Portál veřejné správy

Zápis 068576-01/99

Obchodní jménoSTÁTNÍ PROGRAM NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE A VYUŽÍTÍ OBNOVITELNÝCH ZDROJÚ ENERGIE PRO ROK 1999 ČÁST A - PROGRAM ČEA
RubrikaDokument
Publikováno06. 01. 1999
Značka OV068576-01/99
DOKUMENT; STÁTNÍ PROGRAM NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE A VYUŽÍTÍ OBNOVITELNÝCH ZDROJÚ ENERGIE PRO ROK 1999 ČÁST A - PROGRAM ČEA STÁTNÍ PROGRAM NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE A VYUŽITÍ OBNOVITELNÝCH ZDROJů ENERGIE PRO ROK 1999 ČÁST A - PROGRAM ČEA Vláda ČR a Ministerstvo průmyslu a obchodu na základě Usnesení vlády ČR 480/98 a č. 729/98 z 6. 11. 1998 k návrhu státního rozpočtu ČR na rok 1999, v souladu se zákony č. 576/1990 Sb. o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla) ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 199/1994 Sb. o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a Rozhodnutí č. 266/98 ministra průmyslu a obchodu vyhlašuje část A státního Programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie pro rok 1999 (dále jen Programy státních podpor) a stanovuje zásady pro poskytnutí státní podpory Realizací části A Programů státních podpor a kontrolou podpořených projektů p o v ě ř u j e Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR Českou energetickou agenturu (ČEA). Programy jsou zaměřeny i na ověření možností rozšíření financování vybraných projektů při získávání úvěrů od spolupracujících bank na dofinancování nákladů projektů nad rámec státní podpory při realizaci projektů. Proto jsou nezbytnou součástí přihlášek ekonomická data nutná k žádosti o úvěr ověřující ekonomickou situaci nositele projektu a zajišťující úspěšnou realizaci projektu i po ekonomické stránce. Použití státní podpory Státní podpora může být použita na úhradu nákladů na vypracování podrobného energetického auditu, který je nezbytnou součástí přihlášek, potvrzujícího reálnost přihlášeného demonstračního nebo opakovaného projektu v konkrétních podmínkách, dopracování potřebné projektové dokumentace v rozsahu zajišťujícím odpovídající vyhodnocení výsledků a na krytí části nákladů realizace projektu. Podrobný energetický audit je nezbytnou součástí přihlášky a bez jeho doložení nelze státní podporu poskytnout. Státní podpora může být použita na podporu realizace projektů, které jsou pokračováním již provedených úsporných opatření a při dokončení podle programem definovaných zásad splní požadovaná kritéria pro celkové úspory energie. Podmínkou poskytnutí státní podpory takovým projektům musí být realizace opatření v souladu se zásadami státních podpor z let 1991 až 1997, s prokazatelným doložením přesně vyhodnocených výsledků již provedených úsporných opatření energetickým auditem. Státní podpora nesmí být použita na podporu stejných opatření, která již byla v předchozím období podpořena. ČEA nebude přihlášky podle definovaných Programů pouze přijímat, ale bude sama aktivně vyhledávat zajímavé projekty splňující kritéria Programů, doplňující a případně rozšiřující soubor opatření. ČEA bude získávat nositele takových projektů ke spolupráci. Účelem získávání uvedených projektů je možnost aktivnějšího přístupu k možnostem, šíření postupů zpracování a výsledků. Členění Programů je následující: I. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné provozování bytových a rodinných řadových i jednotlivých domů II. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné provozování budov a jejich vybavení pro potřeby školství III. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné provozování budov a jejich vybavení pro potřeby zdravotnictví IV. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné provozování budov občanské vybavenosti a veřejných institucí V. Program státní podpory vyššího využití obnovitelných a alternativních zdrojů energie a kogenerace VI. Program státní podpory optimalizaci zásobování sídlištních celků energií VII. Program státní podpory pro úspory energie v průmyslu, podporu aplikací moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření a podpory energeticky úsporných opatření a alternativních zdrojů v dopravě a zemědělství VIII. Program státní podpory poradenství a vzdělávání k úsporám ve spotřebě energie a propagaci energeticky úsporných postupů IX. Program státní podpory zpracování územních energetických dokumentů X. Program státní podpory rozvoje podniků energetických služeb (EPC) Programy obsahují popis podporovaných souborů technických opatření. Členění na jednotlivé podprogramy s kritérii na energeticky úsporná opatření pro výběr projektů demonstračních a opakovaných řešení s přesným vyjádřením v technických jednotkách a % úspor pro rok 1999 je v příloze I. k Programům. Přílohy Programů Příloha I - Kritéria pro výběr projektů demonstračních a opakovaných řešení pro rok 1999 Příloha II - seznam EKIS- ČEA Příloha III - 1) požadavky na obsah podrobného energetického auditu 2) energetického dokumentu Příloha IV - metodika poskytování energetických služeb (EPC) Metodika výběru projektů Společná ustanovení pro realizaci Programů státních podpor při snižování spotřeby paliv a energie a většího rozšíření obnovitelných zdrojů v České republice pro rok 1999 a) Státní podpora projektům Programů I. až VII. může být poskytnuta vlastníkům a spoluvlastníkům bytů a bytových a rodinných domů v soukromém, družstevním nebo obecním vlastnictví (městům a obcím včetně), vlastníkům budov provozovaných ze státních prostředků, vlastníkům zařízení na výrobu a dodávku tepla a energie v obecním, družstevním, případně soukromém vlastnictví podnikatelských subjektů, podnikatelským subjektům v průmyslu, dopravě a zemědělství, s trvalým sídlem na území ČR. Státní podpora v programu IX. může být poskytnuta městům a obcím. Státní podpora v programu X. může být poskytnuta podnikatelským subjektům - právnickým i fyzickým osobám podnikajícím v energetických službách. Státní podpora v programu VIII. může být poskytnuta právnickým a fyzickým osobám zabývajícím se poradenskou, konzultační, propagační a osvětovou činností v oblasti energetiky a ekologie, které prokážou odpovídající odbornost, vzdělání a dosavadní praxi v oboru vykonávaného poradenství a disponují vhodným technickým vybavením pracoviště a které v rámci své vlastní činnosti nezastupují zájmy omezeného počtu výrobců nebo dovozců energetických zařízení. b) Státní podpora je poskytována formou nenávratné finanční výpomoci podle znění Programů I. až X. ze státních prostředků. Na její přiznání není právní nárok a její čerpání se řídí směrnicí MF ČR č. j. 112/13 462/1994. Hospodaření s prostředky poskytnutými na státní podporu podléhá zákonu č. 576/1990 Sb. Poskytnuté státní prostředky musí být vyčerpány v daném rozpočtovém roce. c) Státní podpora je poskytnuta na základě výsledku výběrového řízení. Konečný výběr projektů pro poskytnutí státní podpory provedou hodnotitelské komise jmenované předsedou Řídícího výboru ČEA, samostatně pro jednotlivé programy. Proti rozhodnutí hodnotitelské komise je možno se odvolat k řediteli ČEA, který rozhodne o způsobu dalšího projednání žádosti hodnotitelskou komisí. d) Při přihlašování poradců a stávajících poradenských středisek do výběrového řízení programu VIII. na EKIS ČEA budou respektovány výsledky kontrol a zkušenosti ČEA s jejich činností v předchozích letech. Všichni žadatelé o státní podporu sdruženi ve střediscích EKIS nebo pracující v městských poradenských střediscích zřízených za účasti ČEA, musí disponovat osvědčením o odbornosti potřebné k výkonu této činnosti, která budou potvrzena ve výběrovém řízení pro všechny výše uvedené obory. Samostatně působící energetičtí poradci, kteří úspěšně absolvují výběrové řízení, budou podle své odbornosti a po vzájemné dohodě s ČEA začleněni do vhodného poradenského střediska. Tento postup je součástí kontrolního systému ČEA a přispívá k zajištění objektivního a kvalifikovaného energetického poradenství. Střediska, která budou kladně vyhodnocena a budou sdružovat energetické poradce činné ve všech základních oblastech snižování energetické spotřeby, budou pokračovat v roce 1999 bez účasti v novém výběrovém řízení na EKIS ČEA a budou se hlásit pouze do výběrového řízení na výši prostředků podpory. Toto jim bude v průběhu přihlašovacího období, nejdéle však do 31. 