poradenství budou produkty zpracované ve třech úrovních, a to
pro širokou veřejnost bez technického povědomí, pro odborné pracovníky
státního i soukromého sektoru a k zvýšení informovanosti projektantů,
investorů, ale i podnikatelů v oblasti výroby, distribuce a spotřeby
energie.
Tyto produkty tvoří ucelenou publikační řadu ČEA pro rok 2000 obsahující:
- technické a ekonomické podklady pro zpracování energetických
koncepcí měst a obcí
- technické a ekonomické podklady pro zpracování energetických auditů
pro jednotlivé skupiny výrobců, distributorů a spotřebitelů energie
- sborníky technických řešení opatření vedoucích k efektivnímu
využívání energie a jejích obnovitelných zdrojů včetně zhodnocení
nároků na investice
- technické podklady pro monitorování a vyhodnocování efektivnosti
využívání energie (M+T)
- technické podklady pro zpracování dokumentace o efektivnosti
využívání energie (energetické průkazy budov a zařízení na výrobu,
rozvod a spotřebu energie)
- katalogové listy progresivních materiálů, výrobků a jejich sestav,
technických postupů a projektů k efektivnímu využívání energie a
jejích obnovitelných zdrojů
- technické a ekonomické podklady k realizaci energeticky úsporných
projektů při financování třetí stranou (EPC)
- tvorba a rozvoj informačních databázových systémů k podpoře
efektivního využívání energie a obnovitelných zdrojů
- tvorba a rozvoj softwaru pro podporu poradenství a projektování v oblasti
efektivního využívání energie a obnovitelných zdrojů
VIII.C.2. Materiály pro vzdělávání k úsporám energie
Dotace je určena tvorbě informačního a vzdělávacího materiálu. Materiály
ke vzdělávání musí mít takovou formu zpracování, aby byly současně
využitelné pro poradenství k efektivnímu využívání energie a jejích
obnovitelných zdrojů, případně i pro rozšíření vzdělávání v základním
a středním školství.
VIII.C.3 Propagace efektivního využívání energie a jejích obnovitelných
zdrojů s vlivem na zlepšení životního prostředí
Bude poskytována dotace tvorbě a realizaci TV a rozhlasových pořadů,
videoprogramů, prezentaci v tisku, výstavám a dalším formám neziskové
propagace postupů, vedoucích k zvýšení efektivnosti využívání energie
a jejích obnovitelných zdrojů.
Celková výše dotace na výkon poradenské činnosti v síti EKIS ČEA,
organizaci odborných kursů, seminářů a konferencí a propagaci může pokrýt
maximálně 60 % celkem vykonané poradenské, organizační a propagační
činnosti.
Celková výše dotace na činnosti související se zpracováním produktů
k podpoře poradenství, vzdělávání a propagaci efektivního využívání energie
může pokrýt až 100 % nákladů na činnosti přímo spojené se zpracováním
podpořeného produktu.
Pokud je podpořený produkt dílem podle autorského zákona, příjemce dotace
postupuje ČEA veškerá autorská práva související s užitím a šířením
produktu, a to po celou dobu ochrany autorského práva bez teritoriálního
omezení, v rozsahu podle potřeb ČEA.
Poskytnutá dotace nesmí být použita na propagaci firemních materiálů a zájmů.
IX. Podprogram podpory zpracování energetických koncepcí měst a obcí
Dotace může být poskytnuta obcím a městům ČR, resp. sdružení obcí, s počtem
obyvatel minimálně 2000 obyvatel.
1. Obsah energetické koncepce
a) rozbor trendů vývoje poptávky po energii, včetně cen a nákladů
b) rozbor možných zdrojů a způsobů výroby, rozvodů a spotřeby energie
c) hodnocení využitelnosti obnovitelných zdrojů energie
d) hodnocení možných úspor z hospodárného využití energie
e) vybranou variantu řešení včetně zdůvodnění a vyhodnocení vlivu na
životní prostředí
Podrobné zpracování energetické koncepce se řídí metodikou ČEA.
2. Výstup energetické koncepce
Výstupem dokumentu musí být návrh řešení a otevřený model doporučené
skladby forem energie pro zásobování daného území, vytvořený na
základě optimalizace využití všech dostupných zdrojů energie metodou
nejnižších nákladů a podpořený hodnocením minimalizace zátěže
životního prostředí škodlivinami z emisí spalovacích procesů v dané
oblasti. Otevřený model musí umožňovat pro příslušné časové období,
podle vývoje podmínek, vnášet korektury na straně potřeb i jejich
pokrývání.
Na vypracování energetické koncepce může být žadateli poskytnuta
dotace až do výše 50 % nákladů, max. 500 tis. Kč.
X. Podprogram podpory rozvoje podniků energetických služeb
Cílem podprogramu je realizace energeticky úsporných opatření podniky
energetických služeb v zařízeních pro potřeby školství, zdravotnictví
a sociálních služeb, provozovaných se státním příspěvkem.
Dotace může být poskytnuta podniku energetických služeb zabývajícímu
se výstavbou, rekonstrukcí nebo modernizací zdrojů tepla, tepelných
distribučních sítí, budov a jejich technických vybavení, a jejich
následným provozováním. Subjekt musí působit na území České republiky
a nesmí mít více než 250 zaměstnanců v době podání žádosti o dotaci.
Dotace je určena na zpracování energetického auditu, který potvrdí
možnost realizace zamýšleného projektu. Celková výše dotace může být až
100 % nákladů na zpracování energetického auditu, nejvýše však 500 tis.
Kč pro jeden projekt.
