Portál veřejné správy

Zápis 031048-44/96

Obchodní jménoMinisterstvo průmyslu a obchodu ČR
RubrikaDokument
Publikováno30. 10. 1996
Značka OV031048-44/96
DOKUMENT; Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR PROGRAMY STÁTNÍCH PODPOR PŘI SNIŽOVÁNÍ SPOTŘEBY PALIV A ENERGIE V ČESKÉ REPUBLICE PRO ROK 1997 Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR na základě Usnesení vlády ČR č. 478 z 18. 9. 1996 k návrhu státního rozpočtu ČR na rok 1997, v souladu se zákony č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, zákona č.199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., a Rozhodnutí č. 319/1996 ministra průmyslu a obchodu ČR vyhlašuje Programy státních podpor při snižování spotřeby paliv a energie v České republice pro rok 1997 a stanovuje zásady pro poskytnutí státní podpory při snižování spotřeby paliv a energie v České republice pro rok 1997 (dále jen Programy státních podpor). Programy jsou zaměřeny na snížení nároků na primární zdroje, snížení znečištění životního prostředí, omezení výše dotací k cenám tepla pro obyvatelstvo a snížení výše státních prostředků na provoz školských, zdravotnických a obecních zařízení. Programy jsou členěny takto: I. Program státní podpory technických opatření na snížení spotřeby paliv a energie v obytných budovách, rodinných domech a jejich zařízeních na dodávku tepla a TUV II. Program státní podpory technických opatření na snížení spotřeby paliv a energie v budovách pro potřeby školství a jejich zařízení pro dodávku tepla a TUV III. Program státní podpory technických opatření na snížení spotřeby tepla a energie ve zdravotnických zařízeních a jejich zařízeních pro dodávku tepla a energie IV. Program státní podpory pro energeticky úsporné provozování budov občanské vybavenosti a veřejných institucí V. Program státní podpory vyššího využití obnovitelných a netradičních zdrojů energie a kogenerace VI. Program státní podpory pro optimalizaci zásobování sídlištních celků energií VII. Program státní podpory pro úspory energie v průmyslu, podporu aplikací moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření a podpory energeticky úsporných opatření a alternativních zdrojů v dopravě a zemědělství VIII. Program státní podpory pro propagaci, osvětu, poradenství a vzdělávání k úsporám ve spotřebě energie a zlepšování životního prostředí IX. Program státní podpory zpracování územních energetických dokumentů Účelem státní podpory realizacím uvedených demonstrací vybraných vzorových řešení a postupů je iniciovat energeticky úsporné chování majitelů a uživatelů obytných budov a rodinných domů řadových i jednotlivých na základě propagace přesně vyhodnocených výsledků jednotlivých projektů podle podrobného členění programu a zajištění potřebných podkladů pro jejich širokou opakovatelnost. Přínosem demonstrací vybraných vzorových řešení a postupů s následnou opakovatelností je snížení nároků na primární zdroje, snížení znečištění životního prostředí včetně omezení výše dotací k cenám tepla pro obyvatelstvo. Použití státní podpory Státní podpora může být použita na úhradu nákladů na vypracování energetického auditu potvrzujícího reálnost definovaného demonstračního projektu v konkrétních podmínkách realizace, dopracování potřebné projektové dokumentace v rozsahu zajišťujícím odpovídající vyhodnocení výsledků demonstračního projektu. Dále pak na krytí části investičních nákladů podmiňujících realizaci demonstrovaných technických opatření na snížení spotřeby energie. Státní podpora může být použita i na podporu projektů, které jsou pokračováním již provedených úsporných opatření a při dokončení podle programem definovaných zásad splní požadované limity úspor. Podmínkou poskytnutí státní podpory takovým projektům musí být realizace opatření v souladu se zásadami státních podpor z let 1991 až 1996 s prokazatelným doložením přesně vyhodnocených výsledků z auditu již provedených úsporných opatření. Státní podpora nesmí být použita na podporu stejných opatření, která byla v předchozím období případně podpořena. V případě, že výsledek zmíněného auditu neprokáže možnost odpovídající realizace, nelze státní podporu čerpat a poskytnuté státní prostředky musí být vráceny prostřednictvím ČEA do státního rozpočtu. Realizací Programů státních podpor a kontrolou podpořených projektů pověřuje Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR Českou energetickou agenturu (ČEA). ---------------------------------------------------------------------------- I. Program státní podpory technických opatření na snížení spotřeby paliv a energie v obytných budovách, rodinných domech a jejich zařízení pro dodávku tepla a TUV I.A. Obytné budovy I.B. Rodinné domy I.1. Předmět podpory Předmětem programu je demonstrace progresivních technických a ekonomicky efektivních řešení vedoucích ke snížení spotřeby energie a využití alternativních zdrojů v budovách pro bydlení a rodinných domech pro významně různé typy výstavby členěné podle časových období. I.2. Obsah demonstračních projektů technických opatření na snížení spotřeby energie v budovách pro bydlení a jejich zařízení pro dodávku tepla a TUV I.2.1. Modernizace stávajícího systému vytápění a přípravy TUV včetně stavebních úprav podmiňujících energeticky úsporné provozování a) obytných domů realizovaných v tradiční cihelné technologii v období 1. do r. 1946 2. do r. 1964 3. do r. 1981 s konečnou roční spotřebou energie na vytápění a přípravu TUV do 7 MWh/200 m3, rok b) rodinných domů s ústředním vytápěním v období 1. od r. 1920 do r.1946 2. do r. 1981 s konečnou roční spotřebou energie na vytápění a přípravu TUV do 7,5 MWh/ 200 m3, rok I.2.2. Snížení spotřeby tepla na vytápění a přípravu TUV technickými opatřeními s vyšším využitím vnějších a vnitřních tepelných zisků jako rozšíření standardních energeticky úsporných opatření souhrnem všech opatření minimálně o a) 40 % u obytných domů realizovaných v tradiční cihelné technologii 60 % u obytných domů realizovaných v panelové technologii a s konečnou roční spotřebou energie na vytápění do 5,5 MWh/200 m3, rok b) 35 % u rodinných domů s ústředním vytápěním a s konečnou roční spotřebou energie na vytápění do 6,0 MWh/200 m3, rok. I.2.3. Energeticky vědomá modernizace stavebních konstrukcí včetně rekonstrukce technického vybavení bytového domu s celkovým snížením spotřeby energie při užívání minimálně o 50 %. Pro přípravu TUV bude využito solárních systémů, jejich kapacita může být využita v odpovídající míře i pro vytápění domů. I.2.4. Souhrn energeticky úsporných opatření umožňujících zvětšení stávající vytápěné plochy o půdní vestavby nebo střešní nástavby. Opatření musí po realizaci zajistit spotřebu energie na vytápění v přepočtu na měrnou bytovou jednotku nejvýše 7,0 MWh/200 m3, rok. I.2.5. Souhrn energeticky úsporných opatření v budovách a v rozvodech tepla umožňujících při rekonstrukci stávajícího zdroje tepla (domovní, bloková, středisková kotelna) snížení nově instalovaného výkonu minimálně o 45 %. I.2.6. Snížení spotřeby tepla na vytápění a přípravu TUV technickými opatřeními s vyšším využitím vnějších i vnitřních tepelných zisků jako rozšíření standardních energeticky úsporných opatření minimálně o 55 % souhrnem všech opatření. Pro přípravu TUV v energeticky vědomě modernizované budově bude využita solární energie. Následná opatření v rozvodech tepla umožní celkem při rekonstrukci stávajícího zdroje tepla (domovní, bloková, středisková kotelna) snížení nově instalovaného výkonu minimálně o 60 %. 