1. 1999, oznámeno. V síti poradenských středisek ČEA nemůže působit subjekt, který v rámci své vlastní hospodářské činnosti zastupuje omezené zájmové skupiny výrobců, dovozců a provozovatelů energetických zdrojů a jejich zařízení nebo výrobků a materiálů používaných pro dosažení úspor energie. Ze státní podpory nelze hradit náklady na pořízení technického vybavení středisek a vzdělávacích pracovišť. e) Hodnotitelské komise při výběru žadatelů o státní podporu musí dbát na soulad vybraných projektů s koncepcí Programů ČEA, účelnost a hospodárnost vynaložení státních prostředků, reálnost provedení záměru projektu a dosažitelnost předpokládaných úspor energie navrhovanými technickými opatřeními a s přiměřenými investičními náklady. f) Státní podpora může být poskytnuta ve dvou zálohách s dílčí kontrolou projektu až do výše 80 % celkové poskytnuté finanční výpomoci podle smlouvy uzavřené s ČEA. Tyto částky budou poukázány na účet, který si příjemce k tomuto účelu zřídí podle smlouvy uzavřené s ČEA. Příjemce je povinen složit zbývající potřebnou částku (nebo úvěrovou smlouvu) k realizaci projektu v daném rozpočtovém roce na zvláštní účet (mimo Programu VIII). Způsob a podmínky čerpání z tohoto účtu budou uvedeny ve smlouvě o poskytnutí podpory mezi příjemcem podpory a ČEA. Doplatek finanční výpomoci bude proveden v souladu s rozpočtovými pravidly hospodaření se státními prostředky do konce rozpočtového roku 1999, na základě výsledku kontroly realizace k danému termínu a při nesplnění smluvních podmínek přiměřeně krácen. V případě, že kontrola ze strany ČEA prokáže úspěšné ukončení projektu v období poskytování prvních záloh, může být uvolněna celá podpora najednou. Účelné a hospodárné využití prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu bude předmětem kontroly ze strany MPO ČR a ČEA. g) ČEA může provést po dohodě s MPO ČR případné rozšíření předmětu státní podpory. h) Doba realizace podpořených projektů Programů I. až VII. a IX. nesmí překročit 18 měsíců ode dne poukázání státní podpory na účet příjemce podpory. Poskytnuté státní prostředky musí být vyčerpány v daném rozpočtovém roce. i) Po ukončení realizace je příjemce podpory povinen zajistit vyhodnocení výsledků podpořeného projektu v souladu s obsahem smlouvy o poskytnutí státní podpory. Rozhodující dosažené technické parametry podpořeného projektu budou uvedeny v energetickém pasportu budovy nebo zařízení, jehož snížení energetické spotřeby bylo předmětem řešení. Energetický pasport bude součástí dokumentace o vyhodnocení podpořeného projektu. Příjemce podpory dále poskytne ČEA všechny požadované potřebné údaje k vhodné prezentaci výsledků podpořeného projektu. Pokud nebude dosaženo předpokládaných výsledků obsažených v technické dokumentaci k podpořenému projektu, projedná ČEA s realizátorem projektu způsob a výši vrácení poskytnutých státních prostředků. j) Poskytnutí a čerpání státní podpory je podmíněno dodržením ustanovení zákonů č. 576/1990 Sb. o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky ČR a obcí ČR a zákona č.199/1994 Sb. o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č.148/1996 Sb. ze dne 25. 4. 1996. Veškerá dokumentace vztahující se podpořeným projektovým řešením, použité materiály včetně provedení stavebních a montážních prací musí odpovídat současně platným předpisům a ČSN. Organizační zajištění Programů státních podpor Žádosti o poskytnutí státní podpory na projekty podle znění jednotlivých Programů, s výjimkou programu VIII.B. a VIII.C, zpracované na formulářích, které budou k dispozici na adresách České energetické agentury a středisek EKIS ČEA (viz příloha 1 - seznam a adresář středisek EKIS ČEA) a doložené požadovanými dokumenty je možno podávat či zasílat ČEA do 31. 3. 1999. Rozhodujícím je datum osobního podání v sekretariátu ČEA či uvedené na poštovním razítku. Pro urychlení procesu dokumentace projektů je nutné dodat žádost s přílohami na disketě. K zajištění informací o demonstračních projektech pro přihlašování projektů opakujících demonstrační řešení bude jejich seznam se základními údaji k dispozici v ČEA a střediscích EKIS ČEA zároveň s vyhlášením Programů. Žádosti o podpory zpracování produktů a přihlášky na zpracování produktů vyhlášených ČEA je možno podávat do 31. 7. 1999. Vybraný produkt musí být zpracován a posouzen v oponentském řízení nejpozději do 30. 11. 1999. Přihlášky na podporu seminářů a konferencí je možno podávat do 15. 11. 1999. Do 60 dnů po ukončení příjmu žádostí provede ČEA v součinnosti s hodnotitelskými komisemi kontrolu došlých žádostí a vyřadí žádosti neobsahující předepsané náležitosti či neodpovídající předmětu jednotlivých projektů. Vyřazení z výběrového řízení žadatelům neprodleně oznámí. Hodnotitelské komise zároveň provedou výběr projektů vhodných v rámci Programů k podpoře finanční výpomoci ze státních prostředků. ČEA oznámí výsledek výběrového řízení písemně každému žadateli. Zástupce spolupracujících bank zajistí finanční posouzení záměru projektu s vyjádřením, zda existují předpoklady pro poskytnutí požadovaného úvěru. Žadatelé, jejichž žádosti o poskytnutí státní podpory na realizaci některého z definovaných demonstračních nebo opakovaných projektů budou vybrány hodnotitelskými komisemi, předloží k dalšímu projednání do 30 dnů po vyrozumění o výběru: - projektovou dokumentaci k navrhovanému demonstračnímu nebo opakovanému projektu v rozsahu potřebném k vydání stavebního povolení - stanovisko příslušného stavebního úřadu k žádosti o stavební povolení - doklad o zajištění finančních prostředků na realizaci projektu nad rámec požadované státní podpory tak, aby bylo jednoznačně prokázáno krytí potřebných nákladů průběžně po celou dobu realizace projektu - informaci o průběhu výběrového řízení nebo veřejné soutěže na dodavatele zakázky dle zákona č. 199/1994 Sb., ve znění zákona č. 148/96 Sb. Výběrové řízení nebo veřejná soutěž musí být ukončena tak, aby dodavatel mohl být uveden ve smlouvě o poskytnutí státní podpory Požadované podklady musí být předloženy ČEA v termínu, který umožní uzavření smlouvy o poskytnutí státní podpory do 60 dnů od oznámení o výběru projektu hodnotitelskou komisí. V případě řádně doloženého opoždění projednávání může být termín uzavření smlouvy na základě žádosti a odsouhlasení ČEA a hodnotitelskou komisí posunut. Jinak žadatel pozbývá nároku na poskytnutou podporu a takto uvolněné prostředky budou poskytnuty dalším vhodným žadatelům. ČEA si vyhrazuje právo požadovat dodání dalších podkladů či informací, pokud to bude pro uzavření smlouvy o poskytnutí státní podpory považovat za nezbytné. ČEA v průběhu měsíce ledna a února 1999 provede výběrové řízení na základě prověření způsobilosti pro energetické poradce, kteří chtějí v roce 1999 pracovat v poradenské síti ČEA na základě přiznané státní podpory. K tomuto účelu jmenuje ředitel ČEA hodnotitelskou komisi, složenou z odborníků působících mimo poradenskou síť ČEA. Hodnotitelská komise posoudí odbornou kvalifikaci a znalosti jednotlivých