STÁTNÍ PROGRAM NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE A VYUŽÍTÍ OBNOVITELNÝCH ZDROJÚ ENERGIE PRO ROK 1999 ČÁST A - PROGRAM ČEA
Rubrika
Dokument
Publikováno
06. 01. 1999
Značka OV
068576-01/99
DOKUMENT; STÁTNÍ PROGRAM NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE A VYUŽÍTÍ OBNOVITELNÝCH ZDROJÚ ENERGIE PRO ROK 1999 ČÁST A - PROGRAM ČEA
STÁTNÍ PROGRAM
NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE A VYUŽITÍ OBNOVITELNÝCH ZDROJů ENERGIE
PRO ROK 1999 ČÁST A - PROGRAM ČEA
Vláda ČR a Ministerstvo průmyslu a obchodu na základě Usnesení vlády ČR
480/98 a č. 729/98 z 6. 11. 1998 k návrhu státního rozpočtu ČR na rok
1999, v souladu se zákony č. 576/1990 Sb. o pravidlech hospodaření s
rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice
(rozpočtová pravidla) ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 199/1994
Sb. o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb.
a Rozhodnutí č. 266/98 ministra průmyslu a obchodu vyhlašuje část A
státního Programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů
energie pro rok 1999 (dále jen Programy státních podpor) a stanovuje
zásady pro poskytnutí státní podpory
Realizací části A Programů státních podpor a kontrolou podpořených
projektů p o v ě ř u j e Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR Českou
energetickou agenturu (ČEA).
Programy jsou zaměřeny i na ověření možností rozšíření financování
vybraných projektů při získávání úvěrů od spolupracujících bank na
dofinancování nákladů projektů nad rámec státní podpory při realizaci
projektů. Proto jsou nezbytnou součástí přihlášek ekonomická data nutná
k žádosti o úvěr ověřující ekonomickou situaci nositele projektu
a zajišťující úspěšnou realizaci projektu i po ekonomické stránce.
Použití státní podpory
Státní podpora může být použita na úhradu nákladů na vypracování
podrobného energetického auditu, který je nezbytnou součástí přihlášek,
potvrzujícího reálnost přihlášeného demonstračního nebo opakovaného
projektu v konkrétních podmínkách, dopracování potřebné projektové
dokumentace v rozsahu zajišťujícím odpovídající vyhodnocení výsledků a na
krytí části nákladů realizace projektu. Podrobný energetický audit je
nezbytnou součástí přihlášky a bez jeho doložení nelze státní podporu
poskytnout.
Státní podpora může být použita na podporu realizace projektů, které jsou
pokračováním již provedených úsporných opatření a při dokončení podle
programem definovaných zásad splní požadovaná kritéria pro celkové úspory
energie. Podmínkou poskytnutí státní podpory takovým projektům musí být
realizace opatření v souladu se zásadami státních podpor z let 1991 až
1997, s prokazatelným doložením přesně vyhodnocených výsledků již
provedených úsporných opatření energetickým auditem. Státní podpora nesmí
být použita na podporu stejných opatření, která již byla v předchozím
období podpořena.
ČEA nebude přihlášky podle definovaných Programů pouze přijímat, ale bude
sama aktivně vyhledávat zajímavé projekty splňující kritéria Programů,
doplňující a případně rozšiřující soubor opatření. ČEA bude získávat
nositele takových projektů ke spolupráci. Účelem získávání uvedených
projektů je možnost aktivnějšího přístupu k možnostem, šíření postupů
zpracování a výsledků.
Členění Programů je následující:
I. Program státní podpory technických opatření pro energeticky
úsporné provozování bytových a rodinných řadových i jednotlivých
domů
II. Program státní podpory technických opatření pro energeticky
úsporné provozování budov a jejich vybavení pro potřeby školství
III. Program státní podpory technických opatření pro energeticky
úsporné provozování budov a jejich vybavení pro potřeby
zdravotnictví
IV. Program státní podpory technických opatření pro energeticky
úsporné provozování budov občanské vybavenosti a veřejných institucí
V. Program státní podpory vyššího využití obnovitelných
a alternativních zdrojů energie a kogenerace
VI. Program státní podpory optimalizaci zásobování sídlištních celků
energií
VII. Program státní podpory pro úspory energie v průmyslu, podporu
aplikací moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná
opatření a podpory energeticky úsporných opatření a alternativních
zdrojů v dopravě a zemědělství
VIII. Program státní podpory poradenství a vzdělávání k úsporám ve
spotřebě energie a propagaci energeticky úsporných postupů
IX. Program státní podpory zpracování územních energetických
dokumentů
X. Program státní podpory rozvoje podniků energetických služeb (EPC)
Programy obsahují popis podporovaných souborů technických opatření.
Členění na jednotlivé podprogramy s kritérii na energeticky úsporná
opatření pro výběr projektů demonstračních a opakovaných řešení s přesným
vyjádřením v technických jednotkách a % úspor pro rok 1999 je v příloze
I. k Programům.
Přílohy Programů
Příloha I - Kritéria pro výběr projektů demonstračních a opakovaných
řešení pro rok 1999
Příloha II - seznam EKIS- ČEA
Příloha III - 1) požadavky na obsah podrobného energetického auditu 2)
energetického dokumentu
Příloha IV - metodika poskytování energetických služeb (EPC)
Metodika výběru projektů
Společná ustanovení pro realizaci Programů státních podpor při snižování
spotřeby paliv a energie a většího rozšíření obnovitelných zdrojů v České
republice pro rok 1999
a) Státní podpora projektům Programů I. až VII. může být poskytnuta
vlastníkům a spoluvlastníkům bytů a bytových a rodinných
domů v soukromém, družstevním nebo obecním vlastnictví (městům
a obcím včetně), vlastníkům budov provozovaných ze státních
prostředků, vlastníkům zařízení na výrobu a dodávku tepla a energie
v obecním, družstevním, případně soukromém vlastnictví
podnikatelských subjektů, podnikatelským subjektům v průmyslu,
dopravě a zemědělství, s trvalým sídlem na území ČR. Státní podpora
v programu IX. může být poskytnuta městům a obcím. Státní podpora
v programu X. může být poskytnuta podnikatelským subjektům -
právnickým i fyzickým osobám podnikajícím v energetických službách.
Státní podpora v programu VIII. může být poskytnuta právnickým
a fyzickým osobám zabývajícím se poradenskou, konzultační,
propagační a osvětovou činností v oblasti energetiky a ekologie,
které prokážou odpovídající odbornost, vzdělání a dosavadní praxi
v oboru vykonávaného poradenství a disponují vhodným technickým
vybavením pracoviště a které v rámci své vlastní činnosti
nezastupují zájmy omezeného počtu výrobců nebo dovozců energetických
zařízení.
b) Státní podpora je poskytována formou nenávratné finanční výpomoci
podle znění Programů I. až X. ze státních prostředků.
Na její přiznání není právní nárok a její čerpání se řídí směrnicí
MF ČR č. j. 112/13 462/1994. Hospodaření s prostředky poskytnutými
na státní podporu podléhá zákonu č. 576/1990 Sb. Poskytnuté státní
prostředky musí být vyčerpány v daném rozpočtovém roce.
c) Státní podpora je poskytnuta na základě výsledku výběrového
řízení. Konečný výběr projektů pro poskytnutí státní podpory
provedou hodnotitelské komise jmenované předsedou Řídícího výboru
ČEA, samostatně pro jednotlivé programy. Proti rozhodnutí
hodnotitelské komise je možno se odvolat k řediteli ČEA, který
rozhodne o způsobu dalšího projednání žádosti hodnotitelskou komisí.
d) Při přihlašování poradců a stávajících poradenských středisek do
výběrového řízení programu VIII. na EKIS ČEA budou
respektovány výsledky kontrol a zkušenosti ČEA s jejich činností v
předchozích letech. Všichni žadatelé o státní podporu sdruženi ve
střediscích EKIS nebo pracující v městských poradenských střediscích
zřízených za účasti ČEA, musí disponovat osvědčením o odbornosti
potřebné k výkonu této činnosti, která budou potvrzena ve výběrovém
řízení pro všechny výše uvedené obory. Samostatně působící
energetičtí poradci, kteří úspěšně absolvují výběrové řízení, budou
podle své odbornosti a po vzájemné dohodě s ČEA začleněni do
vhodného poradenského střediska.
Tento postup je součástí kontrolního systému ČEA a přispívá
k zajištění objektivního a kvalifikovaného energetického
poradenství. Střediska, která budou kladně vyhodnocena a budou
sdružovat energetické poradce činné ve všech základních oblastech
snižování energetické spotřeby, budou pokračovat v roce 1999 bez
účasti v novém výběrovém řízení na EKIS ČEA a budou se hlásit pouze
do výběrového řízení na výši prostředků podpory. Toto jim bude
v průběhu přihlašovacího období, nejdéle však do 31. 1. 1999,
oznámeno.
V síti poradenských středisek ČEA nemůže působit subjekt, který
v rámci své vlastní hospodářské činnosti zastupuje omezené zájmové
skupiny výrobců, dovozců a provozovatelů energetických zdrojů
a jejich zařízení nebo výrobků a materiálů používaných pro dosažení
úspor energie. Ze státní podpory nelze hradit náklady na pořízení
technického vybavení středisek a vzdělávacích pracovišť.
e) Hodnotitelské komise při výběru žadatelů o státní podporu musí
dbát na soulad vybraných projektů s koncepcí Programů ČEA, účelnost
a hospodárnost vynaložení státních prostředků, reálnost provedení
záměru projektu a dosažitelnost předpokládaných úspor energie
navrhovanými technickými opatřeními a s přiměřenými investičními
náklady.
f) Státní podpora může být poskytnuta ve dvou zálohách s dílčí
kontrolou projektu až do výše 80 % celkové poskytnuté
finanční výpomoci podle smlouvy uzavřené s ČEA. Tyto částky budou
poukázány na účet, který si příjemce k tomuto účelu zřídí podle
smlouvy uzavřené s ČEA. Příjemce je povinen složit zbývající
potřebnou částku (nebo úvěrovou smlouvu) k realizaci projektu
v daném rozpočtovém roce na zvláštní účet (mimo Programu VIII).
Způsob a podmínky čerpání z tohoto účtu budou uvedeny ve smlouvě
o poskytnutí podpory mezi příjemcem podpory a ČEA.
Doplatek finanční výpomoci bude proveden v souladu s rozpočtovými
pravidly hospodaření se státními prostředky do konce rozpočtového
roku 1999, na základě výsledku kontroly realizace k danému termínu
a při nesplnění smluvních podmínek přiměřeně krácen. V případě, že
kontrola ze strany ČEA prokáže úspěšné ukončení projektu v období
poskytování prvních záloh, může být uvolněna celá podpora najednou.