----------
Příloha č. 1
Metodický pokyn ke zpracování energetického auditu
Metodický pokyn upravuje zpracování energetického auditu (dále EA)
v návaznosti na platné legislativní a technické normy
Výstupem energetického auditu je zpráva, která obsahuje:
1. Identifikační údaje
- zadavatele auditu, tj. název firmy nebo jméno fyzické osoby, právní
forma, adresa, telefonní a faxové spojení, IČO, jméno odpovědného
zástupce
- provozovatele předmětu energetického auditu, pokud je různý od
zadavatele auditu
- zpracovatele (energetického auditora), tj. jméno, adresa, telefonní
a faxové spojení, IČO, číslo a datum vydání oprávnění k výkonu
auditorské činnosti
- předmětu energetického auditu, tj. podnik, provozovna, zařízení,
stavba, projekt atd., přesné místo, kde je předmět auditu umístěn,
vč. adresy, majetkoprávní vztah k zadavateli auditu
2. Popis výchozího stavu
Energetický audit musí obsahovat údaje o:
a) stávajícím předmětu energetického auditu nebo projektové dokumentaci
b) energetických vstupech a výstupech
c) vlastních energetických zdrojích
d) rozvodech energie
e) významných spotřebičích energie
a) Základní údaje o předmětu EA
- název předmětu energetického auditu
- základní popis
- charakteristika výroby firmy (sortiment výrobků, ucelenost výrobní
technologie)
- situační plán
- seznam všech budov s uvedením jejich účelu
- výčet všech energeticky významných výrobních technologií
Důležitou informací jsou zejména:
- dostupná výkresová a jiná dokumentace
- provozní režim (počet pracovních dnů v týdnu a směnnost)
- počet zaměstnanců
- výkony (produkce)
- smluvní závazky mající vztah k energetickému hospodářství
- atd.
b) Základní údaje o energetických vstupech do předmětu EA
Stanovení roční výše vnějších energetických vstupů do předmětu EA
(stav před realizací projektu).
Příklad tabelárního zpracování:
Pro rok: před realizací projektu
Vstupy paliv Jednotka Množství Výhřevnost Přepočet Roční
a energie GJ/jednotku na GJ náklady
v Kč
Nákup el. energie MWh 3,6
Nákup tepla GJ
Zemní plyn tis. m3
Hnědé uhlí t
Černé uhlí t
Koks t
Jiná pevná paliva t
TTO t
LTO t
Nafta t
Jiné plyny tis. m3
Druhotná energie* GJ
Obnovitelné zdroje** GJ (MWh)
Jiná paliva GJ
Celkem vstupy paliv a energie
Změna stavu zásob paliv (inventarizace)
Celkem spotřeba paliv a energie
* Např. odpadní teplo; ** Např. solární, vodní, větrná, geotermální energie
Roční množství nakupovaných paliv a energie se stanoví z fakturačních
a účetních dokladů.
Je nutné zjistit např. u nákupu elektrické energie množství
nakupované elektřiny, sazbu odběru, sjednané technické maximum,
sjednaná nebo měřená čtvrthodinová maxima v jednotlivých měsících.
Podobně u nákupu tepla je třeba zjistit množství nakupovaného tepla,
druh a parametry topného media, sazba za měrnou jednotku, způsob
měření množství a parametrů tepla a způsob fakturace a analyzovat
plnění smluvně sjednaných technickoekonomických ustanovení.
V případě zdrojů na využití obnovitelné energie se uvádí i parametry
primárního energetického zdroje (např. hydrologické údaje, větrná
charakteristika lokality, parametry nízkopotenciálního tepla apod.).
c) Vlastní energetické zdroje
Pokud v předmětu EA existují vlastní energetické zdroje, sestaví se
základní roční bilanční tabulka výroby energie ze zdrojů v objektu
v následujícím rozsahu (opět stav před realizací projektu).
Příklad tabelárního zpracování:
Pro rok: před realizací projektu
ř. Ukazatel Jednotka Roční hodnota
1 Instalovaný elektrický výkon celkem MW
2 Instalovaný tepelný výkon celkem MWtep
3 Dosažitelný elektrický výkon celkem MW
4 Pohotový elektrický výkon celkem MW
5 Výroba elektřiny MWh
6 Prodej elektřiny (z ř. 5) MWh
7 Vlastní spotřeba elektřiny na výrobu energie MWh
8 Spotřeba tepla v palivu na výrobu elektřiny GJ
9 Výroba dodávkového tepla GJ
10 Prodej tepla (z ř. 9) GJ
11 Spotřeba tepla v palivu na výr.tepla GJ
12 Spotřeba tepla v palivu celkem (ř.8 + ř.11) GJ
Pozn.: Vhodné je sestavení tabulky pro několik předchozích let
(časová řada) v přepočtu klimatické podmínky (denostupně).
Z této tabulky se stanoví průměrné roční energetické účinnosti zdroje,
specifické spotřeby tepla v palivu na výrobu energie a roční využití
zdroje. Současně se uvede popis zdrojů.
Např.:
Zdroj energie - typ (výtopna, teplárna, elektrárna, spalovna)
Pro každou instalovanou jednotku:
- počet, typ, výrobce, rok výroby
- jmenovitý výkon (tepelný, elektrický)
- parametry vyráběného media
- druh paliva
- odlučovací zařízení
d) Rozvod energie v předmětu EA
Pro páteřní a hlavní rozvody se zjistí základní informace:
Např. pro rozvod tepla se uvede:
Úsek Délka Kapacita Průměr Provedení Stáří Tech. stav
.....
.....
.....
.....
Na základě těchto údajů se ověří a aktualizují schémata
energetických rozvodů, zhodnotí se jejich stav a vybavenost měřením
a stanoví se energetické toky v úsecích, které nejsou vybaveny
měřením (v odůvodněných případech je nutné provést potřebná měření).
Stejně se postupuje i u navazujících zařízení (např. předávacích
stanic).
e) Spotřebiče energie
Uvádí se údaje o parametrech a konečné spotřebě energie v
technologických spotřebičích i budovách, které ovlivňují
energetickou bilanci předmětu EA.