zájemců o činnost energetického poradce a doporučí jeho případné začlenění nebo vyřazení z poradenské sítě ČEA. Stanovisko komise je pro ČEA osvědčením k výkonu energetického poradenství. V průběhu roku 1999 budou vyhlašována výběrová řízení na zpracování produktů pro poradenství, vzdělávání a propagaci energetických úspor. K tomuto účelu jmenuje ředitel ČEA hodnotitelskou komisi složenou z odborníků působících mimo poradenskou síť ČEA. Hodnotitelská komise posoudí odborné předpoklady zpracovatele a potřebnost produktu v souladu s koncepcí a edičním plánem ČEA. Požadavky na obsah podrobného energetického auditu jsou v příloze II Programů. Podrobný obsah energetického auditu a požadavky na kvalifikaci zpracovatelů a jejich seznam, tabulky ekonomických dat k žádosti o úvěr, metodika poskytování energetických služeb (EPC) a její výklad, dále obsah energetického dokumentu jsou k dispozici v ČEA a střediscích EKIS ČEA. Pro realizaci projektů v povodněmi postižených oblastech jsou k dispozici projektová řešení energeticky vědomých rekonstrukcí. ČEA je oprávněna pověřit další právnické i fyzické osoby výkonem činností pro zajištění realizace Programů státních podpor. Těmto subjektům budou poskytnuty potřebné údaje pro daný účel a budou je považovat za obchodně důvěrné. Předmět Programů I., II., III. a IV. Společným předmětem Programů I., II., III. a IV., zaměřeným především na snížení spotřeby energie, je: Realizace demonstračních projektů progresivních technických a ekonomicky efektivních energeticky úsporných řešení vedoucích ke snížení spotřeby energie a využití alternativních zdrojů pro zásobování energií bytových a rodinných domů řadových i samostatně stojících, budov pro potřeby školství, zdravotnictví, občanského vybavení a veřejných institucí. Opakování projektů realizací energeticky úsporných řešení podle demonstračních projektů realizovaných v rámci Programů státní účasti při snižování spotřeby energie v předchozích letech podle průběhu jejich realizace a výsledků. I. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné provozování bytových a rodinných domů I.1. Obsah demonstračních projektů Energeticky vědomá modernizace stavebních konstrukcí a rekonstrukce technického vybavení bytového nebo rodinného domu s využitím aktivních solárních systémů, solárních prvků fasádních systémů, s využitím aktivních solárních systémů se současnou rekonstrukcí stávajícího zdroje tepla (domovní, bloková kotelna), nebo výstavba nízkoenergetického bytového domu. I.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení Modernizace stavebních konstrukcí a stávajícího systému vytápění bytových domů realizovaných v tradiční cihelné technologii do roku 1981, v panelové technologii do roku 1981 nebo rodinných domů do roku 1983. Souhrn energeticky úsporných opatření v bytovém domě při současném zvětšení stávající vytápěné plochy o půdní vestavby nebo střešní nástavby, a v rozvodech tepla umožňujících při rekonstrukci stávajícího zdroje tepla. II. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné provozování budov a jejich vybavení pro potřeby školství II.1. Obsah demonstračních projektů Využití odpadního tepla z technologických zařízení a provozních částí budov pro vytápění nebo přípravu TUV, energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického vybavení umožňující použití alternativních zdrojů energie pro provoz. II.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení Energeticky vědomá modernizace budov školního zařízení v období výstavby do roku 1981, rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje s nasazením dispečerského, řízení umožňující časově a teplotně nezávislou regulaci vytápění místností nebo částí budov při současném zvětšení plochy pro výuku a související aktivity, energeticky úsporné osvětlení s použitím automatické regulace v závislosti na denním světle. III. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné provozování budov a jejich vybavení pro potřeby zdravotnictví III.1. Obsah demonstračních projektů Využití odpadního tepla z technologických zařízení a provozních částí budov pro vytápění a přípravu TUV, energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického vybavení s použitím alternativních zdrojů energie. III.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení Energeticky vědomá modernizace budov zdravotnického zařízení v období výstavby do roku 1981, rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje s nasazením dispečerského řízení, umožňující časově a teplotně nezávislou regulaci vytápění místností nebo částí budov, popř. se zvětšením plochy pro provoz alespoň o 20 % při současném snížení konečné spotřeby energie. IV. Program státní podpory pro energeticky úsporné provozování budov a zařízení občanské vybavenosti a veřejných institucí IV.1. Obsah demonstračních projektů Energeticky vědomá rekonstrukce budov a jejich technického vybavení při současném zvětšení plochy pro provoz. Současně se využije odpadní teplo z provozních částí budov a jejich technologických zařízení pro vytápění a přípravu TUV, popř. s použitím alternativních zdrojů energie pro provoz. IV.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení Energeticky vědomá modernizace technického zařízení v období výstavby do roku 1981, rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje s nasazením dispečerského řízení umožňující časově a teplotně nezávislou regulaci vytápění místností nebo částí budov. Druh a výše podpory pro programy I - IV. Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta nenávratná finanční výpomoc až do výše 40 % nákladů na realizovaná energeticky úsporná opatření, maximálně však 5,0 mil. Kč pro jednoho žadatele, na opakujících demonstrační řešení nenávratná finanční výpomoc až do výše 15 % nákladů na realizovaná energeticky úsporná opatření, maximálně však 10,0 mil. Kč pro jednoho žadatele. V. Program státní podpory vyššího využití obnovitelných a alternativních zdrojů Předmětem programu je výstavba, obnova a rekonstrukce zařízení pro využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie, včetně jednotek na kombinovanou výrobu elektřiny a tepla na bázi bioplynu (kogenerace), formou demonstračních projektů nebo projektů opakujících demonstrační řešení se státní podporou s využitím progresivních a ekonomicky efektivních technických řešení a technologií. V.1. Obsah demonstračních projektů Instalace nových typů zařízení, v ČR dosud nerealizovaných, včetně kombinací zařízení v jedné lokalitě, např. kogeneračních jednotek se solárním zařízením, tepelnými čerpadly, malou vodní a větrnou elektrárnou a dalších možností, za účelem optimálního energetického využití, včetně regulace a automatizace provozu. Dalším opatřením je rekonstrukce veřejného osvětlení s využitím alternativních zdrojů energie. V.