Portál veřejné správy

Zápis OV08946370

Obchodní jménoČEZ, a. s.
RubrikaValná hromada
IČO45274649
SídloPraha 4, Duhová 2/1444, PSČ 140 53
Publikováno23. 05. 2024
Značka OVOV08946370
POZVÁNKA NA VALNOU HROMADU Představenstvo akciové společnosti ČEZ, a. s., se sídlem Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 140 53, IČO: 45274649, zapsané v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1581, svolává řádnou valnou hromadu, která se bude konat dne 24. června 2024 od 9.00 hod. v Kongresovém centru Praha, ulice 5. května 65, Praha 4. Pořad řádné valné hromady: 1. Zprávy orgánů společnosti 2. Schválení účetní závěrky ČEZ, a. s., a konsolidované účetní závěrky Skupiny ČEZ za rok 2023 3. Rozhodnutí o rozdělení zisku ČEZ, a. s. 4. Rozhodnutí o určení nezávislého auditora 5. Rozhodnutí o objemu finančních prostředků pro poskytování darů 6. Schválení Zprávy o celkových příjmech členů orgánů ČEZ, a. s., za účetní období 2023 7. Schválení Politiky odměňování ČEZ, a. s. 8. Schválení vzorové smlouvy o výkonu funkce člena dozorčí rady 9. Odvolání a volba členů dozorčí rady 10. Odvolání a volba členů výboru pro audit Rozhodný den k účasti na valné hromadě a vysvětlení jeho významu Rozhodným dnem k účasti na valné hromadě je 17. červen 2024 (dále jen „rozhodný den“). Význam rozhodného dne spočívá v tom, že právo účastnit se valné hromady a vykonávat na ní práva akcionáře včetně hlasování má osoba vedená jako akcionář v zákonem stanovené evidenci investičních nástrojů (Centrální depozitář cenných papírů) k rozhodnému dni, ledaže se prokáže, že zápis v evidenci neodpovídá skutečnosti k rozhodnému dni. Výpis zajistí společnost. Účast na valné hromadě 1. Registrace a zastoupení akcionářů na valné hromadě Registrace akcionářů bude zahájena v 7.30 hod. v den a místě konání valné hromady. Akcionáři se účastní valné hromady osobně nebo v zastoupení. V souladu se stanovami společnosti a s § 399 odst. 2 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), v platném znění (dále jen „zákon o obchodních korporacích“), se připouští pouze účast osoby poskytující asistenci akcionáři se zdravotním postižením. V souvislosti s konáním valné hromady budou zpracovávány osobní údaje fyzických osob, které se mohou valné hromady účastnit jako akcionáři nebo jejich zástupci; podrobnosti jsou uvedeny na internetových stránkách společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2024. Plná moc musí být písemná, musí z ní vyplývat, zda byla udělena pro zastoupení na jedné, nebo více valných hromadách, a podpis zmocnitele na ní musí být úředně ověřen. Akcionář může pro udělení plné moci využít formulář, který společnost zpřístupnila spolu s touto pozvánkou v sídle společnosti v listinné podobě a na internetových stránkách společnosti v elektronické podobě a jenž obsahuje základní požadované náležitosti plné moci. Podrobnosti získání formuláře jsou uvedeny v kapitole 2.e této pozvánky. Akcionář může oznámit společnosti udělení nebo odvolání plné moci také elektronickou formou na e-mailové adrese valna.hromada@cez.cz. Takové oznámení musí být opatřeno zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis nebo kvalifikovaným elektronickým podpisem ve smyslu zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, v platném znění. Oznámení podle věty první tohoto odstavce podepsané akcionářem může akcionář zaslat také ze své datové schránky do datové schránky společnosti, jejíž adresa je: yqkcds6. Oznámení o udělení plné moci musí dále obsahovat zejména jméno, datum narození a adresu bydliště zmocnitele a zmocněnce, jedná-li se o fyzické osoby; název, identifikační číslo a sídlo zmocnitele a zmocněnce, jedná-li se o právnické osoby; informaci, zda je plná moc udělena pro zastoupení na řádné valné hromadě společnosti konané dne 24. června 2024, anebo na více valných hromadách; informaci, zda je zmocněnec oprávněn udělit substituční plnou moc, a datum udělení plné moci. Oznámení o odvolání plné moci musí kromě výše uvedené identifikace zmocnitele a zmocněnce obsahovat také podrobnou specifikaci odvolané plné moci (zejména dostatečně určitý popis předmětu zmocnění a datum udělení plné moci) a datum účinnosti odvolání plné moci. Pokud oznámení o udělení nebo odvolání plné moci neumožní společnosti posouzení souladu plné moci nebo jejího odvolání se zákonnými požadavky nebo jednoznačnou identifikaci podepsané osoby (zejména nebude-li při e-mailové komunikaci opatřeno zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis nebo kvalifikovaným elektronickým podpisem ve smyslu zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, v platném znění), je společnost oprávněna, nikoli však povinna, požadovat doplňující informace k prokázání zastoupení akcionáře nebo jeho odvolání. Pokud oznámení akcionáře o udělení plné moci k zastoupení akcionáře na valné hromadě bude splňovat veškeré stanovené požadavky, nebude společnost požadovat při registraci akcionářů odevzdání plné moci. Akcionář může být na valné hromadě nebo při výkonu jiných práv spojených s akciemi zastoupen také osobou zapsanou v evidenci investičních nástrojů nebo v evidenci zaknihovaných cenných papírů jako správce anebo jako osoba oprávněná vykonávat práva spojená s akcií. Oprávnění správce nebo jiné osoby zastupovat akcionáře na valné hromadě se prokazuje výpisem ze zákonem stanovené evidence (Centrálního depozitáře cenných papírů), který zajistí společnost. Tím není dotčeno splnění povinností správce nebo osoby oprávněné vykonávat práva spojená s akcií, resp. jejího zástupce nebo zmocněnce, při registraci na valné hromadě dle ustanovení následujících odstavců této kapitoly 1. V případě, že zmocněnec nebo správce zastupuje na valné hromadě více než tři akcionáře na základě plných mocí, doporučujeme, aby v dostatečném předstihu před konáním valné hromady kontaktoval společnost na e-mailové adrese valna.hromada@cez.cz ohledně specifikace postupu při předkládání těchto plných mocí společnosti a specifikace počtu sad hlasovacích lístků, které bude zmocněnec požadovat (s ohledem na případné rozdílné instrukce k hlasování od jím zastupovaných akcionářů), a to za účelem hladkého postupu registrace akcionářů v den konání valné hromady. Akcionář – fyzická osoba se při registraci prokazuje předložením průkazu totožnosti. Člen statutárního orgánu akcionáře – právnické osoby se při registraci prokazuje předložením průkazu totožnosti a odevzdá originál nebo ověřenou kopii výpisu z obchodního rejstříku nebo jiného dokladu osvědčujícího existenci právnické