Portál veřejné správy

Zápis 089001-50/99

Obchodní jménoSTÁTNÍ PROGRAM NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE A VYUŽITÍ OBNOVITELNÝCH ZDROJU ENERGIE PRO ROK 2000
RubrikaDokument
Publikováno15. 12. 1999
Značka OV089001-50/99
DOKUMENT; STÁTNÍ PROGRAM NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE A VYUŽITÍ OBNOVITELNÝCH ZDROJU ENERGIE PRO ROK 2000 STÁTNÍ PROGRAM NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE A VYUŽITÍ OBNOVITELNÝCH ZDROJů ENERGIE PRO ROK 2000 ČÁST A - PROGRAM MPO ČR Část A - Programy Ministerstva průmyslu a obchodu zajišťované Českou energetickou agenturou Vláda ČR a Ministerstvo průmyslu a obchodu na základě Usnesení vlády ČR č. 1261 ze dne 29.11.1999, návrhu Státního rozpočtu na rok 2000 a Rozhodnutí č. 156/99 ministra průmyslu a obchodu vyhlašuje část A Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie pro rok 2000 (dále jen Program) a stanovuje zásady pro poskytnutí dotace. Realizací Programu p o v ě ř u j e Ministerstvo průmyslu a obchodu Českou energetickou agenturu (dále jen ČEA). Kapitola 1 - VŠEOBECNÁ ČÁST Hlavním zaměřením Programu je iniciace provádění energeticky úsporných opatření v oblasti výroby, distribuce a spotřeby energie a podpora vyššího využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie s cílem snížení energetické náročnosti ekonomiky, úspory energetických surovin a minimalizace zátěže životního prostředí znečišťujícími emisemi. Důraz je kladen na podporu poradenství, vzdělávání, osvěty a propagace úspor energie a využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie pro nejširší veřejnost, na zpracování samostatných energetických auditů bez návaznosti na okamžitou realizaci navrhovaných opatření v investičních akcích, navržená beznákladová opatření musí být realizována do tří měsíců po zpracování a odsouhlasení energetického auditu s vyhodnocením přínosů do konce roku 2001, a na zpracování energetického průkazu, za účelem doložení hospodárného využívání energie. Podpora (s výjimkou Podprogramu VIII. a IX.) je určena i organizacím v působnosti ústředních orgánů státní správy, v rámci snižování energetické náročnosti v jednotlivých resortech, včetně resortních bytových, ubytovacích, zdravotnických a vzdělávacích zařízení se zaměřením především na zpracování samostatných energetických auditů. Členění Programu I. Podprogram podpory úsporného provozování bytových a rodinných domů II. Podprogram podpory úsporného provozování budov a jejich vybavení pro potřeby školství III. Podprogram podpory úsporného provozování budov a jejich vybavení pro potřeby zdravotnictví IV. Podprogram podpory úsporného provozování budov a zařízení občanské vybavenosti a veřejných institucí V. Podprogram podpory vyššího využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie VI. Podprogram podpory optimalizace zásobování sídlištních celků energií VII. Podprogram podpory úspor energie v průmyslu, dopravě a zemědělství VIII. Podprogram podpory poradenství a vzdělávání k propagaci efektivního užívání energie s vlivem na životní prostředí IX. Podprogram podpory zpracování energetických koncepcí měst a obcí X. Podprogram podpory rozvoje podniků energetických služeb Čl. 1. - Základní pojmy Ve smyslu tohoto Programu se rozumí: Program - část A Státního programu, jehož realizací a následnou kontrolou byla Ministerstvem průmyslu a obchodu pověřena ČEA. Podprogram - soubor realizací, které mají společné základní charakteristiky. Podrobný obsah podprogramů je uveden v kapitole 2 - «Podprogramy a jejich kritéria». Akce - jednotlivá realizace, na kterou je možné získat dotaci. Obnovitelný energetický zdroj - využitelný energetický zdroj, jehož energetický potenciál se trvale a samovolně obnovuje přírodními procesy. Druhotný energetický zdroj - využitelný energetický zdroj, jehož energetický potenciál vzniká jako vedlejší produkt při přeměně a konečné spotřebě energie. Energeticky vědomá modernizace - souhrn opatření vedoucích k efektivnějšímu využívání energie. Zahrnuje např. zvýšení tepelně izolační funkce stavebních konstrukcí, nasazení regulace a měření, modernizaci topného zdroje za účelem dosažení vyšší účinnosti, využití obnovitelných a druhotných zdrojů apod. Energetický audit - soubor činností, jejichž výsledkem je písemná zpráva, obsahující: a) hodnocení současné úrovně energetického hospodářství, b) celkovou výši technicky dosažitelných energetických úspor, c) návrhy variant k dosažení energetických úspor včetně jejich ekonomického zdůvodnění a stanovení okruhu beznákladových opatření, d) závěrečné doporučení včetně garance správnosti technických a ekonomických údajů. Energetický průkaz - vlastník nebo společenství vlastníků budovy nebo energetického zařízení musí u nových a rekonstruovaných budov splnit požadavky hospodárné spotřeby energie, vyjádřené zejména hodnotou celkové tepelné charakteristiky budovy, účinnosti tepelného zdroje atd. Energetický průkaz bude minimálně obsahovat tyto vyjmenované hodnoty. Energetické požadavky na budovy - celková tepelná charakteristika objektu qc [W.m-3.K-1] - viz ČSN 73 0540 část 2 čl. 7.1 a redukovaná tepelná charakteristika objektu qred [W.m-3.K-1] - viz ČSN 73 0540 část 2 čl. 7.2 slouží k vzájemnému porovnávání energetického řešení budov. Územní energetická koncepce - vychází ze státní energetické koncepce a obsahuje cíle a principy řešení energetického hospodářství území. Formuluje a vytváří na úrovni obce podmínky pro hospodárnou výrobu, distribuci a spotřebu energie v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí a šetrného nakládání s přírodními zdroji energie. Metoda EPC - smluvně dohodnuté zajištění všech služeb nutných pro realizaci opatření zaměřených na racionální využívání energie u zákazníka. Firma provozující služby Energy Performance Contracting (EPC) plně ručí za dosažení smluvně dohodnutých úspor energie jako zdroje finančních prostředků na úhradu investic potřebných pro realizaci celého záměru. Náklady firmy provozující tento typ služeb jsou hrazeny pouze z prokázané úspory výdajů na energii. Neinvestiční akce - akce podpořené v rámci Podprogramů VII.B a VIII. Investiční akce - akce podpořené v ostatních Podprogramech. EKIS ČEA - Energetické konzultační a informační středisko ČEA. Čl. 2. - Předmět a účel poskytování podpory 2.1. Cílem Programu je podpora činností směřujících ke zvýšení efektivnosti využívání energie a rozšíření využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů. 2.2. Podpora je poskytována ve formě dotace ze státního rozpočtu (dále jen «dotace»). Dotace je určena na krytí části nákladů realizace akce. Výše max. podílu dotace na celkových nákladech je uvedena v kapitole 2 - «Podprogramy a jejich kriteria». 2.3. Dotace může být použita i na podporu opatření, která jsou pokračováním již provedených energeticky úsporných postupů a při dokončení celé akce podle definovaných zásad budou splněna požadovaná kritéria. Podmínkou poskytnutí dotace musí být realizace opatření podle zásad státních podpor z let 1991 až 1999, s prokazatelným doložením již provedených úsporných opatření a vyhodnocením dosažených přínosů v přiloženém energetickém auditu. Dotace nesmí být použita na dofinancování stejných opatření, která již byla v předchozím období podpořena. 2.4. Na dotaci není právní nárok. 2.5. Poskytnuté státní prostředky musí být vyčerpány v daném rozpočtovém roce. Čl. 3. - Žádost o poskytnutí podpory 3.1. Žádost musí být předložena v předepsané písemné formě a v elektronické formě na disketě. Příslušné soubory budou k dispozici na adrese ČEA a ve střediscích EKIS ČEA (viz příloha č. 2 - «Kontaktní místa»). 3.2. Žádosti doložené požadovanými dokumenty je možno podávat či zasílat ČEA do 29.2.2000, s výjimkou podprogramu VIII. - viz bod 3.4. Rozhodujícím je datum osobního podání v sekretariátu ČEA či uvedené na poštovním razítku. 3.3. Požadované podklady k žádosti o dotaci (nevztahuje se na podprogram VIII.): - Energetický audit - nevztahuje se na podporu dle odst. 3 podprogramů, tj. zpracování samostatného energetického auditu (zde se vyžaduje předběžné hodnocení současné úrovně energetického hospodářství) nebo energetického průkazu (nevztahuje se na podprogram IX.) - Ukazatele dluhové služby - pouze města a obce - Výpis z obchodního rejstříku nebo kopie Živnostenského listu - pouze podnikatelské subjekty (nevztahuje se na podprogram IX.) - Výpis z katastru nemovitostí (nevztahuje se na podprogram IX.) - Vyjádření obce k souladu předkládané investiční akce s územním dokumentem - pouze k žádosti do podprogramu VI. 3.4. Přihlášky na poradenství pro rok 2000 je nutno podat nejpozději do 7.1.2000 a pro rok 2001 nejpozději do 30.9.2000. Žádosti o dotaci na podporu seminářů a konferencí v rámci podprogramu VIII.B. je možno podávat do 30.9.2000, žádosti o dotaci na zpracování produktů v rámci podprogramu VIII.C. je možno podávat do 30.6.2000. 3.5. Požadované podklady k žádosti o dotaci pro podprogram X.: - Dokumentace k zamýšlenému projektu energetických služeb včetně ekonomického zhodnocení - Časový harmonogram realizace akce a provozu tepelného hospodářství podnikem energetických služeb Čl. 4. - Projednání žádosti o podporu 4.1. Dotace je poskytována na základě výsledku výběrového řízení. Konečný výběr akcí pro poskytnutí dotace provedou hodnotitelské komise jmenované předsedou Řídícího výboru ČEA. 4.2. Do 60 dnů po ukončení příjmu žádostí provede ČEA v součinnosti s hodnotitelskými komisemi kontrolu došlých žádostí a vyřadí žádosti neobsahující předepsané náležitosti či nesplňující požadovaná kritéria. Hodnotitelské komise zároveň provedou výběr akcí vhodných k přidělení dotace. O vyřazení žádosti a výsledku výběrového řízení bude ČEA žadatele písemně informovat. Přihlášky na poradenství (VIII.A) pro rok 2000 budou hodnotitelskou komisí vyhodnoceny do 21.1.2000 a výsledky budou neprodleně oznámeny. 