Zjišťují se technické parametry spotřebičů energie z pasportů, podle
štítků a z provozních záznamů.
Základními informacemi o technologických spotřebičích jsou:
- druh spotřebiče
- roční provozní hodiny
- energetický příkon:
- teplo (druh teplonosného media a jeho parametry)
- elektrická energie (napěťová úroveň)
- palivo (druh)
- regulace
Údaje o konečné spotřebě je možné zpracovat v tabelární formě.
Např. pro elektrické spotřebiče se zpracuje následující tabulka:
Název Elektrický Roční časové Spotřeba elektřiny
spotřebiče příkon (kW) využití (hod/r) (kWh/r)
.....
.....
.....
.....
V některých případech se stanoví měrné spotřeby paliv a energie na
jednotku produkce energeticky náročných výrobků.
Základními informacemi o budovách jsou:
- dostupná výkresová dokumentace, doplněná případně o doměření a
fotografickou dokumentaci
- faktury či jiné věrohodné dokumenty, dokládající spotřebu energie
v časovém rozsahu několika let
- zkušenosti z provozu získané od managementu spravujícího budovu,
provozní obsluhy a uživatelů
- dopady na životní prostředí
- popis míry zanedbané údržby
- záměry zadavatele EA
3. Zhodnocení výchozího stavu
Pro zhodnocení výchozího stavu je nutné sestavit roční energetickou
bilanci stávajícího předmětu EA na základě informací, získaných
z provedených šetření. Základní tvar je následující:
ř. Ukazatel GJ/r tis. Kč/r
1 Vstupy paliv a energie
2 Změna zásob paliv
3 Spotřeba paliv a energie
4 Prodej energie cizím
5 Konečná spotřeba paliv a energie v objektu (ř.3-ř.4)
6 Ztráty ve vlastním zdroji a rozvodech (z ř.5)
7 Spotřeba energie na vytápění a TUV (z ř.5)
8 Spotřeba energie na technologické a ostatní procesy (z ř.5)
Ukazatele je možno doplnit, případně rozčlenit některé položky
v závislosti na konkrétní situaci. Zejména je účelné členit podle
druhů paliv a energie ř.5, event. ř.6,7,8. Vyhodnocení energetické
účinnosti a dalších ukazatelů jednotlivých částí energetického
hospodářství se provede na základě údajů, získaných při zjištění
výchozího stavu.
Dále se stanoví základní technické ukazatele vlastního energetického
zdroje.
Název ukazatele Výpočet Vypočtená hodnota
(z tabulky zdroje)
Roční energetická účinnost
zdroje (ř.5 x 3,6 + ř.9) : ř.12 desetinné číslo
nebo %
Roční energetická účinnost
výroby elektrické energie ř.5 x 3,6 : ř.8 desetinné číslo
nebo %
Roční energetická účinnost
výroby tepla ř.9 : ř.11 desetinné číslo
nebo %
Specifická spotřeba tepla v palivu
na výrobu elektřiny ř.8 : ř.5 GJ/MWh
Specifická spotřeba tepla v palivu
na výrobu dodávkového tepla ř.11 : ř.9 GJ/GJ
Roční využití instalovaného
elektrického výkonu ř.5 : ř.1 hod./rok
Roční využití dosažitelného
elektrického výkonu ř.5 : ř.3 hod./rok
Roční využití pohotového
elektrického výkonu ř.5 : ř.4 hod./rok
Roční využití instalovaného
tepelného výkonu (ř.9 : 3,6) : ř.2 hod./rok
Z uvedených údajů se určí rezervy na vlastním energetickém zdroji,
hodnotit úroveň energetické účinnosti a ročního využití a stanovit
technické a jiné příčiny, pro které nejsou tyto ukazatele
vyhovující. Podobně se provede i analýza rozvodů energie
a spotřebičů, včetně budov.
U budov se definuje model energetické potřeby stavby a upřesní se
stanovené potřeby energie stavby podle skutečných spotřeb energie v
průběhu několika let.Výsledky se porovnají se směrnými, předepsanými
nebo jinak zjištěnými hodnotami. Stávající potřeby tepla se stanoví
pro normové podmínky k ohodnocení navrhovaných opatření a garanci
dosažitelné potřeby (úspory) energie. Výpočtem se prověří stávající
energetická bilance předmětu EA.
Kontrola stávajících údajů energetické bilance minimálně obsahuje:
- vstupy paliv a energie (zde se kontrolují kvalitativní a
kvantitativní ukazatele nakupovaných paliv a energie, soulad
s příslušnými smlouvami o dodávce a dodržování ceníkových cen)
- změnu stavu zásob paliv (dokládá se řádně provedenou inventarizací
skládek, provádí se rovněž fyzická obhlídka a porovnání vykazovaného
okamžitého stavu se skutečností, ověřují se vykázané ztráty množství
i kvality skladovaných paliv)
- prodej energie cizím (jedná se o prodej elektřiny, tepla, event.
stlačeného vzduchu nebo upravené vody z vlastní výroby - posuzují se
možnosti zvýšení prodeje energie cizím a ověřuje se tvorba
prodejních cen)
- provozní ukazatele vlastního zdroje energie (posuzují se roční
energetické účinnosti, účinnosti jednotlivých agregátů, využití
výkonu, výše instalovaného výkonu, specifické spotřeby, způsob
provozování atd.)
- energetické ztráty v rozvodech energie (posuzuje se úroveň těchto
ztrát a zjišťují se příčiny jejich nadměrné výše, stav tepelných
izolací, způsob provozu rozvodů, jejich dimenze atd.)
- spotřebu energie na vytápění a přípravu TUV (hodnotí se dodržování
tepelné pohody ve vytápěných místnostech, využívání měřicí a
regulační techniky, roční spotřeby tepla na měrný byt, spotřeba TUV
na osobu atd.)