osoby a způsob jednání statutárního orgánu za právnickou osobu. Zmocněnec akcionáře (jiný než správce anebo osoba oprávněná vykonávat práva spojená s akcií zapsaná v evidenci investičních nástrojů nebo v evidenci zaknihovaných cenných papírů) navíc odevzdá písemnou plnou moc s úředně ověřeným podpisem zmocnitele, ledaže bylo zmocnění předem řádně oznámeno společnosti elektronickou formou v souladu s pravidly uvedenými výše. Zástupce, jehož právo zastupovat akcionáře vyplývá z jiné skutečnosti než ze zmocnění, předloží listiny osvědčující takové právo. Doporučujeme všem účastníkům valné hromady (zejména pokud by vystupovali ve více rolích dle tohoto odstavce), aby se dostavili k registraci na valnou hromadu s dostatečným časovým předstihem před zahájením jednání valné hromady a využili tak časový prostor, který je pro registraci k dispozici. Dokumenty ověřené zahraničními orgány, kterými se akcionář nebo jeho zástupce prokazuje, musí být superlegalizovány nebo opatřeny ověřením (apostilou), pokud Česká republika nemá uzavřenu dohodu o právní pomoci se zemí, v níž byl tento dokument ověřen. Jsou-li výše uvedené dokumenty či ověřovací doložky vyhotoveny v cizím jazyce, musí být zároveň opatřeny ověřeným překladem do českého jazyka. Při registraci nebudou akceptovány průkazy totožnosti v elektronické verzi (předložené např. prostřednictvím aplikace eDoklady). 2. Práva akcionářů související s účastí na valné hromadě a způsob jejich uplatnění Na valné hromadě mohou akcionáři za podmínek stanovených zákonem a stanovami společnosti a rámcově popsaných níže vykonávat svá práva, tj. hlasovat, požadovat a dostat vysvětlení záležitostí týkajících se společnosti, popř. jí ovládaných osob, je-li takové vysvětlení potřebné pro posouzení obsahu záležitostí zařazených na valnou hromadu nebo pro výkon jejich akcionářských práv na ní, uplatňovat návrhy a protinávrhy a podávat protesty. Akcionáři mohou tato svá práva vykonávat osobně nebo v zastoupení. Náklady spojené s účastí na valné hromadě si hradí akcionáři. Na jednání valné hromady budou uplatněna pravidla jednacího řádu valné hromady dle článku 13 stanov společnosti. Představenstvo společnosti také přijalo technická opatření nezbytná k zabezpečení průběhu valné hromady v souladu s jednacím řádem. Hlavní principy jednacího řádu a souvisejících technických opatření jsou popsány níže. Délka trvání valné hromady: Každé jednání valné hromady zpravidla trvá nejdéle 10 hodin od jeho zahájení, přičemž do této maximální délky se nezapočítává čas, kdy (i) představenstvo (nebo jiný volený orgán) předkládá valné hromadě své návrhy, zprávy nebo jiná sdělení; (ii) je vyhlášena přestávka za účelem přípravy odpovědí na podané žádosti o vysvětlení a (iii) je jednání valné hromady přerušeno v důsledku skutečnosti bránící pokračování v jeho řádném průběhu. V této souvislosti společnost upozorňuje, že předkládané podklady (jako například zprávy orgánů společnosti v rámci bodu 1 pořadu valné hromady apod.), vyjma případů, kdy to vyžaduje právní řád, nemusí být na samotném jednání valné hromady čteny v celém svém znění. Stejně tak na této valné hromadě nebude přednesen text ke způsobu výplaty dividendy, který již není součástí zdůvodnění usnesení valné hromady, ale je v úplném aktuálním znění publikován na internetové adrese společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2024. Pokud se v průběhu jednání valné hromady stane zřejmým, že nelze projednat veškeré záležitosti zařazené na její pořad bez překročení uvedené maximální délky, je představenstvo oprávněno (a to i opakovaně, příp. po překročení této maximální délky) navrhnout valné hromadě buďto (i) přerušení projednání a přesunutí neprojednaných záležitostí na jiné určené datum, hodinu a místo (ale nikoli na pozdější než pátý pracovní den po dni zahájení valné hromady), nebo (ii) přeložení neprojednaných záležitostí na příští valnou hromadu podle § 409 zákona o obchodních korporacích. Představenstvo je povinno předložit valné hromadě návrh některého z uvedených rozhodnutí, kdykoliv obdrží příslušný podnět od předsedy valné hromady. Pokud valná hromada nepřijme žádné z uvedených rozhodnutí, jednání valné hromady bude pokračovat i po překročení této tzv. maximální délky. Projednání žádostí o vysvětlení: Projednání žádostí o vysvětlení probíhá zvlášť u každého dotčeného bodu pořadu jednání valné hromady, není-li určeno u příslušného bodu v této pozvánce jinak, a to ve dvou kolech. U žádostí o vysvětlení je preferovaná (ale nikoli povinná) písemná forma. Písemná podání obsahující žádost o vysvětlení je akcionář povinen podat buď před zahájením jednání valné hromady doručením společnosti, anebo na jednání valné hromady prostřednictvím informačního střediska. Akcionář není oprávněn písemné podání obsahující žádost o vysvětlení číst při svém ústním projevu; tím není dotčena možnost používat písemné poznámky pro své ústní projevy. Případná rozsáhlá písemná podání s žádostmi o vysvětlení (obsahující více než 10 žádostí o vysvětlení nebo zjevně přesahující 4 normostrany textu k jednotlivému bodu pořadu valné hromady; dále jen „rozsáhlá písemná podání“) je akcionář povinen doručit společnosti v písemné podobě alespoň dva pracovní dny přede dnem zahájení jednání valné hromady (tj. do 20. června 2024). Ostatní písemné žádosti o vysvětlení do všech prvních kol jednotlivých bodů pořadu valné hromady lze doručit nejpozději do jedné hodiny od zahájení jednání valné hromady. Písemné žádosti o vysvětlení, které budou společnosti podávány před zahájením valné hromady (včetně rozsáhlých podání), mohou být doručeny některým z následujících způsobů: (i) do datové schránky společnosti, (ii) prostřednictvím e-mailové adresy valna.hromada@cez.cz, (iii) osobně do podatelny v sídle společnosti na adrese Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 140 53 (u rozsáhlých písemných podání nejpozději 20. června 2024 a u ostatních písemných podání nejpozději 21. června 2024, a to vždy do 17.00 hod.), nebo (iv) prostřednictvím poštovních či jiných doručovacích služeb na tutéž adresu (s tím, že zásilka musí být v takovém případě doručena u rozsáhlých písemných podání nejpozději 20. června 2024 a u ostatních písemných podání nejpozději 21. června 2024, a to vždy do 17.00 hod.). Akcionář může podat svou žádost o vysvětlení také při svém ústním projevu, a to v rámci prvního nebo druhého kola projednávání žádostí o vysvětlení, pokud se do příslušného kola včas přihlásí a při svém projevu dodrží ostatní pravidla stanovená