1.2.7. Energeticky vědomá modernizace stavebních konstrukcí včetně rekonstrukce technického vybavení souboru bytových nebo rodinných domů s minimálním snížením konečné spotřeby energie o 50 %. Pro výrobu potřebné energie bude využito alternativních zdrojů energie nebo kogeneračních jednotek. 1.2.8. Realizace vzorového řešení A. nízkoenergetického bytového domu s roční spotřebou tepla na vytápění a přípravu TUV do 5,0 MWh/200 m3, rok B. nízkoenergetického rodinného domku s roční spotřebou tepla na vytápění a přípravu TUV do 5,5 MWh/200 m3, rok I.3. Druh podpory Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta nenávratná finanční výpomoc do výše 40 % celkových investičních nákladů, maximálně 5,0 mil. Kč pro jednoho žadatele. --------------------------------------------------------------------------- II. Program státní podpory technických opatření na snížení spotřeby paliv a energie v budovách pro potřeby školství a zařízeních zajišťujících dodávku tepla a přípravu TUV pro tyto budovy II.1. Předmět a účel podpory Předmětem programu je demonstrace progresivních ekonomicky efektivních technických řešení vedoucích ke snížení spotřeby energie a využití alternativních zdrojů ve stávajících školních budovách a jejich souborech pro významně různé typy výstavby členěné podle časových období. Vedlejším produktem je výchovné působení na žáky takto upravovaných školních budov zakládající jejich energeticky úsporné životní návyky. II.2. Obsah demonstračních projektů II.2.1. Rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje umožňující dispečerské řízení vytápění v závislosti na časové souslednosti provozu budov nebo jejich částí v obdobích výstavby 1. do roku 1946 s úsporou energie alespoň o 15 % 2. do roku 1964 s úsporou energie alespoň o 20 % 3. do roku 1981 s úsporou energie alespoň o 25 % II.2.2. Využití odpadního tepla z provozních částí budov pro přípravu minimálně 30 % potřebného množství TUV. II.2.3. Energeticky vědomá rekonstrukce budov umožňující zvětšení plochy pro výuku a související aktivity aspoň o 20 % při současném snížení spotřeby energie školního zařízení realizovaného v období 1. do roku 1946 alespoň o 20 % 2. do roku 1964 alespoň o 25 % 3. do roku 1981 alespoň o 30 % II.2.4. Využití vnějších a vnitřních tepelných zisků pro vytápění a přípravu TUV v rozsahu minimálně 30 % z potřebného množství energie po optimalizaci její spotřeby. II.2.5. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického vybavení umožňující použití netradičních zdrojů energie pro provoz školy. II.2.6. Energeticky úsporné osvětlení na základě výměny světelných zdrojů zářivkové soustavy. II.2.7. Úsporné provozování osvětlovací soustavy po její celkové rekonstrukci. II.2.8. Energeticky úsporné osvětlování regulací intenzity osvětlení dle okamžité potřeby. II.3. Druh podpory Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta nenávratná finanční výpomoc až do výše 40 % celkových investičních nákladů, maximálně 5,0 mil. Kč pro jednoho žadatele. ---------------------------------------------------------------------------- III. Program státní podpory technických opatření na snížení spotřeby tepla a energie ve zdravotnických zařízeních a zařízeních zajišťujících dodávku tepla a energie pro jejich provoz III.1. Předmět podpory Předmětem programu je demonstrace progresivních ekonomicky efektivních technických řešení vedoucích ke snížení spotřeby energie a využití alternativních zdrojů ve stávajících zdravotnických budovách a jejich souborech včetně tepelných zařízení. III.2. Obsah demonstračních projektů III.2.1. Rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje umožňující dispečerské řízení vytápění v závislosti na časové souslednosti provozu budov nebo jejich částí se snížením spotřeb energie alespoň o 25 %. III.2.2. Využití odpadního tepla z provozních částí budov pro vytápění a přípravu TUV v množství alespoň 20 % z celkové spotřeby energie. III.2.3. Energeticky vědomá rekonstrukce budov umožňující zvětšení plochy pro provoz alespoň o 15 % při současném snížení spotřeby energie minimálně o 30 %. III.2.4. Využití vnějších a vnitřních tepelných zisků pro vytápění a přípravu TUV v rozsahu minimálně 30 % z potřebného množství energie po optimalizaci její spotřeby. III.2.5. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického vybavení umožňující použití netradičních zdrojů energie pro provoz a vytápění budov. III.3. Druh podpory Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta nenávratná finanční výpomoc až do výše 40 % celkových investičních nákladů, maximálně 5,0 mil. Kč pro jednoho žadatele. ---------------------------------------------------------------------------- IV. Program státní podpory pro energeticky úsporné provozování budov občanské vybavenosti a veřejných institucí IV.1. Předmět podpory Předmětem programu je demonstrace progresivních ekonomicky efektivních technických řešení vedoucích ke snížení spotřeby energie a využití alternativních zdrojů ve stávajících budovách občanského vybavení pro významně různé typy výstavby členěné podle časových období (např. kina, divadla, knihovny, plavecké bazény apod.), veřejných institucí (zejména úřady státní správy) a racionalizace výroby a dodávky tepla pro provoz těchto zařízení. Vedlejším produktem je propagace a zvýšení obecné povědomosti o energeticky úsporném chování pro veřejnost. IV.2. Obsah demonstračních projektů IV.2.1. Rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje umožňující dispečerské řízení vytápění v závislosti na časové souslednosti provozu budov nebo jejich částí. IV.2.2. Energeticky vědomá rekonstrukce budov umožňující zvětšení plochy pro provoz alespoň o 20 % při současném snížení spotřeby energie v celé budově o minimálně 30 %. Současně bude využito odpadní teplo z provozních částí budov pro vytápění a přípravu TUV. IV.2.3. Využití vnějších a vnitřních tepelných zisků pro vytápění a přípravu TUV v rozsahu minimálně 30 % z potřebného množství energie po optimalizaci její spotřeby. IV.2.4. