DOKUMENT; Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
PROGRAMY
STÁTNÍCH PODPOR PŘI SNIŽOVÁNÍ SPOTŘEBY PALIV A ENERGIE
V ČESKÉ REPUBLICE PRO ROK 1997
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR na základě Usnesení vlády ČR č. 478
z 18. 9. 1996 k návrhu státního rozpočtu ČR na rok 1997, v souladu
se zákony č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla),
ve znění pozdějších předpisů, zákona č.199/1994 Sb., o zadávání veřejných
zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., a Rozhodnutí č. 319/1996 ministra
průmyslu a obchodu ČR vyhlašuje Programy státních podpor při snižování
spotřeby paliv a energie v České republice pro rok 1997 a stanovuje zásady
pro poskytnutí státní podpory při snižování spotřeby paliv a energie v České
republice pro rok 1997 (dále jen Programy státních podpor).
Programy jsou zaměřeny na snížení nároků na primární zdroje, snížení
znečištění životního prostředí, omezení výše dotací k cenám tepla pro
obyvatelstvo a snížení výše státních prostředků na provoz školských,
zdravotnických a obecních zařízení.
Programy jsou členěny takto:
I. Program státní podpory technických opatření na snížení spotřeby
paliv a energie v obytných budovách, rodinných domech a jejich
zařízeních na dodávku tepla a TUV
II. Program státní podpory technických opatření na snížení spotřeby
paliv a energie v budovách pro potřeby školství a jejich zařízení
pro dodávku tepla a TUV
III. Program státní podpory technických opatření na snížení spotřeby tepla
a energie ve zdravotnických zařízeních a jejich zařízeních pro dodávku
tepla a energie
IV. Program státní podpory pro energeticky úsporné provozování budov
občanské vybavenosti a veřejných institucí
V. Program státní podpory vyššího využití obnovitelných a netradičních
zdrojů energie a kogenerace
VI. Program státní podpory pro optimalizaci zásobování sídlištních
celků energií
VII. Program státní podpory pro úspory energie v průmyslu, podporu
aplikací moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná
opatření a podpory energeticky úsporných opatření a alternativních
zdrojů v dopravě a zemědělství
VIII. Program státní podpory pro propagaci, osvětu, poradenství a vzdělávání
k úsporám ve spotřebě energie a zlepšování životního prostředí
IX. Program státní podpory zpracování územních energetických dokumentů
Účelem státní podpory realizacím uvedených demonstrací vybraných vzorových
řešení a postupů je iniciovat energeticky úsporné chování majitelů
a uživatelů obytných budov a rodinných domů řadových i jednotlivých
na základě propagace přesně vyhodnocených výsledků jednotlivých projektů
podle podrobného členění programu a zajištění potřebných podkladů pro
jejich širokou opakovatelnost.
Přínosem demonstrací vybraných vzorových řešení a postupů s následnou
opakovatelností je snížení nároků na primární zdroje, snížení znečištění
životního prostředí včetně omezení výše dotací k cenám tepla pro
obyvatelstvo.
Použití státní podpory
Státní podpora může být použita na úhradu nákladů na vypracování
energetického auditu potvrzujícího reálnost definovaného demonstračního
projektu v konkrétních podmínkách realizace, dopracování potřebné
projektové dokumentace v rozsahu zajišťujícím odpovídající vyhodnocení
výsledků demonstračního projektu. Dále pak na krytí části investičních
nákladů podmiňujících realizaci demonstrovaných technických opatření na
snížení spotřeby energie.
Státní podpora může být použita i na podporu projektů, které jsou
pokračováním již provedených úsporných opatření a při dokončení podle
programem definovaných zásad splní požadované limity úspor. Podmínkou
poskytnutí státní podpory takovým projektům musí být realizace opatření
v souladu se zásadami státních podpor z let 1991 až 1996 s prokazatelným
doložením přesně vyhodnocených výsledků z auditu již provedených
úsporných opatření. Státní podpora nesmí být použita na podporu
stejných opatření, která byla v předchozím období případně podpořena.
V případě, že výsledek zmíněného auditu neprokáže možnost odpovídající
realizace, nelze státní podporu čerpat a poskytnuté státní prostředky
musí být vráceny prostřednictvím ČEA do státního rozpočtu.
Realizací Programů státních podpor a kontrolou podpořených projektů pověřuje
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR Českou energetickou agenturu (ČEA).
----------------------------------------------------------------------------
I. Program státní podpory technických opatření na snížení spotřeby
paliv a energie v obytných budovách, rodinných domech a jejich
zařízení pro dodávku tepla a TUV
I.A. Obytné budovy
I.B. Rodinné domy
I.1. Předmět podpory
Předmětem programu je demonstrace progresivních technických a
ekonomicky efektivních řešení vedoucích ke snížení spotřeby energie
a využití alternativních zdrojů v budovách pro bydlení a rodinných
domech pro významně různé typy výstavby členěné podle časových
období.
I.2. Obsah demonstračních projektů technických opatření na snížení spotřeby
energie v budovách pro bydlení a jejich zařízení pro dodávku tepla
a TUV
I.2.1. Modernizace stávajícího systému vytápění a přípravy TUV včetně
stavebních úprav podmiňujících energeticky úsporné provozování
a) obytných domů realizovaných v tradiční cihelné technologii
v období
1. do r. 1946
2. do r. 1964
3. do r. 1981
s konečnou roční spotřebou energie na vytápění a přípravu TUV
do 7 MWh/200 m3, rok
b) rodinných domů s ústředním vytápěním v období
1. od r. 1920 do r.1946
2. do r. 1981
s konečnou roční spotřebou energie na vytápění a přípravu TUV
do 7,5 MWh/ 200 m3, rok
I.2.2. Snížení spotřeby tepla na vytápění a přípravu TUV technickými
opatřeními s vyšším využitím vnějších a vnitřních tepelných zisků
jako rozšíření standardních energeticky úsporných opatření souhrnem
všech opatření minimálně o
a) 40 % u obytných domů realizovaných v tradiční cihelné technologii
60 % u obytných domů realizovaných v panelové technologii
a s konečnou roční spotřebou energie na vytápění
do 5,5 MWh/200 m3, rok
b) 35 % u rodinných domů s ústředním vytápěním
a s konečnou roční spotřebou energie na vytápění
do 6,0 MWh/200 m3, rok.
I.2.3. Energeticky vědomá modernizace stavebních konstrukcí včetně
rekonstrukce technického vybavení bytového domu s celkovým snížením
spotřeby energie při užívání minimálně o 50 %. Pro přípravu TUV bude
využito solárních systémů, jejich kapacita může být využita
v odpovídající míře i pro vytápění domů.
I.2.4. Souhrn energeticky úsporných opatření umožňujících zvětšení
stávající vytápěné plochy o půdní vestavby nebo střešní nástavby.
Opatření musí po realizaci zajistit spotřebu energie na vytápění
v přepočtu na měrnou bytovou jednotku nejvýše 7,0 MWh/200 m3, rok.
I.2.5. Souhrn energeticky úsporných opatření v budovách a v rozvodech tepla
umožňujících při rekonstrukci stávajícího zdroje tepla (domovní,
bloková, středisková kotelna) snížení nově instalovaného výkonu
minimálně o 45 %.
I.2.6. Snížení spotřeby tepla na vytápění a přípravu TUV technickými
opatřeními s vyšším využitím vnějších i vnitřních tepelných zisků
jako rozšíření standardních energeticky úsporných opatření minimálně
o 55 % souhrnem všech opatření. Pro přípravu TUV v energeticky
vědomě modernizované budově bude využita solární energie. Následná
opatření v rozvodech tepla umožní celkem při rekonstrukci
stávajícího zdroje tepla (domovní, bloková, středisková kotelna)
snížení nově instalovaného výkonu minimálně o 60 %.
1.2.7. Energeticky vědomá modernizace stavebních konstrukcí včetně
rekonstrukce technického vybavení souboru bytových nebo rodinných
domů s minimálním snížením konečné spotřeby energie o 50 %. Pro
výrobu potřebné energie bude využito alternativních zdrojů energie
nebo kogeneračních jednotek.