pro jednotlivá kola. V rámci každého prvního kola jednotlivých bodů pořadu valné hromady může každý akcionář vystoupit se svým projevem pouze jednou, přičemž jeho projev je časově omezen (nejvýše na 10 minut) a v rámci svého projevu může položit nejvýše 5 žádostí o vysvětlení. V rámci svého projevu je akcionář rovněž oprávněn doplnit odůvodnění či vysvětlení ke svým žádostem o vysvětlení podaným v rámci svých písemných podání. K ústnímu vystoupení do prvních kol jednotlivých bodů pořadu valné hromady je možné se přihlásit nejpozději do jedné hodiny od zahájení jednání valné hromady. Ve druhých kolech jednotlivých bodů pořadu valné hromady není počet vystoupení jednoho akcionáře omezen, avšak celková doba všech jeho vystoupení v rámci jednotlivého bodu pořadu valné hromady nesmí překročit 10 minut. Přihlásit se k ústnímu vystoupení je možné vždy až do ukončení daného druhého kola příslušného bodu pořadu valné hromady (za podmínky, že již akcionář nevyčerpal celkový čas pro ústní vystoupení). Druhé kolo daného bodu pořadu valné hromady je ukončeno podáním vysvětlení na veškeré podané žádosti o vysvětlení za předpokladu, že již není žádný akcionář přihlášen k vystoupení se svým projevem. Pro zmocněnce více akcionářů platí výše uvedená omezení, jako kdyby zastupoval jen jednoho akcionáře. Poskytnutí vysvětlení: Společnost vysvětlení akcionáři poskytne, ledaže ze zákona vyplývá, že odpověď poskytnuta být nemusí. Vysvětlení může být poskytnuto formou souhrnné odpovědi na více žádostí o vysvětlení obdobného obsahu. Vysvětlení záležitostí týkajících se probíhající valné hromady poskytne společnost akcionáři přímo na valné hromadě. Není-li to vzhledem ke složitosti vysvětlení možné, poskytne je společnost akcionáři ve lhůtě do 15 dnů ode dne konání valné hromady. Platí, že vysvětlení se akcionáři dostalo i tehdy, pokud byla informace uveřejněna na internetových stránkách společnosti nejpozději v den předcházející dni jednání valné hromady a je k dispozici akcionářům v místě jednání valné hromady. Technická opatření: Při registraci obdrží příslušný akcionář (resp. jeho zástupce) kartu, která bude sloužit pro jeho identifikaci při uplatňování jeho akcionářských práv, zejména pro podávání písemných žádostí o vysvětlení, přihlašování k ústním vystoupením a identifikaci při ústních vystoupeních. Tato karta akcionáře je nepřenosná a může být použita výhradně akcionářem (resp. jeho zástupcem), kterému byla při registraci vydána. Společnost v průběhu valné hromady využívá technické řešení, které umožňuje sledování počtu doručených písemných žádostí o vysvětlení a transparentní monitorování délky trvání ústních vystoupení jednotlivých akcionářů tak, aby bylo zajištěno dodržování podmínek stanovených jednacím řádem valné hromady. Základní informace k použití karty akcionáře a přehled hlavních pravidel pro podávání žádostí o vysvětlení dle jednacího řádu valné hromady budou k dispozici na internetových stránkách společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2024 a také v tištěné podobě v místě konání valné hromady. Další informace a pokyny pro akcionáře související s konáním valné hromady mohou být průběžně zveřejňovány na internetových stránkách společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2024. Doporučujeme proto akcionářům, aby tuto část internetových stránek společnosti průběžně sledovali, zejména v období posledních pěti pracovních dnů před valnou hromadou. Rovněž akcionářům doporučujeme se seznámit s obsahem informační webové stránky, umístěné na internetových stránkách společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, kde naleznou odpovědi na nejčastěji kladené dotazy související s procesním průběhem valné hromady a. Počet akcií a hlasovací práva Základní kapitál společnosti činí 53 798 975 900 Kč (slovy: padesát tři miliardy sedm set devadesát osm milionů devět set sedmdesát pět tisíc devět set korun českých) a je rozvržen na 537 989 759 kusů (slovy: pět set třicet sedm milionů devět set osmdesát devět tisíc sedm set padesát devět kusů) akcií o jmenovité hodnotě 100 Kč (slovy: jedno sto korun českých). S každou akcií společnosti o jmenovité hodnotě 100 Kč (slovy: jedno sto korun českých) je spojen jeden hlas, celkový počet hlasů spojených s akciemi společnosti tedy činí 537 989 759 hlasů (slovy: pět set třicet sedm milionů devět set osmdesát devět tisíc sedm set padesát devět hlasů). Všechny akcie společnosti jsou vydány jako zaknihované akcie, mají formu na majitele a byly přijaty k obchodování na evropském regulovaném trhu. b. Účast a hlasování na valné hromadě Přítomní akcionáři se zapisují do listiny přítomných, jež obsahuje obchodní firmu nebo název a sídlo právnické osoby nebo jméno a bydliště fyzické osoby, která je akcionářem, popřípadě také jejího zástupce, počet a jmenovitou hodnotu akcií, jež ji opravňují k hlasování, popřípadě údaj o tom, že akcie neopravňuje k hlasování. Akcionáři – právnické osoby se sídlem v ČR a právní uspořádání, která mají povinnost zapsat skutečného majitele dle zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů, v platném znění, a kteří nebudou mít ke dni konání valné hromady zapsaného žádného skutečného majitele dle uvedeného zákona, nemohou na valné hromadě vykonávat hlasovací práva spojená se svými akciemi. Společnost také přijme příslušná opatření, pokud akcionář je osobou, vůči níž Česká republika uplatňuje mezinárodní sankce podle zákona č. 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí, v platném znění, nebo podle jiného právního předpisu, a příslušná právní úprava takové osobě omezuje či zakazuje účast na valné hromadě či výkon hlasovacího nebo jiného práva na této valné hromadě. Na valné hromadě se hlasuje tak, že poté, co je valná hromada seznámena se všemi návrhy a protinávrhy akcionářů řádně a včas doručenými k bodu pořadu valné hromady, o němž má být hlasováno, se nejprve hlasuje o návrhu představenstva, poté o návrhu dozorčí rady a poté o návrzích a protinávrzích akcionářů v pořadí, jak byly předloženy. Jakmile je předložený návrh schválen, o dalších návrzích a protinávrzích odporujících schválenému návrhu se již nehlasuje. Při projednání jiných záležitostí, případně hlasování o nich, se postupuje v souladu se stanovami a zákonem o obchodních korporacích. Hlasování se uskutečňuje prostřednictvím hlasovacích lístků dle pokynů předsedy valné hromady. Na hlasovacím lístku vyznačí akcionář křížkem svou vůli ohledně navrženého usnesení, o kterém se hlasuje, tak, že označí křížkem políčko „PRO“ nebo „PROTI“, a hlasovací lístek podepíše. V případě, že se akcionář chce zdržet hlasování, neodevzdá hlasovací lístek. Nepodepsané lístky jsou neplatné. Neplatné jsou též lístky, z nichž nelze rozpoznat vůli akcionáře. Má se za to, že akcionář se zdržel hlasování, odevzdá-li neplatný hlasovací lístek nebo jiný hlasovací lístek, než na kterém měl o dané záležitosti hlasovat. Valná hromada rozhoduje nadpoloviční většinou hlasů přítomných akcionářů, pokud zákon anebo stanovy společnosti nevyžadují většinu jinou. c. Právo uplatňovat návrhy a protinávrhy Akcionář je oprávněn uplatňovat návrhy a protinávrhy k záležitostem zařazeným na pořad valné hromady, nevyplývá-li nemožnost uplatnit návrh nebo protinávrh akcionářem z povahy projednávané záležitosti. Hodlá-li akcionář uplatnit návrh nebo protinávrh k záležitostem pořadu valné hromady, doručí ho společnosti v písemné podobě nejpozději 10 dnů před konáním valné hromady, a to některým z následujících způsobů: (i) do datové schránky společnosti, (ii) prostřednictvím e-mailové adresy valna.hromada@cez.cz, (iii) osobně do podatelny v sídle společnosti na adrese Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 140 53, nebo (iv) prostřednictvím poštovních či jiných doručovacích služeb na tutéž adresu, ve všech případech nejpozději do pátku 14. června 2024, s tím, že podatelna přijímá podání dle bodů (iii) a (iv) v pracovní dny do 17.00 hod. Lhůta 10 dnů před konáním valné hromady se neuplatní, jde-li o návrhy na volbu nebo odvolání konkrétních osob do/z orgánů společnosti, případně o navazující návrhy a protinávrhy týkající se takových osob. Návrhy a protinávrhy doručené ve výše uvedené lhůtě uveřejní představenstvo (včetně jejich případného zdůvodnění) se svým stanoviskem na internetových stránkách společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2024. Návrhy a protinávrhy doručené po výše uvedené lhůtě nebudou projednány; tím není dotčen § 362 zákona o obchodních korporacích. d. Právo žádat zařazení určité záležitosti na pořad valné hromady Pokud o to požádá akcionář nebo akcionáři společnosti, kteří mají akcie, jejichž souhrnná jmenovitá hodnota dosahuje alespoň 1 % základního kapitálu, zařadí představenstvo na pořad valné hromady jimi určenou záležitost za předpokladu, že ke každé ze záležitostí je navrženo i usnesení nebo je její zařazení odůvodněno. Žádost musí být doručena společnosti nejpozději 10 dnů před rozhodným dnem, a to některým z následujících způsobů: (i) do datové schránky společnosti, (ii) prostřednictvím e-mailové adresy valna.hromada@cez.cz, (iii) osobně do podatelny v sídle společnosti na adrese Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 140 53, nebo (iv) prostřednictvím poštovních či jiných doručovacích služeb na tutéž adresu, ve všech případech nejpozději do pátku 7. června 2024 s tím, že podatelna přijímá podání dle bodů (iii) a (iv) v pracovní dny do 17.00 hod. e. Způsob a místo získání dokumentů Akcionáři mohou nejpozději od uveřejnění této pozvánky do dne konání valné hromady (včetně): - nahlédnout a seznámit se s textem pozvánky na řádnou valnou hromadu zahrnující také návrhy usnesení valné hromady a jejich zdůvodnění, popřípadě vyjádření představenstva k jednotlivým bodům pořadu valné hromady, včetně příloh a souvisejících dokumentů a včetně příslušných návrhů nebo protinávrhů akcionářů (budou-li společnosti řádně doručeny) a to v pracovních dnech od 8.00 do 16.00 hod. v sídle společnosti na adrese Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 140 53, a rovněž v budově společnosti na adrese Praha 4, Duhová 1/425, PSČ 140 00, - obdržet v listinné podobě formulář plné moci k zastupování akcionáře na valné hromadě, a to v pracovních dnech od 8.00 do 16.00 hod. v sídle společnosti na adrese Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 140 53, a rovněž v budově společnosti na adrese Praha 4, Duhová 1/425, PSČ 140 00, případně vyžádat si osobně na uvedených adresách, nebo písemně v sídle společnosti na své náklady a své nebezpečí zaslání tohoto formuláře v listinné podobě, - získat na internetové adrese společnosti https://www.cez.cz/valnahromada2024 v elektronické podobě: - pozvánku na řádnou valnou hromadu zahrnující také návrhy usnesení valné hromady a jejich zdůvodnění, popřípadě vyjádření představenstva k jednotlivým bodům pořadu valné hromady, včetně příloh a souvisejících dokumentů a včetně příslušných návrhů nebo protinávrhů akcionářů (budou-li společnosti řádně doručeny), - formulář plné moci, případně si vyžádat zaslání tohoto formuláře v elektronické podobě na e-mailové adrese: valna.hromada@cez.cz - seznámit se s textem pozvánky na řádnou valnou hromadu v Obchodním věstníku a případně v jiných informačních zdrojích. E-mailová adresa valna.hromada@cez.cz je určena výhradně k účelům uvedeným v této pozvánce na valnou hromadu. Informace pro akcionáře budou rovněž poskytovány v den a místě konání valné hromady, a to následujícími způsoby: - dokumenty týkající se pořadu valné hromady, včetně Výroční finanční zprávy Skupina ČEZ 2023 a stanov společnosti, budou k dispozici v elektronické podobě prostřednictvím několika PC stanovišť, - Výroční finanční zpráva Skupina ČEZ 2023 bude rovněž k dispozici v tištěné podobě v omezeném počtu kusů v místě konání valné hromady, - stanovy společnosti budou k dispozici k nahlédnutí v tištěné podobě v informačním středisku valné hromady, - organizační informace související s průběhem valné hromady, včetně základních informací k použití karty akcionáře a přehledu hlavních pravidel pro podávání žádostí o vysvětlení dle jednacího řádu valné hromady, budou akcionářům poskytovány prostřednictvím informačního střediska. Společnost svoji publikační povinnost ve vztahu k dokumentům týkajícím se pořadu valné hromady splnila zejména prostřednictvím internetových stránek na internetové adrese společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2024 v elektronické podobě (viz výše třetí odrážka v této kapitole). Společnost doporučuje akcionářům, aby si přístup k takto uveřejněným dokumentům, pokud jej budou považovat za potřebný pro výkon svých akcionářských práv po dobu trvání valné hromady, zajistili předem sami, a to vlastním tiskem, popř. na vlastních elektronických zařízeních (tablety, mobilní telefony, laptopy apod.). Návrhy usnesení valné hromady a jejich zdůvodnění nebo vyjádření představenstva k jednotlivým bodům pořadu valné hromady: Bod 1: Zprávy orgánů společnosti Vyjádření představenstva: Valné hromadě je v souladu se stanovami