- tepelně technické parametry budov
- spotřebu energie na technologické výrobní procesy (provádí se
energetická analýza výrobních technologií a doporučuje se v této
oblasti sjednat jako subdodavatele odborníka na příslušné
technologické procesy)
- spotřebu energie na ostatní procesy (větrání, chlazení, osvětlení
atd.) Sledují se hlavně specifické spotřeby energie, velikost
příkonů, časové využití a jejich účelnost)
Výsledkem uvedených analýz je zhodnocení hospodárnosti nakládání
s energií a vyčíslení technického potenciálu energetických úspor
v předmětu EA, včetně možných úspor nákladů na energii.
4. Návrh opatření ke snížení spotřeby energie
V návaznosti na zjištěný technický potenciál úspor energie se
navrhnou konkrétní opatření vedoucí k jeho využití. Tato opatření
se dělí na:
- beznákladová (organizační, změna chování personálu apod.)
- nízkonákladová (např. v rámci údržby)
- vysokonákladová (investice)
Opatření se navrhují minimálně ve 2 - 3 variantách.
Pro vybrané varianty se zpracují energetické bilance a porovnají se
s bilancí platnou pro výchozí stav. Stanoví se skutečně dosažitelná
výše energetických úspor, resp. snížení nákladů na energii pro
jednotlivé varianty při zvážení všech omezujících vlivů. Současně
se definují okrajové (zejména klimatické) podmínky pro jednotlivé
varianty.
Výsledkem jsou upravené energetické bilance jednotlivých variant:
Před realizací Po realizaci
projektu projektu
ř. Ukazatel Energie Náklady Energie Náklady
GJ Kč GJ Kč
1 Vstupy paliv a energie
2 Změna zásob paliv
3 Spotřeba paliv a energie
4 Prodej energie cizím
5 Konečná spotřeba paliv a energie v objektu (ř.3-ř.4)
6 Ztráty ve vlastním zdroji a rozvodech (z ř.5)
7 Spotřeba energie na vytápění a TUV (z ř.5)
8 Spotřeba energie na technologické a ostatní procesy (z ř.5)
Z tabulky upravené energetické bilance se vypočte potenciál úspor
energie v objektu a úspora finančních nákladů na pořízení paliv
a energie.
5. Ekonomické vyhodnocení
Úspory nákladů na energii, vyplývající z upravené energetické
bilance, je nutno korigovat o změnu dalších provozních nákladů,
případně tržeb za energii (mzdy, servisní služby, opravy, provozní
hmoty, tržby za prodej energie apod.). Takto se stanoví roční výnos
(Cash - Flow) energeticky úsporného projektu. Je uvažován v současné
cenové úrovni.
Pro investiční opatření navržená v EA se stanoví:
- prostá doba návratnosti investice - doba splacení (DN)
DN = I0/C kde I0 = investiční náklady
CF = roční Cash - Flow projektu
- reálná doba návratnosti (výpočtem z diskontovaného Cash - Flow
projektu)
Základními ukazateli ekonomické efektivnosti investičních opatření
jsou:
- čistá současná hodnota (NPV)
Vzoreček viz papírová kde: CFt - Cash - Flow projektu v roce t
verze OV! r - diskont
t - hodnocené období (1 až n let)
- vnitřní výnosové procento (IRR)
Pro Vzoreček viz papírová verze OV! platí: IRR = r
6. Environmentální vyhodnocení variant
Kvantifikuje se snížení zátěže životního prostředí, vyplývající
z jednotlivých variant:
Výchozí stav Stav po realizaci Rozdíl
Znečišťující látka (t/rok) (t/rok) (t/rok)
Tuhé látky
SO2
NOx
CO
CO2
7. Výběr optimální varianty
Optimální varianta se stanoví na základě porovnání
technickoekonomického hodnocení jednotlivých variant. Stanoví se
pořadí realizace a časový plán doporučených opatření ve spolupráci
se zadavatelem EA a časový plán realizace. Je třeba vzít v úvahu
i další souvislosti (např. ekologické důsledky, technická rizika,
spolehlivost zařízení a záměr zadavatele auditu apod.). Vyhodnotí
se důsledky snížení energetické potřeby stavby tam, kde zdroj není
částí stavby.
8. Závazné výstupy energetického auditu
(1) Hodnocení stávající úrovně energetického hospodářství
Energetický auditor uvede hodnocení stávající úrovně energetického
hospodářství v návaznosti na platné technické předpisy.
(2) Celkový potenciál úspor energie
Uvede se celkový zjištěný dosažitelný potenciál energetických úspor
v technickém vyjádření (GJ/rok, MWh/rok).
(3) Návrh optimální varianty energeticky úsporného projektu včetně
ekonomického hodnocení, tj. soubor opatření k dosažení garantované
úspory energie.
Zdůvodní se návrh optimální varianty z hledisek technických,
ekonomických a dalších hodnotících kriterií. Uvede se potenciál
energetických úspor, roční finanční výnos získaný realizací
a ekonomická efektivnost projektu. Současně se definují okrajové
podmínky (zejména klimatické), za kterých jsou hodnoty úspor energie
stanoveny a garantovány. U budov se definují hodnoty, které jsou
garantovány (např.úspora energie, hodnota pro energetický pasport
budovy, potřeba tepla na m2 užitné plochy vztažená ke 200 m3
obestavěného prostoru, potřeba tepla vztažená na jednu učebnu,
na jedno lůžko atd.).
(4) Závěrečná doporučení
Obsahuje závěrečné stanovisko a doporučení energetického auditora
k realizaci navrženého energeticky úsporného projektu.
(5) Evidenční list energetického auditu
!!! VZOR EVIDENČNÍHO LISTU NAJDETE V PAPÍROVÉ VERZI
OBCHODNÍHO VĚSTNÍKU č. 50/99 !!!