1.2.8. Realizace vzorového řešení
A. nízkoenergetického bytového domu s roční spotřebou tepla na
vytápění a přípravu TUV do 5,0 MWh/200 m3, rok
B. nízkoenergetického rodinného domku s roční spotřebou tepla na
vytápění a přípravu TUV do 5,5 MWh/200 m3, rok
I.3. Druh podpory
Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta
nenávratná finanční výpomoc do výše 40 % celkových investičních
nákladů, maximálně 5,0 mil. Kč pro jednoho žadatele.
---------------------------------------------------------------------------
II. Program státní podpory technických opatření na snížení spotřeby
paliv a energie v budovách pro potřeby školství a zařízeních
zajišťujících dodávku tepla a přípravu TUV pro tyto budovy
II.1. Předmět a účel podpory
Předmětem programu je demonstrace progresivních ekonomicky
efektivních technických řešení vedoucích ke snížení spotřeby energie
a využití alternativních zdrojů ve stávajících školních budovách
a jejich souborech pro významně různé typy výstavby členěné podle
časových období.
Vedlejším produktem je výchovné působení na žáky takto upravovaných
školních budov zakládající jejich energeticky úsporné životní návyky.
II.2. Obsah demonstračních projektů
II.2.1. Rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje umožňující
dispečerské řízení vytápění v závislosti na časové souslednosti
provozu budov nebo jejich částí v obdobích výstavby
1. do roku 1946 s úsporou energie alespoň o 15 %
2. do roku 1964 s úsporou energie alespoň o 20 %
3. do roku 1981 s úsporou energie alespoň o 25 %
II.2.2. Využití odpadního tepla z provozních částí budov pro přípravu
minimálně 30 % potřebného množství TUV.
II.2.3. Energeticky vědomá rekonstrukce budov umožňující zvětšení plochy
pro výuku a související aktivity aspoň o 20 % při současném
snížení spotřeby energie školního zařízení realizovaného v období
1. do roku 1946 alespoň o 20 %
2. do roku 1964 alespoň o 25 %
3. do roku 1981 alespoň o 30 %
II.2.4. Využití vnějších a vnitřních tepelných zisků pro vytápění
a přípravu TUV v rozsahu minimálně 30 % z potřebného množství
energie po optimalizaci její spotřeby.
II.2.5. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického
vybavení umožňující použití netradičních zdrojů energie pro
provoz školy.
II.2.6. Energeticky úsporné osvětlení na základě výměny světelných zdrojů
zářivkové soustavy.
II.2.7. Úsporné provozování osvětlovací soustavy po její celkové
rekonstrukci.
II.2.8. Energeticky úsporné osvětlování regulací intenzity osvětlení
dle okamžité potřeby.
II.3. Druh podpory
Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta
nenávratná finanční výpomoc až do výše 40 % celkových investičních
nákladů, maximálně 5,0 mil. Kč pro jednoho žadatele.
----------------------------------------------------------------------------
III. Program státní podpory technických opatření na snížení spotřeby tepla
a energie ve zdravotnických zařízeních a zařízeních zajišťujících
dodávku tepla a energie pro jejich provoz
III.1. Předmět podpory
Předmětem programu je demonstrace progresivních ekonomicky
efektivních technických řešení vedoucích ke snížení spotřeby energie
a využití alternativních zdrojů ve stávajících zdravotnických
budovách a jejich souborech včetně tepelných zařízení.
III.2. Obsah demonstračních projektů
III.2.1. Rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje umožňující
dispečerské řízení vytápění v závislosti na časové souslednosti
provozu budov nebo jejich částí se snížením spotřeb energie
alespoň o 25 %.
III.2.2. Využití odpadního tepla z provozních částí budov pro vytápění
a přípravu TUV v množství alespoň 20 % z celkové spotřeby
energie.
III.2.3. Energeticky vědomá rekonstrukce budov umožňující zvětšení plochy
pro provoz alespoň o 15 % při současném snížení spotřeby energie
minimálně o 30 %.
III.2.4. Využití vnějších a vnitřních tepelných zisků pro vytápění
a přípravu TUV v rozsahu minimálně 30 % z potřebného množství
energie po optimalizaci její spotřeby.
III.2.5. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického
vybavení umožňující použití netradičních zdrojů energie pro
provoz a vytápění budov.
III.3. Druh podpory
Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta
nenávratná finanční výpomoc až do výše 40 % celkových investičních
nákladů, maximálně 5,0 mil. Kč pro jednoho žadatele.
----------------------------------------------------------------------------
IV. Program státní podpory pro energeticky úsporné provozování budov
občanské vybavenosti a veřejných institucí
IV.1. Předmět podpory
Předmětem programu je demonstrace progresivních ekonomicky
efektivních technických řešení vedoucích ke snížení spotřeby energie
a využití alternativních zdrojů ve stávajících budovách občanského
vybavení pro významně různé typy výstavby členěné podle časových
období (např. kina, divadla, knihovny, plavecké bazény apod.),
veřejných institucí (zejména úřady státní správy) a racionalizace
výroby a dodávky tepla pro provoz těchto zařízení.
Vedlejším produktem je propagace a zvýšení obecné povědomosti
o energeticky úsporném chování pro veřejnost.
IV.2. Obsah demonstračních projektů
IV.2.1. Rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje umožňující
dispečerské řízení vytápění v závislosti na časové souslednosti
provozu budov nebo jejich částí.
IV.2.2. Energeticky vědomá rekonstrukce budov umožňující zvětšení plochy
pro provoz alespoň o 20 % při současném snížení spotřeby energie
v celé budově o minimálně 30 %. Současně bude využito odpadní
teplo z provozních částí budov pro vytápění a přípravu TUV.
IV.2.3. Využití vnějších a vnitřních tepelných zisků pro vytápění
a přípravu TUV v rozsahu minimálně 30 % z potřebného množství
energie po optimalizaci její spotřeby.
IV.2.4. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického vybavení
umožňující použití netradičních zdrojů energie pro provoz
a vytápění budov.
IV.2.5. Energeticky úsporné osvětlení na základě výměny světelných zdrojů
zářivkové soustavy.
IV.2.6. Úsporné provozování osvětlovací soustavy po její celkové
rekonstrukci.
IV.2.7. Energeticky úsporné osvětlování regulací intenzity osvětlení
dle okamžité potřeby.
IV.3. Druh podpory
Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta
nenávratná finanční výpomoc až do výše 40 % celkových investičních
nákladů, maximálně 3,0 mil. Kč pro jednoho žadatele.
----------------------------------------------------------------------------
V. Program státní podpory vyššího využití obnovitelných a netradičních
zdrojů energie a kogenerace
V.1. Předmět podpory
Předmětem programu je realizace a rozšíření obnovitelných
a netradičních zdrojů energie nahrazujících zdroje využívající
fosilní paliva včetně jednotek na kombinovanou výrobu elektrické
energie a tepla s využitím progresivních a ekonomicky efektivních
technických řešení a technologií nahrazujících zdroje využívající
fosilní paliva.
Přínosem demonstračních projektů je rozšíření využití alternativních,
obnovitelných a netradičních zdrojů energie nahrazujících zdroje
využívající fosilní paliva.
V.2. Obsah demonstračních projektů
V.2.1. Instalace nového typu zařízení, uplatnění nových prvků v regulaci
a automatizaci řízení provozu zařízení včetně výpočetní techniky
v malých vodních elektrárnách, větrných elektrárnách, kogeneračních
jednotkách na bázi bioplynu, dřevoplynu, resp. zemního plynu,
solárních zařízení, tepelných čerpadel a zařízení na spalování
biomasy.
V.2.2. Realizace komplexní automatizace provozu, nové způsoby převodu
a modifikace lopatek u turbín včetně nástavců pro zvýšení výkonu
zařízení, systémy komplexní automatické regulace dvou i více
zařízení za účelem optimálního využití hydroenergetického potenciálu
pro malou vodní elektrárnu.
V.2.3. Kombinace různých druhů zařízení, např. kogeneračních jednotek
se solárním zařízením, tepelnými čerpadly, malou vodní a větrnou
elektrárnou a dalších možností, za účelem optimálního energetického
využití včetně regulace a automatizace provozu.