4.3. Proti rozhodnutí hodnotitelské komise je možno se odvolat k řediteli ČEA, který rozhodne o dalším postupu. 4.4. Žadatelé, jejichž žádosti o poskytnutí dotace budou vybrány hodnotitelskými komisemi, předloží do 30 dnů po vyrozumění o výběru (neplatí pro dotace v rámci podprogramu VIII a IX a odst. 3 podprogramů): - projektovou dokumentaci k navrhované demonstrační nebo opakované akci v rozsahu potřebném k vydání stavebního povolení - stavební povolení nebo stanovisko příslušného stavebního úřadu k žádosti o stavební povolení - doklad o zajištění finančních prostředků na realizaci akce nad rámec požadované dotace tak, aby bylo jednoznačně prokázáno krytí potřebných nákladů průběžně po celou dobu realizace akce - informaci o průběhu výběrového řízení nebo veřejné soutěže na dodavatele zakázky dle zákona č. 199/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Výběrové řízení nebo veřejná soutěž musí být ukončena do 60 dnů od vyrozumění žadatele o výběru jím podané žádosti - u akcí podprogramu X. předloží žadatel dotace smlouvu s provozovatelem zařízení, jehož zásobování energií je předmětem akce, ve které se provozovatel zavazuje podle sjednaného platebního kalendáře uhrazovat podniku energetických služeb náklady vzniklé z podpořené investiční činnosti a následného provozování takto racionalizovaného energetického hospodářství. V případě písemného zdůvodnění nedodržení požadovaných termínů na předložení doplňujících podkladů může ČEA, po odsouhlasení hodnotitelskou komisí, termíny prodloužit. V opačném případě je další řízení zastaveno. 4.5. ČEA si vyhrazuje právo požadovat dodání doplňujících podkladů či informací, pokud to bude nezbytné. Čl. 5. - Základní předpoklady pro poskytnutí podpory 5.1. Poskytnutí a čerpání dotace je podmíněno dodržením ustanovení zákonů č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky ČR a obcí v ČR a zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů. 5.2. Veškerá dokumentace vztahující se k podpořeným řešením a použité materiály, včetně provedení stavebních a montážních prací, musí odpovídat současně platným předpisům a ČSN. 5.3. Zpracování energetického auditu k ucelenému energetickému hospodářství žadatele bude podpořeno především v následujících případech: - pro právnické a fyzické osoby s celkovou roční spotřebou energie vyšší než 15 000 GJ - pro příspěvkové a rozpočtové organizace se spotřebou energie vyšší než 1 000 GJ/rok - pro výrobce tepla se zdrojem o součtovém výkonu zdroje vyšším než 5 MWt, který při zpracování dokumentace pro vydání územního rozhodnutí, eventuálně stavebního povolení, pro výstavbu nových a rekonstrukci stávajících zdrojů nezajistil zavedení kombinované výroby elektřiny a tepla - pro výrobce elektřiny z tepelných procesů se zdrojem o součtovém výkonu zdroje vyšším než 10 MWe, při užití plynových turbin s výkonem vyšším než 2 MWe a u spalovacích motorů s výkonem vyšším než 0,8 MWe, který při zpracování dokumentace pro vydání územního rozhodnutí, eventuálně stavebního povolení, pro výstavbu nových a rekonstrukci stávajících zdrojů nezajistil zavedení kombinované výroby elektřiny a tepla. Čl. 6. - Čerpání prostředků Akce investičního charakteru 6.1. Při čerpání dotace bude investor postupovat podle «Zásad pro poskytování a čerpání prostředků státního rozpočtu určených na pořizování, technická zhodnocení, opravy a udržování investičního majetku», vydaných MF pod č. j. 113/43850/1998, platných od 1.1.1999, případně ve znění pozdějších předpisů. 6.2. Dotace bude použita výhradně k úhradě nákladů přímo souvisejících s financováním podpořené akce. 6.3. Akce bude realizována v souladu se zněním žádosti o dotaci a závěry souvisejícího energetického auditu. 6.4. Za dodržení podmínek účelovosti použití dotace a dosažení cílů a parametrů akce odpovídá nositel ČEA. 6.5. Doklady, na jejichž základě bude nositel čerpat dotaci, nesmí být vystaveny před datem 1.1.2000. 6.6. Investor je povinen vést průběžně operativní evidenci o čerpání a užití finančních prostředků určených na řešení akce v rozsahu údajů upřesněných ČEA. 6.7. Investor je povinen předložit zprávu o průběhu realizace akce v roce 2000, včetně finančního zúčtování dotace, a to v termínu do 31.1.2001. 6.8. Investor je povinen realizovat akci: - zpracování samostatného energetického auditu do 4 měsíců ode dne vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace. Navržená beznákladová opatření musí být realizována do tří měsíců po odsouhlasení energetického auditu s vyhodnocením přínosů do konce roku 2001. Do 5 let od zpracování auditu musí být zahájena realizace doporučené varianty úsporných opatření definovaných auditem, resp. do 3 let v případě auditů podpořených u podnikatelských subjektů. - zpracování energetického průkazu do 6 měsíců ode dne vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace. V případě, že objekt nevyhoví příslušným parametrům předepsaných ČSN 73 0540, musí být do 12 měsíců od vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace zpracován energetický audit, do 5 let od zpracování auditu musí být zahájena realizace doporučené varianty úsporných opatření definovaných auditem. - v Podprogramu X. musí být energetický audit zpracován do 6 měsíců ode dne vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace. Realizace akce musí být zahájena do 12 měsíců od zpracování auditu, realizace akce musí být dokončena do 30 měsíců ode dne vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace. - zpracování produktu včetně posouzení v oponentním řízení nejpozději do 30. 11. 2000. - organizace semináře nebo konference nejpozději do 31.12.2000. - u ostatních akcí do 18 měsíců ode dne vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace. Akce je považována za dokončenou, je-li protokolárně převzata a je-li vydáno kolaudační rozhodnutí, nebo je objekt či zařízení uvedeno do zkušebního provozu. 6.9. Při změně harmonogramu prací je investor povinen předat ČEA písemnou zprávu a navrhnout další postup, nejdéle do 30 dnů ode dne, kdy bylo o této skutečnosti rozhodnuto. ČEA následně rozhodne o dalším postupu. 6.10. Investor předloží do 30 dnů po dokončení realizace akce závěrečnou zprávu, vyúčtování investičních nákladů akce a kopii kolaudačního rozhodnutí, je-li vydáno. 6.11. Investor je povinen po dobu dvou let od definitivního přiznání dotace poskytovat ČEA roční přehledy o dosažení projektovaných parametrů akce. Akce neinvestičního charakteru 6.12. Při čerpání dotace bude příjemce dotace postupovat podle «Zásad pro poskytování a čerpání neinvestičních dotací ze státního rozpočtu», vydaných MF pod č. j. 115/87361/1998, platných od 1.1.1999, případně ve znění pozdějších předpisů. 6.13. Dotace bude použita výhradně k úhradě nákladů přímo souvisejících s realizací podpořené akce. 6.14. Akce bude realizována v souladu s věcným zněním žádosti o dotaci a smlouvy o poskytnutí dotace. 6.15. Za dodržení podmínek účelovosti použití dotace a dosažení cílů a parametrů akce odpovídá příjemce dotace ČEA. 6.16. Příjemce dotace je povinen vést průběžně operativní evidenci o čerpání a užití finančních prostředků určených na řešení akce v rozsahu údajů dle požadavků ČEA. 6.17. Příjemce dotace je povinen předložit zprávu o průběhu realizace akce v roce 2000, včetně finančního zúčtování dotace, a to v termínu do 31.1.2001. Čl. 7. - Vyhodnocení plnění podmínek a definitivní přiznání dotace 7.1. Investor, jemuž byla poskytnuta dotace na investiční akci (s výjimkou auditů a průkazů) je povinen předložit nejpozději do 18 měsíců od data dokončení realizace akce závěrečné vyhodnocení, které bude doloženo podrobným energetickým auditem, popisujícím konečný stav a roční zhodnocení provozu s vyčíslením skutečně dosažených parametrů. Následně ČEA zahájí Řízení o definitivním přiznání dotace. 7.2. Dotaci na zpracování samostatného energetického auditu a energetického průkazu je možno definitivně přiznat až po splnění podmínek definovaných v bodě 6.8. 7.3. Dotaci na poskytované poradenství v rámci Podprogramu VIII.A a na akce v rámci Podprogramu VIII.B je možno definitivně přiznat až po odsouhlasení zprávy zpracované dle bodu 6.7. 7.4. Dotaci na zpracování produktu v rámci podprogramu VIII.C je možno definitivně přiznat až po provedení oponentního řízení, zapracování připomínek do produktu a odsouhlasení zprávy zpracované dle bodu 6.7. 7.5. V případě nedodržení podmínek přiznání dotace stanoví ČEA další postup, včetně případného snížení celkové výše dotace. Čl. 8. - Společná ustanovení 8.1. Příjemce dotace souhlasí se zveřejněním svého jména (obchodního jména), adresy, dotačního titulu, parametrů akce a výše poskytnuté dotace. 8.2. Příjemce dotace je povinen do doby definitivního přiznání dotace umožnit ČEA nebo jí pověřené osobě provádění kontroly související s věcným plněním podmínek čerpání obsažených v Rozhodnutí, a to v technické i ekonomické části, resp. ve smlouvě. 8.3. Účelné a hospodárné využití prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu bude předmětem kontroly ze strany MPO ČR a ČEA. ČEA je oprávněna pověřit další právnické i fyzické osoby výkonem činností pro zajištění realizace části A Programu. Těmto subjektům budou poskytnuty potřebné údaje pro daný účel a budou je považovat za obchodně důvěrné. 8.4. Metodiky zpracování energetického auditu, energetického průkazu, energetické koncepce a poskytování služeb EPC jsou uvedeny v příloze 1 Programu, dále jsou k dispozici na kontaktních adresách uvedených v Příloze 2. 8.5. Dotace poskytnutá na zpracování samostatného energetického auditu nebo energetického průkazu nezakládá povinnost vyhlašovatele Programu finančně přispět na náklady spojené s realizací doporučených opatření. 