POZVÁNKA NA VALNOU HROMADU
Představenstvo akciové společnosti ČEZ, a. s., se sídlem Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 140 53, IČO: 45274649, zapsané v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1581, svolává řádnou valnou hromadu, která se bude konat dne 28. června 2022 od 10.00 hod. v Kongresovém centru Praha, ulice 5. května 65, Praha 4.
Pořad řádné valné hromady:
1. Zprávy orgánů společnosti
2. Schválení účetní závěrky ČEZ, a. s., a konsolidované účetní závěrky Skupiny ČEZ za rok 2021
3. Rozhodnutí o rozdělení zisku ČEZ, a. s.
4. Rozhodnutí o objemu finančních prostředků pro poskytování darů
5. Aktualizace koncepce podnikatelské činnosti Skupiny ČEZ a společnosti ČEZ, a. s.
6. Rozhodnutí o změně stanov společnosti
7. Schválení vzorových smluv o výkonu funkce člena dozorčí rady a člena výboru pro audit
8. Schválení Zprávy o odměňování ČEZ, a. s., za účetní období roku 2021
9. Odvolání a volba členů dozorčí rady
10. Odvolání a volba členů výboru pro audit
Rozhodný den k účasti na valné hromadě a vysvětlení jeho významu
Rozhodným dnem k účasti na valné hromadě je 21. červen 2022 (dále jen „rozhodný den“). Význam rozhodného dne spočívá v tom, že právo účastnit se valné hromady a vykonávat na ní práva akcionáře včetně hlasování má osoba vedená jako akcionář v zákonem stanovené evidenci investičních nástrojů (Centrální depozitář cenných papírů) k rozhodnému dni, ledaže se prokáže, že zápis v evidenci neodpovídá skutečnosti k rozhodnému dni. Výpis zajistí společnost.
Účast na valné hromadě
1. Registrace a zastoupení akcionářů na valné hromadě
Registrace akcionářů bude zahájena v 8.30 hod. v den a místě konání valné hromady. Akcionáři se účastní valné hromady osobně nebo v zastoupení. V souladu se stanovami společnosti a s § 399 odst. 2 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), v platném znění (dále jen „zákon o obchodních korporacích“), se připouští účast osoby poskytující asistenci akcionáři se zdravotním postižením. V souvislosti s konáním valné hromady budou zpracovávány osobní údaje fyzických osob, které se mohou valné hromady účastnit jako akcionáři nebo jejich zástupci; podrobnosti jsou uvedeny na internetových stránkách společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2022.
Plná moc musí být písemná a musí z ní vyplývat, zda byla udělena pro zastoupení na jedné, nebo více valných hromadách. Akcionář může pro udělení plné moci využít formulář, který společnost zpřístupní od 27. května 2022 v sídle společnosti v listinné podobě a uveřejní na internetových stránkách společnosti v elektronické podobě a jenž obsahuje základní požadované náležitosti plné moci. Podrobnosti jsou uvedeny v kapitole 2.e této pozvánky.
Akcionář může oznámit společnosti udělení nebo odvolání plné moci také elektronickou formou na e-mailové adrese valna.hromada@cez.cz. Takové oznámení musí být opatřeno zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis nebo kvalifikovaným elektronickým podpisem ve smyslu zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, v platném znění. Oznámení podle věty první tohoto odstavce podepsané akcionářem může akcionář zaslat také ze své datové schránky do datové schránky společnosti, jejíž adresa je: yqkcds6. Oznámení o udělení plné moci musí dále obsahovat zejména jméno, datum narození a adresu bydliště zmocnitele a zmocněnce, jedná-li se o fyzické osoby; název, identifikační číslo a sídlo zmocnitele a zmocněnce, jedná-li se o právnické osoby; informaci, zda je plná moc udělena pro zastoupení na řádné valné hromadě společnosti konané dne 28. června 2022, anebo na více valných hromadách; informaci, zda je zmocněnec oprávněn udělit substituční plnou moc, a datum udělení plné moci. Oznámení o odvolání plné moci musí kromě výše uvedené identifikace zmocnitele a zmocněnce obsahovat také podrobnou specifikaci odvolané plné moci (zejména dostatečně určitý popis předmětu zmocnění a datum udělení plné moci) a datum účinnosti odvolání plné moci. Pokud oznámení o udělení nebo odvolání plné moci neumožní společnosti posouzení souladu plné moci nebo jejího odvolání se zákonnými požadavky nebo jednoznačnou identifikaci podepsané osoby (zejména nebude-li při e-mailové komunikaci opatřeno zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis nebo kvalifikovaným elektronickým podpisem ve smyslu zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, v platném znění), je společnost oprávněna, nikoli však povinna, požadovat doplňující informace k prokázání zastoupení akcionáře nebo jeho odvolání. Pokud oznámení akcionáře o udělení plné moci k zastoupení akcionáře na valné hromadě bude splňovat veškeré stanovené požadavky, nebude společnost požadovat při registraci akcionářů odevzdání plné moci.
Akcionář může být na valné hromadě nebo při výkonu jiných práv spojených s akciemi zastoupen také osobou zapsanou v evidenci investičních nástrojů nebo v evidenci zaknihovaných cenných papírů jako správce anebo jako osoba oprávněná vykonávat práva spojená s akcií. Oprávnění správce nebo této osoby zastupovat akcionáře na valné hromadě se prokazuje výpisem z takové zákonem stanovené evidence, který zajistí společnost. Tím není dotčeno splnění povinností správce nebo osoby oprávněné vykonávat práva spojená s akcií, resp. jejího zástupce nebo zmocněnce, při registraci na valné hromadě dle ustanovení následujících odstavců této kapitoly 1.
V případě, že zmocněnec nebo správce zastupuje na valné hromadě více než tři akcionáře na základě plných mocí, doporučujeme, aby v dostatečném předstihu před konáním valné hromady kontaktoval společnost na e-mailové adrese valna.hromada@cez.cz ve věci specifikace postupu při předkládání těchto plných mocí společnosti a specifikace počtu sad hlasovacích lístků, které bude zmocněnec požadovat (s ohledem na případné rozdílné instrukce k hlasování od jím zastupovaných akcionářů), a to za účelem hladkého postupu registrace akcionářů v den konání valné hromady.
Akcionář – fyzická osoba se při registraci prokazuje předložením průkazu totožnosti. Člen statutárního orgánu akcionáře – právnické osoby se při registraci prokazuje předložením průkazu totožnosti a odevzdá originál nebo ověřenou kopii výpisu z obchodního rejstříku nebo jiného dokladu osvědčujícího existenci právnické osoby a způsob jednání statutárního orgánu za právnickou osobu. Zmocněnec akcionáře (jiný než správce anebo osoba oprávněná vykonávat práva spojená s akcií zapsaná v evidenci investičních nástrojů nebo v evidenci zaknihovaných cenných papírů) navíc odevzdá písemnou plnou moc s úředně ověřeným podpisem zmocnitele, ledaže bylo zmocnění předem řádně oznámeno společnosti elektronickou formou v souladu s pravidly uvedenými výše. Zástupce, jehož právo zastupovat akcionáře vyplývá z jiné skutečnosti než ze zmocnění, předloží listiny osvědčující takové právo.
Dokumenty ověřené zahraničními orgány, kterými se akcionář nebo jeho zástupce prokazuje, musí být superlegalizovány nebo opatřeny ověřením (apostilou), pokud Česká republika nemá uzavřenu dohodu o právní pomoci se zemí, v níž byl tento dokument ověřen. Jsou-li výše uvedené dokumenty či ověřovací doložky vyhotoveny v cizím jazyce, musí být zároveň opatřeny ověřeným překladem do českého jazyka.
2. Práva akcionářů související s účastí na valné hromadě a způsob jejich uplatnění
Na valné hromadě mohou akcionáři za podmínek stanovených zákonem a stanovami společnosti a rámcově popsaných níže vykonávat svá práva, tj. hlasovat, požadovat a dostat vysvětlení záležitostí týkajících se společnosti, popř. jí ovládaných osob, je-li takové vysvětlení potřebné pro posouzení obsahu záležitostí zařazených na valnou hromadu nebo pro výkon jejich akcionářských práv na ní, uplatňovat návrhy a protinávrhy a podávat protesty. Akcionáři mohou tato svá práva vykonávat osobně nebo v zastoupení. Náklady spojené s účastí na valné hromadě si hradí akcionáři.