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického vybavení umožňující použití netradičních zdrojů energie pro provoz a vytápění budov. IV.2.5. Energeticky úsporné osvětlení na základě výměny světelných zdrojů zářivkové soustavy. IV.2.6. Úsporné provozování osvětlovací soustavy po její celkové rekonstrukci. IV.2.7. Energeticky úsporné osvětlování regulací intenzity osvětlení dle okamžité potřeby. IV.3. Druh podpory Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta nenávratná finanční výpomoc až do výše 40 % celkových investičních nákladů, maximálně 3,0 mil. Kč pro jednoho žadatele. ---------------------------------------------------------------------------- V. Program státní podpory vyššího využití obnovitelných a netradičních zdrojů energie a kogenerace V.1. Předmět podpory Předmětem programu je realizace a rozšíření obnovitelných a netradičních zdrojů energie nahrazujících zdroje využívající fosilní paliva včetně jednotek na kombinovanou výrobu elektrické energie a tepla s využitím progresivních a ekonomicky efektivních technických řešení a technologií nahrazujících zdroje využívající fosilní paliva. Přínosem demonstračních projektů je rozšíření využití alternativních, obnovitelných a netradičních zdrojů energie nahrazujících zdroje využívající fosilní paliva. V.2. Obsah demonstračních projektů V.2.1. Instalace nového typu zařízení, uplatnění nových prvků v regulaci a automatizaci řízení provozu zařízení včetně výpočetní techniky v malých vodních elektrárnách, větrných elektrárnách, kogeneračních jednotkách na bázi bioplynu, dřevoplynu, resp. zemního plynu, solárních zařízení, tepelných čerpadel a zařízení na spalování biomasy. V.2.2. Realizace komplexní automatizace provozu, nové způsoby převodu a modifikace lopatek u turbín včetně nástavců pro zvýšení výkonu zařízení, systémy komplexní automatické regulace dvou i více zařízení za účelem optimálního využití hydroenergetického potenciálu pro malou vodní elektrárnu. V.2.3. Kombinace různých druhů zařízení, např. kogeneračních jednotek se solárním zařízením, tepelnými čerpadly, malou vodní a větrnou elektrárnou a dalších možností, za účelem optimálního energetického využití včetně regulace a automatizace provozu. V.2.4. Zařízení pro monitoring, analýzu a vyhodnocování emisí včetně regulace automatického řízení provozu s využitím výpočetní techniky v bioplynových stanicích, kogeneračních jednotkách a spalovnách odpadů. Předložené projekty, které se budou ucházet o získání státní podpory, musí mít dobu návratnosti vložených finančních prostředků max. do 12 let a dále splňovat následující základní podmínky: - naměřená roční průměrná rychlost větru musí být u větrných elektráren vyšší než 4,8 m/s - účinnost nově instalovaných turbin u malých vodních elektráren musí být min. 85 %, u renovací starších typů je nutno dodržet minimální účinnost 80 % při nezbytnosti jejich koncepce automatického provozu jako průtočné MVE - kotle na spalování dřeva a biomasy musí mít účinnost min. 80 % - kogenerační jednotky musí mít účinnost min. 80 % - výkonové číslo u tepelných čerpadel musí být min. 2,5 - u solárních kolektorů bude nutno dodržet optickou účinnost min. 80 % při jejich klidové teplotě min. 115 o C (při teplotě vzduchu + 25 stupňů C) V.3. Druh podpory Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta nenávratná finanční výpomoc (dotace) až do výše 40 % celkových nákladů na realizaci. Maximální výše podpory je 3,0 mil. Kč pro jednoho žadatele. ---------------------------------------------------------------------------- VI. Program státní podpory optimalizaci zásobování sídlištních celků energií VI.1. Předmět podpory Předmětem programu je podpora realizace progresivních a ekonomicky efektivních technických řešení a technologií za účelem zefektivnění výroby, rozvodu a využití energie v oblasti zásobování bytového fondu při současném ověření ekonomie snížení nákladů a ceny výroby tepla a elektrické energie v různých typech a velikostech sídlištních aglomerací. Snížení ceny tepla u odběratelů povede ke snížení dotace k cenám tepla ze státního rozpočtu. Záměrem je zvýšení účinnosti při výrobě energie dodávané převážně bytovému fondu, např. využitím kombinované výroby elektrické energie a tepla, progresivními úspornými opatřeními ve zdrojích, rozvodech a předávacích stanicích určených pro více odběratelů, např. kvalitní regulací dodávky tepla a úpravami zařízení pro vytápění a přípravu teplé užitkové vody. VI.2. Obsah demonstračních projektů optimalizace zásobování sídlištních celků energií Předmětem demonstračních projektů mohou být taková technická opatření, která zajistí po rekonstrukci stávajícího zařízení prokazatelné zefektivnění výroby, rozvodu a užití energie, vedoucí prioritně k snížení dodávkové ceny, maximální dosažitelnou úsporu energie vztaženou na jednotku investičních nákladů včetně maximálního snížení dotace ze státního rozpočtu k ceně dodávaného tepla. VI.2.1. Komplexní modernizace zásobování sídlištního celku energií Prokazatelným výsledným efektem podpořeného projektu musí být snížení spotřeby energie na dodávku tepla spotřebiteli a snížení zátěže životního prostředí škodlivinami z emisí. Realizace musí být provedena některými z následujících technických opatření ve zdrojové i distribuční části: VI.2.1.1. Zdrojová část: a) Sdružení více malých zdrojů tepla (blokové a domovní kotelny) do 1 většího zdroje s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny a technicko-ekonomicky optimalizovanými parametry. Minimální dosažená úspora primární energie 25 %. b) Rekonstrukce zdroje tepla na zdroj s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny o maximálním tepelném výkonu 50 MW. Minimální dosažená úspora primární energie 25 %. c) Komplexní modernizace zdroje tepla za účelem snížení spotřeby paliva minimálně o 20 %. d) Rekonstrukce zdroje tepla z důvodu změny paliva nebo způsobu spalování se snížením spotřeby paliva minimálně o 15 %. VI.2.1.2. Distribuční část a) modernizace tepelné sítě b) rekonstrukce parní sítě na horkovodní nebo teplovodní c) decentralizace přípravy teplé užitkové vody d) modernizace předávacích stanic e) modernizace systému měření a regulace Technická opatření v distribuční části musí zajistit snížení ztrát tepla minimálně o 10 %. VI.2.2. Využití tepla získaného realizací energeticky úsporných opatření u konečného spotřebitele jako zdroje pro rozvoj spotřebitelské oblasti v soustavě CZT minimálně o 30 %. VI.2.3. Optimalizace zásobování sídlištního celku energií s prokazatelnou úsporou energie minimálně o 40 % a snížením zátěže životního prostředí s řešením zásobování energií decentralizovaným způsobem. VI.3. Druh podpory Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta nenávratná finanční výpomoc až do výše 40 % celkových investičních nákladů na realizaci. Maximální výše podpory může činit 7 mil. Kč na jeden projekt. Nutnou podmínkou pro získání dotace je snížení ceny dodávaného tepla minimálně o 15 %. --------------------------------------------------------------------------- VII. Program státní podpory pro úspory energie v průmyslu, podporu aplikací moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření a podpory energeticky úsporných opatření a alternativních zdrojů v dopravě a zemědělství VII.A. Úspory energie v průmyslu VII.B. Aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření VII.C. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v dopravě VII.D. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v zemědělství VII.1. Předmět podpory Předmětem programu je podpora realizace opatření ke snížení energetické náročnosti technologií nebo jejich vhodné a účelné doplnění pro využití energie z technologických procesů, podpora aplikací moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření a podpory realizace energeticky úsporných opatření a využití alternativních zdrojů v dopravě a zemědělství. Vyhodnocení Programu má poskytnout podnikatelským subjektům informace, které je povedou k realizaci a opakování realizovaných opatření vysoce efektivními způsoby zabezpečení energetických úspor v průmyslové energetice a některých technologií, s možností plošného rozšíření zvláště v případě podpory aplikací moderních technologií a materiálů a podpory energeticky úsporných opatření v dopravě a zemědělství. VII.2. Obsah demonstračních projektů a zaměření energetických auditů VIIA. Úspory energie v průmyslu Opatření navrhovaná k realizaci formou demonstračního projektu musí být mimořádně energeticky účinná, zabezpečující nové směry v získávání energetických úspor a ekologických aspektů zaměřená především na úspory energie v technologiích a využití odpadní energie, a to jak v oblasti zdrojů energie, tak i technologických zařízení průmyslových podniků a musí být doložena podrobným energetickým auditem. Energetický audit musí ověřit celkovou úroveň energetického hospodářství a jeho stav, potenciál energetických úspor ve vztahu k navrhovanému demonstračnímu projektu a dalším souvisejícím zařízením, vhodnost a účelnost navrhovaného demonstračního projektu, případně jeho doplnění ve vztahu k případným změnám energetického nebo technologického zařízení. Provedené energetické audity budou podkladem pro výběr z projektů k demonstrační realizaci. VII.B. Aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření Projekty aplikace moderních technologií a materiálů jsou zaměřeny na dokončení a ověření systémů a jejich komponent pro realizaci projektů energeticky úsporných opatření podle zásad programů státních podpor při snižování spotřeby paliv a energie v ČR pro rok 1997. Podmínkou přijetí projektů aplikace moderních technologií a materiálů je výstup na úrovni ověřovací série nebo realizace pilotního projektu v přímé vazbě na konkrétní projekty realizované v rámci ostatních programů úspor energie. Účelem programu je úspora energie aplikacemi tuzemských technologií a materiálů a jejich rozšíření. VII.C. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v dopravě Realizace komplexu technických opatření pro plynofikaci dopravních prostředků, použití alternativních a obnovitelných zdrojů, snižování energetické náročnosti dopravních prostředků a obslužných technických zařízení a technologií provedením přesně definovaných energeticky úsporných opatření doložených podrobným energetickým auditem. VII.D. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v zemědělství Realizace komplexu technických opatření pro snižování energetické náročnosti zemědělských staveb využitím vnějších a vnitřních energetických zisků, úpravy obslužných technických zařízení, použití alternativních a obnovitelných zdrojů a biomasy, využití bioplynových stanic s použitím kogeneračních jednotek a spaloven odpadů a využití energetických zisků ze zemědělských technologií provedením přesně definovaných energeticky úsporných opatření doložených podrobným energetickým auditem. VII.4. Druh podpory Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta nenávratná finanční výpomoc až do výše 30 % investičních nákladů, maximálně však 3 mil. Kč pro jeden podnikatelský subjekt. Státní podpora může být použita na zpracování energetického auditu, který potvrdí možnost realizace některého z uvedených demonstračních projektů. Podpora je určena podnikatelským subjektům - právnickým i fyzickým osobám. Z poskytnuté dotace je dále možno hradit investiční náklady na realizaci demonstrovaných opatření a technologií. Pokud bude z podpory hrazen pouze energetický audit a doporučení na realizaci úsporných opatření nebudou do tří let po ukončení auditu provedena, bude příjemce podpory povinen poskytnutou podporu vrátit v plné výši. ---------------------------------------------------------------------------- VIII. Program státní podpory pro poradenství k úsporám ve spotřebě energie a zlepšování životního prostředí VIII.1. Předmět podpory A. Podpora propagace, osvěty, poradenství a vzdělávání k úsporné spotřebě energie zlepšování životního prostředí Účelem státní podpory je zajišťování bezplatné poradenské služby pro veřejnost prostřednictvím sítě EKIS ČEA na celém území ČR, organizace vzdělávacích akcí k hospodárnému užití energie a ochraně životního prostředí. Činnost poradenských středisek bude směrována i do oblasti ekologie v návaznosti na spotřebu energie. Pro propagaci a osvětu bude využito šíření poznatků z demonstračních projektů, úspor dosažených programy státních podpor při snižování spotřeby paliv a energie, zkušeností ze zahraničí apod., informačních databází a produktů zpracovaných v rámci programu VIII.B. Cílem je zvýšení energetického vědomí široké veřejnosti a iniciace vědomého úsporného chování všech spotřebitelů a výrobců energie. B. Podpora zpracování produktů pro propagaci, osvětu, poradenství a vzdělávání Produkty zpracované se státní podporou pro potřeby poradenství, osvěty, vzdělávání, propagace a činností s tímto související jsou zejména publikace, informační listy, informační databázové systémy, poradenské výpočetní systémy apod. Tyto produkty budou zpracovávány ve třech úrovních, a to a) v nejjednodušší formě pro širokou veřejnost bez technického povědomí b) na střední technické úrovni pro odborné pracovníky, např. municipalit, školství apod. c) na vysoké odborné úrovni pro zvýšení informovanosti projektantů, investorů, ale i podnikatelů v oblasti výroby a spotřeby energie. d) produktem v rámci tohoto programu je také podpora organizování akcí poradenství, osvěty a vzdělávání k hospodárnému užití energie a ochraně životního prostředí pro odbornou i laickou veřejnost. e) samostatnou komoditou je tvorba materiálů pro mediální propagování úspor energie. Na zpracování produktů bude vyhlašováno ČEA výběrové řízení v průběhu roku 1997 podle aktuálních potřeb. Ke zpracování se může přihlásit každý subjekt, který prokáže potřebnou odbornou způsobilost. VIII.2. Obsah a zaměření propagace, osvěty, poradenství a vzdělávání k podpoře úsporné spotřeby energie a zlepšování životního prostředí Výkonem zajišťování bezplatné poradenské služby pro veřejnost pod metodickým vedením ČEA jsou v celém spektru problematiky úspor energie v rámci podpory z Programu VIII. pověřeny všechny vybrané EKIS ČEA prostřednictvím sítě na celém území ČR. Jejich činnost se orientuje na zvýšení energetického vědomí široké veřejnosti a iniciaci vědomého úsporného chování všech spotřebitelů a výrobců energie vedoucí k prosazování hospodárných postupů při výrobě, distribuci a spotřebě energie. Doporučované postupy a metody musí vést i ke snižování zátěže životního prostředí výrobou a spotřebou energie. K tomuto cíli využívají všech produktů zpracovaných v předcházejících obdobích a v Programu VIII.B., které jim budou ČEA dodávány. VIII.3. Druh podpory Celková výše podpory pro výkon poradenství střediskem EKIS ČEA bude stanovena v návaznosti na kapacitní a odborné obsazení středisek a poskytována formou nenávratné finanční výpomoci. Činnosti související s propagací, osvětou a vzděláváním k energeticky úspornému chování budou podporovány formou nenávratné finanční výpomoci v rozsahu stanoveném ČEA na základě doporučení hodnotitelské komise. Státní podpora na zpracování produktů pro potřeby poradenství, osvěty, vzdělávání, propagace a zajišťování činností s tímto souvisejících bude poskytována vybraným subjektům formou nenávratné finanční výpomoci. Ze státní podpory nelze hradit náklady na pořízení technického vybavení středisek. Státní podpora Programu VIII. může být poskytnuta právnickým a fyzickým osobám zabývajícím se projekční, poradenskou a konzultační činností v oblasti energetiky a ekologie, které prokážou odpovídající odbornost a vzdělání, dosavadní