V.2.4. Zařízení pro monitoring, analýzu a vyhodnocování emisí včetně
regulace automatického řízení provozu s využitím výpočetní techniky
v bioplynových stanicích, kogeneračních jednotkách a spalovnách
odpadů.
Předložené projekty, které se budou ucházet o získání státní podpory, musí
mít dobu návratnosti vložených finančních prostředků max. do 12 let a dále
splňovat následující základní podmínky:
- naměřená roční průměrná rychlost větru musí být u větrných elektráren
vyšší než 4,8 m/s
- účinnost nově instalovaných turbin u malých vodních elektráren musí být
min. 85 %, u renovací starších typů je nutno dodržet minimální účinnost
80 % při nezbytnosti jejich koncepce automatického provozu jako průtočné
MVE
- kotle na spalování dřeva a biomasy musí mít účinnost min. 80 %
- kogenerační jednotky musí mít účinnost min. 80 %
- výkonové číslo u tepelných čerpadel musí být min. 2,5
- u solárních kolektorů bude nutno dodržet optickou účinnost min. 80 % při
jejich klidové teplotě min. 115 o C (při teplotě vzduchu + 25 stupňů C)
V.3. Druh podpory
Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta
nenávratná finanční výpomoc (dotace) až do výše 40 % celkových
nákladů na realizaci. Maximální výše podpory je 3,0 mil. Kč pro
jednoho žadatele.
----------------------------------------------------------------------------
VI. Program státní podpory optimalizaci zásobování sídlištních celků energií
VI.1. Předmět podpory
Předmětem programu je podpora realizace progresivních a ekonomicky
efektivních technických řešení a technologií za účelem zefektivnění
výroby, rozvodu a využití energie v oblasti zásobování bytového
fondu při současném ověření ekonomie snížení nákladů a ceny výroby
tepla a elektrické energie v různých typech a velikostech
sídlištních aglomerací.
Snížení ceny tepla u odběratelů povede ke snížení dotace k cenám
tepla ze státního rozpočtu. Záměrem je zvýšení účinnosti při výrobě
energie dodávané převážně bytovému fondu, např. využitím kombinované
výroby elektrické energie a tepla, progresivními úspornými opatřeními
ve zdrojích, rozvodech a předávacích stanicích určených pro více
odběratelů, např. kvalitní regulací dodávky tepla a úpravami zařízení
pro vytápění a přípravu teplé užitkové vody.
VI.2. Obsah demonstračních projektů optimalizace zásobování sídlištních
celků energií
Předmětem demonstračních projektů mohou být taková technická opatření,
která zajistí po rekonstrukci stávajícího zařízení prokazatelné
zefektivnění výroby, rozvodu a užití energie, vedoucí prioritně
k snížení dodávkové ceny, maximální dosažitelnou úsporu energie
vztaženou na jednotku investičních nákladů včetně maximálního snížení
dotace ze státního rozpočtu k ceně dodávaného tepla.
VI.2.1. Komplexní modernizace zásobování sídlištního celku energií
Prokazatelným výsledným efektem podpořeného projektu musí být
snížení spotřeby energie na dodávku tepla spotřebiteli a snížení
zátěže životního prostředí škodlivinami z emisí.
Realizace musí být provedena některými z následujících technických
opatření ve zdrojové i distribuční části:
VI.2.1.1. Zdrojová část:
a) Sdružení více malých zdrojů tepla (blokové a domovní kotelny)
do 1 většího zdroje s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny
a technicko-ekonomicky optimalizovanými parametry. Minimální
dosažená úspora primární energie 25 %.
b) Rekonstrukce zdroje tepla na zdroj s kombinovanou výrobou
tepla a elektřiny o maximálním tepelném výkonu 50 MW.
Minimální dosažená úspora primární energie 25 %.
c) Komplexní modernizace zdroje tepla za účelem snížení spotřeby
paliva minimálně o 20 %.
d) Rekonstrukce zdroje tepla z důvodu změny paliva nebo způsobu
spalování se snížením spotřeby paliva minimálně o 15 %.
VI.2.1.2. Distribuční část
a) modernizace tepelné sítě
b) rekonstrukce parní sítě na horkovodní nebo teplovodní
c) decentralizace přípravy teplé užitkové vody
d) modernizace předávacích stanic
e) modernizace systému měření a regulace
Technická opatření v distribuční části musí zajistit snížení
ztrát tepla minimálně o 10 %.
VI.2.2. Využití tepla získaného realizací energeticky úsporných opatření
u konečného spotřebitele jako zdroje pro rozvoj spotřebitelské
oblasti v soustavě CZT minimálně o 30 %.
VI.2.3. Optimalizace zásobování sídlištního celku energií s prokazatelnou
úsporou energie minimálně o 40 % a snížením zátěže životního
prostředí s řešením zásobování energií decentralizovaným způsobem.
VI.3. Druh podpory
Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta
nenávratná finanční výpomoc až do výše 40 % celkových investičních
nákladů na realizaci. Maximální výše podpory může činit 7 mil. Kč na
jeden projekt. Nutnou podmínkou pro získání dotace je snížení ceny
dodávaného tepla minimálně o 15 %.
---------------------------------------------------------------------------
VII. Program státní podpory pro úspory energie v průmyslu, podporu aplikací
moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření
a podpory energeticky úsporných opatření a alternativních zdrojů
v dopravě a zemědělství
VII.A. Úspory energie v průmyslu
VII.B. Aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná
opatření
VII.C. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v dopravě
VII.D. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v zemědělství
VII.1. Předmět podpory
Předmětem programu je podpora realizace opatření ke snížení
energetické náročnosti technologií nebo jejich vhodné a účelné
doplnění pro využití energie z technologických procesů, podpora
aplikací moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná
opatření a podpory realizace energeticky úsporných opatření
a využití alternativních zdrojů v dopravě a zemědělství.
Vyhodnocení Programu má poskytnout podnikatelským subjektům
informace, které je povedou k realizaci a opakování realizovaných
opatření vysoce efektivními způsoby zabezpečení energetických úspor
v průmyslové energetice a některých technologií, s možností plošného
rozšíření zvláště v případě podpory aplikací moderních technologií
a materiálů a podpory energeticky úsporných opatření v dopravě
a zemědělství.
VII.2. Obsah demonstračních projektů a zaměření energetických auditů
VIIA. Úspory energie v průmyslu
Opatření navrhovaná k realizaci formou demonstračního projektu
musí být mimořádně energeticky účinná, zabezpečující nové směry
v získávání energetických úspor a ekologických aspektů zaměřená
především na úspory energie v technologiích a využití odpadní
energie, a to jak v oblasti zdrojů energie, tak i technologických
zařízení průmyslových podniků a musí být doložena podrobným
energetickým auditem.
Energetický audit musí ověřit celkovou úroveň energetického
hospodářství a jeho stav, potenciál energetických úspor ve vztahu
k navrhovanému demonstračnímu projektu a dalším souvisejícím
zařízením, vhodnost a účelnost navrhovaného demonstračního
projektu, případně jeho doplnění ve vztahu k případným změnám
energetického nebo technologického zařízení. Provedené energetické
audity budou podkladem pro výběr z projektů k demonstrační
realizaci.
VII.B. Aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná
opatření
Projekty aplikace moderních technologií a materiálů jsou zaměřeny
na dokončení a ověření systémů a jejich komponent pro realizaci
projektů energeticky úsporných opatření podle zásad programů
státních podpor při snižování spotřeby paliv a energie v ČR pro
rok 1997.
Podmínkou přijetí projektů aplikace moderních technologií
a materiálů je výstup na úrovni ověřovací série nebo realizace
pilotního projektu v přímé vazbě na konkrétní projekty realizované
v rámci ostatních programů úspor energie. Účelem programu je úspora
energie aplikacemi tuzemských technologií a materiálů a jejich
rozšíření.