8.6. Příjemce dotace při jakékoliv změně majetkoprávních vztahů zajistí převedení veškerých svých závazků a práv vyplývajících z Rozhodnutí právní formou na nástupce investora, ať jím je právnická nebo fyzická osoba. Investor je povinen vyžádat si písemný souhlas ČEA před podpisem smlouvy o převodu. Přílohy: 1. metodika zpracování energetického auditu 2. seznam kontaktních míst (Přílohy materiálu Metodika energetického průkazu, energetické koncepce a poskytování služeb EPC budou dostupné na kontaktních místech a na internetových stránkách ČEA) ---------- Kapitola 2 - PODPROGRAMY A JEJICH KRITÉRIA I. Podprogram podpory úsporného provozování bytových a rodinných domů Dotace může být poskytnuta vlastníkům bytových a rodinných domů s trvalým sídlem na území ČR. 1. Obsah demonstračních akcí 1.1. Energeticky vědomá modernizace bytového domu s použitím: a) aktivních solárních systémů, jejichž využitím bude dosaženo minimální snížení spotřeby energie na přípravu TUV o 30 %, přičemž výsledná tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN doporučená. b) aktivních solárních prvků fasádních systémů, přičemž výsledná tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN doporučená. c) aktivních solárních systémů a zároveň bude provedena rekonstrukce stávajícího zdroje tepla (domovní, bloková kotelna) se snížením nově instalovaného výkonu minimálně o 60 %, přičemž výsledná tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN doporučená. 1.2. Výstavba nízkoenergetického bytového domu o celkové tepelné charakteristice objektu qc menší než qredN doporučená, přičemž průměrná velikost jedné bytové jednotky nepřekročí 220 m3. 1.3. Výstavba nízkoenergetického rodinného domu o celkové tepelné charakteristice objektu qc menší než qredN doporučená, přičemž průměrná velikost jedné bytové jednotky nepřekročí 300 m3. Dotace na demonstrační akci může činit až 30 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci. Výše dotace je omezena 250 tis. Kč na jednu bytovou jednotku. 2. Obsah opakovaných akcí 2.1. Energeticky vědomá modernizace: a) - bytových domů realizovaných v tradiční cihelné technologii, přičemž výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qc,N požadovaná. b) - bytových domů realizovaných v panelové technologii, přičemž výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qc,N požadovaná. c) - rodinných domů, přičemž výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qc,N požadovaná. 2.2. Energeticky vědomá modernizace bytového domu při současném zvětšení stávající vytápěné plochy o půdní vestavby nebo střešní nástavby, přičemž výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qc,N požadovaná. 2.3. Souhrn energeticky úsporných opatření v bytovém domě a v rozvodech tepla umožňujících při rekonstrukci stávajícího zdroje tepla (domovní, bloková kotelna) snížení nově instalovaného výkonu minimálně o 45 %. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qc,N požadovaná. Dotace na opakovanou akci může činit až 15 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 10 mil. Kč na jednu akci. Výše dotace je omezena 30 tis. Kč na jednu bytovou jednotku v bytovém domě a 80 tis. Kč v rodinném domě. 3. Opatření na podporu zvýšení účinnosti užití energie 3.1. Zpracování samostatného energetického auditu bytového domu (bez návaznosti okamžité realizace navrhovaných opatření). 3.2. Zpracování energetického průkazu nového nebo rekonstruovaného bytového domu za účelem doložení hospodárného využívání energie na vytápění objektu a přípravu teplé užitkové vody. Dotace na podporu zpracování samostatného energetického auditu nebo průkazu může činit max. 80 % nákladů, u rozpočtových organizací jednotlivých rezortů až 100 %. II. Podprogram podpory úsporného provozování budov a jejich vybavení pro potřeby školství Dotace může být poskytnuta vlastníkům budov a jejich technických zařízení s trvalým sídlem v ČR. 1. Obsah demonstračních akcí 1.1. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického vybavení s využitím odpadního tepla z technologických zařízení a z provozních částí budov pro vytápění nebo přípravu TUV. Energie získaná z odpadního tepla musí nahradit minimálně 15 % celkové potřebné energie pro vytápění školního zařízení. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN doporučená. 1.2. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického vybavení umožňující použití obnovitelných a druhotných zdrojů energie pro provoz s konečnou sníženou roční spotřebou energie minimálně o 45 %. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN doporučená. Dotace na demonstrační akci může činit až 30 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci. 2. Obsah opakovaných akcí Energeticky vědomá modernizace budov 2.1. - a rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje. Při výběru regulace by mělo být upřednostňováno nasazení dispečerského řízení umožňující časově a teplotně nezávislou regulaci vytápění místností nebo částí budov. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN požadovaná. 2.2. - při současném zvětšení plochy pro výuku a související aktivity. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN požadovaná. 2.3. Energeticky úsporné osvětlení s použitím automatické regulace v závislosti na denním světle s úsporou energie o 15 %. Dotace na opakovanou akci může činit až 15 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci. 3. Opatření na podporu zvýšení účinnosti užití energie 3.1. Zpracování samostatného energetického auditu (bez návaznosti okamžité realizace navrhovaných opatření). 3.2. Zpracování energetického průkazu za účelem doložení hospodárného využívání energie Dotace na podporu zpracování samostatného energetického auditu nebo průkazu může činit max. 80 % nákladů, u rozpočtových organizací jednotlivých rezortů až 100 %. III. Podprogram podpory úsporného provozování budov a jejich vybavení pro potřeby zdravotnictví Dotace může být poskytnuta vlastníkům budov a jejich technických zařízení s trvalým sídlem v ČR. 1. Obsah demonstračních akcí 1.1. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického vybavení s využitím odpadního tepla z technologických zařízení a z provozních částí budov pro vytápění nebo přípravu TUV. Energie získaná z odpadního tepla musí nahradit minimálně 15 % celkové potřebné energie pro vytápění zdravotnického zařízení. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN doporučená. 1.2. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického vybavení s použitím obnovitelných a druhotných zdrojů energie pro provoz s konečnou sníženou roční spotřebou energie minimálně o 45 %. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN doporučená. Dotace na demonstrační akci může činit až 30 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci. 2. Obsah opakovaných akcí Energeticky vědomá modernizace budov 2.1. - a rekonstrukce otopné soustavy s aplikací inteligentních systémů řízení a rekonstrukce topného zdroje. Při volbě topného zdroje bude upřednostňována kombinovaná výroba elektrické energie a tepla, pokud energetický audit neprokáže vhodnější řešení. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN požadovaná. 2.2. - při současném zvětšení plochy pro související aktivity. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN požadovaná. Dotace na opakovanou akci může činit až 15 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci. 3. Opatření na podporu zvýšení účinnosti užití energie 3.1. Zpracování samostatného energetického auditu (bez návaznosti okamžité realizace navrhovaných opatření). 3.2. Zpracování energetického průkazu za účelem doložení hospodárného využívání energie. Dotace na podporu zpracování samostatného energetického auditu nebo průkazu může činit max. 80 % nákladů, u rozpočtových organizací jednotlivých rezortů až 100 %. IV. Podprogram podpory úsporného provozování budov a zařízení občanské vybavenosti a veřejných institucí Dotace může být poskytnuta vlastníkům budov a jejich technických zařízení s trvalým sídlem v ČR. 1. Obsah demonstračních akcí 1.1. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického vybavení s využitím odpadního tepla z technologických zařízení a z provozních částí budov pro vytápění nebo přípravu TUV. Takto získaná energie musí nahradit minimálně 15 % celkově potřebné energie pro provoz zařízení. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN doporučená. 1.2. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického vybavení s použitím obnovitelných a druhotných zdrojů energie pro provoz s konečnou sníženou roční spotřebou energie minimálně o 30 %. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN doporučená. Dotace na demonstrační akci může činit až 30 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci. 2. Obsah opakovaných akcí Energeticky vědomá modernizace budov 2.1. - a rekonstrukce otopné soustavy s aplikací inteligentních systémů řízení a rekonstrukce topného zdroje. Při volbě topného zdroje bude upřednostňována kombinovaná výroba elektrické energie a tepla, pokud energetický audit neprokáže vhodnější řešení. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN požadovaná. 1.2. - při současném zvětšení plochy pro související aktivity. Výsledná celková tepelná charakteristika objektu qc bude menší než qcN požadovaná. Dotace na opakovanou akci může činit až 15 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci. 3. Opatření na podporu zvýšení účinnosti užití energie 3.1. Zpracování samostatného energetického auditu (bez návaznosti okamžité realizace navrhovaných opatření). 