praxi v oboru vykonávaného poradenství a disponují vhodným technickým vybavením pracoviště. ---------------------------------------------------------------------------- IX. Program státní podpory pro zpracování energetických konceptů pro města a obce IX.1. Předmět podpory Předmětem tohoto programu je podpora zpracování energetických dokumentů měst a obcí jako podkladu pro realizaci místní a regionální energetické politiky s aplikací metody optimálního využití zdrojů při nejmenších nákladech. Účelem podpory je iniciovat tvorbu návrhu souboru opatření prokazatelně směřujících ke snižování energetické spotřeby a zvyšování využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie a snižování ekologické zátěže v intencích energetické politiky státu. IX.2. Obsah energetického dokumentu Energetický dokument musí obsahovat integrované územní a energetické plány zahrnující varianty zásobování energií a využití zjištěného potenciálu úspor energie, možnosti využití odpadního tepla a alternativních zdrojů energie v následujícím členění: - územní energetická koncepce zásobování města palivy a energií, - rozvojové plány města nebo obce do roku 2010, - strategie energetického zásobování celého města nebo obce včetně rozvojových oblastí. Výstupem dokumentu musí být doporučená skladba forem energie pro zásobování daného území podpořená hodnocením snížení zátěže životního prostředí škodlivinami z emisí spalovacích procesů v dané oblasti. IX.3. Druh podpory Na vypracování energetického dokumentu území může být žadateli poskytnuta nenávratná finanční výpomoc až do výše 50 % celkových nákladů. Maximální výše podpory může činit 150 tis. Kč na jeden energetický dokument. Státní podpory mohou být použity na zpracování energetických dokumentů města nebo obce, jako podkladu pro realizaci místní a regionální energetické politiky. ---------------------------------------------------------------------------- Společná ustanovení pro realizaci Programů státních podpor při snižování spotřeby paliv a energie v České republice pro rok 1997 a) Státní podpora projektům Programů I. až VII. může být poskytnuta vlastníkům a spoluvlastníkům bytů a bytových a rodinných domů v soukromém, družstevním nebo obecním vlastnictví, vlastníkům budov provozovaných ze státních prostředků, vlastníkům zařízení na výrobu a dodávku tepla a energie v obecním, družstevním, případně soukromém vlastnictví podnikatelských subjektů, podnikatelským subjektům v průmyslu, dopravě a zemědělství s trvalým sídlem na území ČR. Státní podpora v programu IX. může být poskytnuta městům a obcím. Státní podpora v programu VIII. může být poskytnuta právnickým a fyzickým osobám zabývajícím se poradenskou, konzultační, propagační a osvětovou činností v oblasti energetiky a ekologie, které prokážou odpovídající odbornost, vzdělání a dosavadní praxi v oboru vykonávaného poradenství a disponují vhodným technickým vybavením pracoviště a které v rámci své vlastní činnosti nezastupují zájmy omezeného počtu výrobců nebo dovozců energetických zařízení. b) Státní podpora je poskytována formou nenávratné finanční výpomoci ze státních prostředků a ve zvláštních případech formou bezúročné půjčky. Na její přiznání není právní nárok a její čerpání se řídí směrnicí MF ČR č. j. 112/13 462/1994. Hospodaření s prostředky poskytnutými na státní podporu podléhá zákonu č. 576/1990 Sb. Poskytnuté státní prostředky musí být vyčerpány v daném rozpočtovém roce. c) Státní podpora je poskytnuta na základě výsledku výběrového řízení. Konečný výběr projektů pro poskytnutí státní podpory provedou hodnotitelské komise jmenované předsedou Řídícího výboru ČEA samostatně pro jednotlivé programy. Proti rozhodnutí hodnotitelské komise je možno se odvolat k řediteli ČEA, který rozhodne s konečnou platností o případném poskytnutí podpory. Při přihlašování poradenských středisek do výběrového řízení programu na EKIS ČEA budou respektovány výsledky kontrol a zkušenosti ČEA s EKISy vybranými podle Programu 1996. Ta střediska, která budou kladně vyhodnocena, budou pokračovat v roce 1997 bez účasti v novém výběrovém řízení na EKIS ČEA a budou se hlásit pouze do výběrového řízení na výši přiznané podpory. V tomto smyslu také budou v okamžiku vyhlášení Programů informována. Vyřazená střediska se mohou opětovně přihlásit do výběrového řízení na poradenství, musí však prokázat odstranění důvodů, které vedly k odejmutí statutu EKIS ČEA. Hodnotitelské komise při výběru žadatelů o státní podporu musí dbát na soulad vybraných projektů s energetickou politikou státu, účelnost a hospodárnost vynaložení státních prostředků, reálnost provedení záměru projektu a dosažitelnost předpokládaných úspor energie navrhovanými technickými opatřeními a s přiměřenými investičními náklady. d) Státní podpora může být poskytnuta zálohově až do výše 75 % celkové poskytnuté nenávratné finanční výpomoci. Tato částka bude jednorázově poukázána na účet, který si příjemce k tomuto účelu zřídí u České národní banky (ČNB) po složení zbývající potřebné částky k realizaci projektu v daném rozpočtovém roce ze strany příjemce nenávratné finanční výpomoci. Způsob a podmínky čerpání z tohoto účtu budou uvedeny ve smlouvě o poskytnutí podpory mezi příjemcem podpory a ČEA. Doplatek nenávratné finanční výpomoci bude proveden v souladu s rozpočtovými pravidly hospodaření se státními prostředky na konci rozpočtového roku 1997, na základě výsledku kontroly realizace k danému termínu a při nesplnění smluvních podmínek přiměřeně krácen. Účelné a hospodárné využití prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu bude předmětem kontroly ze strany MPO ČR a ČEA. e) ČEA může provést po dohodě s MPO ČR případné rozšíření předmětu státní podpory. f) Doba realizace podpořených projektů Programů I. až VII. a IX. nesmí překročit 18 měsíců ode dne poukázání státní podpory na účet příjemce podpory. Poskytnuté státní prostředky musí být vyčerpány v daném rozpočtovém roce. g) Po ukončení realizace je příjemce podpory povinen zajistit vyhodnocení výsledků podpořeného projektu v souladu s obsahem smlouvy o poskytnutí státní podpory. Pokud nebude dosaženo předpokládaných výsledků obsažených v technické dokumentaci k podpořenému projektu, projedná ČEA s realizátorem projektu způsob a výši vrácení poskytnutých státních prostředků. h) Příjemce podpory poskytne ČEA všechny jí požadované potřebné údaje k vhodné prezentaci výsledků podpořeného projektu. i) Poskytnutí a čerpání státní podpory jsou podmíněny dodržením ustanovení zákonů č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky města a obcí ČR, a zákona č.199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č.148/1996 Sb. ze dne 25. 4. 1996. Veškerá dokumentace vztahující se k podpořeným projektovým řešením, použité materiály včetně provedení stavebních a montážních prací musí odpovídat současně platným předpisům a ČSN. Organizační zajištění Programů státních podpor a) Žádosti o poskytnutí státní podpory na projekty v jednotlivých Programech mimo program VIII. B zpracované dle vzorů uvedených v přílohách č.1a) až 1h) a doložené požadovanými dokumenty je možno podávat či zasílat ČEA do 31. 12. 1996. Rozhodujícím je datum uvedené na poštovním razítku či osobního podání na adrese Česká energetická agentura, Vinohradská 8 120 00 Praha 2 Žádosti o podpory zpracování produktů a přihlášky na zpracování produktů vyhlášených ČEA je možno podávat do 30. 