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení Výstavba, obnova nebo rekonstrukce zařízení s využitím již osvědčené a v tuzemsku dříve realizované technologie včetně automatizovaného řídícího systému podle demonstračních projektů. Požadovaná doba návratnosti vložených finančních prostředků je max. do poloviny životnosti zařízení. V.3. Druh a výše podpory Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta podle typu a posouzení projektu nenávratná finanční výpomoc až do výše 40 % celkových nákladů na realizaci. Maximální výše podpory je 3 mil. Kč pro jednoho žadatele, na opakované řešení nenávratná finanční výpomoc až do výše 15 % celkových nákladů na realizaci. Maximální výše podpory je 3 mil. Kč pro jednoho žadatele. VI. Program státní podpory optimalizaci zásobování sídlištních celků energií Předmětem programu je podpora realizace progresivních technických řešení a technologií za účelem zefektivnění výroby, rozvodu a využití energie v oblasti zásobování bytového fondu. Záměrem je zvýšení účinnosti při výrobě a distribuci energie, včetně využití kombinované výroby elektřiny a tepla a zároveň úspornými opatřeními ve zdrojích, rozvodech, předávacích stanicích a systémech přípravy teplé užitkové vody. Účelem státní podpory realizacím demonstračních projektů je ověřit nová řešení a jejich ekonomii při výrobě energie v různých typech a velikostech sídlištních aglomerací a na základě propagace vyhodnocení významných projektů iniciovat jejich následné opakování. VI.1. Obsah demonstračních projektů Realizace demonstračního projektu musí být provedena souhrnem následujících technických opatření ve zdrojové i distribuční části: Zdrojová část - Sdružení více malých zdrojů tepla do 1 většího zdroje s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny do maximálního výkonu 5 MW, rekonstrukce zdroje tepla na zdroj s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny o maximálním tepelném výkonu 50 MW, přechod na jiné palivo nebo způsob spalování, který sníží, při nezměněném množství do sítě dodávaného tepla. Distribuční část - Modernizace tepelné sítě, rekonstrukce parní sítě na horkovodní nebo teplovodní, modernizace předávacích stanic spojená s decentralizací přípravy teplé užitkové vody, tj. především s náhradou čtyřtrubkových sekundárních rozvodů, modernizace systému měření a regulace. Rozvoj spotřebitelské oblasti v soustavě CZT využitím tepla získaného realizací komplexní modernizace zásobování sídlištního celku energií a realizací energeticky úsporných opatření u konečného spotřebitele, jako zdroje pro rozšíření oblasti zásobování nebo optimalizace zásobování dalšího celku energií. VI.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení Rekonstrukce zdroje tepla z důvodu změny paliva nebo způsobu spalování a současně modernizace distribuční sítě technickými opatřeními v distribuční části s použitím modernizace tepelné sítě, rekonstrukce parní sítě na horkovodní nebo teplovodní, decentralizace přípravy teplé užitkové vody, modernizace předávacích stanic, modernizace systému měření a regulace při úspoře tepla dodávaného ze zdroje do sítě. VI.3. Druh a výše podpory Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta nenávratná finanční výpomoc až do výše 40 % nákladů, na realizovaná energeticky úsporná opatření maximálně 5 mil. Kč na jeden projekt, na realizaci opakovaného projektu až do výše 15 % nákladů na realizovaná energeticky úsporná opatření maximálně 7 mil. Kč na jeden projekt. VII. Program státní podpory pro úspory energie v průmyslu, podporu aplikací moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření a podpory energeticky úsporných opatření a alternativních zdrojů v dopravě a zemědělství VII.A. úspory energie v průmyslu VII.B. aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření VII.C. energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v dopravě VII.D. energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v zemědělství Předmět a účel podpory Předmětem programu je především podpora realizací opatření ke snížení energetické náročnosti technologií nebo jejich vhodné a účelné doplnění pro využití energie z technologických procesů, podpora aplikací moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření a podpory realizace energeticky úsporných opatření a využití alternativních zdrojů v dopravě a zemědělství. VII.1. Obsah demonstračních projektů VII.1.A. Úspory energie v průmyslu Opatření navrhovaná k realizaci formou demonstračního projektu musí být mimořádně energeticky účinná, zabezpečující nové směry v získávání energetických úspor a ekologických aspektů, zaměřená především na úspory energie v technologiích a využití odpadní energie, a to jak v oblasti zdrojů energie, tak i technologických zařízení průmyslových podniků včetně využití kogenerace na bázi technologického i zemního plynu. Doplňujícími opatřeními může být i zateplení průmyslových objektů a rekonstrukce otopné soustavy ve vazbě na optimalizaci celkové energetické náročnosti. VII.1.B. Aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření Projekty aplikace moderních technologií a materiálů jsou zaměřeny na dokončení a ověření systémů a jejich komponent pro realizaci projektů energeticky úsporných opatření podle zásad Programů státních podpor při snižování spotřeby paliv a energie v ČR pro rok 1999. Předmětem programu jsou i projekty zaměřené na snížení energetické náročnosti recyklací stavebních materiálů, projekty zaměřené na úpravy elektrických přímotopů umožňujících jejich využití v akumulačním systému a rekonstrukce veřejného osvětlení s aplikací regulace provozu k dosažení úspory energie. Podmínkou přijetí projektů aplikace moderních technologií a materiálů je výstup na úrovni ověřovací série nebo realizace pilotního projektu v přímé vazbě na konkrétní projekty realizované v rámci ostatních programů úspor energie. Účelem programu je úspora energie aplikacemi tuzemských technologií a materiálů a jejich rozšíření. VII.1.C. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v dopravě Realizace komplexu technických opatření pro zabezpečení plynofikace dopravních prostředků, použití alternativních a obnovitelných zdrojů, snižování energetické náročnosti dopravních prostředků a obslužných technických zařízení a technologií provedením přesně definovaných energeticky úsporných opatření. VII.1.D. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v zemědělství Realizace komplexu technických opatření pro snižování energetické náročnosti zemědělských staveb využitím vnějších a vnitřních energetických zisků, úpravy obslužných technických zařízení, použití alternativních a obnovitelných zdrojů a biomasy, využití bioplynových stanic s použitím kogeneračních jednotek a spaloven odpadů a využití energetických zisků ze zemědělských technologií provedením přesně definovaných energeticky úsporných opatření. VII.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení Program VII. je v realizován zatím pouze v letech 1997 a 98 a jeho záběr je tak široký, že pro Programy roku 1999 nejsou opakované projekty ještě definovány. VII.3. Druh a výše podpory Na realizaci demonstračního projektu může být žadateli poskytnuta nenávratná finanční výpomoc až do výše 30 % nákladů, maximálně však 5 mil. Kč pro jeden demonstrační projekt. VIII. Program státní podpory pro poradenství a vzdělávání k propagaci energetických úspor VIII.A. Poradenství VIII.B. Vzdělávání VIII.C. Propagace Předmět a účel podpory Účelem státní podpory je zajišťování bezplatné poradenské služby pro veřejnost prostřednictvím energetických poradců sdružených v síti energetických konzultačních a informačních středisek ČEA (EKIS ČEA) na celém území ČR, organizace vzdělávacích akcí k hospodárnému užití energie a propagace aktivit vedoucích k úsporám energie. Přínosem je zvýšení energetického vědomí široké veřejnosti a iniciace energeticky šetrného chování spotřebitelů energie. Pro propagaci bude využito zejména šíření poznatků z vyhodnocení demonstračních projektů, řešených v rámci Programů státních podpor při snižování spotřeby paliv a energie, zkušeností ze zahraničí, informačních databází a produktů zpracovaných v rámci programu VIII. VIII.A.1. Poradenství k úsporám energie s vlivem na zlepšení životního prostředí Bezplatné poradenské služby pro veřejnost ke snižování spotřeby energie s následným snížením zátěže životního prostředí vykonávají energetičtí poradci sdružení v síti energetických konzultačních a informačních středisek ČEA na celém území