VII.C. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v dopravě
Realizace komplexu technických opatření pro plynofikaci dopravních
prostředků, použití alternativních a obnovitelných zdrojů,
snižování energetické náročnosti dopravních prostředků a obslužných
technických zařízení a technologií provedením přesně definovaných
energeticky úsporných opatření doložených podrobným energetickým
auditem.
VII.D. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v zemědělství
Realizace komplexu technických opatření pro snižování energetické
náročnosti zemědělských staveb využitím vnějších a vnitřních
energetických zisků, úpravy obslužných technických zařízení,
použití alternativních a obnovitelných zdrojů a biomasy, využití
bioplynových stanic s použitím kogeneračních jednotek a spaloven
odpadů a využití energetických zisků ze zemědělských technologií
provedením přesně definovaných energeticky úsporných opatření
doložených podrobným energetickým auditem.
VII.4. Druh podpory
Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta
nenávratná finanční výpomoc až do výše 30 % investičních nákladů,
maximálně však 3 mil. Kč pro jeden podnikatelský subjekt.
Státní podpora může být použita na zpracování energetického auditu,
který potvrdí možnost realizace některého z uvedených demonstračních
projektů. Podpora je určena podnikatelským subjektům - právnickým i
fyzickým osobám. Z poskytnuté dotace je dále možno hradit investiční
náklady na realizaci demonstrovaných opatření a technologií. Pokud
bude z podpory hrazen pouze energetický audit a doporučení na
realizaci úsporných opatření nebudou do tří let po ukončení auditu
provedena, bude příjemce podpory povinen poskytnutou podporu vrátit
v plné výši.
----------------------------------------------------------------------------
VIII. Program státní podpory pro poradenství k úsporám ve spotřebě energie
a zlepšování životního prostředí
VIII.1. Předmět podpory
A. Podpora propagace, osvěty, poradenství a vzdělávání k úsporné spotřebě
energie zlepšování životního prostředí
Účelem státní podpory je zajišťování bezplatné poradenské služby pro
veřejnost prostřednictvím sítě EKIS ČEA na celém území ČR, organizace
vzdělávacích akcí k hospodárnému užití energie a ochraně životního
prostředí. Činnost poradenských středisek bude směrována i do oblasti
ekologie v návaznosti na spotřebu energie.
Pro propagaci a osvětu bude využito šíření poznatků z demonstračních
projektů, úspor dosažených programy státních podpor při snižování
spotřeby paliv a energie, zkušeností ze zahraničí apod., informačních
databází a produktů zpracovaných v rámci programu VIII.B.
Cílem je zvýšení energetického vědomí široké veřejnosti a iniciace
vědomého úsporného chování všech spotřebitelů a výrobců energie.
B. Podpora zpracování produktů pro propagaci, osvětu, poradenství
a vzdělávání
Produkty zpracované se státní podporou pro potřeby poradenství,
osvěty, vzdělávání, propagace a činností s tímto související jsou
zejména publikace, informační listy, informační databázové systémy,
poradenské výpočetní systémy apod. Tyto produkty budou zpracovávány
ve třech úrovních, a to
a) v nejjednodušší formě pro širokou veřejnost bez technického povědomí
b) na střední technické úrovni pro odborné pracovníky, např. municipalit,
školství apod.
c) na vysoké odborné úrovni pro zvýšení informovanosti projektantů,
investorů, ale i podnikatelů v oblasti výroby a spotřeby energie.
d) produktem v rámci tohoto programu je také podpora organizování
akcí poradenství, osvěty a vzdělávání k hospodárnému užití energie
a ochraně životního prostředí pro odbornou i laickou veřejnost.
e) samostatnou komoditou je tvorba materiálů pro mediální propagování
úspor energie.
Na zpracování produktů bude vyhlašováno ČEA výběrové řízení v průběhu
roku 1997 podle aktuálních potřeb. Ke zpracování se může přihlásit
každý subjekt, který prokáže potřebnou odbornou způsobilost.
VIII.2. Obsah a zaměření propagace, osvěty, poradenství a vzdělávání
k podpoře úsporné spotřeby energie a zlepšování životního prostředí
Výkonem zajišťování bezplatné poradenské služby pro veřejnost pod
metodickým vedením ČEA jsou v celém spektru problematiky úspor
energie v rámci podpory z Programu VIII. pověřeny všechny vybrané
EKIS ČEA prostřednictvím sítě na celém území ČR. Jejich činnost se
orientuje na zvýšení energetického vědomí široké veřejnosti a
iniciaci vědomého úsporného chování všech spotřebitelů a výrobců
energie vedoucí k prosazování hospodárných postupů při výrobě,
distribuci a spotřebě energie. Doporučované postupy a metody musí
vést i ke snižování zátěže životního prostředí výrobou a spotřebou
energie. K tomuto cíli využívají všech produktů zpracovaných
v předcházejících obdobích a v Programu VIII.B., které jim budou
ČEA dodávány.
VIII.3. Druh podpory
Celková výše podpory pro výkon poradenství střediskem EKIS ČEA bude
stanovena v návaznosti na kapacitní a odborné obsazení středisek
a poskytována formou nenávratné finanční výpomoci.
Činnosti související s propagací, osvětou a vzděláváním k energeticky
úspornému chování budou podporovány formou nenávratné finanční
výpomoci v rozsahu stanoveném ČEA na základě doporučení
hodnotitelské komise.
Státní podpora na zpracování produktů pro potřeby poradenství,
osvěty, vzdělávání, propagace a zajišťování činností s tímto
souvisejících bude poskytována vybraným subjektům formou nenávratné
finanční výpomoci.
Ze státní podpory nelze hradit náklady na pořízení technického
vybavení středisek. Státní podpora Programu VIII. může být
poskytnuta právnickým a fyzickým osobám zabývajícím se projekční,
poradenskou a konzultační činností v oblasti energetiky a ekologie,
které prokážou odpovídající odbornost a vzdělání, dosavadní praxi
v oboru vykonávaného poradenství a disponují vhodným technickým
vybavením pracoviště.
----------------------------------------------------------------------------
IX. Program státní podpory pro zpracování energetických konceptů pro města
a obce
IX.1. Předmět podpory
Předmětem tohoto programu je podpora zpracování energetických
dokumentů měst a obcí jako podkladu pro realizaci místní a regionální
energetické politiky s aplikací metody optimálního využití zdrojů při
nejmenších nákladech.
Účelem podpory je iniciovat tvorbu návrhu souboru opatření
prokazatelně směřujících ke snižování energetické spotřeby
a zvyšování využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie
a snižování ekologické zátěže v intencích energetické politiky státu.
IX.2. Obsah energetického dokumentu
Energetický dokument musí obsahovat integrované územní a energetické
plány zahrnující varianty zásobování energií a využití zjištěného
potenciálu úspor energie, možnosti využití odpadního tepla
a alternativních zdrojů energie v následujícím členění:
- územní energetická koncepce zásobování města palivy a energií,
- rozvojové plány města nebo obce do roku 2010,
- strategie energetického zásobování celého města nebo obce včetně
rozvojových oblastí.
Výstupem dokumentu musí být doporučená skladba forem energie pro
zásobování daného území podpořená hodnocením snížení zátěže
životního prostředí škodlivinami z emisí spalovacích procesů v dané
oblasti.
IX.3. Druh podpory
Na vypracování energetického dokumentu území může být žadateli
poskytnuta nenávratná finanční výpomoc až do výše 50 % celkových
nákladů. Maximální výše podpory může činit 150 tis. Kč na jeden
energetický dokument.
Státní podpory mohou být použity na zpracování energetických
dokumentů města nebo obce, jako podkladu pro realizaci místní
a regionální energetické politiky.
----------------------------------------------------------------------------
Společná ustanovení pro realizaci Programů státních podpor při snižování
spotřeby paliv a energie v České republice pro rok 1997
a) Státní podpora projektům Programů I. až VII. může být poskytnuta
vlastníkům a spoluvlastníkům bytů a bytových a rodinných domů
v soukromém, družstevním nebo obecním vlastnictví, vlastníkům budov
provozovaných ze státních prostředků, vlastníkům zařízení na výrobu
a dodávku tepla a energie v obecním, družstevním, případně soukromém
vlastnictví podnikatelských subjektů, podnikatelským subjektům
v průmyslu, dopravě a zemědělství s trvalým sídlem na území ČR. Státní
podpora v programu IX. může být poskytnuta městům a obcím.