9. 1997. Vybraný produkt musí být zpracován a posouzen v oponentském řízení nejpozději do 30. 11. 1997. Podnikatelské subjekty, které mají ze zákona povinnost zápisu v obchodním rejstříku, přiloží k žádosti ověřenou kopii výpisu. Výpis nesmí být vyhotoven dříve než 1 měsíc před podáním žádosti. b) V následujících 30 dnech ČEA po ukončení příjmu žádostí provede jejich kontrolu a vyřadí žádosti neobsahující předepsané náležitosti či neodpovídající předmětu jednotlivých projektů. Vyřazení z výběrového řízení žadatelům neprodleně oznámí. c) Hodnotitelské komise v průběhu dalších 30 dnů vyberou projekty vhodné k podpoření nenávratnou finanční výpomocí ze státních prostředků. ČEA oznámí výsledek výběrového řízení písemně každému žadateli. S vybranými žadateli projedná ČEA konkrétní podmínky pro uzavření smlouvy o poskytnutí státní podpory vybranému projektu. Smlouva musí být uzavřena nejpozději do 60 dnů po oznámení poskytnutí nenávratné finanční výpomoci, jinak žadatel pozbývá nároku na poskytnutou dotaci. d) ČEA je oprávněna pověřit další právnické i fyzické osoby výkonem činností pro zajištění realizace Programů státních podpor. Těmto subjektům budou pro daný účel poskytnuty potřebné údaje, které budou považovat za obchodně důvěrné. --------------------------------------------------------------------------- Příloha č. 1 a) VZOR ŽÁDOSTI O STÁTNÍ PODPORU NA REALIZACI DEMONSTRAČNÍCH PROJEKTŮ KE SNÍŽENÍ SPOTŘEBY PALIV A ENERGIE PRO PROGRAMY I. až IV. Program: Demonstrační projekt: I. Identifikační údaje žadatele majitel (správce) budov: zastoupený - jméno a příjmení - rodné číslo - IČO - adresa (PSČ, okres) - telefon - fax pověřený jednáním - jméno a příjmení - telefon - fax bankovní spojení: II. Charakteristika projektu Rodinný dům Bytová budova Nebytová budova Nebytová: škola nemocnice jiná , jaká: Výstavba tradiční technol. panelová Rok výstavby: Počet budov: před realizací po realizaci Počet bytů: Vytápěná plocha obytná (m2): Vytápěná plocha celkem (m2): Obest. prostor vytápěný (m3): Obestavěný prostor celkem (m3): III. Stručný popis projektu (vč. harmonogramu prací): IV. Rozpracovanost (např. záměr, předprojektová příprava, stavební povolení, částečná realizace, případně rozšíření opatření realizovaných od r. 1991) V. Předpokládané snížení spotřeby energie Roční spotřeba energie fyz. jednotka před po realizací realizaci rozdíl Celkem opatření GJ/rok Z toho: centrál. zdroj tepla GJ/rok elektřina MWh/rok paliva tuhá koks t/rok černé uhlí t/rok hnědé uhlí t/rok lignit t/rok neudáno kapalná paliva topná nafta t/rok LTO t/rok jiné t/rok topné plyny zemní tis.m3/rok svítiplyn tis.m3/rok PB tis.m3/rok ostatní ............... VI. Ekonomické údaje a financování projektu - Investiční náklady na opatření: tis. Kč stavební část: tis. Kč technologická část: tis. Kč Náklady na projekt, licenci či přenos know-how: - Finanční zdroje: tis. Kč vlastní: tis. Kč bankovní úvěr: tis. Kč státní podpora: tis. Kč - Cena dodávaného tepla: Kč/GJ průměrná cena nákupu: elektřiny Kč/kWh tuhých paliv Kč/t plynných paliv Kč/m3 kapalných paliv Kč/t Dotace k ceně tepla pro obyvatele (u bytových domů): VII. Požadovaná výše státní podpory - celková předpokládaná výše státní podpory tis. Kč Majitel budovy: RAZÍTKO: PODPIS: Datum: --------------------------------------------------------------------------- Příloha č. 1 b) VZOR ŽÁDOSTI O STÁTNÍ PODPORU NA REALIZACI DEMONSTRAČNÍCH PROJEKTŮ KE SNÍŽENÍ SPOTŘEBY PALIV A ENERGIE PRO PROGRAM V. OBLAST OBNOVITELNÝCH A NETRADIČNÍCH ZDROJů ENERGIE I. Identifikační údaje žadatele majitel zdroje: zastoupený - jméno a příjmení - rodné číslo - IČO - adresa (PSČ, okres) - telefon - fax pověřený jednáním - jméno a příjmení - telefon - fax Bankovní spojení II. Charakteristika projektu Typ zařízení: Přesné umístění: Instalovaný výkon (kWe, kWt): Roční výroba (úspora) el. energie (kWhe), příp. (Gwhe): Roční výroba (úspora) tepla (kWht), příp. (Gwht): III. Průběh realizace výstavby (měsíc a rok) Souhlas s výstavbou: Zahájení výstavby: Ukončení výstavby: Zahájení provozu zařízení: IV. Rozpracovanost Současné stadium realizace, např. záměr, předprojektová příprava, stavební povolení, částečná realizace, případně rozšíření opatření realizovaných od r. 1991. V. Ekonomické údaje a financování projektu - Investiční náklady na opatření: tis. Kč stavební část: tis. Kč technologická část: tis. Kč Náklady na projekt, licenci či přenos know-how: - Finanční zdroje: tis. Kč vlastní: tis. Kč bankovní úvěr: tis. Kč státní podpora: tis. Kč VI. Požadovaná výše státní podpory - celková předpokládaná výše státní podpory tis. Kč VII. Přílohy (pro získání odborného posudku) - příslušná povolení k realizaci záměru - finanční zajištění stavby - popis rozestavěnosti akce, event. fotografie - informace o průběhu výběrového řízení (obchodní veřejné soutěže) dle zákona č. 199/94 Sb. REALIZÁTOR: Žadatel: RAZÍTKO: PODPIS: --------------------------------------------------------------------------- Příloha č. 1 c) VZOR ŽÁDOSTI O STÁTNÍ PODPORU NA REALIZACI DEMONSTRAČNÍCH PROJEKTŮ KE SNÍŽENÍ SPOTŘEBY PALIV A ENERGIE PRO PROGRAM VI. OPTIMALIZACE ZÁSOBOVÁNÍ SÍDLIŠTNÍCH CELKů ENERGIÍ I. Identifikační údaje žadatele majitel zdroje: státní autorizace udělena dne: zastoupený - jméno a příjmení: - rodné číslo: - IČO: - adresa (PSČ, okres): - telefon: - fax: pověřený jednáním - jméno a příjmení: - telefon: - fax: Bankovní spojení: II. Charakteristika projektu Stručný technický popis (charakteristika způsobu výroby a zásobování teplem a dosud používaných technologií): Stavební rozhodnutí ze dne: Zahájení realizace: Ukončení realizace: Zahájení provozu zařízení: III. Technické údaje zdrojové části Typy zdrojů: Před realizací Po realizaci Instalovaný výkon (MWe, MWt): Druh paliva, výhřevnost (GJ/t, 103 m3): Roční spotřeba paliva (t, m3/rok): Roční využití zařízení (hod./rok): Dodávka tepla pro bytový fond na prahu zdroje (GJ/r, %): Dodávka tepla pro ostatní na prahu zdroje (GJ/r, %): IV. Technické údaje distribuční části Typ distribuční sítě: Před realizací Po realizaci Parametry média (stupně celsia, kPa): Přenosová kapacita (kW): Způsob přípravy TUV (central./decentral.): Dodávka tepla pro bytový fond na patě objektu (GJ/r, %): Dodávka tepla pro ostatní na patě objektu (GJ/r, %): V. Rozpracovanost Současné stadium realizace, např. záměr, předprojektová příprava, stavební povolení, částečná realizace, případně rozšíření opatření realizovaných od r. 1991. VI. Ekonomické údaje a financování projektu - Investiční náklady na opatření celkem (tis. Kč): z toho stavební část (tis. Kč): technologická část (tis. Kč): náklady na projekt, licenci či přenos know-how (tis. Kč): - Finanční zdroje celkem (tis. Kč): z toho vlastní (tis. Kč): bankovní úvěr (tis. Kč): státní podpora (tis. Kč): Před realizací Po realizaci Cena vyráběného tepla (Kč/GJ): Cena dodávaného tepla pro domácnosti (Kč/GJ): Cena dodávaného tepla pro ostatní (Kč/GJ): Dotace k ceně tepla (Kč/GJ): VII. Požadovaná výše státní podpory - celková předpokládaná výše státní podpory (tis. Kč): REALIZÁTOR: Žadatel: RAZÍTKO: PODPIS: K žádosti přiložte kalkulaci ceny tepla před realizací a po realizaci