ČR. Poradenství zajišťuje obory v oblastech zdrojů tepla včetně alternativních - rozvody tepla, regulace a měření výroby a dodávky tepla, - energetika budov, - fyzika staveb a jejich zateplování, - průmyslová energetika. VIII.A.2. Produkty pro potřeby poradenství Pro potřeby poradenství budou zpracovány následující produkty tvořící v souhrnu publikační řadu ČEA zpracovanou ve třech úrovních: - pro širokou veřejnost bez technického povědomí, - pro odborné pracovníky státního i soukromého sektoru, - pro zvýšení informovanosti projektantů, investorů, ale i podnikatelů v oblasti výroby, distribuce a spotřeby energie. VIII.B.1. Vzdělávání k úsporám energie s vlivem na zlepšení životního prostředí Náplní tohoto programu je státní podpora vzdělávání k hospodárnému užití energie. Bude podporováno zejména organizování odborných kursů, seminářů a konferencí neziskového charakteru, které jsou orientovány na cílové skupiny veřejnosti. VIII.B.2. Materiály pro vzdělávání k úsporám energie Státní podpora je určena tvorbě informačního a vzdělávacího materiálu, jako jsou příručky, skripta, interaktivní počítačové programy o úsporách energie, výpočetní programy pro navrhování a ohodnocování energeticky úsporných opatření. Materiály ke vzdělávání musí mít takovou formu zpracování, aby byly v maximálně možné míře použitelné pro poradenství k energetickým úsporám, případně i pro doplnění pro vzdělávání v základní i střední školní sféře. VIII.C.1. Propagace úspor energie s vlivem na zlepšení životního prostředí Bude poskytována podpora tvorbě a organizaci TV a rozhlasových pořadů, videoprogramů, prezentaci v tisku, výstavám a dalším formám neziskové propagace postupů, vedoucích k zvýšení efektivnosti využívání energie. Poskytnutá státní podpora nesmí být použita na propagaci firemních materiálů a zájmů. VIII.C.2. Materiály pro propagaci úspor energie s vlivem na zlepšení životního prostředí Materiály zpracovávané pro podporu propagace úspor energie jsou určeny k a) masmediální propagaci: - TV pořady, - rádiopořady, - seriály o problematice v tisku, - internetové servery s problematikou úspor, odkazy na ČEA a síť EKIS ČEA b) vzdělávání a výchově: - videosnímky s tematikou úspory energie, - soutěže, - výstavy, - letáky, skládačky, brožury a jiné tiskoviny s tematikou úspory energie, - mnemotechnické pomůcky a předměty využitelné při výuce na základních a středních školách, - propagační předměty s nápaditým impulsem podněcující úsporu energie VIII.2. Druh a výše podpory Celková výše podpory pro výkon činnosti v poradenské síti ČEA bude stanovena v návaznosti na pracovní kapacitu poradců sdružených v jednotlivých střediscích, činnosti související s propagací a vzděláváním k energeticky úspornému chování budou podporovány v rozsahu stanoveném ČEA na základě doporučení hodnotitelské komise, na zpracování produktů pro potřeby poradenství, vzdělávání, propagace a zajišťování činností s tímto související bude poskytována vybraným subjektům formou nenávratné finanční výpomoci. Poskytnutá státní podpora může pokrýt maximálně 60 % celkem vykonané činnosti. IX. Program státní podpory pro zpracování energetických dokumentů měst a obcí Předmětem tohoto programu je podpora zpracování energetických dokumentů měst a obcí jako podkladu pro realizaci místní a regionální energetické politiky s aplikací metody optimálního využití zdrojů zásobování daného území energií ve všech jejích formách takovým způsobem, který zajistí minimální úroveň imisního zatížení ovzduší při nejnižších nákladech. Účelem podpory je iniciovat tvorbu energetických konceptů měst a obcí. IX.1. Obsah energetického dokumentu Podpořený energetický dokument musí obsahovat integrované územní a energetické plány včetně rozvojových směrů a strategií města nebo obce a musí zohledňovat využití zjištěného potenciálu energetických úspor a využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie v dané lokalitě. Výstupem dokumentu musí být návrh řešení a otevřený model doporučené skladby forem energie pro zásobování daného území, vytvořený na základě optimalizace využití všech dostupných zdrojů energie metodou nejnižších nákladů a podpořený hodnocením minimalizace zátěže životního prostředí škodlivinami z emisí spalovacích procesů v dané oblasti. Otevřený model musí umožňovat pro příslušné časové období, podle vývoje podmínek, vnášet korektury na straně potřeb i jejich pokrývání. IX.2. Druh a výše podpory Na vypracování energetického dokumentu území může být žadateli poskytnuta nenávratná finanční výpomoc až do výše 50 % celkových nákladů. Maximální výše podpory může činit 500 tis. Kč na jeden energetický dokument. X. Program státní podpory rozvoje podniků energetických služeb X.1. Předmět a účel programu Cílem programu je realizace energeticky úsporných opatření v zařízeních pro potřeby školství, zdravotnictví a sociálních služeb, provozovaných se státním příspěvkem, podniky energetických služeb. Účelem programu je podpora rozvoje energeticky úsporných způsobů výroby, distribuce a spotřeby tepla v objektech těchto zařízení při využití metody smluvně dohodnutého zajištění všech služeb nutných pro realizaci projektů zaměřených na racionální využívání energie u zákazníka. Podnik energetických služeb plně ručí za dosažení smluvně dohodnutých úspor energie jako zdroje finančních prostředků na úhradu investic potřebných pro realizaci celého záměru. Náklady firmy provozující tento typ služeb jsou hrazeny pouze z prokázané úspory výdajů na energii. X.2. Podmínky přístupu k programu O poskytnutí podpory na realizaci energeticky úsporných opatření může požádat podnik energetických služeb zabývající se výstavbou, rekonstrukcí nebo modernizací zdrojů tepla, tepelných distribučních sítí, budov a jejich technických vybavení a jejich následným provozováním. Subjekt musí působit na území České republiky a nesmí mít více jak 250 zaměstnanců v době podání žádosti o podporu. Podporovaný projekt rozvoje podnikání v energetických službách musí být realizován na území ČR. Předmětem programu je podpora realizace progresivních a ekonomicky efektivních technických řešení a technologií za účelem zefektivnění výroby, rozvodu a spotřeby energie v oblasti zásobování školských, zdravotnických a sociálních zařízení při současném provozování energetických služeb podnikatelskými subjekty. Prokazatelným výsledným efektem musí být snížení spotřeby tepla v palivu na dodávku energie spotřebiteli a snížení zátěže životního prostředí škodlivinami z emisí. Opatření navrhovaná k realizaci musí být doložena podrobným energetickým auditem. Energetický audit ohodnocuje celkovou úroveň energetického hospodářství a jeho stav, potenciál energetických úspor ve vztahu k projektu navrhovanému podnikem energetických služeb, vhodnost a účelnost navrhovaného řešení projektu, případně jeho doplnění ve vztahu k případným změnám energetického nebo technologického zařízení. Žadatel ke své žádosti o státní podporu doloží dokumentaci k zamýšlenému projektu energetických služeb, a to kromě technické části i ekonomické zhodnocení, časový harmonogram realizace projektu a provozu tepelného hospodářství podnikem energetických služeb. Doloží také zápis o průběhu výběrového řízení, na jehož základě byl provozovatelem zařízení vybrán k realizaci projektu na využití energetických služeb v souladu se zákonem č. 199/1994 Sb. o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. ze dne 25. 4. 