Na jednání valné hromady budou rovněž znovu uplatněna pravidla jednacího řádu valné hromady schváleného valnou hromadou konanou dne 29.6.2020 v rámci změny stanov společnosti, jejichž cílem je zefektivnění průběhu valné hromady. Představenstvo společnosti také přijalo technická opatření nezbytná k zabezpečení průběhu valné hromady v souladu s jednacím řádem. Hlavní principy jednacího řádu a souvisejících technických opatření jsou popsány níže.
Délka trvání valné hromady: Každé jednání valné hromady zpravidla trvá nejdéle 10 hodin od jeho zahájení, přičemž do této maximální délky se nezapočítává čas, kdy (i) představenstvo (nebo jiný volený orgán) předkládá valné hromadě své návrhy, zprávy nebo jiná sdělení; (ii) je vyhlášena přestávka za účelem přípravy odpovědí na podané žádosti o vysvětlení a (iii) je jednání valné hromady přerušeno v důsledku skutečnosti bránící pokračování v jeho řádném průběhu. V této souvislosti společnost upozorňuje, že předkládané zprávy orgánů společnosti v rámci bodu 1 pořadu tohoto jednání valné hromady nemusí být na samotném jednání valné hromady čteny v celém svém znění.
Pokud se v průběhu jednání valné hromady stane zřejmým, že nelze projednat veškeré záležitosti zařazené na jeho pořad bez překročení této maximální délky, je představenstvo oprávněno (a to i opakovaně, příp. po překročení této maximální délky) navrhnout valné hromadě buďto (i) přerušení projednání a přesunutí neprojednaných záležitostí na jiné určené datum, hodinu a místo (ale nikoli na pozdější než pátý pracovní den po dni zahájení valné hromady), nebo (ii) přeložení neprojednaných záležitostí na příští valnou hromadu podle § 409 zákona o obchodních korporacích. Představenstvo je povinno předložit valné hromadě návrh některého z uvedených rozhodnutí, kdykoliv obdrží příslušný podnět od předsedy valné hromady. Pokud valná hromada nepřijme žádné z uvedených rozhodnutí, jednání valné hromady bude pokračovat i po překročení této tzv. maximální délky.
Projednání žádostí o vysvětlení: Projednání žádosti o vysvětlení probíhá zvlášť u každého dotčeného bodu pořadu jednání valné hromady, popř. u více bodů pořadu jednání společně, a to ve dvou kolech.
U žádostí o vysvětlení je preferovaná (ale nikoli povinná) písemná forma. Akcionář je povinen písemná podání obsahující žádost o vysvětlení podat buď před zahájením jednání valné hromady doručením společnosti, anebo na jednání valné hromady prostřednictvím informačního střediska. Akcionář není oprávněn písemné podání obsahující žádost o vysvětlení číst při svém ústním projevu; tím není dotčena možnost používat písemné poznámky pro své ústní projevy. Případná rozsáhlá písemná podání s žádostmi o vysvětlení (obsahující více než 10 žádostí o vysvětlení nebo zjevně přesahující 4 normostrany textu k jednotlivému bodu pořadu valné hromady; dále jen „rozsáhlá písemná podání“) je akcionář povinen doručit společnosti v písemné podobě alespoň dva pracovní dny přede dnem zahájení jednání valné hromady (tj. do 24. června 2022). Ostatní písemné žádosti o vysvětlení do prvního kola každého z jednotlivých bodů pořadu valné hromady lze doručit nejpozději do jedné hodiny od zahájení jednání valné hromady. Písemné žádosti o vysvětlení, které budou společnosti podávány před zahájením valné hromady (včetně rozsáhlých podání), mohou být doručeny některým z následujících způsobů: (i) do datové schránky společnosti, (ii) prostřednictvím e-mailové adresy valna.hromada@cez.cz, (iii) osobně do podatelny v sídle společnosti na adrese Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 140 53 (u rozsáhlých písemných podání nejpozději 24. června 2022 a u ostatních písemných podání nejpozději 27. června 2022, a to vždy do 15.00 hod.), nebo (iv) prostřednictvím poštovních či jiných doručovacích služeb na tutéž adresu (s tím, že zásilka musí být v takovém případě doručena u rozsáhlých písemných podání nejpozději 24. června 2022 a u ostatních písemných podání nejpozději 27. června 2022).
Akcionář může podat svou žádost o vysvětlení také při svém ústním projevu, a to v rámci prvního nebo druhého kola projednávání žádostí o vysvětlení, pokud se do příslušného kola včas přihlásí a při svém projevu dodrží ostatní pravidla stanovená pro jednotlivá kola.
V rámci prvního kola každého jednotlivého bodu pořadu valné hromady může každý akcionář vystoupit se svým projevem pouze jednou, přičemž jeho projev je časově omezen (nejvýše na 10 minut) a v rámci svého projevu může položit nejvýše 5 žádostí o vysvětlení. V rámci svého projevu je akcionář rovněž oprávněn doplnit odůvodnění či vysvětlení ke svým žádostem o vysvětlení podaným v rámci svých písemných podání. K ústnímu vystoupení do prvního kola každého z jednotlivých bodů pořadu valné hromady je možné se přihlásit nejpozději do jedné hodiny od zahájení jednání valné hromady. Do prvního kola kteréhokoli bodu pořadu valné hromady se může akcionář přihlásit i před zahájením valné hromady, a to některým z následujících způsobů: (i) do datové schránky společnosti, (ii) prostřednictvím e-mailové adresy valna.hromada@cez.cz, (iii) osobně do podatelny v sídle společnosti na adrese Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 140 53 (nejpozději 27. června 2022 do 15.00 hod.), nebo (iv) prostřednictvím poštovních či jiných doručovacích služeb na tutéž adresu (s tím, že zásilka musí být v takovém případě doručena nejpozději 27. června 2022).
Ve druhém kole jednotlivých bodů pořadu valné hromady není počet vystoupení jednoho akcionáře omezen, avšak celková doba všech jeho vystoupení v rámci jednotlivého bodu pořadu valné hromady nesmí překročit 10 minut. Přihlásit se k ústnímu vystoupení je možné vždy až do ukončení daného druhého kola příslušného bodu pořadu valné hromady (za podmínky, že již akcionář nevyčerpal celkový čas pro ústní vystoupení). Druhé kolo je ukončeno podáním vysvětlení na veškeré podané žádosti o vysvětlení za předpokladu, že již není žádný akcionář přihlášen k vystoupení se svým projevem.
Zmocněnec více akcionářů se pro účely výše uvedených omezení považuje za jednoho akcionáře.
Poskytnutí vysvětlení: Společnost vysvětlení akcionáři poskytne, ledaže ze zákona vyplývá, že odpověď poskytnuta být nemusí. Vysvětlení může být poskytnuto formou souhrnné odpovědi na více žádostí o vysvětlení obdobného obsahu. Vysvětlení záležitostí týkajících se probíhající valné hromady poskytne společnost akcionáři přímo na valné hromadě. Není-li to vzhledem ke složitosti vysvětlení možné, poskytne je společnost akcionáři ve lhůtě do 15 dnů ode dne konání valné hromady. Platí, že vysvětlení se akcionáři dostalo i tehdy, pokud byla informace uveřejněna na internetových stránkách společnosti nejpozději v den předcházející dni jednání valné hromady a je k dispozici akcionářům v místě jednání valné hromady.
Technická opatření: Při registraci obdrží příslušný akcionář kartu, která bude sloužit pro jeho identifikaci při uplatňování jeho akcionářských práv, zejména pro podávání písemných žádostí o vysvětlení, přihlašování k ústním vystoupením a identifikaci při ústních vystoupeních. Tato karta akcionáře je nepřenosná a může být použita výhradně akcionářem (resp. jeho zástupcem), kterému byla při registraci vydána. Společnost implementovala technické řešení, které umožní sledování počtu doručených písemných žádostí o vysvětlení a transparentní monitorování délky trvání ústních vystoupení jednotlivých akcionářů tak, aby bylo zajištěno dodržování podmínek stanovených jednacím řádem valné hromady. Společnost připravila pro akcionáře základní informace k použití karty akcionáře a přehled hlavních pravidel pro podávání žádostí o vysvětlení dle jednacího řádu valné hromady, který bude k dispozici na internetových stránkách společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2022 a také v tištěné podobě v místě konání valné hromady.