Státní podpora v programu VIII. může být poskytnuta právnickým
a fyzickým osobám zabývajícím se poradenskou, konzultační, propagační
a osvětovou činností v oblasti energetiky a ekologie, které prokážou
odpovídající odbornost, vzdělání a dosavadní praxi v oboru
vykonávaného poradenství a disponují vhodným technickým vybavením
pracoviště a které v rámci své vlastní činnosti nezastupují zájmy
omezeného počtu výrobců nebo dovozců energetických zařízení.
b) Státní podpora je poskytována formou nenávratné finanční výpomoci
ze státních prostředků a ve zvláštních případech formou bezúročné
půjčky. Na její přiznání není právní nárok a její čerpání se řídí
směrnicí MF ČR č. j. 112/13 462/1994. Hospodaření s prostředky
poskytnutými na státní podporu podléhá zákonu č. 576/1990 Sb.
Poskytnuté státní prostředky musí být vyčerpány v daném rozpočtovém
roce.
c) Státní podpora je poskytnuta na základě výsledku výběrového
řízení. Konečný výběr projektů pro poskytnutí státní podpory
provedou hodnotitelské komise jmenované předsedou Řídícího výboru
ČEA samostatně pro jednotlivé programy. Proti rozhodnutí hodnotitelské
komise je možno se odvolat k řediteli ČEA, který rozhodne s konečnou
platností o případném poskytnutí podpory.
Při přihlašování poradenských středisek do výběrového řízení programu
na EKIS ČEA budou respektovány výsledky kontrol a zkušenosti ČEA
s EKISy vybranými podle Programu 1996. Ta střediska, která budou kladně
vyhodnocena, budou pokračovat v roce 1997 bez účasti v novém výběrovém
řízení na EKIS ČEA a budou se hlásit pouze do výběrového řízení na výši
přiznané podpory. V tomto smyslu také budou v okamžiku vyhlášení
Programů informována. Vyřazená střediska se mohou opětovně přihlásit
do výběrového řízení na poradenství, musí však prokázat odstranění
důvodů, které vedly k odejmutí statutu EKIS ČEA.
Hodnotitelské komise při výběru žadatelů o státní podporu musí dbát
na soulad vybraných projektů s energetickou politikou státu, účelnost
a hospodárnost vynaložení státních prostředků, reálnost provedení
záměru projektu a dosažitelnost předpokládaných úspor energie
navrhovanými technickými opatřeními a s přiměřenými investičními
náklady.
d) Státní podpora může být poskytnuta zálohově až do výše 75 %
celkové poskytnuté nenávratné finanční výpomoci. Tato částka bude
jednorázově poukázána na účet, který si příjemce k tomuto účelu
zřídí u České národní banky (ČNB) po složení zbývající potřebné
částky k realizaci projektu v daném rozpočtovém roce ze strany
příjemce nenávratné finanční výpomoci. Způsob a podmínky čerpání
z tohoto účtu budou uvedeny ve smlouvě o poskytnutí podpory mezi
příjemcem podpory a ČEA. Doplatek nenávratné finanční výpomoci bude
proveden v souladu s rozpočtovými pravidly hospodaření se státními
prostředky na konci rozpočtového roku 1997, na základě výsledku
kontroly realizace k danému termínu a při nesplnění smluvních
podmínek přiměřeně krácen. Účelné a hospodárné využití prostředků
poskytnutých ze státního rozpočtu bude předmětem kontroly ze strany
MPO ČR a ČEA.
e) ČEA může provést po dohodě s MPO ČR případné rozšíření předmětu
státní podpory.
f) Doba realizace podpořených projektů Programů I. až VII. a IX. nesmí
překročit 18 měsíců ode dne poukázání státní podpory na účet příjemce
podpory. Poskytnuté státní prostředky musí být vyčerpány v daném
rozpočtovém roce.
g) Po ukončení realizace je příjemce podpory povinen zajistit vyhodnocení
výsledků podpořeného projektu v souladu s obsahem smlouvy o poskytnutí
státní podpory. Pokud nebude dosaženo předpokládaných výsledků
obsažených v technické dokumentaci k podpořenému projektu, projedná
ČEA s realizátorem projektu způsob a výši vrácení poskytnutých státních
prostředků.
h) Příjemce podpory poskytne ČEA všechny jí požadované potřebné údaje
k vhodné prezentaci výsledků podpořeného projektu.
i) Poskytnutí a čerpání státní podpory jsou podmíněny dodržením
ustanovení zákonů č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky města a obcí ČR, a zákona č.199/1994 Sb.,
o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č.148/1996 Sb. ze dne
25. 4. 1996. Veškerá dokumentace vztahující se k podpořeným
projektovým řešením, použité materiály včetně provedení stavebních
a montážních prací musí odpovídat současně platným předpisům a ČSN.
Organizační zajištění Programů státních podpor
a) Žádosti o poskytnutí státní podpory na projekty v jednotlivých
Programech mimo program VIII. B zpracované dle vzorů uvedených
v přílohách č.1a) až 1h) a doložené požadovanými dokumenty je možno
podávat či zasílat ČEA do 31. 12. 1996. Rozhodujícím je datum
uvedené na poštovním razítku či osobního podání na adrese
Česká energetická agentura,
Vinohradská 8
120 00 Praha 2
Žádosti o podpory zpracování produktů a přihlášky na zpracování
produktů vyhlášených ČEA je možno podávat do 30. 9. 1997. Vybraný
produkt musí být zpracován a posouzen v oponentském řízení
nejpozději do 30. 11. 1997.
Podnikatelské subjekty, které mají ze zákona povinnost zápisu
v obchodním rejstříku, přiloží k žádosti ověřenou kopii výpisu.
Výpis nesmí být vyhotoven dříve než 1 měsíc před podáním žádosti.
b) V následujících 30 dnech ČEA po ukončení příjmu žádostí provede jejich
kontrolu a vyřadí žádosti neobsahující předepsané náležitosti či
neodpovídající předmětu jednotlivých projektů. Vyřazení z výběrového
řízení žadatelům neprodleně oznámí.
c) Hodnotitelské komise v průběhu dalších 30 dnů vyberou projekty
vhodné k podpoření nenávratnou finanční výpomocí ze státních
prostředků. ČEA oznámí výsledek výběrového řízení písemně každému
žadateli. S vybranými žadateli projedná ČEA konkrétní podmínky pro
uzavření smlouvy o poskytnutí státní podpory vybranému projektu.
Smlouva musí být uzavřena nejpozději do 60 dnů po oznámení
poskytnutí nenávratné finanční výpomoci, jinak žadatel pozbývá
nároku na poskytnutou dotaci.
d) ČEA je oprávněna pověřit další právnické i fyzické osoby výkonem
činností pro zajištění realizace Programů státních podpor. Těmto
subjektům budou pro daný účel poskytnuty potřebné údaje, které budou
považovat za obchodně důvěrné.
---------------------------------------------------------------------------
Příloha č. 1 a)
VZOR ŽÁDOSTI O STÁTNÍ PODPORU NA REALIZACI DEMONSTRAČNÍCH PROJEKTŮ
KE SNÍŽENÍ SPOTŘEBY PALIV A ENERGIE PRO PROGRAMY I. až IV.