1996. X.3. Druh a výše podpory Podpora je určena podnikatelským subjektům - právnickým i fyzickým osobám podnikajícím v energetických službách. Státní podpora je určena na zpracování energetického auditu, který potvrdí možnost realizace zamýšleného projektu. Celková výše státní podpory může být až do 100 % nákladů na zpracování energetického auditu, nejvýše však 500 tis. Kč pro jeden projekt. Na realizaci projektu energeticky úsporného zásobování objektů energií může být podniku energetických služeb poskytnuta nenávratná finanční výpomoc až do výše 20 % investičních nákladů, maximálně však 4 mil. Kč pro jeden podnikatelský subjekt. X.4. Organizační opatření Státní podpora je poskytována formou nenávratné finanční výpomoci ze státních prostředků, ve zvláštních případech po dohodě s MF formou bezúročné půjčky. Na její přiznání není právní nárok a její čerpání se řídí Zásadami MF pro poskytování a čerpání prostředků státního rozpočtu určených na pořizování, technická zhodnocení, opravy a udržování investičního majetku. Hospodaření s prostředky poskytnutými na státní podporu podléhá zákonu č. 576/1990 Sb. Poskytnuté státní prostředky musí být vyčerpány v daném rozpočtovém roce. Státní podpora je poskytnuta na základě výsledku výběrového řízení. Konečný výběr projektů pro poskytnutí státní podpory provede hodnotitelská komise složená ze zástupců MF, MPO, MŽP, MŠTS, MZ, MMR, HK, SEI a ČEA. Příloha I. Kritéria pro výběr projektů demonstračních a opakovaných řešení pro rok 1999 I. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné provozování bytových a rodinných domů I.1. Obsah demonstračních projektů Energeticky vědomá modernizace stavebních konstrukcí a rekonstrukce technického vybavení bytového domu I.1.1. s využitím aktivních solárních systémů s minimálním snížením spotřeby energie na vytápění o 50 % a přípravu TUV o 30 % I.1.2. s využitím aktivních solárních prvků fasádních systémů s celkovým minimálním snížením spotřeby energie na vytápění o 60 % I.1.3. s využitím aktivních solárních systémů se současnou rekonstrukcí stávajícího zdroje tepla (domovní, bloková kotelna) při snížení nově instalovaného výkonu minimálně o 60 % a minimálním snížením spotřeby energie na vytápění a přípravu TUV o 50 % I.1.4. nebo rodinných domů s minimálním snížením konečné spotřeby energie o 50 %. Pro výrobu potřebné energie bude využito alternativních zdrojů energie nebo kogeneračních jednotek. I.1.5. Výstavba nízkoenergetického bytového domu s roční spotřebou (tepla) energie na vytápění do 3,5 MWh/200 m3, rok. I.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení I.2.1. Modernizace stavebních konstrukcí a stávajícího systému vytápění bytových domů realizovaných a) - v tradiční cihelné technologii do roku 1981 s konečnou sníženou roční spotřebou energie na vytápění minimálně o 30 % do max. 7 MWh/200 m3, rok b) - v panelové technologii do roku 1981 s konečnou sníženou roční spotřebou energie na vytápění minimálně o 45 % do max. 6 MWh/200 m3, rok c) - rodinných domů do roku 1983 a s konečnou sníženou roční spotřebou energie na vytápění minimálně o 30 % do max. 6,5 MWh/200 m3, rok. Souhrn energeticky úsporných opatření v bytovém domě I.2.2. - při současném zvětšení stávající vytápěné plochy o půdní vestavby nebo střešní nástavby. Opatření musí po realizaci zajistit spotřebu energie na vytápění v přepočtu na měrnou bytovou jednotku nejvýše 6,5 MWh/200 m3, rok. I.2.3. - a v rozvodech tepla umožňujících při rekonstrukci stávajícího zdroje tepla (domovní, bloková kotelna) snížení nově instalovaného výkonu minimálně o 45 %. I.2.4. - Výstavba nízkoenergetického rodinného domu s roční spotřebou energie na vytápění do 5,0 MWh/200 m3, rok. II. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné provozování budov a jejich vybavení pro potřeby školství II.1. Obsah demonstračních projektů II.1.1. Využití odpadního tepla z technologických zařízení a z provozních částí budov pro vytápění nebo přípravu TUV. Takto získaná energie musí nahradit minimálně 15 % celkově potřebné energie pro provoz školního zařízení. II.1.2. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického vybavení umožňující použití alternativních zdrojů energie pro provoz s konečnou sníženou roční spotřebou energie minimálně o 45 % pro školy v časovém období výstavby do roku 1981. II.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení Energeticky vědomá modernizace budov školního zařízení v období výstavby do roku 1981 II.2.1. - a rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje s nasazením dispečerského řízení umožňující časově a teplotně nezávislou regulaci vytápění místností nebo částí budov se sníženou celkovou roční spotřebou energie minimálně o 45 %. II.2.2. - při současném zvětšení plochy pro výuku a související aktivity se sníženou roční spotřebou energie minimálně o 25 %. II.2.3. - Energeticky úsporné osvětlení s použitím automatické regulace v závislosti na denním světle s úsporou energie o 15 %. III. Program státní podpory technických opatření pro energeticky úsporné provozování budov a jejich vybavení pro potřeby zdravotnictví III.1. Obsah demonstračních projektů III.1.1. Využití odpadního tepla z technologických zařízení a provozních částí budov pro vytápění a přípravu TUV. Takto získaná energie musí nahradit minimálně 15 % energie potřebné pro provoz zdravotnického zařízení. III.1.2. Energeticky vědomá modernizace budov a jejich technického vybavení s použitím alternativních zdrojů energie a s konečnou sníženou roční spotřebou energie pro provoz minimálně o 30 %. III.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení III.2.1. Energeticky vědomá modernizace budov zdravotnického zařízení v období výstavby do roku 1981, rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje s nasazením dispečerského řízení, umožňující časově a teplotně nezávislou regulaci vytápění místností nebo částí budov se sníženou celkovou roční spotřebou energie minimálně o 45 %. III.2.2. Energeticky vědomá rekonstrukce budov se zvětšením plochy pro provoz alespoň o 20 % při současném snížení konečné spotřeby energie minimálně o 30 %. IV. Program státní podpory pro energeticky úsporné provozování budov a zařízení občanské vybavenosti a veřejných institucí IV.1. Obsah demonstračních projektů Energeticky vědomá rekonstrukce budov a jejich technického vybavení IV.1.1. - při současném zvětšení plochy pro provoz alespoň o 20 % se snížením spotřeby energie v celé budově o minimálně 30 %. Současně se využije odpadní teplo z provozních částí budov a jejich technologických zařízení pro vytápění a přípravu TUV. IV.1.2. - s použitím alternativních zdrojů energie pro provoz a s konečnou sníženou roční spotřebou energie minimálně o 30 %. IV.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení IV.2.1. Energeticky vědomá modernizace technického zařízení v období výstavby do roku 1981, rekonstrukce otopné soustavy a topného zdroje s nasazením dispečerského řízení umožňující časově a teplotně nezávislou regulaci vytápění místností nebo částí budov se sníženou celkovou roční spotřebou energie minimálně o 45 %. V. Program státní podpory vyššího využití obnovitelných a alternativních zdrojů energie a kogenerace V.1. Obsah demonstračních projektů V.1.1. Instalace nových typů zařízení, v ČR dosud nerealizovaných, včetně kombinací zařízení v jedné lokalitě, např. kogeneračních jednotek se solárním zařízením, tepelnými čerpadly, malou vodní a větrnou elektrárnou, a dalších možností za účelem optimálního energetického využití včetně regulace a automatizace provozu. V.1.2. Rekonstrukce veřejného osvětlení s využitím alternativních zdrojů energie, které pokryjí minimálně 40 % celkové roční spotřeby energie na provoz. V.