Informace související s dopady pandemie covidu-19: Aktuální opatření veřejné správy umožňují konání valné hromady bez významnějších omezení, společnost však bude příslušná opatření nadále pečlivě monitorovat. Aktuální informace a pokyny pro akcionáře související s konáním valné hromady proto budou průběžně zveřejňovány na internetových stránkách společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2022.
a. Počet akcií a hlasovací práva
Základní kapitál společnosti činí 53 798 975 900 Kč (slovy: padesát tři miliardy sedm set devadesát osm milionů devět set sedmdesát pět tisíc devět set korun českých) a je rozvržen na 537 989 759 kusů (slovy: pět set třicet sedm milionů devět set osmdesát devět tisíc sedm set padesát devět kusů) akcií o jmenovité hodnotě 100 Kč (slovy: jedno sto korun českých). S každou akcií společnosti o jmenovité hodnotě 100 Kč (slovy: jedno sto korun českých) je spojen jeden hlas, celkový počet hlasů spojených s akciemi společnosti tedy činí 537 989 759 (slovy: pět set třicet sedm milionů devět set osmdesát devět tisíc sedm set padesát devět). Všechny akcie společnosti jsou vydány jako zaknihované akcie, mají formu na majitele a byly přijaty k obchodování na evropském regulovaném trhu. Akcionář není povinen vykonávat hlasovací práva spojená se všemi svými akciemi stejným způsobem.
b. Účast a hlasování na valné hromadě
Přítomní akcionáři se zapisují do listiny přítomných, jež obsahuje obchodní firmu nebo název a sídlo právnické osoby nebo jméno a bydliště fyzické osoby, která je akcionářem, popřípadě také jejího zástupce, počet a jmenovitou hodnotu akcií, jež ji opravňují k hlasování, popřípadě údaj o tom, že akcie neopravňuje k hlasování. Akcionáři – právnické osoby se sídlem v ČR a právní uspořádání, která mají povinnost zapsat skutečného majitele dle zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů, v platném znění, a kteří nebudou mít ke dni konání valné hromady zapsaného žádného skutečného majitele dle uvedeného zákona, nemohou na valné hromadě vykonávat hlasovací práva spojená se svými akciemi. Společnost také přijme příslušná opatření, pokud akcionář je či bude zařazen na sankční či jiný podobný seznam a zařazení na tento seznam bude podle příslušných právních předpisů omezovat či zakazovat účast na valné hromadě či výkon hlasovacího nebo jiného práva na této valné hromadě.
Na valné hromadě se hlasuje tak, že poté, co je valná hromada seznámena se všemi návrhy a protinávrhy akcionářů řádně a včas doručenými k bodu pořadu valné hromady, o němž má být hlasováno, se nejprve hlasuje o návrhu představenstva, poté o návrhu dozorčí rady a poté o návrzích a protinávrzích akcionářů v pořadí, jak byly předloženy. Jakmile je předložený návrh schválen, o dalších návrzích a protinávrzích odporujících schválenému návrhu se již nehlasuje. Při projednání jiných záležitostí, případně hlasování o nich, se postupuje v souladu se stanovami a zákonem o obchodních korporacích.
Hlasování se uskutečňuje prostřednictvím hlasovacích lístků dle pokynů předsedy valné hromady. Na hlasovacím lístku vyznačí akcionář křížkem svou vůli ohledně navrženého usnesení, o kterém se hlasuje tak, že označí křížkem políčko „PRO“ nebo „PROTI“, a hlasovací lístek podepíše. V případě, že se akcionář chce zdržet hlasování, neodevzdá hlasovací lístek. Nepodepsané lístky jsou neplatné. Neplatné jsou též lístky, z nichž nelze rozpoznat vůli akcionáře. Má se za to, že akcionář se zdržel hlasování, odevzdá-li neplatný hlasovací lístek nebo jiný hlasovací lístek, než na kterém měl o dané záležitosti hlasovat.
Valná hromada rozhoduje nadpoloviční většinou hlasů přítomných akcionářů, pokud zákon anebo stanovy společnosti nevyžadují většinu jinou.
c. Právo uplatňovat návrhy a protinávrhy
Akcionář je oprávněn uplatňovat návrhy a protinávrhy k záležitostem zařazeným na pořad valné hromady, nevyplývá-li nemožnost uplatnit návrh nebo protinávrh akcionářem z povahy projednávané záležitosti.
Hodlá-li akcionář uplatnit návrh nebo protinávrh k záležitostem pořadu valné hromady, doručí ho společnosti v písemné podobě nejpozději 10 dnů před konáním valné hromady a to některým z následujících způsobů: (i) do datové schránky společnosti, (ii) prostřednictvím e-mailové adresy valna.hromada@cez.cz, (iii) osobně do podatelny v sídle společnosti na adrese Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 140 53, nebo (iv) prostřednictvím poštovních či jiných doručovacích služeb na tutéž adresu (v případě návrhů či protinávrhů doručovaných prostřednictvím datové schránky nebo e-mailu valna.hromada@cez.cz nejpozději do soboty 18. června 2022, v případě návrhů či protinávrhů doručovaných osobně do podatelny nebo prostřednictvím poštovních či jiných doručovacích služeb musí být zásilka doručena nejpozději v pátek 17. června 2022 s tím, že v poslední den lhůty bude podatelna přijímat osobní podání do 15.00 hod.). Lhůta 10 dnů před konáním valné hromady neplatí, jde-li o návrhy na volbu nebo odvolání konkrétních osob do/z orgánů společnosti, případně o navazující návrhy a protinávrhy týkající se takových osob. Návrhy a protinávrhy doručené ve výše uvedené lhůtě uveřejní představenstvo (včetně jejich případného zdůvodnění) se svým stanoviskem na internetových stránkách společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2022. Návrhy a protinávrhy doručené po výše uvedené lhůtě nebudou projednány; tím není dotčen § 362 zákona o obchodních korporacích.
d. Právo žádat zařazení určité záležitosti na pořad valné hromady
Pokud o to požádá akcionář nebo akcionáři společnosti, kteří mají akcie, jejichž souhrnná jmenovitá hodnota dosahuje alespoň 1 % základního kapitálu, zařadí představenstvo na pořad valné hromady jimi určenou záležitost za předpokladu, že ke každé ze záležitostí je navrženo i usnesení nebo je její zařazení odůvodněno. Žádost musí být doručena společnosti nejpozději 10 dnů před rozhodným dnem, a to některým z následujících způsobů: (i) do datové schránky společnosti, (ii) prostřednictvím e-mailové adresy valna.hromada@cez.cz, (iii) osobně do podatelny v sídle společnosti na adrese Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 140 53, nebo (iv) prostřednictvím poštovních či jiných doručovacích služeb na tutéž adresu (v případě žádostí doručovaných prostřednictvím datové schránky nebo e-mailu valna.hromada@cez.cz nejpozději do soboty 11. června 2022, v případě žádostí doručovaných osobně do podatelny nebo prostřednictvím poštovních či jiných doručovacích služeb musí být zásilka doručena nejpozději v pátek 10. června 2022 s tím, že v poslední den lhůty bude podatelna přijímat osobní podání do 15.00 hod.).
e. Způsob a místo získání dokumentů
Akcionáři mohou nejpozději od 27. května 2022 do dne konání valné hromady (včetně):
- zdarma nahlédnout v pracovních dnech od 8.00 do 16.00 hod. do řádné účetní závěrky ČEZ, a. s., za rok 2021, konsolidované účetní závěrky Skupiny ČEZ za rok 2021, zprávy o vztazích mezi propojenými osobami za rok 2021, návrhu změny stanov společnosti a do dalších dokumentů týkajících se pořadu valné hromady, do návrhů usnesení valné hromady, včetně příslušných návrhů nebo protinávrhů akcionářů (budou-li společnosti doručeny), zdůvodnění návrhů usnesení valné hromady, popřípadě vyjádření představenstva k jednotlivým bodům pořadu valné hromady, a to v sídle společnosti na adrese Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 140 53, a rovněž v budově společnosti na adrese Praha 4, Duhová 1/425, PSČ 140 00,
- obdržet v listinné podobě formulář plné moci k zastupování akcionáře na valné hromadě, a to v pracovních dnech od 8.00 do 16.00 hod. v sídle společnosti na adrese Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 140 53, a rovněž v budově společnosti na adrese Praha 4, Duhová 1/425, PSČ 140 00, případně vyžádat si osobně na uvedených adresách, nebo písemně v sídle společnosti na své náklady a své nebezpečí zaslání tohoto formuláře v listinné podobě,
- získat na internetové adrese společnosti https://www.cez.cz/cs/pro-investory/valne-hromady/valna-hromada-2022-158748 v elektronické podobě:
(i) formulář plné moci, případně si vyžádat zaslání tohoto formuláře v elektronické podobě na
e-mailové adrese: valna.hromada@cez.cz,
(ii) pozvánku na řádnou valnou hromadu, včetně příloh a souvisejících dokumentů, zahrnující také:
(x) dokumenty týkající se pořadu valné hromady, a to včetně úplných znění řádné účetní závěrky ČEZ, a. s., za rok 2021, konsolidované účetní závěrky Skupiny ČEZ za rok 2021, zprávy o vztazích mezi propojenými osobami za rok 2021, aktualizace koncepce podnikatelské činnosti Skupiny ČEZ a společnosti ČEZ, a. s., a návrhu změny stanov společnosti,
(x) návrhy usnesení valné hromady včetně příslušných návrhů nebo protinávrhů akcionářů (budou-li společnosti doručeny), zdůvodnění návrhů usnesení valné hromady, popřípadě vyjádření představenstva k jednotlivým bodům pořadu valné hromady,
- seznámit se s textem pozvánky na řádnou valnou hromadu v sídle společnosti na adrese Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 140 53, a rovněž v budově společnosti na adrese Praha 4, Duhová 1/425, PSČ 140 00, a to v pracovních dnech od 8.00 do 16.00 hod., a dále v Obchodním věstníku a případně v jiných informačních zdrojích.