Účelné a hospodárné využití prostředků poskytnutých ze státního
rozpočtu bude předmětem kontroly ze strany MPO ČR a ČEA.
g) ČEA může provést po dohodě s MPO ČR případné rozšíření předmětu
státní podpory.
h) Doba realizace podpořených projektů Programů I. až VII. a IX.
nesmí překročit 18 měsíců ode dne poukázání státní podpory na účet
příjemce podpory. Poskytnuté státní prostředky musí být vyčerpány
v daném rozpočtovém roce.
i) Po ukončení realizace je příjemce podpory povinen zajistit
vyhodnocení výsledků podpořeného projektu v souladu s obsahem
smlouvy o poskytnutí státní podpory. Rozhodující dosažené technické
parametry podpořeného projektu budou uvedeny v energetickém pasportu
budovy nebo zařízení, jehož snížení energetické spotřeby bylo
předmětem řešení. Energetický pasport bude součástí dokumentace o
vyhodnocení podpořeného projektu. Příjemce podpory dále poskytne ČEA
všechny požadované potřebné údaje k vhodné prezentaci výsledků
podpořeného projektu. Pokud nebude dosaženo předpokládaných výsledků
obsažených v technické dokumentaci k podpořenému projektu, projedná
ČEA s realizátorem projektu způsob a výši vrácení poskytnutých
státních prostředků.
j) Poskytnutí a čerpání státní podpory je podmíněno dodržením
ustanovení zákonů č. 576/1990 Sb. o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky ČR a obcí ČR a zákona č.199/1994 Sb.
o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č.148/1996 Sb. ze dne
25. 4. 1996. Veškerá dokumentace vztahující se podpořeným
projektovým řešením, použité materiály včetně provedení stavebních
a montážních prací musí odpovídat současně platným předpisům a ČSN.
Organizační zajištění Programů státních podpor
Žádosti o poskytnutí státní podpory na projekty podle znění jednotlivých
Programů, s výjimkou programu VIII.B. a VIII.C, zpracované na
formulářích, které budou k dispozici na adresách České energetické
agentury a středisek EKIS ČEA (viz příloha 1 - seznam a adresář středisek
EKIS ČEA) a doložené požadovanými dokumenty je možno podávat či zasílat
ČEA do 31. 3. 1999. Rozhodujícím je datum osobního podání v sekretariátu
ČEA či uvedené na poštovním razítku. Pro urychlení procesu dokumentace
projektů je nutné dodat žádost s přílohami na disketě. K zajištění
informací o demonstračních projektech pro přihlašování projektů
opakujících demonstrační řešení bude jejich seznam se základními údaji
k dispozici v ČEA a střediscích EKIS ČEA zároveň s vyhlášením Programů.
Žádosti o podpory zpracování produktů a přihlášky na zpracování produktů
vyhlášených ČEA je možno podávat do 31. 7. 1999. Vybraný produkt musí být
zpracován a posouzen v oponentském řízení nejpozději do 30. 11. 1999.
Přihlášky na podporu seminářů a konferencí je možno podávat do 15. 11.
1999.
Do 60 dnů po ukončení příjmu žádostí provede ČEA v součinnosti s
hodnotitelskými komisemi kontrolu došlých žádostí a vyřadí žádosti
neobsahující předepsané náležitosti či neodpovídající předmětu
jednotlivých projektů. Vyřazení z výběrového řízení žadatelům neprodleně
oznámí. Hodnotitelské komise zároveň provedou výběr projektů vhodných
v rámci Programů k podpoře finanční výpomoci ze státních prostředků. ČEA
oznámí výsledek výběrového řízení písemně každému žadateli. Zástupce
spolupracujících bank zajistí finanční posouzení záměru projektu s
vyjádřením, zda existují předpoklady pro poskytnutí požadovaného úvěru.
Žadatelé, jejichž žádosti o poskytnutí státní podpory na realizaci
některého z definovaných demonstračních nebo opakovaných projektů budou
vybrány hodnotitelskými komisemi, předloží k dalšímu projednání do 30 dnů
po vyrozumění o výběru:
- projektovou dokumentaci k navrhovanému demonstračnímu nebo
opakovanému projektu v rozsahu potřebném k vydání stavebního
povolení
- stanovisko příslušného stavebního úřadu k žádosti o stavební
povolení
- doklad o zajištění finančních prostředků na realizaci projektu nad
rámec požadované státní podpory tak, aby bylo jednoznačně prokázáno
krytí potřebných nákladů průběžně po celou dobu realizace projektu
- informaci o průběhu výběrového řízení nebo veřejné soutěže na
dodavatele zakázky dle zákona č. 199/1994 Sb., ve znění zákona č.
148/96 Sb. Výběrové řízení nebo veřejná soutěž musí být ukončena
tak, aby dodavatel mohl být uveden ve smlouvě o poskytnutí státní
podpory
Požadované podklady musí být předloženy ČEA v termínu, který umožní
uzavření smlouvy o poskytnutí státní podpory do 60 dnů od oznámení
o výběru projektu hodnotitelskou komisí. V případě řádně doloženého
opoždění projednávání může být termín uzavření smlouvy na základě žádosti
a odsouhlasení ČEA a hodnotitelskou komisí posunut. Jinak žadatel pozbývá
nároku na poskytnutou podporu a takto uvolněné prostředky budou
poskytnuty dalším vhodným žadatelům.
ČEA si vyhrazuje právo požadovat dodání dalších podkladů či informací,
pokud to bude pro uzavření smlouvy o poskytnutí státní podpory považovat
za nezbytné.
ČEA v průběhu měsíce ledna a února 1999 provede výběrové řízení na
základě prověření způsobilosti pro energetické poradce, kteří chtějí
v roce 1999 pracovat v poradenské síti ČEA na základě přiznané státní
podpory. K tomuto účelu jmenuje ředitel ČEA hodnotitelskou komisi,
složenou z odborníků působících mimo poradenskou síť ČEA. Hodnotitelská
komise posoudí odbornou kvalifikaci a znalosti jednotlivých zájemců
o činnost energetického poradce a doporučí jeho případné začlenění nebo
vyřazení z poradenské sítě ČEA. Stanovisko komise je pro ČEA osvědčením
k výkonu energetického poradenství.
V průběhu roku 1999 budou vyhlašována výběrová řízení na zpracování
produktů pro poradenství, vzdělávání a propagaci energetických úspor. K
tomuto účelu jmenuje ředitel ČEA hodnotitelskou komisi složenou z
odborníků působících mimo poradenskou síť ČEA. Hodnotitelská komise
posoudí odborné předpoklady zpracovatele a potřebnost produktu v souladu
s koncepcí a edičním plánem ČEA.
Požadavky na obsah podrobného energetického auditu jsou v příloze II
Programů. Podrobný obsah energetického auditu a požadavky na kvalifikaci
zpracovatelů a jejich seznam, tabulky ekonomických dat k žádosti o úvěr,
metodika poskytování energetických služeb (EPC) a její výklad, dále obsah
energetického dokumentu jsou k dispozici v ČEA a střediscích EKIS ČEA.
Pro realizaci projektů v povodněmi postižených oblastech jsou k dispozici
projektová řešení energeticky vědomých rekonstrukcí.
ČEA je oprávněna pověřit další právnické i fyzické osoby výkonem činností
pro zajištění realizace Programů státních podpor. Těmto subjektům budou
poskytnuty potřebné údaje pro daný účel a budou je považovat za obchodně
důvěrné.
Předmět Programů I., II., III. a IV.
Společným předmětem Programů I., II., III. a IV., zaměřeným především na
snížení spotřeby energie, je:
Realizace demonstračních projektů progresivních technických a ekonomicky
efektivních energeticky úsporných řešení vedoucích ke snížení spotřeby
energie a využití alternativních zdrojů pro zásobování energií bytových
a rodinných domů řadových i samostatně stojících, budov pro potřeby
školství, zdravotnictví, občanského vybavení a veřejných institucí.
Opakování projektů realizací energeticky úsporných řešení podle
demonstračních projektů realizovaných v rámci Programů státní účasti při
snižování spotřeby energie v předchozích letech podle průběhu jejich
realizace a výsledků.
I. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné
provozování bytových a rodinných domů
I.1. Obsah demonstračních projektů
Energeticky vědomá modernizace stavebních konstrukcí a rekonstrukce
technického vybavení bytového nebo rodinného domu s využitím aktivních
solárních systémů, solárních prvků fasádních systémů, s využitím
aktivních solárních systémů se současnou rekonstrukcí stávajícího zdroje
tepla (domovní, bloková kotelna), nebo výstavba nízkoenergetického
bytového domu.
I.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení
Modernizace stavebních konstrukcí a stávajícího systému vytápění bytových
domů realizovaných v tradiční cihelné technologii do roku 1981,
v panelové technologii do roku 1981 nebo rodinných domů do roku 1983.
Souhrn energeticky úsporných opatření v bytovém domě při současném
zvětšení stávající vytápěné plochy o půdní vestavby nebo střešní
nástavby, a v rozvodech tepla umožňujících při rekonstrukci stávajícího
zdroje tepla.
II. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné
provozování budov a jejich vybavení pro potřeby školství
II.1. Obsah demonstračních projektů
Využití odpadního tepla z technologických zařízení a provozních částí
budov pro vytápění nebo přípravu TUV, energeticky vědomá modernizace
budov a jejich technického vybavení umožňující použití alternativních
zdrojů energie pro provoz.
II.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení
Energeticky vědomá modernizace budov školního zařízení v období výstavby
do roku 1981, rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje s nasazením
dispečerského, řízení umožňující časově a teplotně nezávislou regulaci
vytápění místností nebo částí budov při současném zvětšení plochy pro
výuku a související aktivity, energeticky úsporné osvětlení s použitím
automatické regulace v závislosti na denním světle.
III. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné
provozování budov a jejich vybavení pro potřeby zdravotnictví
III.1. Obsah demonstračních projektů
Využití odpadního tepla z technologických zařízení a provozních částí
budov pro vytápění a přípravu TUV, energeticky vědomá modernizace budov
a jejich technického vybavení s použitím alternativních zdrojů energie.
III.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení
Energeticky vědomá modernizace budov zdravotnického zařízení v období
výstavby do roku 1981, rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje s
nasazením dispečerského řízení, umožňující časově a teplotně nezávislou
regulaci vytápění místností nebo částí budov, popř. se zvětšením plochy
pro provoz alespoň o 20 % při současném snížení konečné spotřeby
energie.
IV. Program státní podpory pro energeticky úsporné provozování budov
a zařízení občanské vybavenosti a veřejných institucí
IV.1. Obsah demonstračních projektů
Energeticky vědomá rekonstrukce budov a jejich technického vybavení při
současném zvětšení plochy pro provoz. Současně se využije odpadní teplo z
provozních částí budov a jejich technologických zařízení pro vytápění
a přípravu TUV, popř. s použitím alternativních zdrojů energie pro
provoz.
IV.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení
Energeticky vědomá modernizace technického zařízení v období výstavby do
roku 1981, rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje s nasazením
dispečerského řízení umožňující časově a teplotně nezávislou regulaci
vytápění místností nebo částí budov.