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení Výstavba, obnova nebo rekonstrukce zařízení s využitím již osvědčené a v tuzemsku dříve realizované technologie včetně automatizovaného řídícího systému podle demonstračních projektů. Požadovaná doba návratnosti vložených finančních prostředků je max. do poloviny životnosti zařízení a dále musí být splněny následující základní podmínky: - naměřená roční průměrná rychlost větru musí být u větrných elektráren vyšší než 4,8 m/s - účinnost nově instalovaných turbín u malých vodních elektráren musí být min. 85 %, u renovací starších typů je nutno dodržet minimální účinnost 80 % při nezbytnosti jejich koncepce automatického provozu jako průtočné MVE, kotle na spalování dřeva a biomasy musí mít účinnost min. 80 %, kogenerační jednotky musí mít účinnost min. 80 %, výkonové číslo u tepelných čerpadel musí být min. 3, u solárních kolektorů bude nutno dodržet optickou účinnost min. 80 % při jejich klidové teplotě min. 115 oC (při teplotě vzduchu +25 oC). VI. Program státní podpory optimalizace zásobování sídlištních celků energií VI.1. Obsah demonstračních projektů VI.1.1. Komplexní modernizace zásobování sídlištního celku energií Realizace demonstračního projektu musí být provedena souhrnem následujících technických opatření ve zdrojové i distribuční části: VI.1.1.1. Zdrojová část: a) Sdružení více malých zdrojů tepla (blokové a domovní kotelny) do 1 většího zdroje s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny do maximálního výkonu 5 MW. Minimální dosažená úspora primární energie 30 %. b) Rekonstrukce zdroje tepla na zdroj s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny o maximálním tepelném výkonu 50 MW. Minimální dosažená úspora primární energie 33 %. c) Přechod na jiné palivo nebo způsob spalování, který sníží při nezměněném množství do sítě dodávaného tepla spotřebu paliva minimálně o 20 %. VI.1.1.2. Distribuční část: a) Modernizace tepelné sítě s úsporou minimálně 10 % tepla dodávaného zdrojem do sítě nebo elektrické energie pro čerpadla. b) Rekonstrukce parní sítě na horkovodní nebo teplovodní spojená s úsporou minimálně 20 % tepla dodávaného zdrojem do sítě. c) Modernizace předávacích stanic spojená s decentralizací přípravy teplé užitkové vody, tj. především s náhradou čtyřtrubkových sekundárních rozvodů, s úsporou energie minimálně 10 % d) Modernizace systému měření a regulace s úsporou minimálně 10 % tepla dodávaného zdrojem do sítě. Opatření a) a c), při kterých se dosáhne zmenšení čerpací práce, musí přinést úsporu minimálně 10 % elektrické energie. VI.1.2. Rozvoj spotřebitelské oblasti v soustavě CZT využitím tepla získaného realizací komplexní modernizace zásobování sídlištního celku energií a realizací energeticky úsporných opatření u konečného spotřebitele, jako zdroje pro rozšíření oblasti zásobování o minimálně 15 %. VI.1.3. Optimalizace zásobování sídlištního celku energií decentralizovaným způsobem s prokazatelnou úsporou energie minimálně o 30 % a odpovídajícím snížením zátěže životního prostředí. VI.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení VI.2.1 Rekonstrukce zdroje tepla z důvodu změny paliva nebo způsobu spalování se snížením spotřeby paliva minimálně o 15 % a současně modernizace distribuční sítě podle bodu VI.2.2 VI.2.2 Technická opatření v distribuční části s použitím některých z následujících typů při úspoře tepla dodávaného ze zdroje do sítě minimálně o 10 %: a) modernizace tepelné sítě b) rekonstrukce parní sítě na horkovodní nebo teplovodní c) decentralizace přípravy teplé užitkové vody d) modernizace předávacích stanic e) modernizace systému měření a regulace VII. Program státní podpory pro úspory energie v průmyslu, podporu aplikací moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření a podpory energeticky úsporných opatření a alternativních zdrojů v dopravě a zemědělství VII.A. úspory energie v průmyslu VII.B. aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření VII.C. energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje dopravě VII.D. energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v zemědělství VII.1. Obsah demonstračních projektů VII.1.A. Úspory energie v průmyslu Opatření navrhovaná k realizaci formou demonstračního projektu musí být mimořádně energeticky účinná, zabezpečující nové směry v získávání energetických úspor a ekologických aspektů, zaměřená především na úspory energie v technologiích a využití odpadní energie, a to jak v oblasti zdrojů energie, tak i technologických zařízení průmyslových podniků. Doplňujícími opatřeními může být i zateplení průmyslových objektů a rekonstrukce otopné soustavy ve vazbě na optimalizaci celkové energetické náročnosti. VII.1.B. Aplikace moderních technologií a materiálů pro energeticky úsporná opatření Projekty aplikace moderních technologií a materiálů jsou zaměřeny na dokončení a ověření systémů a jejich komponent pro realizaci projektů energeticky úsporných opatření podle zásad Programů státních podpor při snižování spotřeby paliv a energie v ČR pro rok 1998. Předmětem programu jsou i projekty zaměřené na snížení energetické náročnosti recyklací stavebních materiálů, projekty zaměřené na úpravy elektrických přímotopů umožňujících jejich využití v akumulačním systému a rekonstrukce veřejného osvětlení s aplikací regulace provozu k dosažení úspory energie minimálně o 25 %. Podmínkou přijetí projektů aplikace moderních technologií a materiálů je výstup na úrovni ověřovací série nebo realizace pilotního projektu v přímé vazbě na konkrétní projekty realizované v rámci ostatních programů úspor energie. Účelem programu je úspora energie aplikacemi tuzemských technologií a materiálů a jejich rozšíření. VII.1.C. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v dopravě Realizace komplexu technických opatření pro zabezpečení plynofikace dopravních prostředků, použití alternativních a obnovitelných zdrojů, snižování energetické náročnosti dopravních prostředků a obslužných technických zařízení a technologií provedením přesně definovaných energeticky úsporných opatření. VII.1.D. Energeticky úsporná opatření a alternativní zdroje v zemědělství Realizace komplexu technických opatření pro snižování energetické náročnosti zemědělských staveb využitím vnějších a vnitřních energetických zisků, úpravy obslužných technických zařízení, použití alternativních a obnovitelných zdrojů a biomasy, využití bioplynových stanic s použitím kogeneračních jednotek a spaloven odpadů a využití energetických zisků ze zemědělských technologií provedením přesně definovaných energeticky úsporných opatření. VII.2. Obsah projektů opakujících demonstrační řešení Program VII. je realizován zatím pouze v letech 1997 a 1998 a jeho záběr je tak široký, že pro Programy roku 1999 nejsou opakované projekty ještě definovány. VIII. Program státní podpory pro poradenství a vzdělávání k propagaci energetických úspor VIII.A. Poradenství VIII.B. Vzdělávání VIII.C. Propagace VIII.A.1. Poradenství k úsporám energie s vlivem na zlepšení životního prostředí Bezplatné poradenské služby pro veřejnost ke snižování spotřeby energie s následným snížením zátěže životního prostředí vykonávají energetičtí poradci sdružení v síti energetických konzultačních a informačních středisek ČEA na celém území ČR. Hlavními obory poradenství jsou: - zdroje tepla včetně alternativních - rozvody tepla, regulace a měření výroby a dodávky tepla - energetika budov - fyzika staveb a jejich zateplování - průmyslová energetika Energetičtí poradci, činní v síti poradenských středisek ČEA, musí prokázat odpovídající odbornost a znalosti ve výběrovém řízení. Stávající střediska EKIS ČEA budou moci pokračovat ve své činnosti i v roce 1999, pokud budou vybavena energetickými poradci, potvrzenými ve výběrovém řízení pro všechny výše uvedené obory. Samostatně působící