E-mailová adresa valna.hromada@cez.cz je určena výhradně k účelům uvedeným v této pozvánce na valnou hromadu.
Informace pro akcionáře budou rovněž poskytovány v den a místě konání valné hromady, a to následujícími způsoby:
- dokumenty týkající se pořadu valné hromady, včetně Výroční zprávy Skupiny ČEZ 2021 a stanov společnosti, budou k dispozici v elektronické podobě prostřednictvím několika PC stanovišť,
- Výroční zpráva Skupiny ČEZ 2021 a stanovy společnosti budou rovněž k dispozici pro nahlédnutí v tištěné podobě a v omezeném počtu kusů v informačním středisku valné hromady,
- organizační informace související s průběhem valné hromady, včetně základních informací k použití karty akcionáře a přehledu hlavních pravidel pro podávání žádostí o vysvětlení dle jednacího řádu valné hromady, budou akcionářům poskytovány prostřednictvím informačního střediska.
Společnost svoji publikační povinnost ve vztahu k dokumentům týkajícím se pořadu valné hromady splnila zejména prostřednictvím internetových stránek na internetové adrese společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2022 v elektronické podobě (viz výše třetí odrážka v této kapitole). Společnost doporučuje akcionářům, aby si přístup k takto uveřejněným dokumentům, pokud jej budou považovat za potřebný pro výkon svých akcionářských práv po dobu trvání valné hromady, zajistili předem sami, a to vlastním tiskem, popř. na vlastních elektronických zařízeních (tablety, mobilní telefony, laptopy apod.).
Návrhy usnesení valné hromady a jejich zdůvodnění nebo vyjádření představenstva k jednotlivým bodům pořadu valné hromady:
Bod 1: Zprávy orgánů společnosti
Vyjádření představenstva:
Valné hromadě je v souladu se stanovami společnostmi předkládána Zpráva představenstva o podnikatelské činnosti společnosti a dále Souhrnná zpráva dle § 118 odst. 9 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZPKT“ nebo „zákon o podnikání na kapitálovém trhu“) a Závěry zprávy o vztazích mezi propojenými osobami, které jsou valné hromadě předkládány v souladu se zákonem a stanovami společnosti.
Valné hromadě je dále v souladu se zákonem a stanovami společnosti předkládána Zpráva dozorčí rady. Součástí zprávy dozorčí rady je i vyjádření k řádné účetní závěrce společnosti, konsolidované účetní závěrce a k návrhu na rozdělení zisku společnosti dle § 447 odst. 3 zákona o obchodních korporacích a dle čl. 18 odst. 5 písm. c) stanov společnosti a ke zprávě o vztazích dle § 83 odst. 1 zákona o obchodních korporacích a dle čl. 18 odst. 5 písm. c) stanov společnosti.
V souladu se stanovami společnosti je valné hromadě předkládána také Zpráva výboru pro audit o výsledcích činnosti.
V rámci tohoto bodu není předkládán žádný návrh usnesení, neboť o tomto bodu pořadu jednání se nehlasuje.
Bod 2: Schválení účetní závěrky ČEZ, a. s., a konsolidované účetní závěrky Skupiny ČEZ za rok 2021
Návrh usnesení (1):
Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje účetní závěrku ČEZ, a. s., sestavenou k 31.12.2021.
Návrh usnesení (2):
Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje konsolidovanou účetní závěrku Skupiny ČEZ sestavenou k 31.12.2021.
Zdůvodnění:
V souladu s příslušnými ustanoveními zákona a stanov společnosti předkládá představenstvo ke schválení valné hromadě účetní závěrku ČEZ, a. s., a konsolidovanou účetní závěrku Skupiny ČEZ k 31.12.2021.
Ve smyslu § 19a a § 23a zákona o účetnictví byly účetní závěrka ČEZ, a. s., a konsolidovaná účetní závěrka Skupiny ČEZ k 31.12.2021 sestaveny v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví. V případě obou závěrek byly zpracovány účetní výkazy, resp. konsolidované účetní výkazy, rozvaha, výkaz zisku a ztráty, výkaz o úplném výsledku, výkaz změn vlastního kapitálu a výkaz o peněžních tocích a příloha účetní závěrky, resp. příloha konsolidované účetní závěrky. V souladu s příslušnými ustanoveními zákona o účetnictví byly účetní závěrka a konsolidovaná účetní závěrka ověřeny nezávislým auditorem. Ověření provedla společnost Ernst & Young Audit, s.r.o. Podle výroku nezávislého auditora ze dne 14.3.2022 účetní závěrka podává věrný a poctivý obraz finanční situace společnosti ČEZ, a. s., k 31.12.2021 a finanční výkonnosti a peněžních toků za rok končící 31.12.2021 v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví ve znění přijatém Evropskou unií. Podle výroku nezávislého auditora ze dne 14.3.2022 konsolidovaná účetní závěrka podává věrný a poctivý obraz konsolidované finanční situace Skupiny ČEZ k 31.12.2021 a konsolidované finanční výkonnosti a konsolidovaných peněžních toků za rok končící 31.12.2021 v souladu s Mezinárodními standardy účetního výkaznictví ve znění přijatém Evropskou unií.
Účetní závěrka ČEZ, a. s., i konsolidovaná účetní závěrka Skupiny ČEZ jsou v plném rozsahu součástí výroční zprávy Skupiny ČEZ, která je akcionářům k dispozici na valné hromadě a na internetových stránkách společnosti. Údaje z účetních výkazů a konsolidovaných účetních výkazů, tj. rozvahy, výkazu zisku a ztráty, výkazu o úplném výsledku, výkazu změn vlastního kapitálu a výkazu o peněžních tocích, jsou uvedeny rovněž v materiálu k tomuto bodu pořadu valné hromady společnosti uveřejněném na internetové adrese společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“ v části týkající se valné hromady 2022.
Účetní závěrky byly projednány představenstvem společnosti ČEZ, a. s., ověřeny nezávislým auditorem s výroky citovanými výše a přezkoumány dozorčí radou společnosti se závěrem, že valné hromadě doporučuje jejich schválení. Na základě zpráv nezávislého auditora tedy představenstvo navrhuje valné hromadě schválit účetní závěrku ČEZ, a. s., k 31.12.2021 a konsolidovanou účetní závěrku Skupiny ČEZ k 31.12.2021.
Bod 3: Rozhodnutí o rozdělení zisku ČEZ, a. s.
Návrh usnesení (1):
Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje rozdělení zisku společnosti za rok 2021 ve výši 4 406 893 805,66 Kč a části nerozděleného zisku minulých let ve výši 19 264 655 590,34 Kč takto:
- Podíl na zisku k rozdělení mezi akcionáře (dále jen „dividenda“) ....... 23 671 549 396,00 Kč
Dividenda činí 44 Kč na jednu akcii před zdaněním.
Rozhodným dnem pro uplatnění práva na dividendu je 4. červenec 2022. Právo na dividendu budou mít osoby, které budou akcionáři společnosti k rozhodnému dni pro uplatnění práva na dividendu.