Druh a výše podpory pro programy I - IV.
Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta
nenávratná finanční výpomoc až do výše 40 % nákladů na realizovaná
energeticky úsporná opatření, maximálně však 5,0 mil. Kč pro jednoho
žadatele, na opakujících demonstrační řešení nenávratná finanční
výpomoc až do výše 15 % nákladů na realizovaná energeticky úsporná
opatření, maximálně však 10,0 mil. Kč pro jednoho žadatele.
V. Program státní podpory vyššího využití obnovitelných a alternativních
zdrojů
Předmětem programu je výstavba, obnova a rekonstrukce zařízení pro
využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie, včetně jednotek na
kombinovanou výrobu elektřiny a tepla na bázi bioplynu (kogenerace),
formou demonstračních projektů nebo projektů opakujících demonstrační
řešení se státní podporou s využitím progresivních a ekonomicky
efektivních technických řešení a technologií.
V.1. Obsah demonstračních projektů
Instalace nových typů zařízení, v ČR dosud nerealizovaných, včetně
kombinací zařízení v jedné lokalitě, např. kogeneračních jednotek se
solárním zařízením, tepelnými čerpadly, malou vodní a větrnou elektrárnou
a dalších možností, za účelem optimálního energetického využití, včetně
regulace a automatizace provozu. Dalším opatřením je rekonstrukce
veřejného osvětlení s využitím alternativních zdrojů energie.
V.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení
Výstavba, obnova nebo rekonstrukce zařízení s využitím již osvědčené a v
tuzemsku dříve realizované technologie včetně automatizovaného řídícího
systému podle demonstračních projektů. Požadovaná doba návratnosti
vložených finančních prostředků je max. do poloviny životnosti zařízení.
V.3. Druh a výše podpory
Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta podle
typu a posouzení projektu nenávratná finanční výpomoc až do výše 40 %
celkových nákladů na realizaci. Maximální výše podpory je 3 mil. Kč pro
jednoho žadatele, na opakované řešení nenávratná finanční výpomoc až do
výše 15 % celkových nákladů na realizaci. Maximální výše podpory je 3
mil. Kč pro jednoho žadatele.
VI. Program státní podpory optimalizaci zásobování sídlištních celků
energií
Předmětem programu je podpora realizace progresivních technických řešení
a technologií za účelem zefektivnění výroby, rozvodu a využití energie
v oblasti zásobování bytového fondu. Záměrem je zvýšení účinnosti při
výrobě a distribuci energie, včetně využití kombinované výroby elektřiny
a tepla a zároveň úspornými opatřeními ve zdrojích, rozvodech,
předávacích stanicích a systémech přípravy teplé užitkové vody. Účelem
státní podpory realizacím demonstračních projektů je ověřit nová řešení a
jejich ekonomii při výrobě energie v různých typech a velikostech
sídlištních aglomerací a na základě propagace vyhodnocení významných
projektů iniciovat jejich následné opakování.
VI.1. Obsah demonstračních projektů
Realizace demonstračního projektu musí být provedena souhrnem
následujících technických opatření ve zdrojové i distribuční části:
Zdrojová část - Sdružení více malých zdrojů tepla do 1 většího zdroje s
kombinovanou výrobou tepla a elektřiny do maximálního výkonu 5 MW,
rekonstrukce zdroje tepla na zdroj s kombinovanou výrobou tepla
a elektřiny o maximálním tepelném výkonu 50 MW, přechod na jiné palivo
nebo způsob spalování, který sníží, při nezměněném množství do sítě
dodávaného tepla.
Distribuční část - Modernizace tepelné sítě, rekonstrukce parní sítě na
horkovodní nebo teplovodní, modernizace předávacích stanic spojená s
decentralizací přípravy teplé užitkové vody, tj. především s náhradou
čtyřtrubkových sekundárních rozvodů, modernizace systému měření
a regulace.
Rozvoj spotřebitelské oblasti v soustavě CZT využitím tepla získaného
realizací komplexní modernizace zásobování sídlištního celku energií
a realizací energeticky úsporných opatření u konečného spotřebitele, jako
zdroje pro rozšíření oblasti zásobování nebo optimalizace zásobování
dalšího celku energií.
VI.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení
Rekonstrukce zdroje tepla z důvodu změny paliva nebo způsobu spalování
a současně modernizace distribuční sítě technickými opatřeními
v distribuční části s použitím modernizace tepelné sítě, rekonstrukce
parní sítě na horkovodní nebo teplovodní, decentralizace přípravy teplé
užitkové vody, modernizace předávacích stanic, modernizace systému měření
a regulace při úspoře tepla dodávaného ze zdroje do sítě.
VI.3. Druh a výše podpory
Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta
nenávratná finanční výpomoc až do výše 40 % nákladů, na realizovaná
energeticky úsporná opatření maximálně 5 mil. Kč na jeden projekt, na
realizaci opakovaného projektu až do výše 15 % nákladů na realizovaná
energeticky úsporná opatření maximálně 7 mil. Kč na jeden projekt.
VII. Program státní podpory pro úspory energie v průmyslu, podporu
aplikací moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná
opatření a podpory energeticky úsporných opatření a alternativních
zdrojů v dopravě a zemědělství
VII.A. úspory energie v průmyslu
VII.B. aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná
opatření
VII.C. energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v dopravě
VII.D. energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v zemědělství
Předmět a účel podpory
Předmětem programu je především podpora realizací opatření ke snížení
energetické náročnosti technologií nebo jejich vhodné a účelné doplnění
pro využití energie z technologických procesů, podpora aplikací moderních
technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření a podpory
realizace energeticky úsporných opatření a využití alternativních zdrojů
v dopravě a zemědělství.
VII.1. Obsah demonstračních projektů
VII.1.A. Úspory energie v průmyslu
Opatření navrhovaná k realizaci formou demonstračního projektu musí být
mimořádně energeticky účinná, zabezpečující nové směry v získávání
energetických úspor a ekologických aspektů, zaměřená především na úspory
energie v technologiích a využití odpadní energie, a to jak v oblasti
zdrojů energie, tak i technologických zařízení průmyslových podniků
včetně využití kogenerace na bázi technologického i zemního plynu.
Doplňujícími opatřeními může být i zateplení průmyslových objektů
a rekonstrukce otopné soustavy ve vazbě na optimalizaci celkové
energetické náročnosti.
VII.1.B. Aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky
úsporná opatření
Projekty aplikace moderních technologií a materiálů jsou zaměřeny na
dokončení a ověření systémů a jejich komponent pro realizaci projektů
energeticky úsporných opatření podle zásad Programů státních podpor při
snižování spotřeby paliv a energie v ČR pro rok 1999. Předmětem programu
jsou i projekty zaměřené na snížení energetické náročnosti recyklací
stavebních materiálů, projekty zaměřené na úpravy elektrických přímotopů
umožňujících jejich využití v akumulačním systému a rekonstrukce
veřejného osvětlení s aplikací regulace provozu k dosažení úspory
energie.
Podmínkou přijetí projektů aplikace moderních technologií a materiálů je
výstup na úrovni ověřovací série nebo realizace pilotního projektu
v přímé vazbě na konkrétní projekty realizované v rámci ostatních
programů úspor energie. Účelem programu je úspora energie aplikacemi
tuzemských technologií a materiálů a jejich rozšíření.
VII.1.C. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v dopravě
Realizace komplexu technických opatření pro zabezpečení plynofikace
dopravních prostředků, použití alternativních a obnovitelných zdrojů,
snižování energetické náročnosti dopravních prostředků a obslužných
technických zařízení a technologií provedením přesně definovaných
energeticky úsporných opatření.
VII.1.D. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v zemědělství
Realizace komplexu technických opatření pro snižování energetické
náročnosti zemědělských staveb využitím vnějších a vnitřních
energetických zisků, úpravy obslužných technických zařízení, použití
alternativních a obnovitelných zdrojů a biomasy, využití bioplynových
stanic s použitím kogeneračních jednotek a spaloven odpadů a využití
energetických zisků ze zemědělských technologií provedením přesně
definovaných energeticky úsporných opatření.
VII.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení
Program VII. je v realizován zatím pouze v letech 1997 a 98 a jeho záběr
je tak široký, že pro Programy roku 1999 nejsou opakované projekty ještě
definovány.
VII.3. Druh a výše podpory
Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta
nenávratná finanční výpomoc až do výše 30 % nákladů, maximálně však 5
mil. Kč pro jeden demonstrační projekt.
VIII. Program státní podpory pro poradenství a vzdělávání k propagaci
energetických úspor
VIII.A. Poradenství
VIII.B. Vzdělávání
VIII.C. Propagace
Předmět a účel podpory
Účelem státní podpory je zajišťování bezplatné poradenské služby pro
veřejnost prostřednictvím energetických poradců sdružených v síti
energetických konzultačních a informačních středisek ČEA (EKIS ČEA) na
celém území ČR, organizace vzdělávacích akcí k hospodárnému užití energie
a propagace aktivit vedoucích k úsporám energie. Přínosem je zvýšení
energetického vědomí široké veřejnosti a iniciace energeticky šetrného
chování spotřebitelů energie.
Pro propagaci bude využito zejména šíření poznatků z vyhodnocení
demonstračních projektů, řešených v rámci Programů státních podpor při
snižování spotřeby paliv a energie, zkušeností ze zahraničí, informačních
databází a produktů zpracovaných v rámci programu VIII.
VIII.A.1. Poradenství k úsporám energie s vlivem na zlepšení životního
prostředí
Bezplatné poradenské služby pro veřejnost ke snižování spotřeby energie
s následným snížením zátěže životního prostředí vykonávají energetičtí
poradci sdružení v síti energetických konzultačních a informačních
středisek ČEA na celém území ČR. Poradenství zajišťuje obory v oblastech
zdrojů tepla včetně alternativních - rozvody tepla, regulace a měření
výroby a dodávky tepla, - energetika budov, - fyzika staveb a jejich
zateplování, - průmyslová energetika.
VIII.A.2. Produkty pro potřeby poradenství
Pro potřeby poradenství budou zpracovány následující produkty tvořící
v souhrnu publikační řadu ČEA zpracovanou ve třech úrovních: - pro
širokou veřejnost bez technického povědomí, - pro odborné pracovníky
státního i soukromého sektoru, - pro zvýšení informovanosti projektantů,
investorů, ale i podnikatelů v oblasti výroby, distribuce a spotřeby
energie.
VIII.B.1. Vzdělávání k úsporám energie s vlivem na zlepšení životního
prostředí
Náplní tohoto programu je státní podpora vzdělávání k hospodárnému užití
energie. Bude podporováno zejména organizování odborných kursů, seminářů
a konferencí neziskového charakteru, které jsou orientovány na cílové
skupiny veřejnosti.