opatření. ---------------------------------------------------------------------------- Příloha č. 1 d) VZOR ŽÁDOSTI O STÁTNÍ PODPORU NA REALIZACI DEMONSTRAČNÍCH PROJEKTŮ KE SNÍŽENÍ SPOTŘEBY PALIV A ENERGIE PRO PROGRAM VII. A. ÚSPORY ENERGIE V PRůMYSLU B. APLIKACE MODERNÍCH TECHNOLOGIÍ A MATERIÁLů PRO ENERGETICKY ÚSPORNÁ OPATŘENÍ C. ENERGETICKY ÚSPORNÁ OPATŘENÍ A ALTERNATIVNÍ ZDROJE V DOPRAVĚ D. ENERGETICKY ÚSPORNÁ OPATŘENÍ A ALTERNATIVNÍ ZDROJE V ZEMĚDĚLSTVÍ I. Identifikační údaje žadatele majitel zařízení nebo výrobního celku: státní autorizace udělena dne: zastoupený - jméno a příjmení: - rodné číslo: - IČO: - adresa (PSČ, okres): - telefon: - fax: pověřený jednáním - jméno a příjmení: - telefon: - fax: Bankovní spojení: II. Charakteristika projektu Stručný technický popis (charakteristika výrobního procesu a dosud užívané technologie): Stručná charakteristika principů úspor energie: Stavební rozhodnutí ze dne: Zahájení realizace (rekonstrukce, výroby, úpravy zařízení): Ukončení realizace (rekonstrukce, výroby, úpravy zařízení): Zahájení provozu zařízení: III. Technické údaje (Vyplní se údaje odpovídající příslušnému bodu - A, B, C, D - programu.) Před realizací Po realizaci Technická specifikace zařízení: Parametry zařízení: Roční využití zařízení (h/r): Předpokládaná roční produkce (bod B): Specifikace technologického média: Parametry technologického média (stupně celsia, kPa): Roční spotřeba paliva vč. rozlišení druhu (t/r): el. energie (kWh/r): tepla (GJ/r): IV. Rozpracovanost - Současné stadium realizace, např. záměr, předprojektová příprava, stavební povolení, částečná realizace, případně rozšíření opatření realizovaných od r. 1991. - Využití projektu v rámci ostatních programů státní podpory ČEA (pouze pro program VII.B): - uživatel výsledků projektu: - přihlášen do programu: - potvrzení uživatele: V. Ekonomické údaje a financování projektu - Investiční náklady na opatření celkem (tis. Kč): z toho stavební část (tis. Kč): technologická část (tis. Kč): náklady na projekt, licenci či přenos know-how (tis. Kč): - Finanční zdroje celkem (tis. Kč): z toho vlastní (tis. Kč): bankovní úvěr (tis. Kč): státní podpora (tis. Kč): Před realizací Po realizaci VI. Požadovaná výše státní podpory - celková předpokládaná výše státní podpory (tis. Kč): VII. Využití podpořené technologie a) v podpořeném projektu Programů 1997 b) ve vlastním pilotním projektu Vyjádření investora akce ve smyslu bodů a), b) REALIZÁTOR: RAZÍTKO: PODPIS: K žádosti přiložte kalkulaci spotřeby el. energie a tepla před realizací a po realizaci opatření. --------------------------------------------------------------------------- Příloha č. 1 e) VZOR ŽÁDOSTI O STÁTNÍ PODPORU NA VÝKON PROPAGACE, OSVĚTY, PORADENSTVÍ A VZDĚLÁVÁNÍ K ÚSPORÁM VE SPOTŘEBĚ ENERGIE A ZLEPŠOVÁNÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - PROGRAM VIII. I. Identifikační údaje žadatele Název firmy: Typ: živnost - státní podnik - společnost - družstvo - ostatní (uveďte, případně blíže specifikujte druh společnosti či ostatní) Odpovědný zástupce: (jméno, titul, funkce) Adresa: (včetně adres případných odloučených pracovišť) Telefon/fax: Bankovní spojení: II. Druh podporované činnosti: III. Obory poskytované činnosti: - zdroje tepla včetně alternativních - rozvody tepla a jejich hydraulika, vč. technologií předávacích stanic tepla, měření a regulace výroby a dodávky tepla a teplé užitkové vody - energetika budov, fyzika staveb a zateplovací technologie - energetická legislativa, ceny, daně - průmyslová energetika IV. Realizace podporované činnosti: - personální zajištění, charakteristika a kvalifikace - časový rozsah podporované činnosti - lokalita podporované činnosti - předchozí činnost v systému EKIS ČEA: V. Požadovaná technická a informační podpora pro výkon podporované činnosti: IV. Požadovaná výše státní podpory - celková předpokládaná výše státní podpory tis. Kč - kalkulace nákladů podporované činnosti v členění na jednotlivé položky tis. Kč - kalkulace nákladů na poradenské služby v členění na jednotlivé poradce: V. Časový a finanční harmonogram výkonu podporované činnosti Prohlášení: Prohlašuji tímto, že všechny uvedené údaje jsou pravdivé, odpovídají dané skutečnosti a naše firma není komerčně vázána na upřednostňování určitého druhu výrobků. Současně prohlašuji, že podporovanou činnost budeme provádět objektivně s cílem dosažení optimální spotřeby energie a zlepšení životního prostředí. REALIZÁTOR: RAZÍTKO: PODPIS: Příloha: platný výpis z obchodního rejstříku --------------------------------------------------------------------------- Příloha č. 1 f) VZOR ŽÁDOSTI O ZAŘAZENÍ DO PORADENSKÉHO SYSTÉMU EKIS ČEA K ÚSPORÁM VE SPOTŘEBĚ ENERGIE A ZLEPŠOVÁNÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - PROGRAM VIII. I. Identifikační údaje žadatele Název firmy: Typ: živnost - státní podnik - společnost - družstvo - ostatní (uveďte, případně blíže specifikujte druh společnosti či ostatní) Odpovědný zástupce: (jméno, titul, funkce) Adresa: (včetně adres případných odloučených pracovišť) Telefon/fax: Bankovní spojení: II. Odborné a další předpoklady pro výkon poradenské činnosti Obory poskytovaného poradenství: - zdroje tepla včetně alternativních - rozvody tepla a jejich hydraulika, vč. technologií předávacích stanic tepla, měření a regulace výroby a dodávky tepla a teplé užitkové vody - energetika budov, fyzika staveb a zateplovací technologie - energetická legislativa, ceny, daně - průmyslová energetika Realizace poradenství: - lokalizace a vybavení prostor pro poradenství - časový rozvrh poradenské činnosti v r. 1997 - charakteristika a kvalifikace poradců Technické vybavení: - kancelářská a výpočetní technika - software i hardware Dosavadní zkušenosti: - výčet aktivit, uskutečněných v hlavních oborech poradenství - referenční seznam klientů III. Požadovaná technická a informační podpora pro výkon poradenství: IV. Časový a finanční harmonogram výkonu poradenství Prohlášení: Prohlašuji tímto, že všechny uvedené údaje jsou pravdivé, odpovídají dané skutečnosti a naše firma není komerčně vázána na upřednostňování určitého druhu výrobků. Současně prohlašuji, že poradenskou činnost energetického konzultačního střediska budeme provádět objektivně s cílem dosažení optimální spotřeby energie v konzultovaném opatření. REALIZÁTOR: RAZÍTKO: PODPIS: Příloha: platný výpis z obchodního rejstříku --------------------------------------------------------------------------- Příloha č. 1 g) VZOR ŽÁDOSTI O STÁTNÍ PODPORU NA ZPRACOVÁNÍ PRODUKTů PRO PROPAGACI, OSVĚTU, PORADENSTVÍ A VZDĚLÁVÁNÍ K ÚSPORÁM VE SPOTŘEBĚ ENERGIE A ZLEPŠOVÁNÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - PROGRAM VIII. I. Identifikační údaje zpracovatele Název firmy: Typ: živnost - státní podnik - společnost - družstvo - ostatní (uveďte, případně blíže specifikujte druh společnosti či ostatní) Odpovědný zástupce: (jméno, titul, funkce) Adresa: (včetně adres případných odloučených pracovišť) Telefon/fax: Bankovní spojení: II. Druh podporovaného produktu: III. Využití podporovaného produktu: V oblasti - zdroje tepla včetně alternativních - rozvody tepla a jejich hydraulika, vč. technologií předávacích stanic tepla, měření a regulace výroby a dodávky tepla a teplé užitkové vody - energetika budov, fyzika staveb a zateplovací