Nejdůležitější legislativní a technické normy související se zpracováním
energetických auditů
Zákony
Zákon č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny
Zákon č. 389/1991 Sb. o státní správě ochrany ovzduší a o poplatcích
za jeho znečisťování
Zákon č. 222/1994 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy
v energetických odvětvích ...
Zákon č. 20/1993 Sb. o zabezpečení výkonu státní správy v oblasti
technické normalizace, metrologie ...
Zákon č. 22/1997 Sb. o technických požadavcích na výrobky
Zákon č. 30/1968 Sb. o státním zkušebnictví
Zákon č. 505/1990 Sb. o metrologii
Zákon č. 22/1998 Sb. o daních z příjmů
Zákon č. 40/1964 Sb. občanský zákoník
Zákon č. 59/1998 Sb. o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku
Zákon č. 63/1991 Sb. o ochraně hospodářské soutěže
Zákon č. 199/1998 Sb. o dani z přidané hodnoty
Zákon č. 229/1996 Sb. o zadávání veřejných zakázek
Zákon č. 265/1991 Sb. o působnosti orgánů ČR v oblasti cen
Zákon č. 455/1991 Sb. živnostenský zákon
Zákon č. 513/1991 Sb. obchodní zákoník
Zákon č. 526/1990 Sb. o cenách
Zákon č. 197/1998 Sb. stavební zákon
Zákon č. 17/1992 Sb. o životním prostředí
Zákon č. 123/1998 Sb. o právu na informace o životním prostředí
Zákon č. 125/1997 Sb. o odpadech
Zákon č. 138/1973 Sb. vodní zákon
Zákon č. 309/1991 Sb. zákon o ovzduší
Pozn.: Všechny zákony je nutno užít ve znění jejich pozdějších předpisů
(novel)
Vyhlášky a vládní nařízení
Vyhláška č. 132/1998 Sb. kterou se provádějí některá ustanovení stavebního
zákona
Vyhláška č. 137/1998 Sb. o obecných technických požadavcích na výstavbu
Vyhláška č. 16/1996 Sb. kterou se stanoví výše nákladů na dodávku tepla
Vyhláška č. 129/1995 Sb. o udělování státní autorizace v energetice
Vyhláška č. 155/1996 Sb. o řešení stavů nouze v teplárenství
Vyhláška č. 169/1995 Sb. o podmínkách dodávek elektřiny
Vyhláška č. 173/1996 Sb. o výkonu státní regulace v energetice
Vyhláška č. 196/1995 Sb. o podmínkách dodávek plynu
Vyhláška č. 197/1995 Sb. o stavech nouze v plynárenství
Vyhláška č. 245/1995 Sb. kterou se stanoví pravidla pro vytápění a dodávku
TUV
Vyhláška č. 250/1996 Sb. o stavech nouze v elektroenergetice
Vyhláška č. 580/1990 Sb. o cenách
Vyhláška č. 131/1998 Sb. o územně plánovacích podkladech a dokumentaci
Vyhláška č. 41/1992 Sb. kterou se vymezují oblasti vyžadující zvláštní
ochranu ovzduší
Vyhláška č. 117/1997 Sb. kterou se stanoví emisní limity ...
Vyhláška č. 205/1993 Sb. vedení provozní evidence zdrojů znečištění ovzduší
Vyhláška č. 270/1993 Sb. o způsobu zjišťování množství emisí ...
Vyhláška č. 316/1997 Sb. kterou se stanoví látky poškozující nebo ohrožující
ozonovou vrstvu Země
Vyhláška č. 337/1997 Sb. kterou se vydává Katalog odpadů a stanoví další
seznamy odpadů
Vyhláška č. 338/1997 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady
Vyhláška č. 339/1997 Sb. o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů
Nařízení vlády č. 168/1997 Sb. kterým se stanoví technické požadavky
na elektrická zařízení nízkého napětí
Nařízení vlády č. 169/1997 Sb. kterým se stanoví technické požadavky
- elektromagnetická kompatibilita výrobků
Nařízení vlády č. 170/1997 Sb. kterým se stanoví technické požadavky
na strojní zařízení - novela č. 15/1999
Nařízení vlády č. 175/1997 Sb. kterým se stanoví technické požadavky
na jednoduché tlakové nádoby - novela
č. 80/1999
Nařízení vlády č. 177/1997 Sb. kterým se stanoví technické požadavky
na spotřebiče plynných paliv
Nařízení vlády č. 178/1997 Sb. kterým se stanoví technické požadavky
na stavební výrobky - novela č. 81/1999
Nařízení vlády č. 180/1999 Sb. kterým se stanoví technické požadavky
na účinnost teplovodních kotlů na kapalná
a plynná paliva
Nařízení vlády č. 182/1999 Sb. kterým se stanoví technické požadavky
na tlaková zařízení
Technické normy
ČSN 01 1300 zákonné měřící jednotky
ČSN 01 3613 značky pro energetická schémata
ČSN 06 0210 výpočet tepelných ztrát budov při ústředním vytápění
ČSN 06 0215 vytápění infračervenými zářiči
ČSN 06 0310 ústřední vytápění - projektování a montáž
ČSN 06 0312 ústřední sálavé vytápění se zabetonovanými trubkami
ČSN 06 0320 ohřívání užitkové vody - projektování a montáž
ČSN 06 0830 zabezpečovací zařízení pro ústřední vytápění a ohřívání
užitkové vody
ČSN 06 1101 otopná tělesa pro ústřední vytápění
ČSN 06 1102 otopná tělesa pro ústřední vytápění - výpočet velikosti
ČSN 06 1201 lokální spotřebiče na tuhá paliva