VIII.B.2. Materiály pro vzdělávání k úsporám energie
Státní podpora je určena tvorbě informačního a vzdělávacího materiálu,
jako jsou příručky, skripta, interaktivní počítačové programy o úsporách
energie, výpočetní programy pro navrhování a ohodnocování energeticky
úsporných opatření. Materiály ke vzdělávání musí mít takovou formu
zpracování, aby byly v maximálně možné míře použitelné pro poradenství
k energetickým úsporám, případně i pro doplnění pro vzdělávání v základní
i střední školní sféře.
VIII.C.1. Propagace úspor energie s vlivem na zlepšení životního prostředí
Bude poskytována podpora tvorbě a organizaci TV a rozhlasových pořadů,
videoprogramů, prezentaci v tisku, výstavám a dalším formám neziskové
propagace postupů, vedoucích k zvýšení efektivnosti využívání energie.
Poskytnutá státní podpora nesmí být použita na propagaci firemních
materiálů a zájmů.
VIII.C.2. Materiály pro propagaci úspor energie s vlivem na zlepšení
životního prostředí
Materiály zpracovávané pro podporu propagace úspor energie jsou určeny k
a) masmediální propagaci: - TV pořady, - rádiopořady, - seriály
o problematice v tisku, - internetové servery s problematikou úspor,
odkazy na ČEA a síť EKIS ČEA
b) vzdělávání a výchově: - videosnímky s tematikou úspory energie, -
soutěže, - výstavy, - letáky, skládačky, brožury a jiné tiskoviny s
tematikou úspory energie, - mnemotechnické pomůcky a předměty
využitelné při výuce na základních a středních školách, - propagační
předměty s nápaditým impulsem podněcující úsporu energie
VIII.2. Druh a výše podpory
Celková výše podpory pro výkon činnosti v poradenské síti ČEA bude
stanovena v návaznosti na pracovní kapacitu poradců sdružených
v jednotlivých střediscích, činnosti související s propagací a
vzděláváním k energeticky úspornému chování budou podporovány v rozsahu
stanoveném ČEA na základě doporučení hodnotitelské komise, na zpracování
produktů pro potřeby poradenství, vzdělávání, propagace a zajišťování
činností s tímto související bude poskytována vybraným subjektům formou
nenávratné finanční výpomoci. Poskytnutá státní podpora může pokrýt
maximálně 60 % celkem vykonané činnosti.
IX. Program státní podpory pro zpracování energetických dokumentů měst
a obcí
Předmětem tohoto programu je podpora zpracování energetických dokumentů
měst a obcí jako podkladu pro realizaci místní a regionální energetické
politiky s aplikací metody optimálního využití zdrojů zásobování daného
území energií ve všech jejích formách takovým způsobem, který zajistí
minimální úroveň imisního zatížení ovzduší při nejnižších nákladech.
Účelem podpory je iniciovat tvorbu energetických konceptů měst a obcí.
IX.1. Obsah energetického dokumentu
Podpořený energetický dokument musí obsahovat integrované územní
a energetické plány včetně rozvojových směrů a strategií města nebo obce
a musí zohledňovat využití zjištěného potenciálu energetických úspor
a využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie v dané lokalitě.
Výstupem dokumentu musí být návrh řešení a otevřený model doporučené
skladby forem energie pro zásobování daného území, vytvořený na základě
optimalizace využití všech dostupných zdrojů energie metodou nejnižších
nákladů a podpořený hodnocením minimalizace zátěže životního prostředí
škodlivinami z emisí spalovacích procesů v dané oblasti. Otevřený model
musí umožňovat pro příslušné časové období, podle vývoje podmínek, vnášet
korektury na straně potřeb i jejich pokrývání.
IX.2. Druh a výše podpory
Na vypracování energetického dokumentu území může být žadateli poskytnuta
nenávratná finanční výpomoc až do výše 50 % celkových nákladů.
Maximální výše podpory může činit 500 tis. Kč na jeden energetický
dokument.
X. Program státní podpory rozvoje podniků energetických služeb
X.1. Předmět a účel programu
Cílem programu je realizace energeticky úsporných opatření v zařízeních
pro potřeby školství, zdravotnictví a sociálních služeb, provozovaných se
státním příspěvkem, podniky energetických služeb. Účelem programu je
podpora rozvoje energeticky úsporných způsobů výroby, distribuce
a spotřeby tepla v objektech těchto zařízení při využití metody smluvně
dohodnutého zajištění všech služeb nutných pro realizaci projektů
zaměřených na racionální využívání energie u zákazníka. Podnik
energetických služeb plně ručí za dosažení smluvně dohodnutých úspor
energie jako zdroje finančních prostředků na úhradu investic potřebných
pro realizaci celého záměru. Náklady firmy provozující tento typ služeb
jsou hrazeny pouze z prokázané úspory výdajů na energii.
X.2. Podmínky přístupu k programu
O poskytnutí podpory na realizaci energeticky úsporných opatření může
požádat podnik energetických služeb zabývající se výstavbou, rekonstrukcí
nebo modernizací zdrojů tepla, tepelných distribučních sítí, budov
a jejich technických vybavení a jejich následným provozováním. Subjekt
musí působit na území České republiky a nesmí mít více jak 250
zaměstnanců v době podání žádosti o podporu. Podporovaný projekt rozvoje
podnikání v energetických službách musí být realizován na území ČR.
Předmětem programu je podpora realizace progresivních a ekonomicky
efektivních technických řešení a technologií za účelem zefektivnění
výroby, rozvodu a spotřeby energie v oblasti zásobování školských,
zdravotnických a sociálních zařízení při současném provozování
energetických služeb podnikatelskými subjekty.
Prokazatelným výsledným efektem musí být snížení spotřeby tepla v palivu
na dodávku energie spotřebiteli a snížení zátěže životního prostředí
škodlivinami z emisí.
Opatření navrhovaná k realizaci musí být doložena podrobným energetickým
auditem. Energetický audit ohodnocuje celkovou úroveň energetického
hospodářství a jeho stav, potenciál energetických úspor ve vztahu
k projektu navrhovanému podnikem energetických služeb, vhodnost a
účelnost navrhovaného řešení projektu, případně jeho doplnění ve vztahu
k případným změnám energetického nebo technologického zařízení.
Žadatel ke své žádosti o státní podporu doloží dokumentaci k zamýšlenému
projektu energetických služeb, a to kromě technické části i ekonomické
zhodnocení, časový harmonogram realizace projektu a provozu tepelného
hospodářství podnikem energetických služeb. Doloží také zápis o průběhu
výběrového řízení, na jehož základě byl provozovatelem zařízení vybrán
k realizaci projektu na využití energetických služeb v souladu se zákonem
č. 199/1994 Sb. o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996
Sb. ze dne 25. 4. 1996.
X.3. Druh a výše podpory
Podpora je určena podnikatelským subjektům - právnickým i fyzickým osobám
podnikajícím v energetických službách. Státní podpora je určena na
zpracování energetického auditu, který potvrdí možnost realizace
zamýšleného projektu. Celková výše státní podpory může být až do 100 %
nákladů na zpracování energetického auditu, nejvýše však 500 tis. Kč pro
jeden projekt. Na realizaci projektu energeticky úsporného zásobování
objektů energií může být podniku energetických služeb poskytnuta
nenávratná finanční výpomoc až do výše 20 % investičních nákladů,
maximálně však 4 mil. Kč pro jeden podnikatelský subjekt.
X.4. Organizační opatření
Státní podpora je poskytována formou nenávratné finanční výpomoci ze
státních prostředků, ve zvláštních případech po dohodě s MF formou
bezúročné půjčky. Na její přiznání není právní nárok a její čerpání se
řídí Zásadami MF pro poskytování a čerpání prostředků státního rozpočtu
určených na pořizování, technická zhodnocení, opravy a udržování
investičního majetku. Hospodaření s prostředky poskytnutými na státní
podporu podléhá zákonu č. 576/1990 Sb. Poskytnuté státní prostředky musí
být vyčerpány v daném rozpočtovém roce. Státní podpora je poskytnuta na
základě výsledku výběrového řízení. Konečný výběr projektů pro poskytnutí
státní podpory provede hodnotitelská komise složená ze zástupců MF, MPO,
MŽP, MŠTS, MZ, MMR, HK, SEI a ČEA.
Příloha I.
Kritéria pro výběr projektů demonstračních a opakovaných řešení pro rok 1999
I. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné
provozování bytových a rodinných domů
I.1. Obsah demonstračních projektů
Energeticky vědomá modernizace stavebních konstrukcí a rekonstrukce
technického vybavení bytového domu
I.1.1. s využitím aktivních solárních systémů s minimálním
snížením spotřeby energie na vytápění o 50 % a přípravu TUV o 30 %
I.1.2. s využitím aktivních solárních prvků fasádních systémů s
celkovým minimálním snížením spotřeby energie na vytápění o 60 %
I.1.3. s využitím aktivních solárních systémů se současnou
rekonstrukcí stávajícího zdroje tepla (domovní, bloková kotelna) při
snížení nově instalovaného výkonu minimálně o 60 % a minimálním
snížením spotřeby energie na vytápění a přípravu TUV o 50 %
I.1.4. nebo rodinných domů s minimálním snížením konečné spotřeby
energie o 50 %. Pro výrobu potřebné energie bude využito
alternativních zdrojů energie nebo kogeneračních jednotek.
I.1.5. Výstavba nízkoenergetického bytového domu s roční spotřebou
(tepla) energie na vytápění do 3,5 MWh/200 m3, rok.
I.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení
I.2.1. Modernizace stavebních konstrukcí a stávajícího systému
vytápění bytových domů realizovaných
a) - v tradiční cihelné technologii do roku 1981 s konečnou sníženou
roční spotřebou energie na vytápění minimálně o 30 % do max. 7
MWh/200 m3, rok
b) - v panelové technologii do roku 1981 s konečnou sníženou roční
spotřebou energie na vytápění minimálně o 45 % do max. 6 MWh/200
m3, rok
c) - rodinných domů do roku 1983 a s konečnou sníženou roční spotřebou
energie na vytápění minimálně o 30 % do max. 6,5 MWh/200 m3, rok.
Souhrn energeticky úsporných opatření v bytovém domě
I.2.2. - při současném zvětšení stávající vytápěné plochy o půdní
vestavby nebo střešní nástavby. Opatření musí po realizaci zajistit
spotřebu energie na vytápění v přepočtu na měrnou bytovou jednotku
nejvýše 6,5 MWh/200 m3, rok.
I.2.3. - a v rozvodech tepla umožňujících při rekonstrukci
stávajícího zdroje tepla (domovní, bloková kotelna) snížení nově
instalovaného výkonu minimálně o 45 %.
I.2.4. - Výstavba nízkoenergetického rodinného domu s roční spotřebou
energie na vytápění do 5,0 MWh/200 m3, rok.
II. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné
provozování budov a jejich vybavení pro potřeby školství
II.1. Obsah demonstračních projektů
II.1.1. Využití odpadního tepla z technologických zařízení a z
provozních částí budov pro vytápění nebo přípravu TUV. Takto získaná
energie musí nahradit minimálně 15 % celkově potřebné energie pro
provoz školního zařízení.