3.2. Zpracování energetického průkazu za účelem doložení hospodárného využívání energie. Dotace na podporu zpracování samostatného energetického auditu nebo průkazu může činit max. 80 % nákladů, u rozpočtových organizací jednotlivých rezortů až 100 %. V. Podprogram podpory vyššího využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie Dotace může být poskytnuta obcím a podnikatelským subjektům s trvalým sídlem v ČR. 1. Obsah demonstračních akcí 1.1. Kombinovaná výroba tepla a elektřiny v zařízení na využití biomasy. 1.2. Instalace souboru zařízení pro využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie, jako jediného zdroje tepelné a elektrické energie potřebné pro krytí energetické spotřeby obce, resp. obytného celku. Dotace na demonstrační akci může činit až 30 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci. 2. Obsah opakovaných akcí Výstavba, obnova nebo rekonstrukce zařízení. Požadovaná doba návratnosti vložených finančních prostředků je max. do poloviny životnosti zařízení a dále musí být splněny následující základní podmínky: - naměřená roční průměrná rychlost větru musí být u větrných elektráren vyšší než 4,8 m/s - nově instalovaná turbína u malých vodních elektráren musí dosáhnout v provozním optimu minimální účinnosti 85 %, měřeno na spojce turbíny, u renovací starších typů je nutno dosáhnout minimální účinnost 80 %, při nezbytnosti jejich koncepce automatického provozu jako průtočné MVE - kogenerační jednotky a kotle na využití biomasy musí mít účinnost min. 80 % při jmenovitém výkonu - tepelná čerpadla by měla mít následující topné faktory garantované výrobcem pro teplotu vstupu/výstupu: Země voda 0 oC/35 oC topný faktor vyšší než 3,9 Voda voda 10 oC/35 oC topný faktor vyšší než 4,8 Vzduch voda 7 oC/35 oC topný faktor vyšší než 3,9 Tepelná čerpadla do výkonu 100 kW nesmí obsahovat chladivo s tzv. «tvrdými» freony, např. R22. - u solárních kolektorů musí být dodržena optická účinnost min. 80 % při jejich klidové teplotě min. 115 oC (při teplotě vzduchu +25 oC) (mimo kolektory s fresnelovými čočkami). Dotace na opakovanou akci může činit až 15 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci. 3. Opatření na podporu zvýšení účinnosti užití energie Zpracování samostatného energetického auditu k obnově nebo rekonstrukci zařízení za účelem racionalizace jeho provozu. Dotace na podporu zpracování samostatného energetického auditu může činit max. 80 % nákladů. VI. Podprogram podpory optimalizace zásobování sídlištních celků energií Dotace může být poskytnuta vlastníkům zařízení na výrobu a dodávku energie s trvalým sídlem v ČR. 1. Obsah demonstračních akcí Komplexní modernizace zásobování sídlištního celku energií 1.1. Realizace demonstračního projektu musí být provedena některým z následujících technických opatření současně ve zdrojové i distribuční části: Zdrojová část: a) Sdružení více malých zdrojů tepla (blokové a domovní kotelny) do 1 většího zdroje s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny do maximálního výkonu 5 MW. Minimální dosažená úspora primární energie 30 %. b) Rekonstrukce zdroje tepla na zdroj s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny o maximálním tepelném výkonu 50 MW. Minimální dosažená úspora primární energie 33 %. c) Přechod na jiné palivo nebo způsob spalování, který sníží, při nezměněném množství do sítě dodávaného tepla, spotřebu paliva minimálně o 20 %. Distribuční část: a) Modernizace tepelné sítě s úsporou minimálně 10 % tepla dodávaného zdrojem do sítě nebo elektrické energie pro čerpadla. b) Rekonstrukce parní sítě na horkovodní nebo teplovodní spojená s úsporou minimálně 20 % tepla dodávaného zdrojem do sítě. c) Modernizace předávacích stanic spojená s decentralizací přípravy teplé užitkové vody, tj. především s náhradou čtyřtrubkových sekundárních rozvodů, s úsporou energie min. 10 %. d) Modernizace měření a regulace s úsporou minimálně 10 % tepla dodávaného zdrojem do sítě. Opatření a) a c), při kterých se dosáhne zmenšení čerpací práce, musí přinést úsporu minimálně 10 % elektrické energie. 1.2. Rekonstrukce zdrojové části s použitím technologie čistého uhlí. 1.3. Rozvoj spotřebitelské oblasti v soustavě CZT využitím tepla získaného realizací komplexní modernizace zásobování sídlištního celku energií a realizací energeticky úsporných opatření u konečného spotřebitele jako zdroje pro rozšíření oblasti zásobování o minimálně 15 %. 1.4. Optimalizace zásobování sídlištního celku energií decentralizovaným způsobem s prokazatelnou úsporou energie minimálně 30 % a odpovídajícím snížením zátěže životního prostředí. Dotace na demonstrační akci může činit až 25 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci. 2. Obsah opakovaných akcí 2.1. Rekonstrukce zdroje tepla z důvodu změny paliva nebo způsobu spalování se snížením spotřeby paliva minimálně o 15 %. Při volbě typu zdroje bude upřednostňována kombinovaná výroba elektrické energie a tepla, pokud energetický audit neprokáže vhodnější řešení. 2.2. Technická opatření v distribuční části s použitím některých z následujících opatření při úspoře tepla dodávaného ze zdroje do sítě minimálně o 10 %: a) modernizace tepelné sítě b) rekonstrukce parní sítě na horkovodní nebo teplovodní c) decentralizace přípravy teplé užitkové vody d) modernizace předávacích stanic e) modernizace systému měření a regulace Dotace na opakovanou akci může činit až 15 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci. 3. Opatření na podporu zvýšení účinnosti užití energie 3.1. Zpracování samostatného energetického auditu (bez návaznosti okamžité realizace navrhovaných opatření). 3.2. Zpracování energetického průkazu za účelem doložení hospodárného využívání energie. Dotace na podporu zpracování samostatného energetického auditu nebo průkazu může činit max. 80 % nákladů, u rozpočtových organizací jednotlivých rezortů až 100 %. VII. Podprogram podpory pro úspory energie v průmyslu, dopravě a zemědělství Dotace může být poskytnuta podnikatelským a právnickým subjektům s trvalým sídlem v ČR. 1. Členění podprogramu VII. VII.A. úspory energie v průmyslu VII.B. aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření VII.C. energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v dopravě VII.D. energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v zemědělství 2. Obsah akcí VII.A. Úspory energie v průmyslu Předmětem je podpora realizací opatření ke snížení energetické náročnosti technologických procesů nebo zařízení průmyslových podniků, případně jejich účelné doplnění k využití energie z technologických procesů včetně využití trigenerace pro potřeby chlazení. Opatření musí být mimořádně energeticky účinná nebo zabezpečující nové směry ve snižování energetické náročnosti a zátěže životního prostředí. Doplňujícími opatřeními může být i zateplení průmyslových objektů a rekonstrukce otopné soustavy včetně nasazení kogenerace na bázi technologického i zemního plynu ve vazbě na optimalizaci celkové energetické náročnosti podniku. VII.B. Aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření Podpora aplikací moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření je zaměřena na dokončení a ověření systémů a jejich komponentů pro energeticky úsporná opatření a využití obnovitelných zdrojů energie, včetně snížení energetické náročnosti recyklací stavebních materiálů a rekonstrukcí elektrických přímotopů umožňujících jejich využití v akumulačním režimu. Podmínkou poskytnutí podpory je výstup na úrovni ověřovací série nebo realizace pilotního projektu do konce roku 2000. VII.C. Energeticky úsporná opatření, obnovitelné a druhotné zdroje v dopravě Podpora energeticky úsporných opatření a využití obnovitelných a druhotných zdrojů v dopravě opatření je zaměřena na realizace komplexu technických opatření pro snižování energetické náročnosti dopravních prostředků a obslužných technických zařízení a technologií, včetně použití obnovitelných a druhotných energetických zdrojů. VII.D. Energeticky úsporná opatření, obnovitelné a druhotné zdroje v zemědělství Podpora je zaměřena na realizace komplexu technických opatření pro snižování energetické náročnosti zemědělských provozů úpravou obslužných technických zařízení, použití obnovitelných a druhotných zdrojů a biomasy, využití bioplynových stanic s použitím kogeneračních jednotek a spaloven odpadů v zemědělství. Dotace na akci může činit až 30 % celkových investičních nákladů na úsporná opatření, max. však 5 mil. Kč na jednu akci. 3. Opatření na podporu zvýšení účinnosti užití energie 3.1. Zpracování samostatného energetického auditu provozního nebo výrobního zařízení v oblasti průmyslu, dopravy a zemědělství (bez návaznosti okamžité realizace navrhovaných opatření). 