Uvedená částka dividendy je vypočtena z celkového počtu vydaných akcií společnosti. Dividenda připadající na vlastní akcie držené společností k rozhodnému dni pro uplatnění práva na dividendu nebude vyplacena. Částka odpovídající dividendě připadající na vlastní akcie v držení společnosti k rozhodnému dni pro uplatnění práva na dividendu bude převedena na účet nerozděleného zisku minulých let.
Dividenda je splatná dne 1. srpna 2022. Výplata dividendy bude provedena prostřednictvím České spořitelny, a.s., IČO 45244782, se sídlem Olbrachtova 1929/62, Praha 4, PSČ 140 00 způsobem předneseným této valné hromadě a uveřejněným na internetové adrese společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2022. Výplata dividendy končí dnem 31. července 2026.
Návrh usnesení (2):
Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje změnu způsobu vyplácení podílů na zisku (dividend) schválených valnou hromadou ČEZ, a. s., k rozdělení mezi akcionáře ČEZ, a. s.:
- dne 27. června 2019 v rámci bodu 5 pořadu jednání (Rozhodnutí o rozdělení zisku ČEZ, a. s.),
- dne 29. června 2020 v rámci bodu 5 pořadu jednání (Rozhodnutí o rozdělení zisku ČEZ, a. s.),
- dne 28. června 2021 v rámci bodu 4 pořadu jednání (Rozhodnutí o rozdělení zisku ČEZ, a. s.),
a to tak, že ode dne 1. srpna 2022 budou dále dividendy schválené k rozdělení mezi akcionáře v letech 2019 až 2021, pokud akcionářům nárok na jejich vyplacení ke dni 1. srpna 2022 trvá, vypláceny způsobem předneseným této valné hromadě pro účely výplaty dividendy schválené k rozdělení mezi akcionáře na této valné hromadě a uveřejněným na internetové adrese společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2022. Lhůty pro výplatu dividend a možnost výplaty dividend v hotovosti i po 31.12.2022 dle jednotlivých rozhodnutí valné hromady ČEZ, a. s., schvalujících rozdělení zisku mezi akcionáře v letech 2019 až 2021 zůstávají nedotčeny.
Zdůvodnění:
Rozhodnutí o rozdělení zisku náleží dle příslušných ustanovení zákona a stanov společnosti do působnosti valné hromady. Návrh na rozdělení zisku ČEZ, a. s., předkládaný představenstvem ke schválení valné hromadě je v souladu s příslušnými ustanoveními zákona a stanov společnosti.
Předložený návrh podílu na zisku k rozdělení mezi akcionáře (dále jen „dividenda“) vychází z platné dividendové politiky, definující výplatu dividendy ve výši odvozené z dosaženého konsolidovaného čistého zisku Skupiny ČEZ za uplynulý rok, a dále reflektuje výnos z prodeje bulharských aktiv. Předložený návrh má tudíž dvě složky celkové dividendy – řádnou a mimořádnou.
Platná dividendová politika společnosti předpokládá dividendu ve výši 80–100 % konsolidovaného čistého zisku Skupiny ČEZ očištěného o mimořádné vlivy. Očištěný konsolidovaný čistý zisk Skupiny ČEZ za rok 2021 dosáhl hodnoty 22,3 mld. Kč. Z této základny byla stanovena řádná složka dividendy ve výši 37 Kč na akcii, tj. 19,9 mld. Kč, odpovídající přibližně 90 % očištěného konsolidovaného čistého zisku za rok 2021. Dále byla stanovena mimořádná složka dividendy ve výši 7 Kč na akcii, tj. 3,8 mld. Kč, která reflektuje příspěvek prodeje bulharských aktiv do celkové dluhové kapacity Skupiny ČEZ.
Návrh představenstva na rozdělení zisku ČEZ, a. s., odpovídá zákonným požadavkům a zároveň reflektuje aktuální strategii a zohledňuje aktuální výhled a stabilitu očekávaných peněžních toků s cílem udržení střednědobé finanční stability Skupiny ČEZ.
Ohledně způsobu výplaty dividendy dochází k dílčím změnám, a to především v možnosti akcionářů podávat písemné žádosti o výplatu dividendy nejen poštou, nýbrž i (nově) (i) datovou schránkou a za určitých podmínek též (ii) elektronickou formou na e-mailovou adresu České spořitelny, a.s. Dochází též ke zvýšení limitu výše dividendy náležející akcionáři – fyzické osobě s trvalým pobytem v České či Slovenské republice, od něhož je vyžadován úředně ověřený podpis akcionáře na předmětné žádosti zasílané poštou, jakož i ke zjednodušení postupu ve vztahu k dokládání výpisů z veřejných rejstříků pro právnické osoby se sídlem v ČR a ve vztahu k evidenci skutečného majitele, neboť akcionáři, kteří jsou právnickými osobami se sídlem v ČR nebo právními uspořádáními, která mají povinnost zapsat do příslušné evidence skutečného majitele dle zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů, v platném znění, již nebudou spolu s žádostí o výplatu dividendy povinni dokládat výpis z evidence skutečných majitelů. Obsah zápisu v českém veřejném rejstříku a v evidenci skutečných majitelů ověří v případě těchto akcionářů Česká spořitelna, a.s. Současně dochází k postupnému ukončení hotovostní výplaty dividend, a to s ohledem na nepřiměřené náklady spočívající v nárůstu poplatků spojených s tímto způsobem výplaty. Hotovostní výplata dividendy bude tedy možná pouze do 31.12.2022, a to na kterékoliv pobočce České spořitelny, a.s., s pokladnou v České republice, a od 1.1.2023 již bude výplata probíhat pouze bezhotovostně na základě písemné žádosti akcionáře.
Představenstvo navrhuje, aby podmínky vyplácení podílů na zisku (dividend) předložené ke schválení na této valné hromadě ČEZ, a. s., byly aplikovatelné též na výplatu dividend schválených k rozdělení mezi akcionáře ČEZ, a. s., v letech 2019 až 2021 (s výjimkou možnosti hotovostní výplaty, která u těchto dividend zůstává zachována i po 31.12.2022). Představenstvo považuje za vhodné, aby došlo ke sjednocení podmínek, za kterých je dividenda akcionářům vyplácena, a to zejména za účelem odstranění administrativní zátěže, která je s aplikací rozdílných podmínek pro výplatu dividend spojena. V důsledku navrhované změny způsobu výplaty dividend, schválených k rozdělení mezi akcionáře valnou hromadou ČEZ, a. s., v letech 2019 až 2021, nedochází k žádnému zásahu do práv třetích osob. Návrhem se neukládají akcionářům nové právní povinnosti ani nedochází k jejich zpřísnění oproti dosavadním podmínkám výplaty. Pokud akcionáři splní původní podmínky pro výplatu dividend (schválených valnou hromadou ČEZ, a. s., v letech 2019 až 2021), bude jim podíl na zisku schválený k rozdělení mezi akcionáře v uvedených letech vyplacen i na základě změněných podmínek.
Dozorčí rada přezkoumala předkládaný návrh představenstva na rozdělení zisku ČEZ, a. s., s tím, že doporučuje valné hromadě jeho schválení.
Bod 4: Rozhodnutí o objemu finančních prostředků pro poskytování darů
Návrh usnesení (1):
Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje objem finančních prostředků pro poskytování darů v roce 2023 ve výši 150 mil. Kč.
Návrh usnesení (2):
Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje zvýšení objemu finančních prostředků pro poskytování darů v roce 2022 o 40 mil. Kč oproti usnesení schválenému valnou hromadou dne 28.6.2021, tj. na celkovou výši 150 mil. Kč.
Zdůvodnění:
Představenstvo předloženým návrhem navazuje na dlouhodobou filantropickou činnost Skupiny ČEZ. Dárcovství reflektuje společenskou odpovědnost Skupiny ČEZ a zároveň je prostředkem pro posilování pozitivního vnímání společnosti.
Záměry dárcovství v roce 2023
Skupina ČEZ se v oblasti dárcovství dlouhodobě řídí heslem „Pomáháme tam, kde působíme“. Pro regiony v bezprostředním okolí našich výrobních zdrojů a distribučních zařízení chceme být spolehlivým a dobrým sousedem, který se podílí na zvyšování kvality každodenního života tamních obyvatel. Prostřednictvím přímých finančních darů tak přispíváme zejména na rozvoj místní infrastruktury. Do této oblasti v roce 2021 směřovalo téměř 80 % přímých finančních darů ČEZ, a. s. Dále podporujeme oblasti vzdělávání (školství, věda, péče o mládež), kultury, sportu a životního prostředí. Část přímých finančních darů putuje rovněž potřebným a postiženým.