II.1.2. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického
vybavení umožňující použití alternativních zdrojů energie pro provoz
s konečnou sníženou roční spotřebou energie minimálně o 45 % pro
školy v časovém období výstavby do roku 1981.
II.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení
Energeticky vědomá modernizace budov školního zařízení v období
výstavby do roku 1981
II.2.1. - a rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje s
nasazením dispečerského řízení umožňující časově a teplotně
nezávislou regulaci vytápění místností nebo částí budov se sníženou
celkovou roční spotřebou energie minimálně o 45 %.
II.2.2. - při současném zvětšení plochy pro výuku a související
aktivity se sníženou roční spotřebou energie minimálně o 25 %.
II.2.3. - Energeticky úsporné osvětlení s použitím automatické
regulace v závislosti na denním světle s úsporou energie o 15 %.
III. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné
provozování budov a jejich vybavení pro potřeby zdravotnictví
III.1. Obsah demonstračních projektů
III.1.1. Využití odpadního tepla z technologických zařízení
a provozních částí budov pro vytápění a přípravu TUV. Takto získaná
energie musí nahradit minimálně 15 % energie potřebné pro provoz
zdravotnického zařízení.
III.1.2. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického
vybavení s použitím alternativních zdrojů energie a s konečnou
sníženou roční spotřebou energie pro provoz minimálně o 30 %.
III.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení
III.2.1. Energeticky vědomá modernizace budov zdravotnického zařízení
v období výstavby do roku 1981, rekonstrukce otopné soustavy
a topného zdroje s nasazením dispečerského řízení, umožňující časově
a teplotně nezávislou regulaci vytápění místností nebo částí budov
se sníženou celkovou roční spotřebou energie minimálně o 45 %.
III.2.2. Energeticky vědomá rekonstrukce budov se zvětšením plochy
pro provoz alespoň o 20 % při současném snížení konečné
spotřeby energie minimálně o 30 %.
IV. Program státní podpory pro energeticky úsporné provozování budov
a zařízení občanské vybavenosti a veřejných institucí
IV.1. Obsah demonstračních projektů
Energeticky vědomá rekonstrukce budov a jejich technického vybavení
IV.1.1. - při současném zvětšení plochy pro provoz alespoň o 20 % se
snížením spotřeby energie v celé budově o minimálně 30 %. Současně
se využije odpadní teplo z provozních částí budov a jejich
technologických zařízení pro vytápění a přípravu TUV.
IV.1.2. - s použitím alternativních zdrojů energie pro provoz a s
konečnou sníženou roční spotřebou energie minimálně o 30 %.
IV.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení
IV.2.1. Energeticky vědomá modernizace technického zařízení v období
výstavby do roku 1981, rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje
s nasazením dispečerského řízení umožňující časově a teplotně
nezávislou regulaci vytápění místností nebo částí budov se
sníženou celkovou roční spotřebou energie minimálně o 45 %.
V. Program státní podpory vyššího využití obnovitelných a alternativních
zdrojů energie a kogenerace
V.1. Obsah demonstračních projektů
V.1.1. Instalace nových typů zařízení, v ČR dosud nerealizovaných,
včetně kombinací zařízení v jedné lokalitě, např. kogeneračních
jednotek se solárním zařízením, tepelnými čerpadly, malou vodní
a větrnou elektrárnou, a dalších možností za účelem optimálního
energetického využití včetně regulace a automatizace provozu.
V.1.2. Rekonstrukce veřejného osvětlení s využitím alternativních
zdrojů energie, které pokryjí minimálně 40 % celkové roční spotřeby
energie na provoz.
V.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení
Výstavba, obnova nebo rekonstrukce zařízení s využitím již osvědčené a v
tuzemsku dříve realizované technologie včetně automatizovaného řídícího
systému podle demonstračních projektů.
Požadovaná doba návratnosti vložených finančních prostředků je max. do
poloviny životnosti zařízení a dále musí být splněny následující základní
podmínky:
- naměřená roční průměrná rychlost větru musí být u větrných elektráren
vyšší než 4,8 m/s
- účinnost nově instalovaných turbín u malých vodních elektráren musí být
min. 85 %, u renovací starších typů je nutno dodržet minimální účinnost
80 % při nezbytnosti jejich koncepce automatického provozu jako průtočné
MVE, kotle na spalování dřeva a biomasy musí mít účinnost min. 80 %,
kogenerační jednotky musí mít účinnost min. 80 %, výkonové číslo u
tepelných čerpadel musí být min. 3, u solárních kolektorů bude nutno
dodržet optickou účinnost min. 80 % při jejich klidové teplotě min. 115
oC (při teplotě vzduchu +25 oC).
VI. Program státní podpory optimalizace zásobování sídlištních celků energií
VI.1. Obsah demonstračních projektů
VI.1.1. Komplexní modernizace zásobování sídlištního celku energií
Realizace demonstračního projektu musí být provedena souhrnem
následujících technických opatření ve zdrojové i distribuční části:
VI.1.1.1. Zdrojová část:
a) Sdružení více malých zdrojů tepla (blokové a domovní kotelny) do
1 většího zdroje s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny do
maximálního výkonu 5 MW. Minimální dosažená úspora primární
energie 30 %.
b) Rekonstrukce zdroje tepla na zdroj s kombinovanou výrobou tepla
a elektřiny o maximálním tepelném výkonu 50 MW. Minimální dosažená
úspora primární energie 33 %.
c) Přechod na jiné palivo nebo způsob spalování, který sníží při
nezměněném množství do sítě dodávaného tepla spotřebu paliva
minimálně o 20 %.
VI.1.1.2. Distribuční část:
a) Modernizace tepelné sítě s úsporou minimálně 10 % tepla
dodávaného zdrojem do sítě nebo elektrické energie pro čerpadla.
b) Rekonstrukce parní sítě na horkovodní nebo teplovodní spojená s
úsporou minimálně 20 % tepla dodávaného zdrojem do sítě.
c) Modernizace předávacích stanic spojená s decentralizací přípravy
teplé užitkové vody, tj. především s náhradou čtyřtrubkových
sekundárních rozvodů, s úsporou energie minimálně 10 %
d) Modernizace systému měření a regulace s úsporou minimálně 10 %
tepla dodávaného zdrojem do sítě.
Opatření a) a c), při kterých se dosáhne zmenšení čerpací práce,
musí přinést úsporu minimálně 10 % elektrické energie.
VI.1.2. Rozvoj spotřebitelské oblasti v soustavě CZT využitím tepla
získaného realizací komplexní modernizace zásobování sídlištního
celku energií a realizací energeticky úsporných opatření u konečného
spotřebitele, jako zdroje pro rozšíření oblasti zásobování
o minimálně 15 %.
VI.1.3. Optimalizace zásobování sídlištního celku energií
decentralizovaným způsobem s prokazatelnou úsporou energie
minimálně o 30 % a odpovídajícím snížením zátěže životního
prostředí.
VI.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení
VI.2.1 Rekonstrukce zdroje tepla z důvodu změny paliva nebo způsobu
spalování se snížením spotřeby paliva minimálně o 15 % a současně
modernizace distribuční sítě podle bodu VI.2.2
VI.2.2 Technická opatření v distribuční části s použitím některých z
následujících typů při úspoře tepla dodávaného ze zdroje do sítě
minimálně o 10 %:
a) modernizace tepelné sítě
b) rekonstrukce parní sítě na horkovodní nebo teplovodní
c) decentralizace přípravy teplé užitkové vody
d) modernizace předávacích stanic
e) modernizace systému měření a regulace
VII. Program státní podpory pro úspory energie v průmyslu, podporu
aplikací moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná
opatření a podpory energeticky úsporných opatření a alternativních zdrojů
v dopravě a zemědělství
VII.A. úspory energie v průmyslu
VII.B. aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná
opatření
VII.C. energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje dopravě
VII.D. energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v zemědělství
VII.1. Obsah demonstračních projektů
VII.1.A. Úspory energie v průmyslu
Opatření navrhovaná k realizaci formou demonstračního projektu musí být
mimořádně energeticky účinná, zabezpečující nové směry v získávání
energetických úspor a ekologických aspektů, zaměřená především na úspory
energie v technologiích a využití odpadní energie, a to jak v oblasti
zdrojů energie, tak i technologických zařízení průmyslových podniků.
Doplňujícími opatřeními může být i zateplení průmyslových objektů
a rekonstrukce otopné soustavy ve vazbě na optimalizaci celkové
energetické náročnosti.
VII.1.B. Aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky
úsporná opatření
Projekty aplikace moderních technologií a materiálů jsou zaměřeny na
dokončení a ověření systémů a jejich komponent pro realizaci projektů
energeticky úsporných opatření podle zásad Programů státních podpor při
snižování spotřeby paliv a energie v ČR pro rok 1998. Předmětem programu
jsou i projekty zaměřené na snížení energetické náročnosti recyklací
stavebních materiálů, projekty zaměřené na úpravy elektrických přímotopů
umožňujících jejich využití v akumulačním systému a rekonstrukce
veřejného osvětlení s aplikací regulace provozu k dosažení úspory energie
minimálně o 25 %.
Podmínkou přijetí projektů aplikace moderních technologií a materiálů
je výstup na úrovni ověřovací série nebo realizace pilotního projektu
v přímé vazbě na konkrétní projekty realizované v rámci ostatních
programů úspor energie. Účelem programu je úspora energie aplikacemi
tuzemských technologií a materiálů a jejich rozšíření.
VII.1.C. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v dopravě
Realizace komplexu technických opatření pro zabezpečení plynofikace
dopravních prostředků, použití alternativních a obnovitelných zdrojů,
snižování energetické náročnosti dopravních prostředků a obslužných
technických zařízení a technologií provedením přesně definovaných
energeticky úsporných opatření.
VII.1.D. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v zemědělství
Realizace komplexu technických opatření pro snižování energetické
náročnosti zemědělských staveb využitím vnějších a vnitřních
energetických zisků, úpravy obslužných technických zařízení, použití
alternativních a obnovitelných zdrojů a biomasy, využití bioplynových
stanic s použitím kogeneračních jednotek a spaloven odpadů a využití
energetických zisků ze zemědělských technologií provedením přesně
definovaných energeticky úsporných opatření.
VII.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení
Program VII. je realizován zatím pouze v letech 1997 a 1998 a jeho záběr
je tak široký, že pro Programy roku 1999 nejsou opakované projekty ještě
definovány.