společnostmi předkládána Zpráva představenstva o podnikatelské činnosti společnosti a dále Souhrnná zpráva dle § 118 odst. 6 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, v platném znění (dále jen „ZPKT“ nebo „zákon o podnikání na kapitálovém trhu“) a Závěry zprávy o vztazích mezi propojenými osobami, které jsou valné hromadě předkládány v souladu se zákonem a stanovami společnosti. Valné hromadě je dále v souladu se zákonem a stanovami společnosti předkládána Zpráva dozorčí rady. Součástí zprávy dozorčí rady je i vyjádření k řádné účetní závěrce společnosti, konsolidované účetní závěrce, za rok 2023 a k návrhu na rozdělení zisku společnosti dle § 447 odst. 3 zákona o obchodních korporacích a dle čl. 18 odst. 5 písm. c) stanov společnosti a ke zprávě o vztazích dle § 83 odst. 1 zákona o obchodních korporacích a dle čl. 18 odst. 5 písm. c) stanov společnosti. V souladu se stanovami společnosti je valné hromadě předkládána také Zpráva výboru pro audit o výsledcích činnosti. V rámci tohoto bodu není předkládán žádný návrh usnesení, neboť o tomto bodu pořadu jednání se nehlasuje. Bod 2: Schválení účetní závěrky ČEZ, a. s., a konsolidované účetní závěrky Skupiny ČEZ za rok 2023 Návrh usnesení (1): Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje účetní závěrku ČEZ, a. s., sestavenou k 31. 12. 2023. Návrh usnesení (2): Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje konsolidovanou účetní závěrku Skupiny ČEZ sestavenou k 31. 12. 2023. Zdůvodnění: V souladu s příslušnými ustanoveními zákona a stanov společnosti předkládá představenstvo ke schválení valné hromadě účetní závěrku ČEZ, a. s., a konsolidovanou účetní závěrku Skupiny ČEZ k 31. 12. 2023. Ve smyslu § 19a a § 23a zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění (dále jen „zákon o účetnictví“), byly účetní závěrka ČEZ, a. s., a konsolidovaná účetní závěrka Skupiny ČEZ k 31. 12. 2023 sestaveny v souladu s Účetními standardy IFRS ve znění přijatém Evropskou unií. V případě obou závěrek byly zpracovány účetní výkazy, resp. konsolidované účetní výkazy, rozvaha, výkaz zisku a ztráty, výkaz o úplném výsledku, výkaz změn vlastního kapitálu a výkaz o peněžních tocích a příloha účetní závěrky, resp. příloha konsolidované účetní závěrky. V souladu s příslušnými ustanoveními zákona o účetnictví byly účetní závěrka a konsolidovaná účetní závěrka ověřeny nezávislým auditorem. Ověření provedla společnost Deloitte Audit s.r.o. Podle výroku nezávislého auditora ze dne 20. 3. 2024 účetní závěrka podává věrný a poctivý obraz finanční pozice společnosti ČEZ, a. s., k 31. 12. 2023 a finanční výkonnosti a peněžních toků za rok končící 31. 12. 2023 v souladu s Účetními standardy IFRS ve znění přijatém Evropskou unií. Podle výroku nezávislého auditora ze dne 20. 3. 2024 konsolidovaná účetní závěrka podává věrný a poctivý obraz konsolidované finanční pozice Skupiny ČEZ k 31. 12. 2023 a konsolidované finanční výkonnosti a konsolidovaných peněžních toků za rok končící 31. 12. 2023 v souladu s Účetními standardy IFRS ve znění přijatém Evropskou unií. Účetní závěrka ČEZ, a. s., i konsolidovaná účetní závěrka Skupiny ČEZ jsou v plném rozsahu součástí výroční finanční zprávy Skupina ČEZ, která je akcionářům k dispozici na valné hromadě a na internetových stránkách společnosti. Údaje z účetních výkazů a konsolidovaných účetních výkazů, tj. rozvahy, výkazu zisku a ztráty, výkazu o úplném výsledku, výkazu změn vlastního kapitálu a výkazu o peněžních tocích, jsou uvedeny rovněž v materiálu k tomuto bodu pořadu valné hromady společnosti uveřejněném na internetové adrese společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2024. Účetní závěrky byly projednány představenstvem společnosti ČEZ, a. s., ověřeny nezávislým auditorem s výroky citovanými výše a přezkoumány dozorčí radou společnosti se závěrem, že valné hromadě doporučuje jejich schválení. Na základě zpráv nezávislého auditora tedy představenstvo navrhuje valné hromadě schválit účetní závěrku ČEZ, a. s., k 31. 12. 2023 a konsolidovanou účetní závěrku Skupiny ČEZ k 31. 12. 2023. Bod 3: Rozhodnutí o rozdělení zisku ČEZ, a. s. Návrh usnesení: Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje rozdělení zisku společnosti ČEZ, a. s., za rok 2023 ve výši 28 093 591 921,40 Kč takto: - Podíl na zisku k rozdělení mezi akcionáře (dále jen „dividenda“) 27 975 467 468,00 Kč - Převod na účet nerozděleného zisku minulých let 118 124 453,40 Kč Dividenda činí 52 Kč na jednu akcii před zdaněním. Rozhodným dnem pro uplatnění práva na dividendu je 28. červen 2024. Právo na dividendu budou mít osoby, které budou akcionáři společnosti k rozhodnému dni pro uplatnění práva na dividendu. Uvedená částka dividendy je vypočtena z celkového počtu vydaných akcií společnosti. Dividenda připadající na vlastní akcie držené společností k rozhodnému dni pro uplatnění práva na dividendu nebude vyplacena. Částka odpovídající dividendě připadající na vlastní akcie v držení společnosti k rozhodnému dni pro uplatnění práva na dividendu bude převedena na účet nerozděleného zisku minulých let. Dividenda je splatná dne 1. srpna 2024. Výplata dividendy bude provedena prostřednictvím České spořitelny, a.s., IČO: 45244782, se sídlem Olbrachtova 1929/62, Praha 4, PSČ 140 00, způsobem uveřejněným na internetové adrese společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2024. Právo na dividendu se nepromlčí před 31. červencem 2028. Zdůvodnění: Rozhodnutí o rozdělení zisku náleží dle příslušných ustanovení zákona a stanov společnosti do působnosti valné hromady. Návrh na rozdělení zisku ČEZ, a. s., předkládaný představenstvem ke schválení valné hromadě je v souladu s příslušnými ustanoveními zákona a stanov společnosti. Předložený návrh podílu na zisku k rozdělení mezi akcionáře (dále jen „dividenda“) vychází z platné dividendové politiky, definující výplatu dividendy ve výši odvozené z dosaženého konsolidovaného čistého zisku Skupiny ČEZ za uplynulý rok. Platná dividendová politika společnosti předpokládá dividendu ve výši 60–80 % konsolidovaného čistého zisku Skupiny ČEZ očištěného o mimořádné vlivy. Očištěný konsolidovaný čistý zisk Skupiny ČEZ za rok 2023 dosáhl hodnoty 34 826 mil. Kč. Navrhovaná dividenda představuje 80 % očištěného konsolidovaného čistého zisku za rok 2023. Návrh představenstva na rozdělení zisku ČEZ, a. s., odpovídá zákonným požadavkům a zároveň reflektuje aktuální strategii a zohledňuje aktuální výhled a stabilitu očekávaných peněžních toků s cílem udržení střednědobé finanční