Program: Demonstrační projekt:
I. Identifikační údaje žadatele
majitel (správce) budov:
zastoupený - jméno a příjmení
- rodné číslo
- IČO
- adresa (PSČ, okres)
- telefon
- fax
pověřený jednáním
- jméno a příjmení
- telefon
- fax
bankovní spojení:
II. Charakteristika projektu
Rodinný dům Bytová budova Nebytová budova
Nebytová: škola nemocnice jiná , jaká:
Výstavba
tradiční technol. panelová Rok výstavby:
Počet budov:
před realizací po realizaci
Počet bytů:
Vytápěná plocha obytná (m2):
Vytápěná plocha celkem (m2):
Obest. prostor vytápěný (m3):
Obestavěný prostor celkem (m3):
III. Stručný popis projektu (vč. harmonogramu prací):
IV. Rozpracovanost (např. záměr, předprojektová příprava, stavební
povolení, částečná realizace, případně rozšíření opatření realizovaných
od r. 1991)
V. Předpokládané snížení spotřeby energie
Roční spotřeba energie fyz. jednotka před po
realizací realizaci rozdíl
Celkem opatření GJ/rok
Z toho: centrál. zdroj tepla GJ/rok
elektřina MWh/rok
paliva tuhá koks t/rok
černé uhlí t/rok
hnědé uhlí t/rok
lignit t/rok
neudáno
kapalná paliva
topná nafta t/rok
LTO t/rok
jiné t/rok
topné plyny zemní tis.m3/rok
svítiplyn tis.m3/rok
PB tis.m3/rok
ostatní ...............
VI. Ekonomické údaje a financování projektu
- Investiční náklady na opatření: tis. Kč
stavební část: tis. Kč
technologická část: tis. Kč
Náklady na projekt, licenci či přenos know-how:
- Finanční zdroje: tis. Kč
vlastní: tis. Kč
bankovní úvěr: tis. Kč
státní podpora: tis. Kč
- Cena dodávaného tepla: Kč/GJ
průměrná cena nákupu: elektřiny Kč/kWh
tuhých paliv Kč/t
plynných paliv Kč/m3
kapalných paliv Kč/t
Dotace k ceně tepla pro obyvatele (u bytových domů):
VII. Požadovaná výše státní podpory
- celková předpokládaná výše státní podpory tis. Kč
Majitel budovy:
RAZÍTKO: PODPIS:
Datum:
---------------------------------------------------------------------------
Příloha č. 1 b)
VZOR ŽÁDOSTI O STÁTNÍ PODPORU NA REALIZACI DEMONSTRAČNÍCH PROJEKTŮ
KE SNÍŽENÍ SPOTŘEBY PALIV A ENERGIE PRO PROGRAM V. OBLAST OBNOVITELNÝCH
A NETRADIČNÍCH ZDROJů ENERGIE
I. Identifikační údaje žadatele
majitel zdroje:
zastoupený - jméno a příjmení
- rodné číslo
- IČO
- adresa (PSČ, okres)
- telefon
- fax
pověřený jednáním
- jméno a příjmení
- telefon
- fax
Bankovní spojení
II. Charakteristika projektu
Typ zařízení:
Přesné umístění:
Instalovaný výkon (kWe, kWt):
Roční výroba (úspora) el. energie (kWhe), příp. (Gwhe):
Roční výroba (úspora) tepla (kWht), příp. (Gwht):
III. Průběh realizace výstavby (měsíc a rok)
Souhlas s výstavbou:
Zahájení výstavby:
Ukončení výstavby:
Zahájení provozu zařízení:
IV. Rozpracovanost
Současné stadium realizace, např. záměr, předprojektová příprava,
stavební povolení, částečná realizace, případně rozšíření opatření
realizovaných od r. 1991.
V. Ekonomické údaje a financování projektu
- Investiční náklady na opatření: tis. Kč
stavební část: tis. Kč
technologická část: tis. Kč
Náklady na projekt, licenci či přenos know-how:
- Finanční zdroje: tis. Kč
vlastní: tis. Kč
bankovní úvěr: tis. Kč
státní podpora: tis. Kč
VI. Požadovaná výše státní podpory
- celková předpokládaná výše státní podpory tis. Kč
VII. Přílohy (pro získání odborného posudku)
- příslušná povolení k realizaci záměru
- finanční zajištění stavby
- popis rozestavěnosti akce, event. fotografie
- informace o průběhu výběrového řízení (obchodní veřejné soutěže)
dle zákona č. 199/94 Sb.
REALIZÁTOR:
Žadatel:
RAZÍTKO: PODPIS:
---------------------------------------------------------------------------
Příloha č. 1 c)
VZOR ŽÁDOSTI O STÁTNÍ PODPORU NA REALIZACI DEMONSTRAČNÍCH PROJEKTŮ
KE SNÍŽENÍ SPOTŘEBY PALIV A ENERGIE PRO PROGRAM VI. OPTIMALIZACE
ZÁSOBOVÁNÍ SÍDLIŠTNÍCH CELKů ENERGIÍ
I. Identifikační údaje žadatele
majitel zdroje:
státní autorizace udělena dne:
zastoupený - jméno a příjmení:
- rodné číslo:
- IČO:
- adresa (PSČ, okres):
- telefon:
- fax:
pověřený jednáním
- jméno a příjmení:
- telefon:
- fax:
Bankovní spojení:
II. Charakteristika projektu
Stručný technický popis (charakteristika způsobu výroby a zásobování
teplem a dosud používaných technologií):
Stavební rozhodnutí ze dne:
Zahájení realizace:
Ukončení realizace:
Zahájení provozu zařízení:
III. Technické údaje zdrojové části
Typy zdrojů: Před realizací Po realizaci
Instalovaný výkon (MWe, MWt):
Druh paliva, výhřevnost (GJ/t, 103 m3):
Roční spotřeba paliva (t, m3/rok):
Roční využití zařízení (hod./rok):
Dodávka tepla pro bytový fond na prahu zdroje (GJ/r, %):
Dodávka tepla pro ostatní na prahu zdroje (GJ/r, %):
IV. Technické údaje distribuční části
Typ distribuční sítě: Před realizací Po realizaci
Parametry média (stupně celsia, kPa):
Přenosová kapacita (kW):
Způsob přípravy TUV (central./decentral.):
Dodávka tepla pro bytový fond na patě objektu (GJ/r, %):
Dodávka tepla pro ostatní na patě objektu (GJ/r, %):
V. Rozpracovanost
Současné stadium realizace, např. záměr, předprojektová příprava,
stavební povolení, částečná realizace, případně rozšíření opatření
realizovaných od r. 1991.
VI. Ekonomické údaje a financování projektu
- Investiční náklady na opatření celkem (tis. Kč):
z toho stavební část (tis. Kč):
technologická část (tis. Kč):
náklady na projekt, licenci či přenos know-how (tis. Kč):
- Finanční zdroje celkem (tis. Kč):
z toho vlastní (tis. Kč):
bankovní úvěr (tis. Kč):
státní podpora (tis. Kč):
Před realizací Po realizaci
Cena vyráběného tepla (Kč/GJ):
Cena dodávaného tepla pro domácnosti (Kč/GJ):
Cena dodávaného tepla pro ostatní (Kč/GJ):
Dotace k ceně tepla (Kč/GJ):
VII. Požadovaná výše státní podpory
- celková předpokládaná výše státní podpory (tis. Kč):
REALIZÁTOR:
Žadatel:
RAZÍTKO: PODPIS:
K žádosti přiložte kalkulaci ceny tepla před realizací a po realizaci
opatření.
----------------------------------------------------------------------------
Příloha č. 1 d)
VZOR ŽÁDOSTI O STÁTNÍ PODPORU NA REALIZACI DEMONSTRAČNÍCH PROJEKTŮ
KE SNÍŽENÍ SPOTŘEBY PALIV A ENERGIE PRO PROGRAM VII.
A. ÚSPORY ENERGIE V PRůMYSLU
B. APLIKACE MODERNÍCH TECHNOLOGIÍ A MATERIÁLů PRO ENERGETICKY ÚSPORNÁ
OPATŘENÍ
C. ENERGETICKY ÚSPORNÁ OPATŘENÍ A ALTERNATIVNÍ ZDROJE V DOPRAVĚ
D. ENERGETICKY ÚSPORNÁ OPATŘENÍ A ALTERNATIVNÍ ZDROJE V ZEMĚDĚLSTVÍ
I. Identifikační údaje žadatele
majitel zařízení nebo výrobního celku:
státní autorizace udělena dne:
zastoupený - jméno a příjmení:
- rodné číslo:
- IČO:
- adresa (PSČ, okres):
- telefon:
- fax:
pověřený jednáním
- jméno a příjmení:
- telefon:
- fax:
Bankovní spojení:
II. Charakteristika projektu
Stručný technický popis (charakteristika výrobního procesu a dosud
užívané technologie):
Stručná charakteristika principů úspor energie:
Stavební rozhodnutí ze dne:
Zahájení realizace (rekonstrukce, výroby, úpravy zařízení):
Ukončení realizace (rekonstrukce, výroby, úpravy zařízení):
Zahájení provozu zařízení:
III. Technické údaje
(Vyplní se údaje odpovídající příslušnému bodu - A, B, C, D - programu.)