Skupina ČEZ jako jedna z mála rovněž podporuje široké spektrum menších nadací a neziskových organizací, a to včetně příspěvků na pokrytí jejich provozních nákladů, či na jejich vlastní profesní rozvoj. Přispívá tak ke kultivaci a profesionalizaci celého neziskového sektoru v České republice. Významným dílem se podílíme rovněž na podpoře komunitního a společenského života i v těch nejmenších obcích.
V květnu 2021 aktualizovala Skupina ČEZ svou dlouhodobou strategii a zformulovala ambiciózní cíle pod názvem Vize 2030 – Čistá Energie Zítřka. V oblasti sociálních vztahů je jedním z veřejně deklarovaných cílů být i nadále dobrým korporátním občanem, který rozvíjí dobré vztahy s komunitami. Promyšlený a strategický dárcovský program k naplňování tohoto cíle významným způsobem přispívá.
Zároveň je to jedna z forem, jak Skupina ČEZ pomáhá České republice naplňovat globální Cíle udržitelného rozvoje OSN (tzv. SDGs). Jedná se například o cíl 3 (Zdraví a kvalitní život – podporujeme místní nemocnice, zařízení z oblasti sociální a zdravotní péče, sportovní a zájmové kroužky), cíl 4 (Kvalitní vzdělání – podporujeme mateřské, základní i střední školy, místní knihovny, kulturní zařízení i společenské a kulturní akce), cíl 8 (Důstojná práce a ekonomický růst – podporujeme programy na zvyšování kvalifikací a rekvalifikace, chráněné dílny), cíl 10 (Méně nerovností – podporujeme začleňování osob s handicapem do běžného života, snižování rozdílů ve vzdělání u dětí ze znevýhodněných rodin), cíl 11 (Udržitelná města a obce – podporujeme zavádění úsporných opatření ve veřejných budovách, lepší dopravu, modernizaci veřejného osvětlení) nebo cíl 15 (Život na souši – podporujeme ekologické spolky a organizace, nejrůznější akce a aktivity na zlepšení životního prostředí apod.). V roce 2021 se Česká republika umístila v celosvětovém žebříčku SDG Index na 12. místě.
Nadace ČEZ jako jedna z prvních firemních nadací pomáhá již 20 let napříč celou Českou republikou. Pro města, obce, nemocnice, školy a školky, ale také neziskové organizace a další je Nadace ČEZ nepostradatelným partnerem v rámci jejich chodu a rozvoje. Každoročně vyhlašuje grantová řízení, která reagují na aktuální potřeby společnosti a vedou ke zkvalitnění života občanů. Prostřednictvím Nadace ČEZ bylo v roce 2021 podpořeno 1181 projektů v celkové hodnotě 184,9 mil. Kč. Všechny podpořené projekty jsou každoročně zveřejňovány ve výročních zprávách Nadace ČEZ. Nefinanční hodnocení firem podle kritérií ESG (Environment, Social, Governance) klade v oblasti sociálních faktorů důraz mimo jiné právě na rozvoj komunitních vztahů, o které Nadace ČEZ pečuje prostřednictvím svého dárcovského programu již dvě desítky let.
Mobilní aplikace EPP - Pomáhej pohybem získala za sedm let fungování již 589 tisíc uživatelů z řad veřejnosti. Právě uživatelé aplikace mají ve svých rukou, kam bude směřovat podpora od Nadace ČEZ. V roce 2021 nadace podpořila díky příznivcům mobilní aplikace 336 projektů částkou 24,8 mil. Kč.
Do dárcovských aktivit ČEZ aktivně zapojuje také zaměstnance. V roce 2021 proběhly hned dvě zaměstnanecké sbírky. V červenci to byla mimořádná sbírka na pomoc lidem postiženým ničivým tornádem na jižní Moravě. Podařilo se shromáždit téměř 2,8 mil. Kč, které nadace zdvojnásobila na celkových 5,5 mil. Kč. V tradiční sbírce „Plníme přání, myslíme na druhé“ přispěli zaměstnanci částkou 3,4 mil. Kč. I tuto částku Nadace ČEZ zdvojnásobila a pomoc směřovala ke 109 osobám, které se vlivem závažné nemoci či úrazu ocitly v těžké životní situaci.
Zapojení zaměstnanců do dárcovství rovněž patří k rozvoji angažovanosti zaměstnanců, což je nedílnou součástí sociálního faktoru při sledování kritérií ESG.
Ve výroční zprávě Skupiny ČEZ za rok 2021 je na straně č. 128 uveden odkaz na webové stránky https://www.cez.cz/cs/o-cez/udrzitelnost-a-etika/energie-pro-budoucnost/byt-dobrym-partnerem/podporujeme
-darcovske-partnerstvi/dary. Pod tímto odkazem je uveřejněn přehled všech příjemců darů poskytnutých společností v roce 2021, včetně účelů těchto darů. V seznamu nejsou uvedeny finanční hodnoty darů. Tímto způsobem zamezujeme znevýhodnění obdarovaných subjektů, které žádají o dary či dotace i u jiných dárců a institucí.
Návrh podmínek poskytování finančních darů v roce 2023:
- celkový objem finančních prostředků, které může společnost použít pro poskytnutí darů v roce 2023, bude činit 150 milionů Kč;
- předpokládáme, že z této částky bude v roce 2023 přibližně 110 mil. Kč převedeno na účet Nadace ČEZ v souvislosti s projekty realizovanými prostřednictvím Nadace ČEZ;
- v souvislosti s provozováním, výstavbou i obnovou výrobních zdrojů a distribučních sítí společnosti ČEZ předpokládáme, že pro udržení příznivé vazby s dotčenými regiony budou vybraným subjektům poskytnuty dary přibližně ve výši 40 mil. Kč přímo společností ČEZ, a. s., nikoliv prostřednictvím Nadace ČEZ.
Úprava podmínek poskytování finančních darů v roce 2022:
Valná hromada ČEZ, a. s., schválila dne 28. června 2021 objem finančních prostředků, které může společnost použít pro poskytnutí darů v roce 2022, ve výši 110 mil. Kč.
Nadace ČEZ vždy reaguje na aktuální společenskou situaci a nabízí pomocnou ruku tam, kde je nejvíce třeba. V únoru letošního roku jsme například poskytli mimořádný krizový grant obcím na pomoc se zvládnutím uprchlické vlny v souvislosti s válkou na Ukrajině. Z neziskového sektoru máme signály, že letošní rok bude pro řadu organizací a spolků velmi náročný i kvůli pokračujícím turbulencím na energetickém trhu, které významně přispívají k růstu cen energií.
Z tohoto důvodu navrhujeme navýšení objemu finančních prostředků pro poskytování darů v roce 2022 o 40 mil. Kč, které budou převedeny do Nadace ČEZ.
Návrh podmínek poskytování finančních darů v roce 2022:
- celkový objem finančních prostředků, které může společnost použít pro poskytnutí darů v roce 2022, bude činit 150 milionů Kč.
Bod 5: Aktualizace koncepce podnikatelské činnosti Skupiny ČEZ a společnosti ČEZ, a. s.
Návrh usnesení:
Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje aktualizaci koncepce podnikatelské činnosti Skupiny ČEZ a společnosti ČEZ, a. s., ve znění předloženém valné hromadě představenstvem.
Zdůvodnění:
V souladu s článkem 8 odst. 1 písm. p) Stanov ČEZ, a. s., je valné hromadě ke schválení předkládán návrh aktualizovaného znění koncepce podnikatelské činnosti Skupiny ČEZ a společnosti ČEZ, a. s. Navržená aktualizace koncepce podnikatelské činnosti Skupiny ČEZ a společnosti ČEZ, a. s., reflektuje současné trendy v energetickém sektoru, zohledňuje aktuální stav Skupiny ČEZ a očekávání budoucího vývoje včetně možných příležitostí a rizik. Text aktualizovaného znění koncepce podnikatelské činnosti Skupiny ČEZ a společnosti ČEZ, a. s., je uveřejněn na internetové adrese společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2022.