ČSN 07 0021 horkovodní kotle
ČSN 07 0240 teplovodní a nízkotlaké parní kotle
ČSN 07 0305 hodnocení kotlových ztrát
ČSN 07 0610 výměníky tepla voda-voda, pára-voda
ČSN 07 0620 konstrukce a výstroj parních kotlů
ČSN 07 0621 umístění kotelních zařízení a provedení kotelen
ČSN 07 0623 technická dokumentace a zkoušky parních kotlů
ČSN 07 0703 plynové kotelny
ČSN 07 0710 provoz, obsluha a údržba parních a horkovodních kotlů
ČSN 07 5853 hořáky na kapalná paliva
ČSN 07 7401 voda a pára pro tepelná energetická zařízení (tlak do 8 MPa)
ČSN 07 7403 voda a pára pro tepelná energetická zařízení (tlak 8 MPa
a vyšší)
ČSN 08 0010 parní turbíny pro pohon turbogenerátorů
ČSN 08 3500 spalovací turbíny
ČSN 08 5000 názvosloví vodních turbín, akumulačních čerpadel,
čerpadlových turbín a regulátorů vodních turbín
ČSN 09 0011 spalovací motory
ČSN 10 5004 kompresory
ČSN 11 0010 čerpadla
ČSN 12 0000 vzduchotechnická zařízení
ČSN 33 2000 elektrotechnické předpisy
ČSN 33 3100 roztřídění elektráren a tepláren
ČSN 33 5000 průmyslová odporová elektrotepelná zařízení, průmyslové pece
ČSN 35 1100 výkonové transformátory
ČSN 35 0220 hydroalternátory
ČSN 35 0225 synchronní kompenzátory
ČSN 38 0526 zásobování teplem - zásady
ČSN 38 5502 plynná paliva
ČSN 44 1315 skladování tuhých paliv
ČSN 44 1440 tuhá paliva - hnědé uhlí severočeského revíru
ČSN 44 1450 hnědé uhlí sokolovského revíru
ČSN 44 1411 černé uhlí ostravsko - karvinského revíru pro energetické účely
ČSN 44 1482 koks pro otop
ČSN 65 7991 ropné výrobky, topné oleje
ČSN 73 0540 tepelná ochrana budov-část 1, 2, 3, 4
ČSN 73 0550 tepelně technické vlastnosti stavebních konstrukcí a budov
- výpočtové metody
ČSN 73 0560 tepelně technické vlastnosti stavebních konstrukcí a budov
- průmyslové budovy
ČSN 83 0616 jakost teplé užitkové vody
ČSN EN 835 indikátory na rozdělování nákladů na vytápění místností
otopnými tělesy - bez napojení na elektrickou energii,
pracující na principu odparu kapaliny
ČSN EN 834 indikátory pro rozdělování nákladů na vytápění místností
otopnými tělesy - s napájením elektrickou energií
ČSN EN 60034 točivé elektrické stroje
ČSN EN 61400 větrné elektrárny
ČSN ISO 8528 střídavá zdrojová soustrojí s pístovými spalovacími motory
---------
Příloha č. 2
Kontaktní místa
Česká energetická agentura
Vinohradská 8, 120 00 Praha 2
tel.: 02/2421 7737, fax: 02/2421 7701
www.ceacr.cz
e-mail: cea@ceacr.cz
STŘEDISKA EKIS
PRAHA
Praha 1
STÚ - E, a.s.
Washingtonova 25, 110 00 Praha 1
Ing. Karel Mrázek, CSc.
tel.: 02/24211088, fax: 02/24210497
e-mail: stu-e@iol.cz
zaměření: I.,II.,III.,V.
Praha 2
SEVEn, o.p.s.
Slezská 7, 120 56 Praha 2
Ing. Jaroslav Maroušek
tel.: 02/24252115, fax: 24247597
e-mail: jaroslav.marousek@svn.cz
zaměření: I., II., III., VI.
Praha 2
CITYPLAN, spol. s r.o.
ul. Odborů 4, 120 00 Praha 2
Ing. Ivan Beneš
tel.: 02/24915274 l. 310, 260, fax: 294939
e-mail: cityplan@mbox.vol.cz
zaměření: I.,II.,III.,IV.
Praha 3
March Consulting, spol. s r.o.
Na Rovnosti 1, 130 00 Praha 3
Ing. Jaroslav Vích
tel.: 02/6847965, fax: 02/6835667
e-mail: office@march.cz
Praha 4
Svaz podnikatelů pro využití energ. zdrojů
Na Mlejnku 2/781, 147 00 Praha 4
Ing. Jan Bouška
tel.: 02/44467062, fax: 02/44463687
zaměření: I., II., III., IV., V.
Praha 6
RAEN, spol. s r.o.
Buzulucká 4, 160 00 Praha 6
Ing. Václav Šrámek
tel.. 02/24318049, fax: 02/3111817
e-mail: raen@pha.inecnet.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Praha 6
Výzkumný ústav zemědělské techniky
Drnovská 507, 161 01 Praha 6 - Ruzyně
Ing. Zdeněk Pastorek, CSc.
tel.: 02/33022274, fax: 02/33312507
e-mail: vuzt@bohem-net.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Praha 7
Asociace energetických manažerů
Partyzánská 7, 170 05 Praha 7
Ing. Václav Šimůnek
tel.: 02/66753532, fax: 02/66753531
e-mail: aem@mbox.vol.cz
zaměření: I., II., IV.
Praha 7
EkoWATT
Bubenská 6, 170 00 Praha 7
Ing. Jiří Beranovský
tel.: 02/66710247, fax: 02/66710248
e-mail: ekowatt@ekovatt.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Praha 8
Ing. LADISLAV BUKOVSKÝ-SPS
Švábky 2, 180 00 Praha 8
Ing. Ladislav Bukovský
tel.: 02/6836460, fax: 02/6833522
e-mail: sps@bukovsky.cz
zaměření: I., II., III., V.
Praha 8
PROJEKTA, spol. s r.o.
Prvního pluku 20, 186 59 Praha 8 - Karlín
Ing. Miroslav Mareš
tel.: 02/51038216, fax: 51038219
e-mail: mareš@projekta.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Praha 9
Technický a zkušební ústav stavební, s.p.