Před realizací Po realizaci
Technická specifikace zařízení:
Parametry zařízení:
Roční využití zařízení (h/r):
Předpokládaná roční produkce (bod B):
Specifikace technologického média:
Parametry technologického média (stupně celsia, kPa):
Roční spotřeba paliva vč. rozlišení druhu (t/r):
el. energie (kWh/r):
tepla (GJ/r):
IV. Rozpracovanost
- Současné stadium realizace, např. záměr, předprojektová příprava,
stavební povolení, částečná realizace, případně rozšíření opatření
realizovaných od r. 1991.
- Využití projektu v rámci ostatních programů státní podpory ČEA
(pouze pro program VII.B):
- uživatel výsledků projektu:
- přihlášen do programu:
- potvrzení uživatele:
V. Ekonomické údaje a financování projektu
- Investiční náklady na opatření celkem (tis. Kč):
z toho stavební část (tis. Kč):
technologická část (tis. Kč):
náklady na projekt, licenci či přenos know-how (tis. Kč):
- Finanční zdroje celkem (tis. Kč):
z toho vlastní (tis. Kč):
bankovní úvěr (tis. Kč):
státní podpora (tis. Kč):
Před realizací Po realizaci
VI. Požadovaná výše státní podpory
- celková předpokládaná výše státní podpory (tis. Kč):
VII. Využití podpořené technologie
a) v podpořeném projektu Programů 1997
b) ve vlastním pilotním projektu
Vyjádření investora akce ve smyslu bodů a), b)
REALIZÁTOR:
RAZÍTKO: PODPIS:
K žádosti přiložte kalkulaci spotřeby el. energie a tepla před
realizací a po realizaci opatření.
---------------------------------------------------------------------------
Příloha č. 1 e)
VZOR ŽÁDOSTI O STÁTNÍ PODPORU NA VÝKON PROPAGACE, OSVĚTY, PORADENSTVÍ
A VZDĚLÁVÁNÍ K ÚSPORÁM VE SPOTŘEBĚ ENERGIE A ZLEPŠOVÁNÍ ŽIVOTNÍHO
PROSTŘEDÍ - PROGRAM VIII.
I. Identifikační údaje žadatele
Název firmy:
Typ: živnost - státní podnik - společnost - družstvo - ostatní
(uveďte, případně blíže specifikujte druh společnosti či ostatní)
Odpovědný zástupce: (jméno, titul, funkce)
Adresa: (včetně adres případných odloučených pracovišť)
Telefon/fax:
Bankovní spojení:
II. Druh podporované činnosti:
III. Obory poskytované činnosti:
- zdroje tepla včetně alternativních
- rozvody tepla a jejich hydraulika, vč. technologií předávacích stanic
tepla, měření a regulace výroby a dodávky tepla a teplé užitkové vody
- energetika budov, fyzika staveb a zateplovací technologie
- energetická legislativa, ceny, daně
- průmyslová energetika
IV. Realizace podporované činnosti:
- personální zajištění, charakteristika a kvalifikace
- časový rozsah podporované činnosti
- lokalita podporované činnosti
- předchozí činnost v systému EKIS ČEA:
V. Požadovaná technická a informační podpora pro výkon podporované
činnosti:
IV. Požadovaná výše státní podpory
- celková předpokládaná výše státní podpory tis. Kč
- kalkulace nákladů podporované činnosti v členění na jednotlivé
položky tis. Kč
- kalkulace nákladů na poradenské služby v členění na jednotlivé
poradce:
V. Časový a finanční harmonogram výkonu podporované činnosti
Prohlášení:
Prohlašuji tímto, že všechny uvedené údaje jsou pravdivé, odpovídají
dané skutečnosti a naše firma není komerčně vázána na upřednostňování
určitého druhu výrobků.
Současně prohlašuji, že podporovanou činnost budeme provádět objektivně
s cílem dosažení optimální spotřeby energie a zlepšení životního
prostředí.
REALIZÁTOR:
RAZÍTKO: PODPIS:
Příloha: platný výpis z obchodního rejstříku
---------------------------------------------------------------------------
Příloha č. 1 f)
VZOR ŽÁDOSTI O ZAŘAZENÍ DO PORADENSKÉHO SYSTÉMU EKIS ČEA K ÚSPORÁM
VE SPOTŘEBĚ ENERGIE A ZLEPŠOVÁNÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - PROGRAM VIII.
I. Identifikační údaje žadatele
Název firmy:
Typ: živnost - státní podnik - společnost - družstvo - ostatní
(uveďte, případně blíže specifikujte druh společnosti či ostatní)
Odpovědný zástupce: (jméno, titul, funkce)
Adresa: (včetně adres případných odloučených pracovišť)
Telefon/fax:
Bankovní spojení:
II. Odborné a další předpoklady pro výkon poradenské činnosti
Obory poskytovaného poradenství:
- zdroje tepla včetně alternativních
- rozvody tepla a jejich hydraulika, vč. technologií předávacích
stanic tepla, měření a regulace výroby a dodávky tepla a teplé
užitkové vody
- energetika budov, fyzika staveb a zateplovací technologie
- energetická legislativa, ceny, daně
- průmyslová energetika
Realizace poradenství:
- lokalizace a vybavení prostor pro poradenství
- časový rozvrh poradenské činnosti v r. 1997
- charakteristika a kvalifikace poradců
Technické vybavení:
- kancelářská a výpočetní technika - software i hardware
Dosavadní zkušenosti:
- výčet aktivit, uskutečněných v hlavních oborech poradenství
- referenční seznam klientů
III. Požadovaná technická a informační podpora pro výkon poradenství:
IV. Časový a finanční harmonogram výkonu poradenství
Prohlášení:
Prohlašuji tímto, že všechny uvedené údaje jsou pravdivé, odpovídají
dané skutečnosti a naše firma není komerčně vázána na upřednostňování
určitého druhu výrobků.
Současně prohlašuji, že poradenskou činnost energetického konzultačního
střediska budeme provádět objektivně s cílem dosažení optimální spotřeby
energie v konzultovaném opatření.
REALIZÁTOR:
RAZÍTKO: PODPIS:
Příloha: platný výpis z obchodního rejstříku
---------------------------------------------------------------------------
Příloha č. 1 g)
VZOR ŽÁDOSTI O STÁTNÍ PODPORU NA ZPRACOVÁNÍ PRODUKTů PRO PROPAGACI,
OSVĚTU, PORADENSTVÍ A VZDĚLÁVÁNÍ K ÚSPORÁM VE SPOTŘEBĚ ENERGIE
A ZLEPŠOVÁNÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - PROGRAM VIII.
I. Identifikační údaje zpracovatele
Název firmy:
Typ: živnost - státní podnik - společnost - družstvo - ostatní
(uveďte, případně blíže specifikujte druh společnosti či ostatní)
Odpovědný zástupce: (jméno, titul, funkce)
Adresa: (včetně adres případných odloučených pracovišť)
Telefon/fax:
Bankovní spojení:
II. Druh podporovaného produktu:
III. Využití podporovaného produktu:
V oblasti
- zdroje tepla včetně alternativních
- rozvody tepla a jejich hydraulika, vč. technologií předávacích
stanic tepla, měření a regulace výroby a dodávky tepla a teplé
užitkové vody
- energetika budov, fyzika staveb a zateplovací technologie
- energetická legislativa, ceny, daně
- průmyslová energetika
Úroveň zpracování produktu:
IV. Kvalifikační předpoklady zpracovatele:
V. Požadovaná výše státní podpory
- celková předpokládaná výše státní podpory: tis. Kč
- kalkulace nákladů v členění na jednotlivé položky: tis. Kč
VI. Časový a finanční harmonogram zpracování podporovaného produktu:
Prohlášení:
Prohlašuji tímto, že všechny uvedené údaje jsou pravdivé, odpovídají
dané skutečnosti a naše firma není komerčně vázána na upřednostňování
určitého druhu výrobků.