stability Skupiny ČEZ. Dozorčí rada přezkoumala předkládaný návrh představenstva na rozdělení zisku ČEZ, a. s., s tím, že doporučuje valné hromadě jeho schválení. Podrobné podmínky způsobu výplaty dividendy jsou k dispozici na internetových stránkách společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2024. Bod 4: Rozhodnutí o určení nezávislého auditora Návrh usnesení (1): Valná hromada ČEZ, a. s., určuje auditorem k provedení povinného auditu pro účetní období kalendářních roků 2025 a 2026 auditorskou společnost Deloitte Audit s.r.o., IČO: 49620592, se sídlem Italská 2581/67, Vinohrady, 120 00 Praha 2; Návrh usnesení (2): Valná hromada ČEZ, a. s., určuje auditorem k ověření zprávy o udržitelnosti za roky 2024, 2025 a 2026 auditorskou společnost Deloitte Audit s.r.o., IČO: 49620592, se sídlem Italská 2581/67, Vinohrady, 120 00 Praha 2. Zdůvodnění: Zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o auditorech“), dle svých ustanovení § 17 odst. 1 a § 17 odst. 6 ukládá účetní jednotce, která je právnickou osobou a která má povinnost mít účetní závěrku ověřenu auditorem nebo konsolidovanou účetní závěrku ověřenu auditorem, aby auditora k provedení povinného auditu a k ověření zprávy o udržitelnosti určil její nejvyšší orgán, tedy v případě ČEZ, a. s., valná hromada společnosti. Novelou zákona o auditorech, účinnou od 1. 1. 2024 vznikla společnosti ČEZ, a. s., nová povinnost mít auditorem ověřenou zprávu o udržitelnosti, a to poprvé za rok 2024. V souladu s článkem 18 odst. 5 písm. i) stanov společnosti a s ustanovením § 43 zákona o auditorech navrhuje valné hromadě auditora dozorčí rada; přitom zohlední doporučení výboru pro audit. Výbor pro audit, v souladu se svou působností dle § 44a zákona o auditorech projednal a dne 2. 5. 2024 doporučil dozorčí radě ČEZ, a. s., aby valné hromadě navrhla určit auditorskou společnost Deloitte Audit s.r.o. auditorem k provedení povinného auditu pro roky 2025 a 2026 a k ověření zprávy o udržitelnosti za roky 2024, 2025 a 2026. Společnost Deloitte Audit s.r.o. zvítězila ve výběrovém řízení na poskytování služeb auditora v souladu s Nařízením EU č. 537/2014, o specifických požadavcích na povinný audit subjektů veřejného zájmu, v souladu se zákonem o auditorech a zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění a byla s ní uzavřena Rámcová dohoda na poskytování služeb auditora pro ČEZ, a. s., počínaje dnem 1. 5. 2023. Na valné hromadě dne 28. 6. 2021 byla společnost Deloitte Audit s.r.o. určena auditorem k provedení povinného auditu na roky 2023 a 2024. V souladu s doporučením výboru pro audit dozorčí rada předkládá valné hromadě návrh, aby určila auditorem k provedení povinného auditu pro roky 2025 a 2026 a k ověření zprávy o udržitelnosti za roky 2024, 2025 a 2026 auditorskou společnost Deloitte Audit s.r.o. Bod 5: Rozhodnutí o objemu finančních prostředků pro poskytování darů Návrh usnesení: Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje objem finančních prostředků pro poskytování darů v roce 2025 ve výši 220 mil. Kč. Zdůvodnění: Představenstvo předloženým návrhem navazuje na dlouhodobou filantropickou činnost Skupiny ČEZ. Dárcovství reflektuje společenskou odpovědnost Skupiny ČEZ a zároveň je prostředkem pro posilování pozitivního vnímání společnosti. Záměry dárcovství v roce 2025 Skupina ČEZ se v oblasti dárcovství dlouhodobě řídí heslem „Pomáháme tam, kde působíme“. Pro regiony v bezprostředním okolí našich výrobních zdrojů, distribučních zařízení a dalších provozů chceme být spolehlivým a dobrým sousedem, který se podílí na zvyšování kvality každodenního života tamních obyvatel a místních komunit. Prostřednictvím přímých finančních darů tak přispíváme zejména na rozvoj místní infrastruktury. Do této oblasti v roce 2023 směřovalo téměř 90 % přímých finančních darů ČEZ, a. s. Dále podporujeme oblasti vzdělávání (školství, věda, péče o mládež), kultury, sportu a životního prostředí. Část přímých finančních darů putuje rovněž potřebným a lidem se specifickými potřebami. Skupina ČEZ jako jedna z mála rovněž podporuje široké spektrum neziskových organizací, a to včetně příspěvků na pokrytí jejich provozních nákladů, či na jejich vlastní profesní rozvoj. Přispívá tak ke kultivaci a profesionalizaci celého neziskového sektoru v České republice. Významným dílem se podílíme rovněž na podpoře komunitního a společenského života i v těch nejmenších obcích. Skupina ČEZ postupně naplňuje své ambiciózní cíle, které si stanovila v dlouhodobé strategii Vize 2030 – Čistá Energie Zítřka. V oblasti sociálních vztahů je jedním z veřejně deklarovaných cílů být i nadále dobrým korporátním občanem, který rozvíjí dobré vztahy s komunitami. Promyšlený a strategický dárcovský program k naplňování tohoto cíle významným způsobem přispívá. Zároveň je to jedna z forem, jak Skupina ČEZ pomáhá České republice naplňovat globální Cíle udržitelného rozvoje OSN (tzv. SDGs). Jedná se například o cíl 3 (Zdraví a kvalitní život – podporujeme místní nemocnice, zařízení z oblasti sociální a zdravotní péče, sportovní a zájmové kroužky), cíl 4 (Kvalitní vzdělání – podporujeme mateřské, základní, střední i vysoké školy, místní knihovny, kulturní zařízení i společenské a kulturní akce), cíl 8 (Důstojná práce a ekonomický růst – podporujeme programy na zvyšování kvalifikací a rekvalifikace, chráněné dílny), cíl 10 (Méně nerovností – podporujeme začleňování osob s handicapem do běžného života, snižování rozdílů ve vzdělání u dětí ze znevýhodněných rodin), cíl 11 (Udržitelná města a obce – podporujeme zavádění úsporných opatření ve veřejných budovách, lepší dopravu, modernizaci veřejného osvětlení), cíl 13 (Klimatická opatření – podporujeme například výsadbu stromů, projekty zaměřené na zadržování vody v krajině a další aktivity související se zmírňováním klimatických změn) nebo cíl 15 (Život na souši – podporujeme ekologické spolky a organizace, nejrůznější akce a aktivity na zlepšení životního prostředí apod.). V roce 2023 se Česká republika ve Zprávě o udržitelném rozvoji (Sustainable Development Report), kterou každoročně vydává Síť řešení pro udržitelný rozvoj (SDSN), umístila na 8. místě ze 166 hodnocených zemí. Nadace ČEZ Nadace ČEZ jako jedna z prvních a největších firemních nadací pomáhá již 21 let napříč celou Českou republikou. Pro města, obce, nemocnice, školy a školky, ale také neziskové organizace a další je Nadace ČEZ nepostradatelným partnerem v rámci jejich chodu a rozvoje. Každoročně vyhlašuje grantová řízení, která reagují na aktuální