Prosecká 76a, 190 00 Praha 9
Ing. Jana Kántorová
tel.: 02/8591041 l. 228, fax: 6896397
e-mail: jkantoro@tzus.cz
zaměření: II., III., V.
Praha 10
Centrum stavebního inženýrství a.s.
Pražská 16, 102 21 Praha 10
Ing. Jaroslav Šafránek
tel.: 02/71751122, fax: 02/71751122
e-mail: ai@csi.cz
zaměření: III., V.
STŘEDNÍ ČECHY
Kladno
Regionální energetická agentura, s.r.o.
Ocelárenská 1777, 272 01 Kladno
Ing. Luboš Veverka
tel.: 0312/645039, fax: 0312/645039
e-mail: rea@mbox.vol.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
JIHOZÁPAD
Rokycany
SEAP Rokycany s.r.o.
Na Pátku 122, 337 01 Rokycany
Ing. Vlastimil Brada, CSc.
tel.: 0181/722239, fax: 722239
e-mail: seap@runex.cz
zaměření: I., II., III., V.
Sušice
EGF, spol. s r.o.
Na Tržišti 862, 342 01 Sušice
Ing. Josef Farták
tel.: 0187/524211, fax: 0187/524211
e-mail: egf@egf.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
České Budějovice
ŇkoPlan, spol. s r.o.
Žižkova 1, 370 01 České Budějovice
Mgr. Roman Sedláček
tel.: 038/7311942, fax: 038/7312015
e-mail: oekoplan@cbu.pvtnet.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
České Budějovice
SEVEn o.p.s.
Žižkova 12, 370 08 České Budějovice
Ing. Jiří Neuwirth
tel.: 038/6350443, fax: 038/6350370
zaměření: I., II., IV., VI.
České Budějovice
EkoWATT
Úřad města České Budějovice
Lidická 2, 380 00 České Budějovice
Mgr. Karel Murtinger
tel.: 038/6704394, fax: 038/45718
zaměření: I., II., III., IV., V.
České Budějovice
Energy Centre
Pražská 99, 370 04 České Budějovice
Ing. R. Šubrt, V. Klobušník
tel.: 038/731 25 80, fax: 038/731 25 81
e-mail: eccb@eccb.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Suchdol n. Lužnicí
MEPS - Městský úřad
Ing. Vladimír Schusser
nám. T.G. Masaryka 8, 378 06 Suchdol n. Lužnicí
tel.: 0333/781104, fax: 0333/781423
zaměření: I., III., IV., V.
Tábor
MEPS
Žižkovo nám., 390 01 Tábor
Ing. Petr Lapačka
tel.: 0361/252601, fax: 0361/252601
e-mail: pela@eurotherm.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Středa: 14.00 - 17.00 hod.
Plzeň
MEPS - Městský úřad
Škroupova 5, 300 00 Plzeň
Ing. Jan Vileta, CSc.
tel.: 019/7241177, fax: 019/223432
e-mail: Jan.Vileta@thermtrans.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Pondělí: 13.00 - 17.00 hod.
SEVEROZÁPAD
Karlovy Vary
K§teleš Jiří POHODA
Stará Kysibelská 23, 360 09 Karlovy Vary
Jiří K§teleš
tel.: 017/3223035, fax: 017/3223035
e-mail: pohodajk@telecom.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Karlovy Vary
REDI s.r.o.
Západní 22, 360 01 Karlovy Vary
tel.: 017/3226853, fax: 017/3226852
e-mail: redikv@iol.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Karlovy Vary
SRC International CS, s.r.o.
Závodu míru 90, 360 17 Karlovy Vary
Martin Frous
tel.: 017/603 35, fax: 017/47696
e-mail: cizek@srci.cz
zaměření: I., II., III., IV.
Mariánské Lázně
MARIENPROJEKT, spol. s r.o.
Hlavní 132, 353 01 Mariánské Lázně
Ing. Jiří Kovařík
tel.: 0165/623051-3, fax: 0165/622352
zaměření: I., II., III., V.
Chomutov
CITY PLAN spol. s r.o.
Okresní úřad
nám. T.G. Masaryka 3100, 430 00 Chomutov
tel.: 0396/684444, fax: 0396/684444
zaměření: I., II., III., IV.
Litvínov
Krušnohorské sdružení pro úspory energie, o.p.s.
Mezibořská 147, 436 01 Litvínov
Milan Matějů
tel.: 035/53539, fax: 035/53250
e-mail: ksue@traveller.cz
zaměření: I., II., III., V.
Ústí nad Labem
MARTIA a.s.
Mezní 4, 400 11 Ústí nad Labem
Ing. Vít Klein
tel.: 047/5650111, fax: 047/5650999
e-mail: vít.klein@martia.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
SEVEROVÝCHOD
Pardubice
Economic & Energetic Consulting
V Ráji 917, 531 67 Pardubice
Ing. Jan Juřica
tel.: 040/6304315, fax: 040/6941433
e-mail: economic@eec.fairnet.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Pardubice
Ing. Věra Sytařová - PROJEKT VERA
ARCHcentrum
Bratranců Veverkových 2717, 530 02 Pardubice
Ing. Věra Sytařová
tel.: 040/6616308, fax: 040/6616309
zaměření: I., II., III., IV., V.
Trutnov
G-TEAM PROGRES spol. s r.o.
Petříkovská 472, 541 03 Trutnov 3
Pavel Marek
tel.: 0439/841216, fax: 0439/841643
zaměření: I., II., III., IV., V.
Hradec Králové
MEPS
Jižní 870, 500 72 Hradec Králové
Ing. Miroslav Ježek, CSc.
tel.: 049/44566, fax: 049/45307
e-mail: m.jezek@post.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Jablonec nad Nisou
MEPS
Mírové náměstí 19, 467 51 Jablonec nad Nisou
Luděk Kozdera
tel.: 0428/357 403
zaměření: I., II., III., IV., V.