technologie - energetická legislativa, ceny, daně - průmyslová energetika Úroveň zpracování produktu: IV. Kvalifikační předpoklady zpracovatele: V. Požadovaná výše státní podpory - celková předpokládaná výše státní podpory: tis. Kč - kalkulace nákladů v členění na jednotlivé položky: tis. Kč VI. Časový a finanční harmonogram zpracování podporovaného produktu: Prohlášení: Prohlašuji tímto, že všechny uvedené údaje jsou pravdivé, odpovídají dané skutečnosti a naše firma není komerčně vázána na upřednostňování určitého druhu výrobků. Současně prohlašuji, že poradenskou činnost energetického konzultačního střediska budeme provádět objektivně s cílem dosažení optimální spotřeby energie v konzultovaném opatření. REALIZÁTOR: RAZÍTKO: PODPIS: Příloha: platný výpis z obchodního rejstříku --------------------------------------------------------------------------- Příloha č. 1 h) VZOR ŽÁDOSTI O STÁTNÍ PODPORU NA REALIZACI DEMONSTRAČNÍCH PROJEKTŮ KE SNÍŽENÍ SPOTŘEBY PALIV A ENERGIE PRO PROGRAM IX. ZPRACOVÁNÍ ENERGETICKÝCH KONCEPTů PRO MĚSTA A OBCE I. Identifikační údaje žadatele Městský úřad v: Okres, region: zastoupený - jméno a příjmení: - rodné číslo: - adresa (PSČ): - telefon: - fax: pověřený jednáním - jméno a příjmení: - telefon: - fax: Bankovní spojení: II. Charakteristika lokality Klimatické podmínky: Geografické údaje a popis území: Počet obyvatel: Popis stávající zástavby: Počet bytových domů tradiční zástavba: panelová zástavba: Počet rodinných domů: Popis rozsahu zástavby nevýrobní sféry: Popis rozsahu zástavby výrobní sféry: Hlavní znečišťovatelé životního prostředí: Předpokládaný rozvoj lokality: III. Popis technického stavu energetických systémů: Zásobování teplem: zdroje distribuční systémy spotřebitelské systémy Zásobování plynem: Zásobování elektřinou: IV. Popis stavu energetické spotřeby: Struktura paliv - druh: výhřevnost (GJ/t, 103 m3): Roční spotřeba paliv podle druhu (t, m3/r): z toho v soustavách CZT: Roční spotřeba el. energie (MWh/r): Roční spotřeba tepla v soustavách CZT (GJ/r): Efektivita energetických systémů při výrobě: distribuci: spotřebě: V. Ekonomické údaje a způsob financování - Náklady na zpracování energetického dokumentu (tis. Kč): - Finanční zdroje celkem (tis. Kč): z toho vlastní (tis. Kč): státní podpora (tis. Kč): VI. Požadovaná výše státní podpory - celková předpokládaná výše státní podpory (tis. Kč): REALIZÁTOR: RAZÍTKO: PODPIS: K žádosti přiložte kalkulaci ceny tepla před realizací a po realizaci opatření. --------------------------------------------------------------------------- Příloha č. 2 Obsah energetického auditu Programy státních podpor při snižování spotřeby paliv a energie v ČR pro rok 1997 vyžadují v části I. až VII. zpracování vstupního energetického auditu, který má potvrdit reálnost provedení některého z definovaných demonstračních projektů v konkrétních podmínkách realizace vybraným žadatelem. Současně výsledek auditu může být použit i jako podklad pro dopracování související projektové dokumentace tak, aby byla již v této úvodní fázi realizace projektu zajištěna možnost přesného vyhodnocení výsledků realizovaného demonstračního projektu. Obsahem energetického auditu pro Programy I. až IV. a VI. je provedení tepelné a energetické diagnostiky budovy či zařízení na zajištění dodávky tepla či TUV v rozsahu potřebném pro ověření reálné spotřeby tepla na vytápění, přípravu TUV, pokrytí ztrát tepla větráním, osvětlení a pro pokrytí ztrát tepla při jeho výrobě, přenosu a spotřebě. Na základě těchto údajů se zpracuje ekonomické zhodnocení záměru. Výsledky technického i ekonomického zhodnocení budou rozhodující pro další pokračování realizace daného demonstračního projektu. Energetický audit zpracovávaný pro demonstrační projekty Programů V. a VII. bude zaměřen na fyzickou kontrolu stavu energetického zařízení či hospodářství nebo energetických potřeb vedoucích k úpravám zdroje energie nebo technologie. Úkolem auditu je shromáždit veškeré dostupné informace o technickém stavu zařízení a způsobu jeho provozování, u nové výstavby zařízení na využití obnovitelných zdrojů energie pak prověření všech technických podmínek, které mohou následně ovlivnit efektivnost budoucího provozu. Dále bude prověřena hospodárnost realizace záměru v konkrétních podmínkách realizace demonstračního projektu. Výsledky technického i ekonomického zhodnocení budou rozhodující pro další pokračování realizace daného demonstračního projektu. Energetický audit mohou zpracovat na předmětu auditu obchodně nezávislé právnické i fyzické osoby, které doloží odbornou kvalifikaci a řádné zpracování aspoň tří energetických auditů v oblasti odpovídající předmětu uvažovaného demonstračního projektu. ---------------------------------------------------------------------------- Příloha č. 3 Další podklady potřebné k uzavření smlouvy o poskytnutí státní podpory Žadatelé, jejichž žádosti o poskytnutí státní podpory na realizaci některého z definovaných demonstračních projektů byly doporučeny hodnotitelskými komisemi k dalšímu projednání, na požádání ČEA do 30 dnů po vyrozumění předloží - projektovou dokumentaci k navrhovanému demonstračnímu projektu v rozsahu potřebném k vydání stavebního povolení, - předběžné stanovisko příslušného stavebního úřadu k žádosti o stavební povolení, - doklad o zajištění finančních prostředků na realizaci projektu nad rámec požadované státní podpory tak, aby bylo jednoznačně prokázáno krytí potřebných investičních nákladů průběžně po celou dobu realizace projektu, - informaci o průběhu výběrového řízení nebo veřejné soutěže na dodavatele zakázky dle zákona č. 199/1994 Sb., ve znění zákona č. 148/96 Sb. Výběrové řízení nebo veřejná soutěž musí být ukončeny tak, aby dodavatel mohl být uveden ve smlouvě o poskytnutí státní podpory, která bude příjemcem dotace uzavřena do 60 dnů od oznámení o poskytnutí státní podpory, - zpracovaný energetický audit. ČEA si vyhrazuje právo požadovat dodání dalších podkladů či informací, pokud to bude pro uzavření smlouvy o poskytnutí státní podpory považovat za nezbytné. Nesplní-li žadatel všechny podmínky pro poskytnutí státní podpory do 60 dnů po oznámení o jejím udělení, nebude s ním již dále jednáno a takto uvolněné prostředky budou poskytnuty dalším vhodným žadatelům. ---------------------------------------------------------------------------- Příloha č. 4 Kontrola realizace Programů státních podpor při snižování spotřeby paliv a energie v ČR pro rok 1997 1. Předmět kontroly Předmětem kontroly bude plnění ustanovení smlouvy uzavřené mezi Českou energetickou agenturou a příjemcem státní podpory. 2. Povinnosti příjemců podpor Kontrolovaná osoba (fyzická či právnická) je povinna předložit veškeré doklady související s příjmem a užitím finančních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu. Rozsah a způsob provedení kontroly bude podléhat příkazu ředitele ČEA, se kterým budou všichni příjemci státní podpory seznámeni před uzavřením smlouvy o poskytnutí státní podpory. 3. Osoby oprávněné k provádění kontroly Jako osoby oprávněné k provádění kontroly se rozumí osoby, které se prokážou zmocněním a) za MPO ČR - ministra průmyslu a obchodu - náměstka ministra - divize energetiky - ředitele odboru kontroly b) za Českou energetickou agenturu - ředitele ČEA 031048-44/96