VIII. Program státní podpory pro poradenství a vzdělávání k propagaci
energetických úspor
VIII.A. Poradenství
VIII.B. Vzdělávání
VIII.C. Propagace
VIII.A.1. Poradenství k úsporám energie s vlivem na zlepšení životního
prostředí
Bezplatné poradenské služby pro veřejnost ke snižování spotřeby energie s
následným snížením zátěže životního prostředí vykonávají energetičtí
poradci sdružení v síti energetických konzultačních a informačních
středisek ČEA na celém území ČR. Hlavními obory poradenství jsou:
- zdroje tepla včetně alternativních
- rozvody tepla, regulace a měření výroby a dodávky tepla
- energetika budov
- fyzika staveb a jejich zateplování
- průmyslová energetika
Energetičtí poradci, činní v síti poradenských středisek ČEA, musí
prokázat odpovídající odbornost a znalosti ve výběrovém řízení. Stávající
střediska EKIS ČEA budou moci pokračovat ve své činnosti i v roce 1999,
pokud budou vybavena energetickými poradci, potvrzenými ve výběrovém
řízení pro všechny výše uvedené obory. Samostatně působící energetičtí
poradci, kteří úspěšně absolvují výběrové řízení, budou podle své
odbornosti a po vzájemné dohodě s ČEA začleněni do vhodného poradenského
střediska.
VIII.A.2. Produkty pro potřeby poradenství
Pro potřeby poradenství budou zpracovány následující produkty tvořící
v souhrnu publikační řadu ČEA :
- metodika tvorby energetických dokumentů měst a obcí
- podklady zpracování energetických auditů pro jednotlivé skupiny
spotřeby energie
- sborníky doporučených technických řešení energeticky úsporných
opatření
- podklady monitorování a vyhodnocování účinnosti energeticky
úsporného opatření (M+T)
- podklady zpracování energetických pasportů budov a zařízení pro
výrobu energie
- katalogové listy progresivních materiálů, výrobků a jejich sestav,
projektů a postupů ke zvýšení efektivnosti využívání energie
- technickoekonomické podklady k realizaci energeticky úsporných
projektů při financování třetí stranou (EPC)
- tvorba a rozvoj informačních databázových systémů
- tvorba a rozvoj softwaru pro podporu poradenství.
Tyto produkty budou zpracovávány ve třech úrovních, a to:
- v nejjednodušší formě pro širokou veřejnost bez technického povědomí
- na střední technické úrovni pro odborné pracovníky státního i
soukromého sektoru
- na vysoké odborné úrovni pro zvýšení informovanosti projektantů,
investorů, ale i podnikatelů v oblasti výroby, distribuce a spotřeby
energie.
VIII.B.1. Vzdělávání k úsporám energie s vlivem na zlepšení životního
prostředí
Náplní tohoto programu je státní podpora vzdělávání k hospodárnému užití
energie. Bude podporováno zejména organizování odborných kursů, seminářů
a konferencí neziskového charakteru, které jsou orientovány na cílové
skupiny veřejnosti.
VIII.B.2. Materiály pro vzdělávání k úsporám energie
Státní podpora je určena tvorbě informačního a vzdělávacího materiálu,
jako jsou příručky, skripta, interaktivní počítačové programy o úsporách
energie výpočetní programy pro navrhování a ohodnocování energeticky
úsporných opatření. Materiály ke vzdělávání musí mít takovou formu
zpracování, aby byly v maximálně možné míře použitelné pro poradenství
k energetickým úsporám, případně i pro doplnění pro vzdělávání v základní
i střední školní sféře.
VIII.C.1. Propagace úspor energie s vlivem na zlepšení životního prostředí
Bude poskytována podpora tvorbě a organizaci TV a rozhlasových pořadů,
videoprogramů, prezentaci v tisku, výstavám a dalším formám neziskové
propagace postupů vedoucích k zvýšení efektivnosti využívání energie.
Poskytnutá státní podpora nesmí být použita na propagaci firemních
materiálů a zájmů.
VIII.C.2. Materiály pro propagaci úspor energie s vlivem na zlepšení
životního prostředí
Materiály zpracovávané pro podporu propagace úspor energie jsou zejména :
masmediální propagace
a) - TV pořady
- rádiopořady
- seriály o problematice v tisku
- internetové servery s problematikou úspor, odkazy na ČEA a síť
EKIS ČEA
b) - vzdělávání a výchova
- videosnímky s tematikou úspory energie
- soutěže
- výstavy
- letáky, skládačky, brožury a jiné tiskoviny s tematikou úspory
energie
- mnemotechnické pomůcky a předměty využitelné při výuce na
základních a středních školách
- propagační předměty s nápaditým impulsem podněcující úsporu
energie
IX. Program státní podpory pro zpracování energetických dokumentů měst
a obcí
IX.1. Obsah energetického dokumentu
Podpořený energetický dokument musí obsahovat integrované územní
a energetické plány včetně rozvojových směrů a strategií města nebo obce
a musí zohledňovat využití zjištěného potenciálu energetických úspor
a využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie v dané lokalitě.
Výstupem dokumentu musí být návrh řešení a otevřený model doporučené
skladby forem energie pro zásobování daného území, vytvořený na základě
optimalizace využití všech dostupných zdrojů energie metodou nejnižších
nákladů a podpořený hodnocením minimalizace zátěže životního prostředí
škodlivinami z emisí spalovacích procesů v dané oblasti. Otevřený model
musí umožňovat pro příslušné časové období, podle vývoje podmínek, vnášet
korektury na straně potřeb i jejich pokrývání.
Zásady pro tvorbu koncepce energetického zásobování
- Prioritně vycházet z potřeby zásobování teplem dané lokality.
- Zajistit spolehlivost energetického zásobování a jeho bezpečnost z
hlediska ohrožení okolí.
- Zajistit optimální efektivnost při výrobě, distribuci a spotřebě
(využití odpadního tepla, úspor energie, přednost stávajícím
soustavám CZT a zavádění kombinované výroby elektřiny a tepla).
- Využití místních obnovitelných a druhotných zdrojů energie.
- V případě decentralizovaného zásobování zdroji na tuhá paliva
zajistit dostupnost kvalitních druhů těchto paliv (zřízení
potřebných skladů ap.).
- Optimalizace energetického zásobování urbanistických celků včetně
hodnocení stavu životního prostředí.
- Zajištění způsobu financování v případě sporného ekonomického
rozhodování pro upřednostnění varianty šetřící životní prostředí
a spotřebu fosilních paliv.
- Otevřenost přijatého modelu energetického zásobování, závaznost ED
pro všechny zúčastněné subjekty začleněním do Územního plánu.
X. Program státní podpory rozvoje podniků energetických služeb
X.1. Podmínky přístupu k programu
X.1.1. Příjemci podpory
O poskytnutí podpory na realizaci energeticky úsporných opatření může
požádat podnik energetických služeb zabývající se výstavbou, rekonstrukcí
nebo modernizací zdrojů tepla, tepelných distribučních sítí, budov
a jejich technických vybavení a jejich následným provozováním. Subjekt
musí působit na území České republiky a nesmí mít více než 250
zaměstnanců v době podání žádosti o podporu. Podporovaný projekt rozvoje
podnikání v energetických službách musí být realizován na území ČR.
X.1.2. Předmět podpory
Předmětem programu je podpora realizace progresivních a ekonomicky
efektivních technických řešení a technologií za účelem zefektivnění
výroby, rozvodu a spotřeby energie v oblasti zásobování školských,
zdravotnických a sociálních zařízení při současném provozování
energetických služeb podnikatelskými subjekty.
Prokazatelným výsledným efektem musí být snížení spotřeby tepla v palivu
na dodávku energie spotřebiteli a snížení zátěže životního prostředí
škodlivinami z emisí.
Opatření navrhovaná k realizaci musí být doložena podrobným energetickým
auditem. Energetický audit ohodnocuje celkovou úroveň energetického
hospodářství a jeho stav, potenciál energetických úspor ve vztahu
k projektu navrhovanému podnikem energetických služeb, vhodnost
a účelnost navrhovaného řešení projektu, případně jeho doplnění ve vztahu
k případným změnám energetického nebo technologického zařízení.
Žadatel ke své žádosti o státní podporu doloží dokumentaci k zamýšlenému
projektu energetických služeb, a to kromě technické části i ekonomické
zhodnocení, časový harmonogram realizace projektu a provozu tepelného
hospodářství podnikem energetických služeb. Doloží také zápis o průběhu
výběrového řízení, na jehož základě byl provozovatelem zařízení vybrán
k realizaci projektu na využití energetických služeb v souladu se zákonem
č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č.
148/1996 Sb., ze dne 25. 4. 1996.
X.2. Organizační opatření
Státní podpora je poskytována formou nenávratné finanční výpomoci ze
státních prostředků, ve zvláštních případech po dohodě s MF formou
bezúročné půjčky. Na její přiznání není právní nárok a její čerpání se
řídí Zásadami MF pro poskytování a čerpání prostředků státního rozpočtu
určených na pořizování, technická zhodnocení, opravy a udržování
investičního majetku. Hospodaření s prostředky poskytnutými na státní
podporu podléhá zákonu č. 576/1990 Sb. Poskytnuté státní prostředky musí
být vyčerpány v daném rozpočtovém roce.
Státní podpora je poskytnuta na základě výsledku výběrového řízení.
Konečný výběr projektů pro poskytnutí státní podpory provede
hodnotitelská komise složená ze zástupců MF, MPO, MŽP, MŠTS, MZ, MMR, HK,
SEI a ČEA. Proti rozhodnutí hodnotitelské komise je možno odvolat se
k řediteli ČEA, který rozhodne s konečnou platností o případném
poskytnutí podpory.
Státní podpora může být poskytnuta zálohově až do výše 75 % celkové
poskytnuté nenávratné finanční výpomoci. Tato částka bude jednorázově
poukázána na účet, který si příjemce k tomuto účelu zřídí podle uzavřené
smlouvy po složení zbývající potřebné částky k realizaci projektu v daném
rozpočtovém roce ze strany příjemce státní podpory.
Příjemce státní podpory dále předloží smlouvu s provozovatelem zařízení,
jehož zásobování energií je předmětem projektu, ve které se provozovatel
zavazuje podle sjednaného platebního kalendáře uhrazovat podniku
energetických služeb náklady vzniklé z podpořené investiční činnosti
a následného provozování takto racionalizovaného energetického
hospodářství. Provozovatel k těmto úhradám použije pouze prostředků,
které jsou pro provozování zařízení poskytovány ve výši, která byla
přiznána před zahájením podpořeného projektu. Způsob a podmínky čerpání z
tohoto účtu budou uvedeny ve smlouvě o poskytnutí podpory mezi příjemcem
podpory a ČEA. Doplatek nenávratné finanční výpomoci bude proveden
v souladu s rozpočtovými pravidly hospodaření se státními prostředky na
konci rozpočtového roku 1999 na základě výsledku kontroly správnosti
zpracovaného energetického auditu. Účelné a hospodárné využití prostředků
poskytnutých ze státního rozpočtu bude předmětem kontroly ze strany ČEA.
Doba realizace projektů nesmí překročit 12 měsíců ode dne zahájení
investiční činnosti podle schváleného energetického auditu. Poskytnuté
státní prostředky k zpracování energetického auditu nebo realizaci
navrženého projektu musí být vyčerpány v daném rozpočtovém roce.