3.2. Zpracování energetického průkazu provozního nebo výrobního zařízení v oblasti průmyslu, dopravy a zemědělství za účelem doložení hospodárného využívání energie. Dotace na podporu zpracování může činit až 80 % nákladů na audit nebo průkaz. VIII. Podprogram podpory poradenství a vzdělávání k propagaci efektivního užívání energie s vlivem na životní prostředí Předmětem podpory je zajišťování bezplatné poradenské služby pro veřejnost, organizace vzdělávacích akcí k hospodárnému užití energie a propagace aktivit vedoucích k úsporám energie. Přínosem je zvýšení energetického vědomí široké veřejnosti a iniciace energeticky šetrného chování spotřebitelů energie. Podpora poradenské činnosti může být poskytnuta právnickým a fyzickým osobám působícím v oblasti energetiky a jejích dopadů na životní prostředí, které prokáží odpovídající odbornost, vzdělání a dosavadní praxi v oboru, disponují vhodným technickým vybavením stálého pracoviště a které v rámci své další činnosti nejsou ve vlastnickém, spoluvlastnickém, členském, pracovním nebo obdobném vztahu k výrobcům, dovozcům a provozovatelům energetických zdrojů a jejich zařízení nebo výrobků a materiálů používaných pro efektivní využití energie. Z podpory nelze hradit náklady na pořízení technického vybavení středisek a vzdělávacích pracovišť a nákladů na jejich provoz. Podpora vzdělávací činnosti a propagace postupů k efektivnímu užívání energie může být poskytnuta právnickým a fyzickým osobám s trvalým sídlem v ČR. Členění podprogramu VIII. VIII.A Poradenství k efektivnímu využívání energie s vlivem na zlepšení životního prostředí Bezplatné poradenské služby k efektivnímu využívání energie s následným snížením zátěže životního prostředí vykonávají energetičtí poradci na základě osvědčení vydaného ČEA pro příslušné časové období, sdruženi v síti energetických konzultačních a informačních středisek ČEA (EKIS ČEA) na celém území ČR. Poradenství je zaměřeno zejména do oblastí tvorby koncepce zásobování energií na úrovni měst a obcí, výstavby, modernizace a rekonstrukce zdrojů tepla včetně využití alternativních zdrojů energie, rozšíření kogenerační výroby tepla a elektřiny, rozvodů tepla a teplé užitkové vody, regulace a měření výroby a dodávky tepla a teplé užitkové vody, energetiky a stavební fyziky budov a jejich zateplování, průmyslové energetiky a rozvoje využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie vedoucí ke snížení spotřeby primárních energetických zdrojů. VIII.B. Vzdělávání k úsporám energie s vlivem na zlepšení životního prostředí Náplní tohoto podprogramu je podpora vzdělávání k hospodárnému užití energie a obnovitelných zdrojů. Bude podporováno zejména organizování odborných kursů, seminářů a konferencí neziskového charakteru, které jsou orientovány na cílové skupiny veřejnosti. VIII.C.1. Produkty k podpoře poradenství K podpoře poradenství budou produkty zpracované ve třech úrovních, a to pro širokou veřejnost bez technického povědomí, pro odborné pracovníky státního i soukromého sektoru a k zvýšení informovanosti projektantů, investorů, ale i podnikatelů v oblasti výroby, distribuce a spotřeby energie. Tyto produkty tvoří ucelenou publikační řadu ČEA pro rok 2000 obsahující: - technické a ekonomické podklady pro zpracování energetických koncepcí měst a obcí - technické a ekonomické podklady pro zpracování energetických auditů pro jednotlivé skupiny výrobců, distributorů a spotřebitelů energie - sborníky technických řešení opatření vedoucích k efektivnímu využívání energie a jejích obnovitelných zdrojů včetně zhodnocení nároků na investice - technické podklady pro monitorování a vyhodnocování efektivnosti využívání energie (M+T) - technické podklady pro zpracování dokumentace o efektivnosti využívání energie (energetické průkazy budov a zařízení na výrobu, rozvod a spotřebu energie) - katalogové listy progresivních materiálů, výrobků a jejich sestav, technických postupů a projektů k efektivnímu využívání energie a jejích obnovitelných zdrojů - technické a ekonomické podklady k realizaci energeticky úsporných projektů při financování třetí stranou (EPC) - tvorba a rozvoj informačních databázových systémů k podpoře efektivního využívání energie a obnovitelných zdrojů - tvorba a rozvoj softwaru pro podporu poradenství a projektování v oblasti efektivního využívání energie a obnovitelných zdrojů VIII.C.2. Materiály pro vzdělávání k úsporám energie Dotace je určena tvorbě informačního a vzdělávacího materiálu. Materiály ke vzdělávání musí mít takovou formu zpracování, aby byly současně využitelné pro poradenství k efektivnímu využívání energie a jejích obnovitelných zdrojů, případně i pro rozšíření vzdělávání v základním a středním školství. VIII.C.3 Propagace efektivního využívání energie a jejích obnovitelných zdrojů s vlivem na zlepšení životního prostředí Bude poskytována dotace tvorbě a realizaci TV a rozhlasových pořadů, videoprogramů, prezentaci v tisku, výstavám a dalším formám neziskové propagace postupů, vedoucích k zvýšení efektivnosti využívání energie a jejích obnovitelných zdrojů. Celková výše dotace na výkon poradenské činnosti v síti EKIS ČEA, organizaci odborných kursů, seminářů a konferencí a propagaci může pokrýt maximálně 60 % celkem vykonané poradenské, organizační a propagační činnosti. Celková výše dotace na činnosti související se zpracováním produktů k podpoře poradenství, vzdělávání a propagaci efektivního využívání energie může pokrýt až 100 % nákladů na činnosti přímo spojené se zpracováním podpořeného produktu. Pokud je podpořený produkt dílem podle autorského zákona, příjemce dotace postupuje ČEA veškerá autorská práva související s užitím a šířením produktu, a to po celou dobu ochrany autorského práva bez teritoriálního omezení, v rozsahu podle potřeb ČEA. Poskytnutá dotace nesmí být použita na propagaci firemních materiálů a zájmů. IX. Podprogram podpory zpracování energetických koncepcí měst a obcí Dotace může být poskytnuta obcím a městům ČR, resp. sdružení obcí, s počtem obyvatel minimálně 2000 obyvatel. 1. Obsah energetické koncepce a) rozbor trendů vývoje poptávky po energii, včetně cen a nákladů b) rozbor možných zdrojů a způsobů výroby, rozvodů a spotřeby energie c) hodnocení využitelnosti obnovitelných zdrojů energie d) hodnocení možných úspor z hospodárného využití energie e) vybranou variantu řešení včetně zdůvodnění a vyhodnocení vlivu na životní prostředí Podrobné zpracování energetické koncepce se řídí metodikou ČEA. 2. Výstup energetické koncepce Výstupem dokumentu musí být návrh řešení a otevřený model doporučené skladby forem energie pro zásobování daného území, vytvořený na základě optimalizace využití všech dostupných zdrojů energie metodou nejnižších nákladů a podpořený hodnocením minimalizace zátěže životního prostředí škodlivinami z emisí spalovacích procesů v dané oblasti. Otevřený model musí umožňovat pro příslušné časové období, podle vývoje podmínek, vnášet korektury na straně potřeb i jejich pokrývání. Na vypracování energetické koncepce může být žadateli poskytnuta dotace až do výše 50 % nákladů, max. 500 tis. Kč. X. Podprogram podpory rozvoje podniků energetických služeb Cílem podprogramu je realizace energeticky úsporných opatření podniky energetických služeb v zařízeních pro potřeby školství, zdravotnictví a sociálních služeb, provozovaných se státním příspěvkem. Dotace může být poskytnuta podniku energetických služeb zabývajícímu se výstavbou, rekonstrukcí nebo modernizací zdrojů tepla, tepelných distribučních sítí, budov a jejich technických vybavení, a jejich následným provozováním. Subjekt musí působit na území České republiky a nesmí mít více než 250 zaměstnanců v době podání žádosti o dotaci. Dotace je určena na zpracování energetického auditu, který potvrdí možnost realizace zamýšleného projektu. Celková výše dotace může být až 100 % nákladů na zpracování energetického auditu, nejvýše však 500 tis. Kč pro jeden projekt. ---------- Příloha č. 1 Metodický pokyn ke zpracování energetického auditu Metodický pokyn upravuje zpracování energetického auditu (dále EA) v návaznosti na platné legislativní a technické normy Výstupem energetického auditu je zpráva, která obsahuje: 1. Identifikační údaje - zadavatele auditu, tj. název firmy nebo jméno fyzické osoby, právní forma, adresa, telefonní a faxové spojení, IČO, jméno odpovědného zástupce - provozovatele předmětu energetického auditu, pokud je různý od zadavatele auditu - zpracovatele (energetického auditora), tj. jméno, adresa, telefonní a faxové spojení, IČO, číslo a datum vydání oprávnění k výkonu auditorské činnosti - předmětu energetického auditu, tj. podnik, provozovna, zařízení, stavba, projekt atd., přesné místo, kde je předmět auditu umístěn, vč. adresy, majetkoprávní vztah k zadavateli auditu 2. Popis výchozího stavu Energetický audit musí obsahovat údaje o: a) stávajícím předmětu energetického auditu nebo projektové dokumentaci b) energetických vstupech a výstupech c) vlastních energetických zdrojích d) rozvodech energie e) významných spotřebičích energie a) Základní údaje o předmětu EA - název předmětu energetického auditu - základní popis - charakteristika výroby firmy (sortiment výrobků, ucelenost výrobní technologie) - situační plán - seznam všech budov s uvedením jejich účelu - výčet všech energeticky významných výrobních technologií Důležitou informací jsou zejména: - dostupná výkresová a jiná dokumentace - provozní režim (počet pracovních dnů v týdnu a směnnost) - počet zaměstnanců - výkony (produkce) - smluvní závazky mající vztah k energetickému hospodářství - atd. b) Základní údaje o energetických vstupech do předmětu EA Stanovení roční výše vnějších energetických vstupů do předmětu EA (stav před realizací projektu). Příklad tabelárního zpracování: Pro rok: před realizací projektu Vstupy paliv Jednotka Množství Výhřevnost Přepočet Roční a energie GJ/jednotku na GJ náklady v Kč Nákup el. energie MWh 3,6 Nákup tepla GJ Zemní plyn tis. m3 Hnědé uhlí t Černé uhlí t Koks t Jiná pevná paliva t TTO t LTO t Nafta t Jiné plyny tis. m3 Druhotná energie* GJ Obnovitelné zdroje** GJ (MWh) Jiná paliva GJ Celkem vstupy paliv a energie Změna stavu zásob paliv (inventarizace) Celkem spotřeba paliv a energie * Např. odpadní teplo; ** Např. solární, vodní, větrná, geotermální energie Roční množství nakupovaných paliv a energie se stanoví z fakturačních a účetních dokladů. Je nutné zjistit např. u nákupu elektrické energie množství nakupované elektřiny, sazbu odběru, sjednané technické maximum, sjednaná nebo měřená čtvrthodinová maxima v jednotlivých měsících. Podobně u nákupu tepla je třeba zjistit množství nakupovaného tepla, druh a parametry topného media, sazba za měrnou jednotku, způsob měření množství a parametrů tepla a způsob fakturace a analyzovat plnění smluvně sjednaných technickoekonomických ustanovení. V případě zdrojů na