potřeby společnosti a vedou ke zkvalitnění života občanů. Prostřednictvím Nadace ČEZ bylo v roce 2023 podpořeno 1 725 projektů v celkové hodnotě 270,97 mil. Kč. Všechny podpořené projekty jsou každoročně zveřejňovány ve výročních zprávách Nadace ČEZ. Nefinanční hodnocení firem podle kritérií ESG (Environmental, Social, Governance) klade v oblasti sociálních faktorů důraz mimo jiné právě na rozvoj komunitních vztahů, o které Nadace ČEZ pečuje prostřednictvím svého dárcovského programu již dvě desítky let. Mobilní aplikace EPP – Pomáhej pohybem získala od svého spuštění v roce 2015 již přes 670 tisíc uživatelů z řad veřejnosti. Právě uživatelé aplikace mají ve svých rukou, kam bude směřovat podpora od Nadace ČEZ. V roce 2023 nadace podpořila díky příznivcům mobilní aplikace 384 místních projektů částkou přes 31 mil. Kč. Do dárcovských aktivit ČEZ aktivně zapojuje také zaměstnance. V roce 2023 proběhly hned dvě zaměstnanecké sbírky. První proběhla v únoru, kdy Turecko a Sýrii zasáhlo silné zemětřesení. Vážně postiženi katastrofou byli také zaměstnanci firmy Akenerji, společného podniku se Skupinou ČEZ. Dary zaměstnanců zdvojnásobila Nadace ČEZ na 2,76 milionu Kč a prostřednictvím organizace ADRA je předala 72 kolegům v Turecku. Tradiční podzimní sbírková kampaň Plníme přání byla rekordní počtem přihlášených přání i darovanou částkou. Zaměstnanci ČEZ vybrali 4,7 milionu Kč pro 131 lidí v obtížných životních situacích, např. s různými druhy zdravotního postižení, nevyléčitelnou nemocí, fyzickým či mentálním handicapem. Nadace ČEZ zdvojnásobila částku vybranou zaměstnanci na celkových 9,4 milionu Kč. V roce 2023 odsouhlasila správní rada Nadace ČEZ zvýšení maximálního příspěvku pro grantové řízení Zaměstnanecké granty, zaměřeného na podporu zaměstnanců, kteří se v svém volném čase angažují v neziskových organizacích. Zaměstnanci tak mohou nově získat až 50 000 korun (dříve 30 000 kč) na projekty týkající se podpory veřejně prospěšných aktivit zaměřených na děti a mládež, zdravotnictví, sociální péči, osoby s handicapem, vědu a výzkum, vzdělávání, kulturu, amatérský sport či životní prostředí (např. sportovní oddíly, dobrovolní hasiči, zájmové kroužky atd.). Tímto krokem dále posilujeme rozvoj místních komunit a také rozvíjíme angažovanost zaměstnanců, což je nedílnou součástí sociálního faktoru při sledování kritérií ESG. Ve Výroční finanční zprávě Skupina ČEZ, za rok 2023 je na straně č. 130 uveden odkaz na webové stránky https://www.cez.cz/cs/o-cez/udrzitelnost-a-etika/energie-pro-budoucnost/byt-dobrym-partnerem/podporujeme-darcovske-partnerstvi/dary. Pod tímto odkazem je uveřejněn přehled všech příjemců darů poskytnutých společností v roce 2023, včetně účelů těchto darů. V seznamu nejsou uvedeny finanční hodnoty darů. Tímto způsobem zamezujeme znevýhodnění obdarovaných subjektů, které žádají o dary či dotace i u jiných dárců a institucí. Návrh podmínek poskytování darů v roce 2025: - celkový objem finančních prostředků, které může společnost použít pro poskytnutí darů v roce 2025, bude činit 220 mil. Kč; tento objem finančních prostředků zahrnuje i hodnotu případně poskytnutých nepeněžitých darů; - předpokládáme, že z této částky bude v roce 2025 přibližně 90 mil. až 110 mil. Kč převedeno na účet Nadace ČEZ v souvislosti s projekty realizovanými prostřednictvím Nadace ČEZ; - v souvislosti s provozováním, výstavbou i obnovou výrobních zdrojů a distribučních sítí společnosti ČEZ předpokládáme, že pro udržení příznivé vazby s dotčenými regiony, popř. pro ad hoc projekty tam, kde bude nejvíc potřeba, bude část ze schváleného objemu finančních prostředků přibližně ve výši 110 mil. Kč až 130 mil. Kč poskytnuta vybraným subjektům přímo společností ČEZ, a. s., nikoliv prostřednictvím Nadace ČEZ. Bod 6: Schválení Zprávy o celkových příjmech členů orgánů ČEZ, a. s., za účetní období 2023 Návrh usnesení: Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje Zprávu o celkových příjmech členů orgánů ČEZ, a. s., za účetní období 2023 (zpráva dle § 121o a násl. zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů), ve znění předloženém valné hromadě představenstvem společnosti. Zdůvodnění: V souladu s ustanoveními § 121o až 121q zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZPKT“), náleží do výlučné působnosti valné hromady společnosti, která je emitentem dle § 118 odst. 1 písm. a) ZPKT, schválení zprávy poskytující úplný přehled odměn, včetně všech výhod v jakékoliv formě, poskytnutých nebo splatných v průběhu posledního skončeného účetního období členům orgánů ČEZ, a. s. (dále jen „Zpráva“). Zprávu předkládá dle ustanovení § 121o odst. 3 ZPKT valné hromadě představenstvo. V této souvislosti představenstvo předkládá této valné hromadě ke schválení Zprávu za účetní období 2023. Předkládaná Zpráva navazuje na Politiku odměňování ČEZ, a. s., která byla schválena valnou hromadou společnosti dne 29. 6. 2020, a která byla první politikou odměňování předloženou valné hromadě po nabytí účinnosti zákona č. 204/2019 Sb., kterým byl v tomto smyslu novelizován ZPKT. Zpráva je zpracována za účetní období roku 2023 a zahrnuje celkové příjmy současných členů představenstva a dozorčí rady. Společnost se při odměňování členů představenstva a dozorčí rady v roce 2023 neodchýlila od Politiky odměňování ČEZ, a. s., schválené valnou hromadou společnosti dne 29. 6. 2020. Zpráva o celkových příjmech byla v souladu s § 121q ZPKT ověřena auditorskou společností Deloitte Audit s.r.o., potvrzení o ověření je přiloženo ke Zprávě. Po schválení valnou hromadou bude Zpráva za rok 2023 uveřejněna na internetových stránkách společnosti v souladu se ZPKT. Bod 7: Schválení Politiky odměňování ČEZ, a. s. Návrh usnesení: Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje Politiku odměňování ČEZ, a. s., ve znění předloženém valné hromadě představenstvem společnosti. Zdůvodnění: V souladu s ustanovením § 121k odst. 1 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, v platném znění (dále jako „zákon o podnikání na kapitálovém trhu“), náleží do výlučné působnosti valné hromady společnosti, která je emitentem dle § 118 odst. 1 písm. a) zákona o podnikání na kapitálovém trhu, schválení politiky odměňování. Politiku odměňování dle citovaného ustanovení zákona předkládá valné hromadě představenstvo. Dle ust. § 121k odst. 2 zákona o podnikání na kapitálovém trhu předloží představenstvo valné hromadě Politiku odměňování ke schválení při každé její podstatné změně nebo alespoň jednou za 4 roky. V této souvislosti představenstvo předkládá této valné hromadě ke schválení Politiku odměňování ČEZ, a. s., která navazuje na stávající Politiku odměňování, schválenou na valné hromadě ČEZ, a. s., dne 29. 