Po ukončení realizace je příjemce podpory povinen zajistit vyhodnocení
výsledků podpořeného projektu v souladu s obsahem smlouvy o poskytnutí
státní podpory. Pokud nebude dosaženo předpokládaných výsledků obsažených
v technické dokumentaci k podpořenému projektu, projedná ČEA s
realizátorem projektu způsob a výši vrácení poskytnutých státních
prostředků.
V případě, že státní prostředky na provoz zařízení byly před realizací
projektu vyšší, než odpovídá oprávněné výši úhrady nákladů podniku
energetických služeb spojených s realizací projektu a následným
provozováním tepelného hospodářství, pak tato částka bude příjemcem
státní podpory převáděna na účet státního rozpočtu.
Příjemce podpory poskytne ČEA všechny jí požadované potřebné údaje
k vhodné prezentaci výsledků podpořeného projektu.
Poskytnutí a čerpání státní podpory je podmíněno dodržením ustanovení
zákonů č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky měst a obcí ČR, Zásad MF a zákona č.199/1994 Sb., o zadávání
veřejných zakázek, ve znění zákona č.148/1996 Sb. ze dne 25.4.1996.
Veškerá dokumentace vztahující se k podpořeným projektovým řešením,
použité materiály včetně provedení stavebních a montážních prací musí
odpovídat současně platným předpisům a ČSN.
Příloha č. II
SEZNAM EKIS ČEA
Adresa, PSČ, FAX Zaměření
PRAHA
ABF-Nadace pro rozvoj architektury
Praha 1, Václavské nám. 31, 111 21
02/21082380 I,II,III,IV,V
STÚ - Energetika budov a.s.
Praha 1, Washingtonova 25, 110 00
02/24211088 I,II,III,V
COOPTHERM s.r.o.
Praha 3, Biskupcova 30, 130 00
02/894102 I,II,III,IV,V
DHV CR s.r.o.
Praha 3, Táboritská 23/1000, 130 87
02/67092378 I,II.III.IV,V
MARCH Consulting s.r.o.
Praha 3, Na Rovnosti 1, 130 00
02/6847965 I,II,III,IV,V
Svaz podnikatelů pro využití energetických zdrojů
Praha 4, Bezová1/1658, 147 00
02/44062454 I,II,III,IV,V
Liga energetických alternativ
Praha 5, P.O. Box 279, 152 50
02/5812496 I,II,III,IV,V
RAEN s.r.o.
Praha 6, Buzulucká 4, 160 00
02/24318049 I,II,III,IV
VUSTE-ENVIS s.r.o.
Praha 6, Velflíkova 10, 160 00
02/24312331 II,III
Asociace energetických manažerů
Praha 7, Partyzánská 7, 170 05
02/66753531 I,II,III,IV
Eko WATT-Středisko pro obnovitelné zdroje energie
Praha 7, Bubenská 6, 170 00
02/66710247 I,II,III,IV,V
Projekta s.r.o.
Praha 8, Křižíkova 52, 186 59
02/2315229 I,II,III,IV,V
SPS Ing. Bukovský
Praha 8, Švábky 2, 180 00
02/6836460 I,II,III,V
Technický a zkušební ústav stavební
Praha 9, Prosecká 76a, 190 00
02/8591041-8 II,III,V
Centrum stavebního inženýrství a.s.
Praha 10, Pražská 16, 102 21
02/81017445 I,III,V
STŘEDNÍ ČECHY
Regionální energetická agentura s.r.o.
Kladno, Ocelárenská 1777, 272 01
0312/620591 I,II,III,IV,V
JIŽNÍ ČECHY
COOPTHERM s.r.o.
Jindř. Hradec, Vajgar 675/III, 377 01
0331/321043 II
COOPTHERM s.r.o.
Dačice, Antonínská 15/2, 380 01
0332/420362 II
Technický a zkušební ústav stavební
Č. Budějovice, Nemanická 441, 370 10
038/7220943 II,III,V
ZÁPADNÍ ČECHY
G-TEAM PROGRES s.r.o.
Plzeň, nám. Gen. Píky 8, 301 58
019/7241220 I,II,IV
RAEN, s.r.o.
Plzeň, Sladovnická 27, 307 01
019/7446798 I,II,III,IV
Technický a zkušební ústav stavební
Plzeň, Zahradní 15, 301 53
019/7243331 II,III,V
SEAP Rokycany s.r.o.
Rokycany, Na Pátku 122, 337 01
0181/722239 I,II,V
EGF s.r.o.
Sušice, Na Tržišti 862, 342 01
0187/524211 I,II,III,IV,V
SEVERNÍ ČECHY
Krušnohorské sdružení pro úspory energie
Litvínov, Žižkova 151, 436 01
035/5163162 I,II,III,V
Technický a zkušební ústav stavební
Teplice, Tolstého 447, 415 03
0417/24011 II,III,V
VÝCHODNÍ ČECHY
Economic and Energetic Consulting
Pardubice, V Ráji 917, 531 67
040/38315 I,II,IV
Ing. Věra Sytařová - PROJEKT VERA
Pardubice, Divadelní 828, 530 02
040/6210247 I,II,III,V
Technický a zkušební ústav stavební
Předměřice nad Labem, 503 02
049/5581231 II,III,V
G-TEAM PROGRES s.r.o.
Trutnov, Petříkovská 472, 541 01
0439/841216 II,III,IV
JIŽNÍ MORAVA
DEA energetická agentura s.r.o.
Brno, tř. Gen. Píky 9, 613 00
05/4148934 I,II,III,IV,V
DHV CR s.r.o.
Brno, Kotlářská 53, 602 00
05/41219646 I,IV
Londinová Hana
Brno, Příkop 2a, 602 00
05/45241341 I,II,III,IV,V
ORGREZ, a.s.
Brno, Hudcova 76, 657 97
05/7276302 I,II,III,IV,V
Centrum energetických úspor o.p.s.
Brno, Bratislavská 20/22, 602 00
05/45215381 I,II,III,V
Technický a zkušební ústav stavební
Brno, Hněvkovského 77, 617 00
05/43321336 II,III,V
Sdružení pro podporu činnosti ústavů konstr. a stavitelství fa
architektury VUT
Brno, Poříčí 5, 639 00
05/42142300 I,II,III,V
Ústav tech. zařízení budov FAST VUT
Brno, Údolní 53, 602 00
05/43167234 I,II,III,IV,V
MARCH Consulting s.r.o.
Zlín, Lorencova 9, 760 01
067/7655576 I,II,III,IV,V
SEVERNÍ MORAVA
THERM-CONSULT, s.r.o.
Ostrava-Poruba, Slavíkova 6143, 700 30
069/449755 I,II,III,IV,V
DHV CR s.r.o.
Ostrava, Stodolní 3, 702 00
069/6113129 I,II,III,IV,V
Komplexní automatizace-ARC, s.r.o.
Ostrava, Pohraniční 104, 703 00
069/6616387 I,II,III,IV
Technický a zkušební ústav stavební
Ostrava, U Studia 14, 704 00
069/352480 II,III,V
VŠB Technická universita, fa strojní
Ostrava-Poruba, tř. 17. listopadu, 708 33
069/6994483 I,II,III,IV,V
VAE a.s.
Ostrava 10, Gagarinovo nám. 4, 710 21
069/6241975 I,II,III,IV,V
VAE Energo s.r.o.
Olomouc, Wolkerova 24b, 779 00
068/412623 I,II,III,IV,V
PRINS, Ing. Kolář
Přerov, Havlíčkova 24, 750 02
0641/202154 I,II,III
P.O.R. Pospíšil
Přerov, Jateční 13, 750 00
0641/217268 I,II,III,IV,V
KOGESTOM s.r.o.
Rožnov p. Radhoštěm, 1. máje, 756 61
0651/602139 I,II,III,V
SATEZA, a.s.
Šumperk, 8. května 41, 787 01
0649/212459 I,II,III,IV,V
MĚSTSKÁ PORADENSKÁ STŘEDISKA
Městské poradenské středisko Tábor
Tábor, Žižkovo nám., 390 00
038/7312581 I,II,III,IV,V
Městské poradenské středisko Liberec
Liberec IV, U Jezu 2, 460 01
048/5226354 I,II,III,IV,V
Městské poradenské středisko Vrchlabí
Lánov 156, Vrchlabská teplárenskáa.s., 543 41
0438/24592 I,II,III,IV,V
Městské poradenské středisko Hradec Králové
Hradec Králové, Jižní 870, 500 72
049/44566 I,II,III,IV,V
Městské poradenské středisko Brno
Brno, Kounicova 67, 602 00
05/41211419 I,II,III,IV,V
Městské poradenské středisko Zlín
Zlín, Teplo Zlín, nám. Míru 464, 760 00
067/7213579 I,II,III,IV,V
LEGENDA:
I. Zdroje tepla vč. alternativních
II. Rozvody tepla a jejich hydraulika, měření a regulace výroby a dodávky
tepla a TUV
III. Technika prostředí
IV. Průmyslová energetika
V. Zateplovací technologie
Příloha III
1. Energetický audit
Energetickým auditem se rozumí kvalifikovaný soubor úkonů zaměřený
na zhodnocení stavu energetických zařízení či hospodářství nebo
energetických potřeb, vedoucí k návrhu úprav zdroje, distribuce nebo
místa spotřeby energie za účelem dosažení jejich úspor.
Úkolem energetického auditu je vyhodnotit technický stav energetického
zařízení a zásobovaných budov a způsob jejich provozování, u výstavby
nových zdrojů a rozvodů energie pak prověření všech technických podmínek,
které mohou následně ovlivnit efektivnost budoucího provozu.
Cílem energetického auditu je nalézt potenciál úspor energie, stanovit
opatření k odstranění nedostatků v hospodaření energií, navrhnout
a ekonomicky vyhodnotit nejvýhodnější variantu k zajištění optimální
spotřeby energie.
Energetický auditor
Energetický auditor musí prokázat odbornou kvalifikaci k výkonu činností
spojených se zpracováním energetického auditu a obchodní nezávislost na
předmětu auditu.
Odborná kvalifikace může být prokázána např. osvědčením o absolvování
kurzů zaměřených na problematiku zpracování energetických auditů nebo
referencemi o již zpracovaných a přijatých auditech.
Energetický auditor nesmí být zjevně ani skrytě závislý (pracovním
poměrem, příbuzenskými vztahy, finanční spoluúčastí atd.) na zadavateli
(objednavateli) auditu a na výrobní, dodavatelské nebo obchodní
společnosti, která dodává nebo přichází v úvahu pro výběr dodávek
zařízení, materiálu a služeb na realizaci opatření vyplývajících z
auditního nálezu nebo má jiný zájem na výsledku auditu.