využití obnovitelné energie se uvádí i parametry primárního energetického zdroje (např. hydrologické údaje, větrná charakteristika lokality, parametry nízkopotenciálního tepla apod.). c) Vlastní energetické zdroje Pokud v předmětu EA existují vlastní energetické zdroje, sestaví se základní roční bilanční tabulka výroby energie ze zdrojů v objektu v následujícím rozsahu (opět stav před realizací projektu). Příklad tabelárního zpracování: Pro rok: před realizací projektu ř. Ukazatel Jednotka Roční hodnota 1 Instalovaný elektrický výkon celkem MW 2 Instalovaný tepelný výkon celkem MWtep 3 Dosažitelný elektrický výkon celkem MW 4 Pohotový elektrický výkon celkem MW 5 Výroba elektřiny MWh 6 Prodej elektřiny (z ř. 5) MWh 7 Vlastní spotřeba elektřiny na výrobu energie MWh 8 Spotřeba tepla v palivu na výrobu elektřiny GJ 9 Výroba dodávkového tepla GJ 10 Prodej tepla (z ř. 9) GJ 11 Spotřeba tepla v palivu na výr.tepla GJ 12 Spotřeba tepla v palivu celkem (ř.8 + ř.11) GJ Pozn.: Vhodné je sestavení tabulky pro několik předchozích let (časová řada) v přepočtu klimatické podmínky (denostupně). Z této tabulky se stanoví průměrné roční energetické účinnosti zdroje, specifické spotřeby tepla v palivu na výrobu energie a roční využití zdroje. Současně se uvede popis zdrojů. Např.: Zdroj energie - typ (výtopna, teplárna, elektrárna, spalovna) Pro každou instalovanou jednotku: - počet, typ, výrobce, rok výroby - jmenovitý výkon (tepelný, elektrický) - parametry vyráběného media - druh paliva - odlučovací zařízení d) Rozvod energie v předmětu EA Pro páteřní a hlavní rozvody se zjistí základní informace: Např. pro rozvod tepla se uvede: Úsek Délka Kapacita Průměr Provedení Stáří Tech. stav ..... ..... ..... ..... Na základě těchto údajů se ověří a aktualizují schémata energetických rozvodů, zhodnotí se jejich stav a vybavenost měřením a stanoví se energetické toky v úsecích, které nejsou vybaveny měřením (v odůvodněných případech je nutné provést potřebná měření). Stejně se postupuje i u navazujících zařízení (např. předávacích stanic). e) Spotřebiče energie Uvádí se údaje o parametrech a konečné spotřebě energie v technologických spotřebičích i budovách, které ovlivňují energetickou bilanci předmětu EA. Zjišťují se technické parametry spotřebičů energie z pasportů, podle štítků a z provozních záznamů. Základními informacemi o technologických spotřebičích jsou: - druh spotřebiče - roční provozní hodiny - energetický příkon: - teplo (druh teplonosného media a jeho parametry) - elektrická energie (napěťová úroveň) - palivo (druh) - regulace Údaje o konečné spotřebě je možné zpracovat v tabelární formě. Např. pro elektrické spotřebiče se zpracuje následující tabulka: Název Elektrický Roční časové Spotřeba elektřiny spotřebiče příkon (kW) využití (hod/r) (kWh/r) ..... ..... ..... ..... V některých případech se stanoví měrné spotřeby paliv a energie na jednotku produkce energeticky náročných výrobků. Základními informacemi o budovách jsou: - dostupná výkresová dokumentace, doplněná případně o doměření a fotografickou dokumentaci - faktury či jiné věrohodné dokumenty, dokládající spotřebu energie v časovém rozsahu několika let - zkušenosti z provozu získané od managementu spravujícího budovu, provozní obsluhy a uživatelů - dopady na životní prostředí - popis míry zanedbané údržby - záměry zadavatele EA 3. Zhodnocení výchozího stavu Pro zhodnocení výchozího stavu je nutné sestavit roční energetickou bilanci stávajícího předmětu EA na základě informací, získaných z provedených šetření. Základní tvar je následující: ř. Ukazatel GJ/r tis. Kč/r 1 Vstupy paliv a energie 2 Změna zásob paliv 3 Spotřeba paliv a energie 4 Prodej energie cizím 5 Konečná spotřeba paliv a energie v objektu (ř.3-ř.4) 6 Ztráty ve vlastním zdroji a rozvodech (z ř.5) 7 Spotřeba energie na vytápění a TUV (z ř.5) 8 Spotřeba energie na technologické a ostatní procesy (z ř.5) Ukazatele je možno doplnit, případně rozčlenit některé položky v závislosti na konkrétní situaci. Zejména je účelné členit podle druhů paliv a energie ř.5, event. ř.6,7,8. Vyhodnocení energetické účinnosti a dalších ukazatelů jednotlivých částí energetického hospodářství se provede na základě údajů, získaných při zjištění výchozího stavu. Dále se stanoví základní technické ukazatele vlastního energetického zdroje. Název ukazatele Výpočet Vypočtená hodnota (z tabulky zdroje) Roční energetická účinnost zdroje (ř.5 x 3,6 + ř.9) : ř.12 desetinné číslo nebo % Roční energetická účinnost výroby elektrické energie ř.5 x 3,6 : ř.8 desetinné číslo nebo % Roční energetická účinnost výroby tepla ř.9 : ř.11 desetinné číslo nebo % Specifická spotřeba tepla v palivu na výrobu elektřiny ř.8 : ř.5 GJ/MWh Specifická spotřeba tepla v palivu na výrobu dodávkového tepla ř.11 : ř.9 GJ/GJ Roční využití instalovaného elektrického výkonu ř.5 : ř.1 hod./rok Roční využití dosažitelného elektrického výkonu ř.5 : ř.3 hod./rok Roční využití pohotového elektrického výkonu ř.5 : ř.4 hod./rok Roční využití instalovaného tepelného výkonu (ř.9 : 3,6) : ř.2 hod./rok Z uvedených údajů se určí rezervy na vlastním energetickém zdroji, hodnotit úroveň energetické účinnosti a ročního využití a stanovit technické a jiné příčiny, pro které nejsou tyto ukazatele vyhovující. Podobně se provede i analýza rozvodů energie a spotřebičů, včetně budov. U budov se definuje model energetické potřeby stavby a upřesní se stanovené potřeby energie stavby podle skutečných spotřeb energie v průběhu několika let.Výsledky se porovnají se směrnými, předepsanými nebo jinak zjištěnými hodnotami. Stávající potřeby tepla se stanoví pro normové podmínky k ohodnocení navrhovaných opatření a garanci dosažitelné potřeby (úspory) energie. Výpočtem se prověří stávající energetická bilance předmětu EA. Kontrola stávajících údajů energetické bilance minimálně obsahuje: - vstupy paliv a energie (zde se kontrolují kvalitativní a kvantitativní ukazatele nakupovaných paliv a energie, soulad s příslušnými smlouvami o dodávce a dodržování ceníkových cen) - změnu stavu zásob paliv (dokládá se řádně provedenou inventarizací skládek, provádí se rovněž fyzická obhlídka a porovnání vykazovaného okamžitého stavu se skutečností, ověřují se vykázané ztráty množství i kvality skladovaných paliv) - prodej energie cizím (jedná se o prodej elektřiny, tepla, event. stlačeného vzduchu nebo upravené vody z vlastní výroby - posuzují se možnosti zvýšení prodeje energie cizím a ověřuje se tvorba prodejních cen) - provozní ukazatele vlastního zdroje energie (posuzují se roční energetické účinnosti, účinnosti jednotlivých agregátů, využití výkonu, výše instalovaného výkonu, specifické spotřeby, způsob provozování atd.) - energetické ztráty v rozvodech energie (posuzuje se úroveň těchto ztrát a zjišťují se příčiny jejich nadměrné výše, stav tepelných izolací, způsob provozu rozvodů, jejich dimenze atd.) - spotřebu energie na vytápění a přípravu TUV (hodnotí se dodržování tepelné pohody ve vytápěných místnostech, využívání měřicí a regulační techniky, roční spotřeby tepla na měrný byt, spotřeba TUV na osobu atd.) - tepelně technické parametry budov - spotřebu energie na technologické výrobní procesy (provádí se energetická analýza výrobních technologií a doporučuje se v této oblasti sjednat jako subdodavatele odborníka na příslušné technologické procesy) - spotřebu energie na ostatní procesy (větrání, chlazení, osvětlení atd.) Sledují se hlavně specifické spotřeby energie, velikost příkonů, časové využití a jejich účelnost) Výsledkem uvedených analýz je zhodnocení hospodárnosti nakládání s energií a vyčíslení technického potenciálu energetických úspor v předmětu EA, včetně možných úspor nákladů na energii. 4. Návrh opatření ke snížení spotřeby energie V návaznosti na zjištěný technický potenciál úspor energie se navrhnou konkrétní opatření vedoucí k jeho využití. Tato opatření se dělí na: - beznákladová (organizační, změna chování personálu apod.) - nízkonákladová (např. v rámci údržby) - vysokonákladová (investice) Opatření se navrhují minimálně ve 2 - 3 variantách. Pro vybrané varianty se zpracují energetické bilance a porovnají se s bilancí platnou pro výchozí stav. Stanoví se skutečně dosažitelná výše energetických úspor, resp. snížení nákladů na energii pro jednotlivé varianty při zvážení všech omezujících vlivů. Současně se definují okrajové (zejména klimatické) podmínky pro jednotlivé varianty. Výsledkem jsou upravené energetické bilance jednotlivých variant: Před realizací Po realizaci projektu projektu ř. Ukazatel Energie Náklady Energie Náklady GJ Kč GJ Kč 1 Vstupy paliv a energie 2 Změna zásob paliv 3 Spotřeba paliv a energie 4 Prodej energie cizím 5 Konečná spotřeba paliv a energie v objektu (ř.3-ř.4) 6 Ztráty ve vlastním zdroji a rozvodech (z ř.5) 7 Spotřeba energie na vytápění a TUV (z ř.5) 8 Spotřeba energie na technologické a ostatní procesy (z ř.5) Z tabulky upravené energetické bilance se vypočte potenciál úspor energie v objektu a úspora finančních nákladů na pořízení paliv a energie. 