Bod 6: Rozhodnutí o změně stanov společnosti
Návrh usnesení:
Valná hromada ČEZ, a. s., rozhodla s účinností ode dne následujícího po dni skončení této valné hromady o změně stanov společnosti takto:
Stávající znění článku 2 odst. 1 stanov společnosti se nahrazuje následujícím zněním:
„1. Předmětem podnikání společnosti je:
a) výroba elektřiny,
b) obchod s elektřinou,
c) výroba tepelné energie,
d) rozvod tepelné energie,
e) obchod s plynem,
f) výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona, konkrétně:
(i) Poskytování služeb pro zemědělství, zahradnictví, rybníkářství, lesnictví a myslivost,
(ii) Činnost odborného lesního hospodáře a vyhotovování lesních hospodářských plánů a osnov,
(iii) Vydavatelské činnosti, polygrafická výroba, knihařské a kopírovací práce,
(iv) Výroba stavebních hmot, porcelánových, keramických a sádrových výrobků,
(v) Výroba měřicích, zkušebních, navigačních, optických a fotografických přístrojů a zařízení,
(vi) Výroba elektronických součástek, elektrických zařízení a výroba a opravy elektrických strojů, přístrojů a elektronických zařízení pracujících na malém napětí,
(vii) Výroba, opravy a údržba sportovních potřeb, her, hraček a dětských kočárků,
(viii) Provozování vodovodů a kanalizací a úprava a rozvod vody,
(ix) Nakládání s odpady (vyjma nebezpečných),
(x) Přípravné a dokončovací stavební práce, specializované stavební činnosti,
(xi) Zprostředkování obchodu a služeb,
(xii) Velkoobchod a maloobchod,
(xiii) Údržba motorových vozidel a jejich příslušenství,
(xiv) Skladování, balení zboží, manipulace s nákladem a technické činnosti v dopravě,
(xv) Zasilatelství a zastupování v celním řízení,
(xvi) Ubytovací služby,
(xvii) Poskytování software, poradenství v oblasti informačních technologií, zpracování dat, hostingové a související činnosti a webové portály,
(xviii) Nákup, prodej, správa a údržba nemovitostí,
(xix) Pronájem a půjčování věcí movitých,
(xx) Poradenská a konzultační činnost, zpracování odborných studií a posudků,
(xxi) Příprava a vypracování technických návrhů, grafické a kresličské práce,
(xxii) Projektování elektrických zařízení,
(xxiii) Výzkum a vývoj v oblasti přírodních a technických věd nebo společenských věd,
(xxiv) Testování, měření, analýzy a kontroly,
(xxv) Služby v oblasti administrativní správy a služby organizačně hospodářské povahy,
(xxvi) Mimoškolní výchova a vzdělávání, pořádání kurzů, školení, včetně lektorské činnosti,
(xxvii) Provozování kulturních, kulturně-vzdělávacích a zábavních zařízení, pořádání kulturních produkcí, zábav, výstav, veletrhů, přehlídek, prodejních a obdobných akcí,
(xxviii) Poskytování technických služeb,
(xxix) Opravy a údržba potřeb pro domácnost, předmětů kulturní povahy, výrobků jemné mechaniky, optických přístrojů a měřidel,
(xxx) Poskytování služeb pro právnické osoby a svěřenské fondy,
g) výroba, instalace, opravy elektrických strojů a přístrojů, elektronických a telekomunikačních zařízení,
h) montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení,
i) montáž, opravy, revize a zkoušky tlakových zařízení a nádob na plyny,
j) podnikání v oblasti nakládání s nebezpečnými odpady,
k) obráběčství,
l) vodoinstalatérství, topenářství,
m) izolatérství,
n) hostinská činnost,
o) výroba nebezpečných chemických látek a nebezpečných chemických směsí a prodej chemických látek a chemických směsí klasifikovaných jako vysoce toxické a toxické,
p) psychologické poradenství a diagnostika,
q) poskytování služeb v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
r) technicko-organizační činnost v oblasti požární ochrany,
s) činnost účetních poradců, vedení účetnictví, vedení daňové evidence,
t) poskytování technických služeb k ochraně majetku a osob,
u) ostraha majetku a osob,
v) montáž, opravy, revize a zkoušky zdvihacích zařízení,
w) zámečnictví, nástrojářství,
x) vedení spisovny,
y) provádění staveb, jejich změn a odstraňování,
z) výroba a zpracování paliv a maziv a distribuce pohonných hmot,
aa) silniční motorová doprava – osobní provozovaná vozidly určenými pro přepravu nejvýše 9 osob včetně řidiče,
bb) realitní zprostředkování,
cc) montáž, opravy, revize a zkoušky plynových zařízení a plnění nádob plyny, a
dd) pronájem nemovitostí, bytů a nebytových prostor.“
V článku 14 odst. 9 písm. r) a v článku 14 odst. 10 písm. i) stanov společnosti se slova „dle zákona o veřejných zakázkách“ nahrazují slovy „dle zákona o zadávání veřejných zakázek“.
Stávající znění článku 14 odst. 11 písm. d) stanov společnosti se nahrazuje následujícím zněním:
„d) dlouhodobých smlouvách na nákup, prodej a tranzit elektřiny uzavíraných na období delší 3 let, nebo přesáhne-li v každém jednotlivém případě jejich hodnota 3 000 000 000 Kč (slovy: tři miliardy korun českých), a dále o smlouvách na nákup distribučních a přenosových služeb týkajících se elektřiny, smlouvách na poskytování podpůrných služeb dle energetického zákona, smlouvách na nákup a prodej komoditních derivátů a na poskytování komoditních obchodních služeb, smlouvách na nákup a prodej povolenek na emise skleníkových plynů, smlouvách na nákup, prodej, uskladnění a tranzit zemního plynu, smlouvách na nákup distribučních a přepravních služeb týkajících se zemního plynu a smlouvách na nákup a prodej tepla, to vše, přesáhne-li v každém jednotlivém případě jejich hodnota 3 000 000 000 Kč (slovy: tři miliardy korun českých); představenstvo je vedle toho povinno informovat členy dozorčí rady předem o záměru takovou smlouvu uzavřít,“
Zdůvodnění:
Valné hromadě je představenstvem v souladu s § 421 odst. 2 písm. a) zákona o obchodních korporacích a článku 8 odst. 1 písm. a) stanov společnosti předkládán návrh na změnu stanov společnosti.
Účelem navrhované změny stanov společnosti je:
a) přizpůsobení úpravy předmětu podnikání společnosti požadavkům vyplývajícím z rozhodnutí Nejvyššího soudu sp. zn. 27 Cdo 3549/2020 ze dne 12. 5. 2021, spočívající zejména v bližší specifikaci předmětů podnikání dříve zahrnutých pod „výrobu, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“, které společnost v současnosti uskutečňuje, a dále také doplnění některých předmětů podnikání, které společnost uskutečňuje či hodlá uskutečňovat,
b) úprava limitů pro rozhodnutí představenstva a informaci dozorčí radě (včetně informace členům dozorčí rady o předchozím záměru) o obchodech s komoditami, a to z důvodu mimořádného nárůstu cen elektřiny a zemního plynu, ke kterému došlo v roce 2021 a v prvním čtvrtletí roku 2022, kde u nejobchodovanějších produktů elektřiny a zemního plynu došlo až k několikanásobnému navýšení. K obdobné situaci jako u elektřiny a zemního plynu dochází i u obchodů s emisními povolenkami, kde v posledních dvou letech došlo k významnému růstu jejich tržních cen. U obchodů s těmito produkty tak dochází k tomu, že hodnota objemů obvykle obchodovaných na trhu často přesahuje původní limit stanovený článkem 14 odst. 11. písm. d) stanov společnosti, což by v případech, kdy je nutno rychle reagovat na vývoj trhu, mohlo vést i ke ztrátám, a proto je navrhováno navýšení těchto limitů,
c) aktualizace označení zákona upravujícího zadávání veřejných zakázek tak, aby reflektovalo účinný zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek.
Účinnost změn stanov je navrhována ode dne následujícího po dni skončení této valné hromady. Návrh změn stanov je uveden přímo v návrhu usnesení a v případě přijetí tohoto návrhu usnesení bude představenstvem v souladu s právními předpisy vyhotoveno nové úplné znění stanov. Kromě toho představenstvo připravilo pracovní dokument, který obsahuje vyznačení všech navrhovaných změn oproti stávajícímu znění stanov – tento dokument je uveřejněn na internetové adrese společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2022. V této souvislosti představenstvo upozorňuje, že tento pracovní dokument není určen k hlasování a má sloužit pouze k lepší orientaci a informovanosti akcionářů.