Současně prohlašuji, že poradenskou činnost energetického konzultačního
střediska budeme provádět objektivně s cílem dosažení optimální spotřeby
energie v konzultovaném opatření.
REALIZÁTOR:
RAZÍTKO: PODPIS:
Příloha: platný výpis z obchodního rejstříku
---------------------------------------------------------------------------
Příloha č. 1 h)
VZOR ŽÁDOSTI O STÁTNÍ PODPORU NA REALIZACI DEMONSTRAČNÍCH PROJEKTŮ
KE SNÍŽENÍ SPOTŘEBY PALIV A ENERGIE PRO PROGRAM IX. ZPRACOVÁNÍ
ENERGETICKÝCH KONCEPTů PRO MĚSTA A OBCE
I. Identifikační údaje žadatele
Městský úřad v:
Okres, region:
zastoupený - jméno a příjmení:
- rodné číslo:
- adresa (PSČ):
- telefon:
- fax:
pověřený jednáním
- jméno a příjmení:
- telefon:
- fax:
Bankovní spojení:
II. Charakteristika lokality
Klimatické podmínky:
Geografické údaje a popis území:
Počet obyvatel:
Popis stávající zástavby:
Počet bytových domů
tradiční zástavba:
panelová zástavba:
Počet rodinných domů:
Popis rozsahu zástavby nevýrobní sféry:
Popis rozsahu zástavby výrobní sféry:
Hlavní znečišťovatelé životního prostředí:
Předpokládaný rozvoj lokality:
III. Popis technického stavu energetických systémů:
Zásobování teplem:
zdroje
distribuční systémy
spotřebitelské systémy
Zásobování plynem:
Zásobování elektřinou:
IV. Popis stavu energetické spotřeby:
Struktura paliv - druh:
výhřevnost (GJ/t, 103 m3):
Roční spotřeba paliv podle druhu (t, m3/r):
z toho v soustavách CZT:
Roční spotřeba el. energie (MWh/r):
Roční spotřeba tepla v soustavách CZT (GJ/r):
Efektivita energetických systémů při výrobě:
distribuci:
spotřebě:
V. Ekonomické údaje a způsob financování
- Náklady na zpracování energetického dokumentu (tis. Kč):
- Finanční zdroje celkem (tis. Kč):
z toho vlastní (tis. Kč):
státní podpora (tis. Kč):
VI. Požadovaná výše státní podpory
- celková předpokládaná výše státní podpory (tis. Kč):
REALIZÁTOR:
RAZÍTKO: PODPIS:
K žádosti přiložte kalkulaci ceny tepla před realizací a po realizaci
opatření.
---------------------------------------------------------------------------
Příloha č. 2
Obsah energetického auditu
Programy státních podpor při snižování spotřeby paliv a energie v ČR pro
rok 1997 vyžadují v části I. až VII. zpracování vstupního energetického
auditu, který má potvrdit reálnost provedení některého z definovaných
demonstračních projektů v konkrétních podmínkách realizace vybraným
žadatelem. Současně výsledek auditu může být použit i jako podklad pro
dopracování související projektové dokumentace tak, aby byla již v této
úvodní fázi realizace projektu zajištěna možnost přesného vyhodnocení
výsledků realizovaného demonstračního projektu.
Obsahem energetického auditu pro Programy I. až IV. a VI. je provedení
tepelné a energetické diagnostiky budovy či zařízení na zajištění dodávky
tepla či TUV v rozsahu potřebném pro ověření reálné spotřeby tepla na
vytápění, přípravu TUV, pokrytí ztrát tepla větráním, osvětlení a pro
pokrytí ztrát tepla při jeho výrobě, přenosu a spotřebě. Na základě
těchto údajů se zpracuje ekonomické zhodnocení záměru. Výsledky
technického i ekonomického zhodnocení budou rozhodující pro další
pokračování realizace daného demonstračního projektu.
Energetický audit zpracovávaný pro demonstrační projekty Programů V. a VII.
bude zaměřen na fyzickou kontrolu stavu energetického zařízení či
hospodářství nebo energetických potřeb vedoucích k úpravám zdroje energie
nebo technologie. Úkolem auditu je shromáždit veškeré dostupné informace
o technickém stavu zařízení a způsobu jeho provozování, u nové výstavby
zařízení na využití obnovitelných zdrojů energie pak prověření všech
technických podmínek, které mohou následně ovlivnit efektivnost budoucího
provozu. Dále bude prověřena hospodárnost realizace záměru v konkrétních
podmínkách realizace demonstračního projektu. Výsledky technického
i ekonomického zhodnocení budou rozhodující pro další pokračování realizace
daného demonstračního projektu.
Energetický audit mohou zpracovat na předmětu auditu obchodně nezávislé
právnické i fyzické osoby, které doloží odbornou kvalifikaci a řádné
zpracování aspoň tří energetických auditů v oblasti odpovídající předmětu
uvažovaného demonstračního projektu.
----------------------------------------------------------------------------
Příloha č. 3
Další podklady potřebné k uzavření smlouvy o poskytnutí státní podpory
Žadatelé, jejichž žádosti o poskytnutí státní podpory na realizaci některého
z definovaných demonstračních projektů byly doporučeny hodnotitelskými
komisemi k dalšímu projednání, na požádání ČEA do 30 dnů po vyrozumění
předloží
- projektovou dokumentaci k navrhovanému demonstračnímu projektu v rozsahu
potřebném k vydání stavebního povolení,
- předběžné stanovisko příslušného stavebního úřadu k žádosti o stavební
povolení,
- doklad o zajištění finančních prostředků na realizaci projektu nad
rámec požadované státní podpory tak, aby bylo jednoznačně prokázáno
krytí potřebných investičních nákladů průběžně po celou dobu realizace
projektu,
- informaci o průběhu výběrového řízení nebo veřejné soutěže na dodavatele
zakázky dle zákona č. 199/1994 Sb., ve znění zákona č. 148/96 Sb.
Výběrové řízení nebo veřejná soutěž musí být ukončeny tak, aby dodavatel
mohl být uveden ve smlouvě o poskytnutí státní podpory, která bude
příjemcem dotace uzavřena do 60 dnů od oznámení o poskytnutí státní
podpory,
- zpracovaný energetický audit.
ČEA si vyhrazuje právo požadovat dodání dalších podkladů či informací,
pokud to bude pro uzavření smlouvy o poskytnutí státní podpory považovat
za nezbytné.
Nesplní-li žadatel všechny podmínky pro poskytnutí státní podpory do 60
dnů po oznámení o jejím udělení, nebude s ním již dále jednáno a takto
uvolněné prostředky budou poskytnuty dalším vhodným žadatelům.
----------------------------------------------------------------------------
Příloha č. 4
Kontrola realizace Programů státních podpor
při snižování spotřeby paliv a energie v ČR pro rok 1997
1. Předmět kontroly
Předmětem kontroly bude plnění ustanovení smlouvy uzavřené mezi
Českou energetickou agenturou a příjemcem státní podpory.
2. Povinnosti příjemců podpor
Kontrolovaná osoba (fyzická či právnická) je povinna předložit veškeré
doklady související s příjmem a užitím finančních prostředků
poskytnutých ze státního rozpočtu. Rozsah a způsob provedení kontroly
bude podléhat příkazu ředitele ČEA, se kterým budou všichni příjemci
státní podpory seznámeni před uzavřením smlouvy o poskytnutí státní
podpory.
3. Osoby oprávněné k provádění kontroly
Jako osoby oprávněné k provádění kontroly se rozumí osoby, které se
prokážou zmocněním
a) za MPO ČR
- ministra průmyslu a obchodu
- náměstka ministra - divize energetiky
- ředitele odboru kontroly
b) za Českou energetickou agenturu
- ředitele ČEA
031048-44/96