5. Ekonomické vyhodnocení Úspory nákladů na energii, vyplývající z upravené energetické bilance, je nutno korigovat o změnu dalších provozních nákladů, případně tržeb za energii (mzdy, servisní služby, opravy, provozní hmoty, tržby za prodej energie apod.). Takto se stanoví roční výnos (Cash - Flow) energeticky úsporného projektu. Je uvažován v současné cenové úrovni. Pro investiční opatření navržená v EA se stanoví: - prostá doba návratnosti investice - doba splacení (DN) DN = I0/C kde I0 = investiční náklady CF = roční Cash - Flow projektu - reálná doba návratnosti (výpočtem z diskontovaného Cash - Flow projektu) Základními ukazateli ekonomické efektivnosti investičních opatření jsou: - čistá současná hodnota (NPV) Vzoreček viz papírová kde: CFt - Cash - Flow projektu v roce t verze OV! r - diskont t - hodnocené období (1 až n let) - vnitřní výnosové procento (IRR) Pro Vzoreček viz papírová verze OV! platí: IRR = r 6. Environmentální vyhodnocení variant Kvantifikuje se snížení zátěže životního prostředí, vyplývající z jednotlivých variant: Výchozí stav Stav po realizaci Rozdíl Znečišťující látka (t/rok) (t/rok) (t/rok) Tuhé látky SO2 NOx CO CO2 7. Výběr optimální varianty Optimální varianta se stanoví na základě porovnání technickoekonomického hodnocení jednotlivých variant. Stanoví se pořadí realizace a časový plán doporučených opatření ve spolupráci se zadavatelem EA a časový plán realizace. Je třeba vzít v úvahu i další souvislosti (např. ekologické důsledky, technická rizika, spolehlivost zařízení a záměr zadavatele auditu apod.). Vyhodnotí se důsledky snížení energetické potřeby stavby tam, kde zdroj není částí stavby. 8. Závazné výstupy energetického auditu (1) Hodnocení stávající úrovně energetického hospodářství Energetický auditor uvede hodnocení stávající úrovně energetického hospodářství v návaznosti na platné technické předpisy. (2) Celkový potenciál úspor energie Uvede se celkový zjištěný dosažitelný potenciál energetických úspor v technickém vyjádření (GJ/rok, MWh/rok). (3) Návrh optimální varianty energeticky úsporného projektu včetně ekonomického hodnocení, tj. soubor opatření k dosažení garantované úspory energie. Zdůvodní se návrh optimální varianty z hledisek technických, ekonomických a dalších hodnotících kriterií. Uvede se potenciál energetických úspor, roční finanční výnos získaný realizací a ekonomická efektivnost projektu. Současně se definují okrajové podmínky (zejména klimatické), za kterých jsou hodnoty úspor energie stanoveny a garantovány. U budov se definují hodnoty, které jsou garantovány (např.úspora energie, hodnota pro energetický pasport budovy, potřeba tepla na m2 užitné plochy vztažená ke 200 m3 obestavěného prostoru, potřeba tepla vztažená na jednu učebnu, na jedno lůžko atd.). (4) Závěrečná doporučení Obsahuje závěrečné stanovisko a doporučení energetického auditora k realizaci navrženého energeticky úsporného projektu. (5) Evidenční list energetického auditu !!! VZOR EVIDENČNÍHO LISTU NAJDETE V PAPÍROVÉ VERZI OBCHODNÍHO VĚSTNÍKU č. 50/99 !!! Nejdůležitější legislativní a technické normy související se zpracováním energetických auditů Zákony Zákon č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny Zákon č. 389/1991 Sb. o státní správě ochrany ovzduší a o poplatcích za jeho znečisťování Zákon č. 222/1994 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích ... Zákon č. 20/1993 Sb. o zabezpečení výkonu státní správy v oblasti technické normalizace, metrologie ... Zákon č. 22/1997 Sb. o technických požadavcích na výrobky Zákon č. 30/1968 Sb. o státním zkušebnictví Zákon č. 505/1990 Sb. o metrologii Zákon č. 22/1998 Sb. o daních z příjmů Zákon č. 40/1964 Sb. občanský zákoník Zákon č. 59/1998 Sb. o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku Zákon č. 63/1991 Sb. o ochraně hospodářské soutěže Zákon č. 199/1998 Sb. o dani z přidané hodnoty Zákon č. 229/1996 Sb. o zadávání veřejných zakázek Zákon č. 265/1991 Sb. o působnosti orgánů ČR v oblasti cen Zákon č. 455/1991 Sb. živnostenský zákon Zákon č. 513/1991 Sb. obchodní zákoník Zákon č. 526/1990 Sb. o cenách Zákon č. 197/1998 Sb. stavební zákon Zákon č. 17/1992 Sb. o životním prostředí Zákon č. 123/1998 Sb. o právu na informace o životním prostředí Zákon č. 125/1997 Sb. o odpadech Zákon č. 138/1973 Sb. vodní zákon Zákon č. 309/1991 Sb. zákon o ovzduší Pozn.: Všechny zákony je nutno užít ve znění jejich pozdějších předpisů (novel) Vyhlášky a vládní nařízení Vyhláška č. 132/1998 Sb. kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona Vyhláška č. 137/1998 Sb. o obecných technických požadavcích na výstavbu Vyhláška č. 16/1996 Sb. kterou se stanoví výše nákladů na dodávku tepla Vyhláška č. 129/1995 Sb. o udělování státní autorizace v energetice Vyhláška č. 155/1996 Sb. o řešení stavů nouze v teplárenství Vyhláška č. 169/1995 Sb. o podmínkách dodávek elektřiny Vyhláška č. 173/1996 Sb. o výkonu státní regulace v energetice Vyhláška č. 196/1995 Sb. o podmínkách dodávek plynu Vyhláška č. 197/1995 Sb. o stavech nouze v plynárenství Vyhláška č. 245/1995 Sb. kterou se stanoví pravidla pro vytápění a dodávku TUV Vyhláška č. 250/1996 Sb. o stavech nouze v elektroenergetice Vyhláška č. 580/1990 Sb. o cenách Vyhláška č. 131/1998 Sb. o územně plánovacích podkladech a dokumentaci Vyhláška č. 41/1992 Sb. kterou se vymezují oblasti vyžadující zvláštní ochranu ovzduší Vyhláška č. 117/1997 Sb. kterou se stanoví emisní limity ... Vyhláška č. 205/1993 Sb. vedení provozní evidence zdrojů znečištění ovzduší Vyhláška č. 270/1993 Sb. o způsobu zjišťování množství emisí ... Vyhláška č. 316/1997 Sb. kterou se stanoví látky poškozující nebo ohrožující ozonovou vrstvu Země Vyhláška č. 337/1997 Sb. kterou se vydává Katalog odpadů a stanoví další seznamy odpadů Vyhláška č. 338/1997 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady Vyhláška č. 339/1997 Sb. o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů Nařízení vlády č. 168/1997 Sb. kterým se stanoví technické požadavky na elektrická zařízení nízkého napětí Nařízení vlády č. 169/1997 Sb. kterým se stanoví technické požadavky - elektromagnetická kompatibilita výrobků Nařízení vlády č. 170/1997 Sb. kterým se stanoví technické požadavky na strojní zařízení - novela č. 15/1999 Nařízení vlády č. 175/1997 Sb. kterým se stanoví technické požadavky na jednoduché tlakové nádoby - novela č. 80/1999 Nařízení vlády č. 177/1997 Sb. kterým se stanoví technické požadavky na spotřebiče plynných paliv Nařízení vlády č. 178/1997 Sb. kterým se stanoví technické požadavky na stavební výrobky - novela č. 81/1999 Nařízení vlády č. 180/1999 Sb. kterým se stanoví technické požadavky na účinnost teplovodních kotlů na kapalná a plynná paliva Nařízení vlády č. 182/1999 Sb. kterým se stanoví technické požadavky na tlaková zařízení Technické normy ČSN 01 1300 zákonné měřící jednotky ČSN 01 3613 značky pro energetická schémata ČSN 06 0210 výpočet tepelných ztrát budov při ústředním vytápění ČSN 06 0215 vytápění infračervenými zářiči ČSN 06 0310 ústřední vytápění - projektování a montáž ČSN 06 0312 ústřední sálavé vytápění se zabetonovanými trubkami ČSN 06 0320 ohřívání užitkové vody - projektování a montáž ČSN 06 0830 zabezpečovací zařízení pro ústřední vytápění a ohřívání užitkové vody ČSN 06 1101 otopná tělesa pro ústřední vytápění ČSN 06 1102 otopná tělesa pro ústřední vytápění - výpočet velikosti ČSN 06 1201 lokální spotřebiče na tuhá paliva ČSN 07 0021 horkovodní kotle ČSN 07 0240 teplovodní a nízkotlaké parní kotle ČSN 07 0305 hodnocení kotlových ztrát ČSN 07 0610 výměníky tepla voda-voda, pára-voda ČSN 07 0620 konstrukce a výstroj parních kotlů ČSN 07 0621 umístění kotelních zařízení a provedení kotelen ČSN 07 0623 technická dokumentace a zkoušky parních kotlů ČSN 07 0703 plynové kotelny ČSN 07 0710 provoz, obsluha a údržba parních a horkovodních kotlů ČSN 07 5853 hořáky na kapalná paliva ČSN 07 7401 voda a pára pro tepelná energetická zařízení (tlak do 8 MPa) ČSN 07 7403 voda a pára pro tepelná energetická zařízení (tlak 8 MPa a vyšší) ČSN 08 0010 parní turbíny pro pohon turbogenerátorů ČSN 08 3500 spalovací turbíny ČSN 08 5000 názvosloví vodních turbín, akumulačních čerpadel, čerpadlových turbín a regulátorů vodních turbín ČSN 09 0011 spalovací motory ČSN 10 5004 kompresory ČSN 11 0010 čerpadla ČSN 12 0000 vzduchotechnická zařízení ČSN 33 2000 elektrotechnické předpisy ČSN 33 3100 roztřídění elektráren a tepláren ČSN 33 5000 průmyslová odporová elektrotepelná zařízení, průmyslové pece ČSN 35 1100 výkonové transformátory ČSN 35 0220 hydroalternátory ČSN 35 0225 synchronní kompenzátory ČSN 38 0526 zásobování teplem - zásady ČSN 38 5502 plynná paliva ČSN 44 1315 skladování tuhých paliv ČSN 44 1440 tuhá paliva - hnědé uhlí severočeského revíru ČSN 44 1450 hnědé uhlí sokolovského revíru ČSN 44 1411 černé uhlí ostravsko - karvinského revíru pro energetické účely ČSN 44 1482 koks pro otop ČSN 65 7991 ropné výrobky, topné oleje ČSN 73 0540 tepelná ochrana budov-část 1, 2, 3, 4 ČSN 73 0550 tepelně technické vlastnosti stavebních konstrukcí a budov - výpočtové metody ČSN 73 0560 tepelně technické vlastnosti stavebních konstrukcí a budov - průmyslové budovy ČSN 83 0616 jakost teplé užitkové vody ČSN EN 835 indikátory na rozdělování nákladů na vytápění místností otopnými tělesy - bez napojení na elektrickou energii, pracující na principu odparu kapaliny ČSN EN 834 indikátory pro rozdělování nákladů na vytápění místností otopnými tělesy - s napájením elektrickou energií ČSN EN 60034 točivé elektrické stroje ČSN EN 61400 větrné elektrárny ČSN ISO 8528 střídavá zdrojová soustrojí s pístovými spalovacími motory --------- Příloha č. 2 Kontaktní místa Česká energetická agentura Vinohradská 8, 120 00 Praha 2 tel.: 02/2421 7737, fax: 02/2421 7701 www.ceacr.cz e-mail: cea@ceacr.cz STŘEDISKA EKIS PRAHA Praha 1 STÚ - E, a.s. Washingtonova 25, 110 00 Praha 1 Ing. Karel Mrázek, CSc. tel.: 02/24211088, fax: 02/24210497 e-mail: stu-e@iol.cz zaměření: I.,II.,III.,V. Praha 2 SEVEn, o.p.s. Slezská 7, 120 56 Praha 2 Ing. Jaroslav Maroušek tel.: 02/24252115, fax: 24247597 e-mail: jaroslav.marousek@svn.cz zaměření: I., II., III., VI. Praha 2 CITYPLAN, spol. s r.o. ul. Odborů 4, 120 00 Praha 2 Ing. Ivan Beneš tel.: 02/24915274 l. 310, 260, fax: 294939 e-mail: cityplan@mbox.vol.cz zaměření: I.,II.,III.,IV. Praha 3 March Consulting, spol. s r.o. Na Rovnosti 1, 130 00 Praha 3 Ing. Jaroslav Vích tel.: 02/6847965, fax: 02/6835667 e-mail: office@march.cz Praha 4 Svaz podnikatelů pro využití energ. zdrojů Na Mlejnku 2/781, 147 00 Praha 4 Ing. Jan Bouška tel.: 02/44467062, fax: 02/44463687 zaměření: I., II., III., IV., V. Praha 6 RAEN, spol. s r.o. Buzulucká 4, 160 00 Praha 6 Ing. Václav Šrámek tel.. 02/24318049, fax: 02/3111817 e-mail: raen@pha.inecnet.