6. 2020. Předkládané znění Politiky odměňování splňuje veškeré obsahové náležitosti dle zákona o podnikání na kapitálovém trhu a vychází z aktuálních podmínek a principů odměňování členů představenstva a dozorčí rady společnosti. Změny oproti současné politice odměňování jsou zejména následující: - doplnění ustanovení o ověření, zda výše a struktura odměňování členů orgánů společnosti plní cíle Politiky odměňování, a to nejméně jednou za čtyři roky - vypuštění částí textu týkajících se akciového opčního programu, který byl ukončen ke konci roku 2019, práva z něj byla vypořádána a žádná opční práva již z něj ani v budoucnu nemohou být uplatněna - upřesnění textu o poskytování nejen mobilních telefonů, ale také SIM karty pro výkon funkce člena představenstva nebo dozorčí rady - úprava textu v oblasti Benefitů a Penzijních výhod poskytovaných členům představenstva v návaznosti na legislativní změny v oblasti stravování a podpory produktů spoření na stáří - úprava textu v oblasti Roční odměny poskytované členům představenstva související s upřesněním hodnoceného období při stanovení a vyhodnocení ukazatelů výkonnosti, doplnění v praxi používaného pojmu „úkol“ do textu politiky a doplnění nebo upřesnění formulací ukazatelů výkonnosti zejména v oblastech ESG, dekarbonizace a klimatické neutrality - úprava textu v oblasti Dlouhodobé výkonnostní odměny poskytované členům představenstva související s upřesněním hodnoceného období při stanovení a vyhodnocení ukazatelů výkonnosti a upřesněním výplatního termínu dlouhodobé výkonnostní odměny - úprava textu v oblasti Benefitů poskytovaných členům dozorčí rady o možnost poskytnutí finančního příspěvku v případě, že člen dozorčí rady poskytnutí osobního automobilu nevyužije - vypuštění částí textu týkajících se odstupného a konkurenční doložky v délce 12 měsíců členů představenstva při ukončení výkonu funkce, neboť u smluv uzavřených po 1. 1. 2020 ani současná Politika odměňování poskytování těchto plnění neumožňovala. Po schválení valnou hromadou bude Politika odměňování ČEZ, a. s., uveřejněna na internetových stránkách společnosti, a to po celou dobu jejího uplatňování. Bod 8: Schválení vzorové smlouvy o výkonu funkce člena dozorčí rady Návrh usnesení: Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje vzor smlouvy o výkonu funkce člena dozorčí rady ČEZ, a. s., ve znění předloženém valné hromadě představenstvem společnosti. Zdůvodnění: Valné hromadě je představenstvem v souladu s § 421 odst. 2 písm. p) ve spojení s § 59 odst. 2 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), v platném znění (dále jen „zákon o obchodních korporacích“), a článkem 8 odst. 1. písm. d) stanov společnosti předkládán ke schválení nový vzor smlouvy o výkonu funkce člena dozorčí rady. Důvodem předložení aktualizace vzorové smlouvy o výkonu funkce člena dozorčí rady je, že se více než 20 let neupravovala výše měsíčních odměn. V tomto období došlo k významnému nárůstu inflace, zejména v posledních dvou letech. Nový vzor smlouvy o výkonu funkce člena dozorčí rady vychází ze vzoru schváleného valnou hromadou společnosti dne 29. 6. 2022, přičemž do něj byly promítnuty následující změny: (a) úprava měsíční odměny za výkon funkce člena dozorčí rady; (b) změna limitu pořizovací hodnoty poskytovaného osobního automobilu a zakotvení možnosti poskytnutí měsíčního příspěvku v případě, kdy člen dozorčí rady nevyužije možnost užívat k výkonu funkce poskytnutý automobil; (c) terminologická úprava – zpřesnění zákonných odvodů. S nově zvolenými členy dozorčí rady budou uzavírány smlouvy o výkonu funkce ve znění příslušné vzorové smlouvy schválené valnou hromadou (po doplnění konkrétních identifikačních údajů). U dříve zvolených členů dozorčí rady bude nově schválený vzor smlouvy o výkonu funkce rovněž promítnut v obsahu jejich smluvních vztahů se společností, a to formou novace (nahrazení dosavadního závazku závazkem novým). Návrh nového vzoru smlouvy o výkonu funkce člena dozorčí rady je uveřejněn na internetové adrese společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2024. Bod 9: Odvolání a volba členů dozorčí rady Vyjádření představenstva: Tento bod bude projednán v závislosti na případně předložených návrzích akcionářů. S nově zvolenými členy dozorčí rady budou uzavřeny smlouvy o výkonu funkce ve znění vzoru schváleného valnou hromadou společnosti. Představenstvo zároveň upozorňuje, že tento bod pořadu valné hromady předpokládá možnost hlasování o dvou relativně samostatných okruzích, tj. o odvolání dosavadních členů dozorčí rady a o volbě členů nových. Oba okruhy budou projednávány samostatně, tj. budou-li předloženy k tomuto bodu nějaké návrhy, bude nejprve hlasováno o případných návrzích na odvolání členů dozorčí rady (v pořadí určeném stanovami společnosti) a teprve poté bude v příslušném pořadí hlasováno o případných návrzích na volbu nových členů dozorčí rady. Je proto potřebné, aby akcionáři podávali případné návrhy na volbu nebo odvolání členů dozorčí rady odděleně. Uvedený postup mj. zajistí, že bude předem zřejmé, kolik míst v dozorčí radě může být po případném odvolání stávajících členů obsazeno volbou členů nových. Bod 10: Odvolání a volba členů výboru pro audit Vyjádření představenstva: Tento bod bude projednán v závislosti na případně předložených návrzích akcionářů. S nově zvolenými členy výboru pro audit budou uzavřeny smlouvy o výkonu funkce ve znění vzoru schváleného valnou hromadou společnosti. Představenstvo zároveň upozorňuje, že tento bod pořadu valné hromady předpokládá možnost hlasování o dvou relativně samostatných okruzích, tj. o odvolání dosavadních členů výboru pro audit a o volbě členů nových. Oba okruhy budou projednávány samostatně, tj. budou-li předloženy k tomuto bodu nějaké návrhy, bude nejprve hlasováno o případných návrzích na odvolání členů výboru pro audit (v pořadí určeném stanovami společnosti) a teprve poté bude v příslušném pořadí hlasováno o případných návrzích na volbu nových členů výboru pro audit. Je proto potřebné, aby akcionáři podávali případné návrhy na volbu nebo odvolání členů výboru pro audit odděleně. Uvedený postup mj. zajistí, že bude předem zřejmé, kolik míst ve výboru pro audit může být po případném odvolání stávajících členů obsazeno volbou členů nových. Představenstvo ČEZ, a. s. OV08946370-20240523
Pozvánka na VH 2024 ČEZ