Liberec
MEPS
U Jezu 2, 460 01 Liberec 4
Ing. Antonín Kottnauer
tel.: 048/5226354-6, fax: 048/5229354
zaměření: I., II., III., IV., V.
JIHOVÝCHOD
Brno
DEA ENERGETICKÁ AGENTURA spol. s r.o.
Lozíbky 17, 614 00 Brno
Ing. Libor Sekerka
tel.: 05/45222602, fax: 05/45222684
e-mail: deabox@sky.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Brno
Londinová Hana
Příkop 2a, 602 00 Brno
Hana Londinová
tel.: 05/45241341, fax: 05/45211674
e-mail: Hana.Londinová@iol.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Brno
ENERG, spol. s r.o.
Vranovská 102, 614 00 Brno
Mgr. Martina Novotná
tel.: 05/575751, fax: 05/575751
e-mail: info@energ.cz
www.energ.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Brno
Sdružení pro podporu činnosti ústavů konstrukcí,
techniky prostředí a stavitelství FA VUT
Poříčí 5, 639 00 Brno
Prof. Ing. Jiří Vaverka, DrSc.
tel.: 05/42142300, fax: 05/42142304
e-mail: stako@adm.fa.vutbr.cz
zaměření: I., II., III., V.
Brno
Ústav technických zařízení budov FAST VUT
Údolní 53, 602 00 Brno
Doc. Ing. Jiří Cihlář, CSc.
tel.: 05/43211465, fax: 05/43167236
e-mail: tzgeb@vutbr.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Brno
MEPS
Kounicova 67, 602 00 Brno
Ing. Miroslav Čermák, CSc.
tel.: 05/41211419, fax: 05/41211419
e-mail: Stavoprojekta@real.clark.CZ
zaměření: I., II., III., IV., V.
Žďár nad Sázavou
MEPS - Městský úřad
nám. Republiky 2, 591 31 Žďár nad Sázavou
tel.: 0616/433214
zaměření: I., II., III., IV., V.
STŘEDNÍ MORAVA
Šumperk
SATEZA a.s.
ul. 8. května 41, 787 01 Šumperk
Vladimír Mátl
tel.: 0649/213014, fax: 0649/214362
e-mail: sateza@sateza.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Olomouc
VAE Energo s.r.o.
Wolkerova 24b, 779 00 Olomouc
Ing. Milan Tovačovský
tel.: 068/412623, fax: 068/412623
zaměření: I., II., III., IV., V.
Přerov
Richard Pospíšil, POR
Jateční 13, 750 00 Přerov
Richard Pospíšil
tel.: 0641/217268, fax: 0641/217268
e-mail: por@cbnet.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Zlín
MARCH Consulting s.r.o.
Lorencova 9, 760 01 Zlín
Ing. Martin Zálešák, CSc.
tel.: 067/7655576, fax: 067/7210587
zaměření: I., II., III., IV., V.
Rožnov pod Radh.
KOGESTOM s.r.o.
ul. 1. máje 1000, 756 61 Rožnov pod Radhoštěm
Mgr. Miroslav Marek
tel.: 0651/602139, fax: 0651/602139
zaměření: I., II., III., IV., V.
Valašské Meziříčí
Regionální energetické centrum - REC
Vsetínská 78 - Hvězdárna, 757 01 Valašské Meziříčí
Roman Mikulenka
tel.: 0651/611928, fax: 0651/611928
e-mail: mikulenka@ro.inext.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Uherské Hradiště
Ing. Jaromír Kazík
Okružní 621, 686 05 Uherské Hradiště
tel.: 0632/548500, fax: 0632/548500
e-mail: kazkik@iol.cz
zaměření: I., II., III., V.
Zlín
MEPS
Teplo Zlín, a.s.
Družstevní 4651, 760 05 Zlín
Josef Morys
tel.: 067/7242585, fax: 067/7242585
e-mail: teplozl@mbox.vol.cz
zaměření: I., II., III., IV.
OSTRAVSKO
Ostrava
DHV CR, spol. s r.o
Stodolní 3, 702 00 Ostrava
Ing. Jiří Křupka
tel.: 069/6123740, 48, fax: 069/6123740
e-mail: dhv@terminal.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Ostrava
Komplexní automatizace - ARC, s.r.o.
Pohraniční 104, 703 00 Ostrava-Moravská Ostrava
Ing. Lubomír Gebauer
tel.: 069/6616387, fax: 069/6614966
e-mail: komplex@ova.comp.cz
zaměření: I., II., III., IV.
Ostrava
VŠB Technická univerzita, fak. strojní
tř. 17. listopadu, 708 33 Ostrava-Poruba
Doc. Ing. Kamil Kolarčík, CSc.
tel.: 069/6994483, fax: 069/6915315
zaměření: I., II., III., IV., V.
Ostrava
Ing. Miroslav Škarpa - THERM-CONSULT
Slavíkova 6143, 708 00 Ostrava-Poruba
Ing. Miroslav Škarpa
tel.: 069/6927122, 6752272 fax: 069/6924169
e-mail: therm-cons@iname.com
zaměření: I., II., III., IV., V.
Ostrava
VAE a.s.
Gagarinovo nám. 4, 710 21 Ostrava 10
Ing. Jiří Slavík
tel.: 069/6242121, fax: 069/6242122
e-mail: vae@vae.cz
zaměření: I., II., III., IV., V.
Zaměření:
I. Zdroje tepla včetně alternativních
II. Rozvody tepla a jejich hydraulika, měření a regulace výroby a dodávky
tepla a teplé užitkové vody
III. Technika prostředí
IV. Průmyslová energetika
V. Zateplovací technologie
VI. Energetické územní dokumenty
089001-50/99