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Praha 6 Výzkumný ústav zemědělské techniky Drnovská 507, 161 01 Praha 6 - Ruzyně Ing. Zdeněk Pastorek, CSc. tel.: 02/33022274, fax: 02/33312507 e-mail: vuzt@bohem-net.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Praha 7 Asociace energetických manažerů Partyzánská 7, 170 05 Praha 7 Ing. Václav Šimůnek tel.: 02/66753532, fax: 02/66753531 e-mail: aem@mbox.vol.cz zaměření: I., II., IV. Praha 7 EkoWATT Bubenská 6, 170 00 Praha 7 Ing. Jiří Beranovský tel.: 02/66710247, fax: 02/66710248 e-mail: ekowatt@ekovatt.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Praha 8 Ing. LADISLAV BUKOVSKÝ-SPS Švábky 2, 180 00 Praha 8 Ing. Ladislav Bukovský tel.: 02/6836460, fax: 02/6833522 e-mail: sps@bukovsky.cz zaměření: I., II., III., V. Praha 8 PROJEKTA, spol. s r.o. Prvního pluku 20, 186 59 Praha 8 - Karlín Ing. Miroslav Mareš tel.: 02/51038216, fax: 51038219 e-mail: mareš@projekta.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Praha 9 Technický a zkušební ústav stavební, s.p. Prosecká 76a, 190 00 Praha 9 Ing. Jana Kántorová tel.: 02/8591041 l. 228, fax: 6896397 e-mail: jkantoro@tzus.cz zaměření: II., III., V. Praha 10 Centrum stavebního inženýrství a.s. Pražská 16, 102 21 Praha 10 Ing. Jaroslav Šafránek tel.: 02/71751122, fax: 02/71751122 e-mail: ai@csi.cz zaměření: III., V. STŘEDNÍ ČECHY Kladno Regionální energetická agentura, s.r.o. Ocelárenská 1777, 272 01 Kladno Ing. Luboš Veverka tel.: 0312/645039, fax: 0312/645039 e-mail: rea@mbox.vol.cz zaměření: I., II., III., IV., V. JIHOZÁPAD Rokycany SEAP Rokycany s.r.o. Na Pátku 122, 337 01 Rokycany Ing. Vlastimil Brada, CSc. tel.: 0181/722239, fax: 722239 e-mail: seap@runex.cz zaměření: I., II., III., V. Sušice EGF, spol. s r.o. Na Tržišti 862, 342 01 Sušice Ing. Josef Farták tel.: 0187/524211, fax: 0187/524211 e-mail: egf@egf.cz zaměření: I., II., III., IV., V. České Budějovice ŇkoPlan, spol. s r.o. Žižkova 1, 370 01 České Budějovice Mgr. Roman Sedláček tel.: 038/7311942, fax: 038/7312015 e-mail: oekoplan@cbu.pvtnet.cz zaměření: I., II., III., IV., V. České Budějovice SEVEn o.p.s. Žižkova 12, 370 08 České Budějovice Ing. Jiří Neuwirth tel.: 038/6350443, fax: 038/6350370 zaměření: I., II., IV., VI. České Budějovice EkoWATT Úřad města České Budějovice Lidická 2, 380 00 České Budějovice Mgr. Karel Murtinger tel.: 038/6704394, fax: 038/45718 zaměření: I., II., III., IV., V. České Budějovice Energy Centre Pražská 99, 370 04 České Budějovice Ing. R. Šubrt, V. Klobušník tel.: 038/731 25 80, fax: 038/731 25 81 e-mail: eccb@eccb.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Suchdol n. Lužnicí MEPS - Městský úřad Ing. Vladimír Schusser nám. T.G. Masaryka 8, 378 06 Suchdol n. Lužnicí tel.: 0333/781104, fax: 0333/781423 zaměření: I., III., IV., V. Tábor MEPS Žižkovo nám., 390 01 Tábor Ing. Petr Lapačka tel.: 0361/252601, fax: 0361/252601 e-mail: pela@eurotherm.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Středa: 14.00 - 17.00 hod. Plzeň MEPS - Městský úřad Škroupova 5, 300 00 Plzeň Ing. Jan Vileta, CSc. tel.: 019/7241177, fax: 019/223432 e-mail: Jan.Vileta@thermtrans.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Pondělí: 13.00 - 17.00 hod. SEVEROZÁPAD Karlovy Vary K§teleš Jiří POHODA Stará Kysibelská 23, 360 09 Karlovy Vary Jiří K§teleš tel.: 017/3223035, fax: 017/3223035 e-mail: pohodajk@telecom.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Karlovy Vary REDI s.r.o. Západní 22, 360 01 Karlovy Vary tel.: 017/3226853, fax: 017/3226852 e-mail: redikv@iol.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Karlovy Vary SRC International CS, s.r.o. Závodu míru 90, 360 17 Karlovy Vary Martin Frous tel.: 017/603 35, fax: 017/47696 e-mail: cizek@srci.cz zaměření: I., II., III., IV. Mariánské Lázně MARIENPROJEKT, spol. s r.o. Hlavní 132, 353 01 Mariánské Lázně Ing. Jiří Kovařík tel.: 0165/623051-3, fax: 0165/622352 zaměření: I., II., III., V. Chomutov CITY PLAN spol. s r.o. Okresní úřad nám. T.G. Masaryka 3100, 430 00 Chomutov tel.: 0396/684444, fax: 0396/684444 zaměření: I., II., III., IV. Litvínov Krušnohorské sdružení pro úspory energie, o.p.s. Mezibořská 147, 436 01 Litvínov Milan Matějů tel.: 035/53539, fax: 035/53250 e-mail: ksue@traveller.cz zaměření: I., II., III., V. Ústí nad Labem MARTIA a.s. Mezní 4, 400 11 Ústí nad Labem Ing. Vít Klein tel.: 047/5650111, fax: 047/5650999 e-mail: vít.klein@martia.cz zaměření: I., II., III., IV., V. SEVEROVÝCHOD Pardubice Economic & Energetic Consulting V Ráji 917, 531 67 Pardubice Ing. Jan Juřica tel.: 040/6304315, fax: 040/6941433 e-mail: economic@eec.fairnet.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Pardubice Ing. Věra Sytařová - PROJEKT VERA ARCHcentrum Bratranců Veverkových 2717, 530 02 Pardubice Ing. Věra Sytařová tel.: 040/6616308, fax: 040/6616309 zaměření: I., II., III., IV., V. Trutnov G-TEAM PROGRES spol. s r.o. Petříkovská 472, 541 03 Trutnov 3 Pavel Marek tel.: 0439/841216, fax: 0439/841643 zaměření: I., II., III., IV., V. Hradec Králové MEPS Jižní 870, 500 72 Hradec Králové Ing. Miroslav Ježek, CSc. tel.: 049/44566, fax: 049/45307 e-mail: m.jezek@post.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Jablonec nad Nisou MEPS Mírové náměstí 19, 467 51 Jablonec nad Nisou Luděk Kozdera tel.: 0428/357 403 zaměření: I., II., III., IV., V. Liberec MEPS U Jezu 2, 460 01 Liberec 4 Ing. Antonín Kottnauer tel.: 048/5226354-6, fax: 048/5229354 zaměření: I., II., III., IV., V. JIHOVÝCHOD Brno DEA ENERGETICKÁ AGENTURA spol. s r.o. Lozíbky 17, 614 00 Brno Ing. Libor Sekerka tel.: 05/45222602, fax: 05/45222684 e-mail: deabox@sky.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Brno Londinová Hana Příkop 2a, 602 00 Brno Hana Londinová tel.: 05/45241341, fax: 05/45211674 e-mail: Hana.Londinová@iol.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Brno ENERG, spol. s r.o. Vranovská 102, 614 00 Brno Mgr. Martina Novotná tel.: 05/575751, fax: 05/575751 e-mail: info@energ.cz www.energ.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Brno Sdružení pro podporu činnosti ústavů konstrukcí, techniky prostředí a stavitelství FA VUT Poříčí 5, 639 00 Brno Prof. Ing. Jiří Vaverka, DrSc. tel.: 05/42142300, fax: 05/42142304 e-mail: stako@adm.fa.vutbr.cz zaměření: I., II., III., V. Brno Ústav technických zařízení budov FAST VUT Údolní 53, 602 00 Brno Doc. Ing. Jiří Cihlář, CSc. tel.: 05/43211465, fax: 05/43167236 e-mail: tzgeb@vutbr.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Brno MEPS Kounicova 67, 602 00 Brno Ing. Miroslav Čermák, CSc. tel.: 05/41211419, fax: 05/41211419 e-mail: Stavoprojekta@real.clark.CZ zaměření: I., II., III., IV., V. Žďár nad Sázavou MEPS - Městský úřad nám. Republiky 2, 591 31 Žďár nad Sázavou tel.: 0616/433214 zaměření: I., II., III., IV., V. STŘEDNÍ MORAVA Šumperk SATEZA a.s. ul. 8. května 41, 787 01 Šumperk Vladimír Mátl tel.: 0649/213014, fax: 0649/214362 e-mail: sateza@sateza.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Olomouc VAE Energo s.r.o. Wolkerova 24b, 779 00 Olomouc Ing. Milan Tovačovský tel.: 068/412623, fax: 068/412623 zaměření: I., II., III., IV., V. Přerov Richard Pospíšil, POR Jateční 13, 750 00 Přerov Richard Pospíšil tel.: 0641/217268, fax: 0641/217268 e-mail: por@cbnet.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Zlín MARCH Consulting s.r.o. Lorencova 9, 760 01 Zlín Ing. Martin Zálešák, CSc. tel.: 067/7655576, fax: 067/7210587 zaměření: I., II., III., IV., V. Rožnov pod Radh. KOGESTOM s.r.o. ul. 1. máje 1000, 756 61 Rožnov pod Radhoštěm Mgr. Miroslav Marek tel.: 0651/602139, fax: 0651/602139 zaměření: I., II., III., IV., V. Valašské Meziříčí Regionální energetické centrum - REC Vsetínská 78 - Hvězdárna, 757 01 Valašské Meziříčí Roman Mikulenka tel.: 0651/611928, fax: 0651/611928 e-mail: mikulenka@ro.inext.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Uherské Hradiště Ing. Jaromír Kazík Okružní 621, 686 05 Uherské Hradiště tel.: 0632/548500, fax: 0632/548500 e-mail: kazkik@iol.cz zaměření: I., II., III., V. Zlín MEPS Teplo Zlín, a.s. Družstevní 4651, 760 05 Zlín Josef Morys tel.: 067/7242585, fax: 067/7242585 e-mail: teplozl@mbox.vol.cz zaměření: I., II., III., IV. OSTRAVSKO Ostrava DHV CR, spol. s r.o Stodolní 3, 702 00 Ostrava Ing. Jiří Křupka tel.: 069/6123740, 48, fax: 069/6123740 e-mail: dhv@terminal.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Ostrava Komplexní automatizace - ARC, s.r.o. Pohraniční 104, 703 00 Ostrava-Moravská Ostrava Ing. Lubomír Gebauer tel.: 069/6616387, fax: 069/6614966 e-mail: komplex@ova.comp.cz zaměření: I., II., III., IV. Ostrava VŠB Technická univerzita, fak. strojní tř. 17. listopadu, 708 33 Ostrava-Poruba Doc. Ing. Kamil Kolarčík, CSc. tel.: 069/6994483, fax: 069/6915315 zaměření: I., II., III., IV., V. Ostrava Ing. Miroslav Škarpa - THERM-CONSULT Slavíkova 6143, 708 00 Ostrava-Poruba Ing. Miroslav Škarpa tel.: 069/6927122, 6752272 fax: 069/6924169 e-mail: therm-cons@iname.com zaměření: I., II., III., IV., V. Ostrava VAE a.s. Gagarinovo nám. 4, 710 21 Ostrava 10 Ing. Jiří Slavík tel.: 069/6242121, fax: 069/6242122 e-mail: vae@vae.cz zaměření: I., II., III., IV., V. Zaměření: I. Zdroje tepla včetně alternativních II. Rozvody tepla a jejich hydraulika, měření a regulace výroby a dodávky tepla a teplé užitkové vody III. Technika prostředí IV. Průmyslová energetika V. Zateplovací technologie VI. Energetické územní dokumenty 089001-50/99