Bod 7: Schválení vzorových smluv o výkonu funkce člena dozorčí rady a člena výboru pro audit
Návrh usnesení (1):
Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje vzor smlouvy o výkonu funkce člena dozorčí rady ČEZ, a. s., ve znění předloženém valné hromadě představenstvem společnosti.
Návrh usnesení (2):
Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje vzor smlouvy o výkonu funkce člena výboru pro audit ČEZ, a. s., ve znění předloženém valné hromadě představenstvem společnosti.
Zdůvodnění:
Valné hromadě jsou představenstvem v souladu s § 421 odst. 2 písm. p) ve spojení s § 59 odst. 2 zákona o obchodních korporacích a článkem 8 odst. 1. písm. d), písm. f) a písm. s) stanov společnosti předkládány ke schválení nové vzory smluv o výkonu funkce členů dozorčí rady a členů výboru pro audit.
Nové vzory smluv o výkonu funkce členů dozorčí rady a členů výboru pro audit vycházejí ze vzorů smluv o výkonu funkce schválených valnou hromadou společnosti dne 3. 6. 2016, přičemž účelem navrhovaných změn je:
(a) zastřešení práv a povinností vyplývajících z právních předpisů v oblasti finanční regulace, zejména z Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 596/2014 o zneužívání trhu, v účinném znění, jež byly v rámci společnosti dosud plněny formou samostatných dokumentů (např. čestných prohlášení) a interních předpisů; jedná se o práva a povinnosti na straně společnosti i členů dozorčí rady a členů výboru pro audit týkající se zejména případných obchodů osob s řídicí pravomocí (ve vztahu k členům dozorčí rady), nakládání s vnitřními informacemi, pravidel obchodování a rovněž o seznámení se souvisejícími sankcemi;
(b) zapracování úpravy rozsahu zákazu konkurence a střetu zájmů, která vyplývá z nového znění stanov společnosti schváleného valnou hromadou společnosti dne 29. 6. 2020 v návaznosti na novelu zákona o obchodních korporacích účinnou od 1. 1. 2021;
(c) sjednocení popisu struktury a jednotlivých složek odměňování ve smlouvách o výkonu funkce, a to v návaznosti na Politiku odměňování ČEZ, a. s., schválenou valnou hromadou společnosti dne 29. 6. 2020. Za účelem zachování transparentnosti a přehlednosti informací o struktuře odměňování členů dozorčí rady a výboru pro audit pro akcionáře společnosti je navrhováno provést tyto úpravy jak ve vzorové smlouvě o výkonu funkce členů dozorčí rady, tak i ve vzorové smlouvě o výkonu funkce členů výboru pro audit, na jejichž odměňování se Politika odměňování ČEZ, a. s., na rozdíl od členů dozorčí rady neuplatní; cílem je tedy upravit obě vzorové smlouvy tak, aby jejich struktura zůstala v maximální možné míře shodná a pro akcionáře společnosti přehledná a srozumitelná;
(d) implementace změn vyplývajících z praxe a týkajících se zejména úpravy podmínek poskytování některých benefitů a materiálního zabezpečení a některých terminologických úprav a zpřesnění.
S nově zvolenými členy dozorčí rady a členy výboru pro audit budou uzavírány smlouvy o výkonu funkce ve znění příslušné vzorové smlouvy schválené valnou hromadou (po doplnění konkrétních identifikačních údajů), tj. nebude již nutné tyto smlouvy předkládat ke schválení valné hromadě individuálně. U dříve zvolených členů dozorčí rady a členů výboru pro audit bude vzor smlouvy o výkonu funkce rovněž zohledněn v obsahu jejich smluvních vztahů se společností.
Návrhy nového vzoru smlouvy o výkonu funkce člena dozorčí rady a nového vzoru smlouvy o výkonu funkce člena výboru pro audit jsou uveřejněny na internetové adrese společnosti www.cez.cz pod odkazem „Pro investory“ v sekci „Valné hromady“, v části týkající se valné hromady 2022.
Bod 8: Schválení Zprávy o odměňování ČEZ, a. s., za účetní období roku 2021
Návrh usnesení:
Valná hromada ČEZ, a. s., schvaluje Zprávu o odměňování ČEZ, a. s., za účetní období roku 2021, ve znění předloženém valné hromadě představenstvem společnosti.
Zdůvodnění:
V souladu s ustanovením § 121o až 121q zákona o podnikání na kapitálovém trhu náleží do výlučné působnosti valné hromady společnosti, která je emitentem dle § 118 odst. 1 písm. a) ZPKT, schválení zprávy o odměňování. Zprávu o odměňování předkládá dle ustanovení § 121o odst. 3 ZPKT valné hromadě představenstvo.
V této souvislosti představenstvo předkládá této valné hromadě ke schválení Zprávu o odměňování ČEZ, a. s., za účetní období roku 2021 (dále jen „Zpráva o odměňování“).
Předkládaná Zpráva o odměňování navazuje na Politiku odměňování ČEZ, a. s., která byla schválena valnou hromadou společnosti dne 29. 6. 2020, a která byla první politikou odměňování předloženou valné hromadě po nabytí účinnosti zákona č. 204/2019 Sb., kterým byl v tomto smyslu novelizován ZPKT. Zpráva o odměňování je zpracována za účetní období roku 2021 a zahrnuje odměňování nejen současných členů představenstva a dozorčí rady, ale také bývalých členů, kterým byla poskytnuta odměna v roce 2021. Společnost se při odměňování členů představenstva a dozorčí rady v roce 2021 neodchýlila od Politiky odměňování ČEZ, a. s., schválené valnou hromadou společnosti dne 29. 6. 2020. Zpráva o odměňování byla v souladu s § 121q ZPKT ověřena auditorskou společností Ernst & Young Audit, s.r.o., potvrzení o ověření je přiloženo ke Zprávě o odměňování.
Po schválení valnou hromadou bude Zpráva o odměňování ČEZ, a. s., za účetní období roku 2021 uveřejněna na internetových stránkách společnosti v souladu se ZPKT.
Bod 9: Odvolání a volba členů dozorčí rady
Vyjádření představenstva:
Tento bod bude projednán v závislosti na případně předložených návrzích akcionářů. S nově zvolenými členy dozorčí rady budou uzavřeny smlouvy o výkonu funkce ve znění vzoru schváleného valnou hromadou společnosti.
Představenstvo zároveň upozorňuje, že tento bod pořadu valné hromady předpokládá možnost hlasování o dvou relativně samostatných okruzích, tj. o odvolání dosavadních členů dozorčí rady a o volbě členů nových. Oba okruhy budou projednávány samostatně, tj. budou-li předloženy k tomuto bodu nějaké návrhy, bude nejprve hlasováno o případných návrzích na odvolání členů dozorčí rady (v pořadí určeném stanovami společnosti) a teprve poté bude v příslušném pořadí hlasováno o případných návrzích na volbu nových členů dozorčí rady. Je proto potřebné, aby akcionáři podávali případné návrhy na volbu nebo odvolání členů dozorčí rady odděleně.
Uvedený postup mj. zajistí, že bude předem zřejmé, kolik míst v dozorčí radě může být po případném odvolání stávajících členů obsazeno volbou členů nových.
Bod 10: Odvolání a volba členů výboru pro audit
Vyjádření představenstva:
Tento bod bude projednán v závislosti na případně předložených návrzích akcionářů. S nově zvolenými členy výboru pro audit budou uzavřeny smlouvy o výkonu funkce ve znění vzoru schváleného valnou hromadou společnosti.
Představenstvo zároveň upozorňuje, že tento bod pořadu valné hromady předpokládá možnost hlasování o dvou relativně samostatných okruzích, tj. o odvolání dosavadních členů výboru pro audit a o volbě členů nových. Oba okruhy budou projednávány samostatně, tj. budou-li předloženy k tomuto bodu nějaké návrhy, bude nejprve hlasováno o případných návrzích na odvolání členů výboru pro audit (v pořadí určeném stanovami společnosti) a teprve poté bude v příslušném pořadí hlasováno o případných návrzích na volbu nových členů výboru pro audit. Je proto potřebné, aby akcionáři podávali případné návrhy na volbu nebo odvolání členů výboru pro audit odděleně.
Uvedený postup mj. zajistí, že bude předem zřejmé, kolik míst ve výboru pro audit může být po případném odvolání stávajících členů obsazeno volbou členů nových.
Představenstvo ČEZ, a. s.
OV06145877-20220527