Energetický audit - obsah
- zjištění údajů o objektu (vlastník objektu, účel, výčet budov nebo
zařízení, výčet provozních objektů, druh produkce nebo poskytovaných
služeb, výkony, počty pracovníků, provozní doba atd.),
- zjištění údajů o roční spotřebě všech forem energie, vč.
druhotných zdrojů a externích obnovitelných zdrojů energie,
- zjištění nebo stanovení ročních nákladů na energii po jednotlivých
druzích vč. zjištění technických a obchodních podmínek odběru
jednotlivých forem energie, dohodnutých smluvně s dodavateli
(odběrateli) energie, tarifní a platební podmínky,
- zjištění údajů o vlastních zdrojích energie (výtopna, teplárna,
obnovitelný zdroj nebo jiný typ zdroje energie, kapacita zdroje,
roční výroba energie, energetické účinnosti, roční využití zdroje,
technické údaje, technický stav, specifické zvláštnosti,
- zjištění údajů o použitých primárních zdrojích energie
(obnovitelné zdroje, paliva, způsob zásobování atd.),
- posouzení distribuce energie v areálu objektu nebo pro externího
odběratele.
- vyhodnocení strany spotřeby energie ve vazbě na zdroj a distribuci
energie,
- souhrnné hodnocení stavu energetického hospodářství,
- vypracování základní energetické bilance, vč. definování ztrát
energie a stanovení celkového potenciálu úspor energie,
- vypracování návrhů na opatření k úsporám energie, návrh na
energeticky úsporný projekt,
- ekonomické hodnocení navržených opatření nebo posuzovaného
projektu vč. stanovení návratnosti investičních prostředků (prostá
doba návratnosti, případně finanční analýza - čistá současná hodnota
NPV, vnitřní výnosové procento IRR, Cash Flow Diagram).
Výstupy energetického auditu
- hodnocení stávající úrovně energetického hospodářství,
- celkový potenciál úspor energie,
- návrh optimální varianty na realizaci opatření k využití
energetických úspor vč. ekonomického zhodnocení,
- závěrečné stanovisko auditora k předmětu a výsledku auditu
2. Osnova pro postup prací na Energetickém dokumentu (ED)
1. Platná legislativa a metodické pokyny pro zpracovatele - přehled
platných pravidel, zákonů a legislativy v dané lokalitě.
2. Charakteristika území, demografických a klimatických podmínek
území a lokality.
3. Ekonomické aktivity v území - průmyslová činnost, zemědělství,
doprava a rozsah veřejné správy a služeb - úřady, školy
zdravotnictví.
4. Přehled současného vztahu energetiky a životního prostředí - vliv
způsobu zásobování teplem na životní prostředí, zejména ve vztahu ke
geografické rozloze lokality nebo některých jejích částí.
5. Stávající stav energetických bilancí, zdrojů a sítí:
a) časový průběh potřeby jednotlivých druhů paliv a energie (roční
nebo sezónní)
b) stav energetických sítí
c) potenciál místních zdrojů energie a možnost využití
d) dopad stávajícího stavu energetiky na životní prostředí (výpočet
emisí)
6. Koncepce urbanistického rozvoje města (obce) včetně zabezpečení
energetického zásobování (variantní řešení) a vlivu na životní
prostředí:
a) potřeby paliv, tepla a elektřiny (bilanční toky energií
v lokalitě, roční diagram trvání potřeby tepla)
b) rozvoj energetických zdrojů a sítí
c) reálné úspory energie a využití obnovitelných a druhotných zdrojů
energie
d) zlepšení stavu životního prostředí v porovnání s výchozím stavem
7. Výběr optimální varianty
Způsob výběru - návrhy, překážky v realizaci apod.
8. Schválení ED statutárním orgánem území jako vstupního
podkladového materiálu pro Územní plán města
9. Časový postup, rozbor způsobů financování
Příloha IV
Metodika poskytování energetických služeb - EPC
Pro efektivní využívání energie a rozšíření postupů vedoucích k jejím
úsporám lze použít metodu "Energy Performance Contracting", dále jen EPC,
která umožňuje spotřebiteli energie realizovat projekt energeticky
úsporných opatření bez potřeby okamžitého investičního kapitálu.
Metoda EPC spočívá v smluvně dohodnutém zajištění všech služeb nutných
pro realizaci projektů zaměřených na racionální využívání energie u
zákazníka. Firma provozující služby EPC plně ručí za dosažení smluvně
dohodnutých úspor energie jako zdroje finančních prostředků na úhradu
investic potřebných pro realizaci celého záměru. Náklady firmy
provozující tento typ služeb jsou hrazeny pouze z prokázané úspory výdajů
na energii.
1. Zákazník a firma EPC mezi sebou uzavírají smluvní dohodu, přičemž
jako nejobvyklejší jsou následující typy.
1.1. Dohoda o sdílených úsporách. Smlouva stanovuje podíl firmy EPC
na úsporách, za který firma zajistí realizaci projektovaného
opatření a jeho následný provoz. Podíl na úsporách se stanovuje
zejména v návaznosti na době trvání smlouvy, obvykle činí 60 ku 40
ve prospěch EPC firmy.
1.2. Dohoda o zaručených úsporách. Firma EPC zaručuje zákazníkovi
určitou výši úspor a dohodnutou stálou platbu, která je částí
původních nákladů na energii. Výnosem firmy EPC je pak rozdíl mezi
platbami za energii od zákazníka a skutečnými náklady firmy na
dodávku energie pro něho. Pokud z realizace projektu vyplynou další
výnosy, jdou pouze na vrub zákazníka.
1.3. Dohoda o přednostním splácení. V tomto případě veškeré výnosy z
ceny uspořené energie plynou firmě EPC, a to tak dlouho, dokud
nejsou umořeny veškeré náklady firmy na realizaci projektu, a to
včetně úroků z úvěrů a přiměřeného zisku firmy. Zákazníkovi se tedy
náklady na energii sníží až po ukončení smluvního vztahu.
2. Smlouva se obvykle uzavírá na zajištění služeb spojených se
zásobováním teplem nebo s provozem energetického hospodářství.
2.1. Smlouva na obsluhu zásobování teplem upravuje vztah mezi
zákazníkem a firmou EPC, která na své náklady instaluje nový
energetický zdroj a vyrobenou energii prodává zákazníkovi za
dohodnutou cenu a v objemu zákazníkem požadovaném. V ceně energie
jsou zakalkulovány také náklady na pořízení, provoz a údržbu
zařízení. Původní investice firmy EPC je umořována ze zisku na
prodeji energie.
2.2. Smlouva na obsluhu energetického hospodářství je vyšším stupněm
zajišťovaných služeb a vztahuje se na energeticky úsporné
provozování zařízení jak na straně výroby, tak na straně spotřeby
energie. Investice firmy EPC je splácena jen z úspory nákladů na
energii dosažených realizovaným opatřením.
3. Postup při realizaci projektu metodou EPC
3.1. Firma nabízející služby EPC zpracuje analýzu energeticky
úsporného projektu na základě údajů získaných z předběžného
energetického auditu stávajícího zařízení a způsobu jeho
provozování. Za proveditelné se považují takové projekty, u kterých
míra úspor umožní splacení investic cca do 3 let u průmyslových
celků a do 10 let u budov a jejich technického vybavení.
3.2. Při stanovení splátkového kalendáře se vychází ze stanovení
dosažitelných úspor pro všechny druhy paliva na základě referenční
spotřeby energie za poslední aspoň 2 roky. Očekávaná výše spotřeby
energie musí zohledňovat způsob využití energie, rozvoj a zaměření
provozu.
3.3. Výpočtem peněžité hodnoty úspor energie je nutné stanovit
současnou cenu za spotřebovanou jednotku energie a to pro každý druh
paliva. Ve smlouvě k zajištění EPC služeb je možné uvést minimální
cenu pro každé palivo. Dojde-li k nepředvídatelnému poklesu cen po
dobu aspoň jednoho měsíce, je pak zákazníkovi účtována dohodnutá
minimální cena energie, když aktuální cena je nižší.
3.4. K rozhodnutí o použití metody EPC slouží studie
proveditelnosti. Tato studie musí obsahovat posouzení míry úspor
energie, popis nutných technických opatření, investičních nákladů,
finančních toků a definování technických a finančních rizik, která
by mohla ohrozit úspěšnost projektu.
3.5. Souhrn EPC služeb zahrnuje :
- zpracování energetického auditu na provozované zařízení,
technologii nebo objekt
- návrh opatření na úsporu energie a snížení nákladů
- výstavbu a zprovoznění, případně vlastní provozování zařízení
- výcvik obsluhy
- stálou kontrolu výkonnosti zařízení a jeho údržbu
- měření dosahovaných výsledků
- financování projektu
4. Dohoda o poskytování EPC služeb
4.1. Dohoda o úsporách energie mezi zákazníkem nebo jeho právním
zástupcem či zmocněncem musí obsahovat:
- přesné definice pojmů používaných v uzavírané dohodě
- prohlášení zákazníka, že je oprávněn stát se účastníkem dohody ve
smyslu stávajících právních předpisů
- rozsah energetického auditu, tzn. minimálně analýzu spotřeby
energie, rozsah běžně prováděné údržby, návrh opatření pro úspory
energie, navrhované služby pro zajištění úsporného hospodaření s
energií, stanovení referenční spotřeby energie, dosažitelnou výši
úspor energie, úspory nákladů na energii, ekonomické hodnocení
a povinnost zákazníka poskytnout všechny potřebné informace pro
zpracování auditu
- stanovení referenční spotřeby energie a rozsah změn, které jsou
oběma smluvními stranami dohodnuté pro její úpravu
- výpočet úspor energie
- způsoby platby za zařízení a služby
- kontrola činnosti firmy poskytující služby EPC nezávislým auditem
ze strany zákazníka nebo jím určenou osobou odsouhlasenou firmou EPC
- termíny plnění dohody
- přístup k zařízením a do objektů zákazníka
- údržba zařízení
- provoz zařízení
- záruky úspor
- změny nákladů na energii
- realizace projektu
- postoupení dohody ze strany dodavatele na jiný právní subjekt,
povinnosti a práva s tím spojené
- školení obsluhy a jiné služby
- nabytí zařízení
- pojištění odpovědnosti
- udržování platnosti a účinnosti dluhopisů
- pojištění proti škodám
- finanční závazky zákazníka vyplývající z legislativně stanovených
finančních přídělů
- definice příčin a důvodů neplnění dohody a možné opravné
prostředky
- arbitráž, postup při řešení sporů mezi zákazníkem a dodavatelem.
5. Ostatní
5. 1. Energetický audit mohou zpracovat na předmětu auditu obchodně
nezávislé právnické i fyzické osoby, které prokážou odborné
předpoklady a řádné zpracování aspoň tří energetických auditů
v oblasti odpovídající předmětu uvažovaného projektu. Evidenci
energetických auditorů vede Česká energetická agentura.
5. 2. Při uzavírání smluv o zajištění energetických služeb s
příspěvkovými organizacemi je třeba vycházet z ustanovení vyhlášky
Ministerstva financí č. 205 ze dne 30. dubna 1991 a Zásad pro
poskytování a čerpání prostředků státního rozpočtu určených na
pořizování, technická zhodnocení, opravy a udržování investičního
majetku vydaných MF ČR pro rok 1999.
068576-01/99