energetičtí poradci, kteří úspěšně absolvují výběrové řízení, budou podle své odbornosti a po vzájemné dohodě s ČEA začleněni do vhodného poradenského střediska. VIII.A.2. Produkty pro potřeby poradenství Pro potřeby poradenství budou zpracovány následující produkty tvořící v souhrnu publikační řadu ČEA : - metodika tvorby energetických dokumentů měst a obcí - podklady zpracování energetických auditů pro jednotlivé skupiny spotřeby energie - sborníky doporučených technických řešení energeticky úsporných opatření - podklady monitorování a vyhodnocování účinnosti energeticky úsporného opatření (M+T) - podklady zpracování energetických pasportů budov a zařízení pro výrobu energie - katalogové listy progresivních materiálů, výrobků a jejich sestav, projektů a postupů ke zvýšení efektivnosti využívání energie - technickoekonomické podklady k realizaci energeticky úsporných projektů při financování třetí stranou (EPC) - tvorba a rozvoj informačních databázových systémů - tvorba a rozvoj softwaru pro podporu poradenství. Tyto produkty budou zpracovávány ve třech úrovních, a to: - v nejjednodušší formě pro širokou veřejnost bez technického povědomí - na střední technické úrovni pro odborné pracovníky státního i soukromého sektoru - na vysoké odborné úrovni pro zvýšení informovanosti projektantů, investorů, ale i podnikatelů v oblasti výroby, distribuce a spotřeby energie. VIII.B.1. Vzdělávání k úsporám energie s vlivem na zlepšení životního prostředí Náplní tohoto programu je státní podpora vzdělávání k hospodárnému užití energie. Bude podporováno zejména organizování odborných kursů, seminářů a konferencí neziskového charakteru, které jsou orientovány na cílové skupiny veřejnosti. VIII.B.2. Materiály pro vzdělávání k úsporám energie Státní podpora je určena tvorbě informačního a vzdělávacího materiálu, jako jsou příručky, skripta, interaktivní počítačové programy o úsporách energie výpočetní programy pro navrhování a ohodnocování energeticky úsporných opatření. Materiály ke vzdělávání musí mít takovou formu zpracování, aby byly v maximálně možné míře použitelné pro poradenství k energetickým úsporám, případně i pro doplnění pro vzdělávání v základní i střední školní sféře. VIII.C.1. Propagace úspor energie s vlivem na zlepšení životního prostředí Bude poskytována podpora tvorbě a organizaci TV a rozhlasových pořadů, videoprogramů, prezentaci v tisku, výstavám a dalším formám neziskové propagace postupů vedoucích k zvýšení efektivnosti využívání energie. Poskytnutá státní podpora nesmí být použita na propagaci firemních materiálů a zájmů. VIII.C.2. Materiály pro propagaci úspor energie s vlivem na zlepšení životního prostředí Materiály zpracovávané pro podporu propagace úspor energie jsou zejména : masmediální propagace a) - TV pořady - rádiopořady - seriály o problematice v tisku - internetové servery s problematikou úspor, odkazy na ČEA a síť EKIS ČEA b) - vzdělávání a výchova - videosnímky s tematikou úspory energie - soutěže - výstavy - letáky, skládačky, brožury a jiné tiskoviny s tematikou úspory energie - mnemotechnické pomůcky a předměty využitelné při výuce na základních a středních školách - propagační předměty s nápaditým impulsem podněcující úsporu energie IX. Program státní podpory pro zpracování energetických dokumentů měst a obcí IX.1. Obsah energetického dokumentu Podpořený energetický dokument musí obsahovat integrované územní a energetické plány včetně rozvojových směrů a strategií města nebo obce a musí zohledňovat využití zjištěného potenciálu energetických úspor a využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie v dané lokalitě. Výstupem dokumentu musí být návrh řešení a otevřený model doporučené skladby forem energie pro zásobování daného území, vytvořený na základě optimalizace využití všech dostupných zdrojů energie metodou nejnižších nákladů a podpořený hodnocením minimalizace zátěže životního prostředí škodlivinami z emisí spalovacích procesů v dané oblasti. Otevřený model musí umožňovat pro příslušné časové období, podle vývoje podmínek, vnášet korektury na straně potřeb i jejich pokrývání. Zásady pro tvorbu koncepce energetického zásobování - Prioritně vycházet z potřeby zásobování teplem dané lokality. - Zajistit spolehlivost energetického zásobování a jeho bezpečnost z hlediska ohrožení okolí. - Zajistit optimální efektivnost při výrobě, distribuci a spotřebě (využití odpadního tepla, úspor energie, přednost stávajícím soustavám CZT a zavádění kombinované výroby elektřiny a tepla). - Využití místních obnovitelných a druhotných zdrojů energie. - V případě decentralizovaného zásobování zdroji na tuhá paliva zajistit dostupnost kvalitních druhů těchto paliv (zřízení potřebných skladů ap.). - Optimalizace energetického zásobování urbanistických celků včetně hodnocení stavu životního prostředí. - Zajištění způsobu financování v případě sporného ekonomického rozhodování pro upřednostnění varianty šetřící životní prostředí a spotřebu fosilních paliv. - Otevřenost přijatého modelu energetického zásobování, závaznost ED pro všechny zúčastněné subjekty začleněním do Územního plánu. X. Program státní podpory rozvoje podniků energetických služeb X.1. Podmínky přístupu k programu X.1.1. Příjemci podpory O poskytnutí podpory na realizaci energeticky úsporných opatření může požádat podnik energetických služeb zabývající se výstavbou, rekonstrukcí nebo modernizací zdrojů tepla, tepelných distribučních sítí, budov a jejich technických vybavení a jejich následným provozováním. Subjekt musí působit na území České republiky a nesmí mít více než 250 zaměstnanců v době podání žádosti o podporu. Podporovaný projekt rozvoje podnikání v energetických službách musí být realizován na území ČR. X.1.2. Předmět podpory Předmětem programu je podpora realizace progresivních a ekonomicky efektivních technických řešení a technologií za účelem zefektivnění výroby, rozvodu a spotřeby energie v oblasti zásobování školských, zdravotnických a sociálních zařízení při současném provozování energetických služeb podnikatelskými subjekty. Prokazatelným výsledným efektem musí být snížení spotřeby tepla v palivu na dodávku energie spotřebiteli a snížení zátěže životního prostředí škodlivinami z emisí. Opatření navrhovaná k realizaci musí být doložena podrobným energetickým auditem. Energetický audit ohodnocuje celkovou úroveň energetického hospodářství a jeho stav, potenciál energetických úspor ve vztahu k projektu navrhovanému podnikem energetických služeb, vhodnost a účelnost navrhovaného řešení projektu, případně jeho doplnění ve vztahu k případným změnám energetického nebo technologického zařízení. Žadatel ke své žádosti o státní podporu doloží dokumentaci k zamýšlenému projektu energetických služeb, a to kromě technické části i ekonomické zhodnocení, časový harmonogram realizace projektu a provozu tepelného hospodářství podnikem energetických služeb. Doloží také zápis o průběhu výběrového řízení, na jehož základě byl provozovatelem zařízení vybrán k realizaci projektu na využití energetických služeb v souladu se zákonem č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., ze dne 25. 4. 1996. X.2. Organizační opatření Státní podpora je poskytována formou nenávratné finanční výpomoci ze státních prostředků, ve zvláštních případech po dohodě s MF formou bezúročné půjčky. Na její přiznání není právní nárok a její čerpání se řídí Zásadami MF pro poskytování a čerpání prostředků státního rozpočtu určených na pořizování, technická zhodnocení, opravy a udržování investičního majetku. Hospodaření s prostředky poskytnutými na státní podporu podléhá zákonu č. 576/1990 Sb. Poskytnuté státní prostředky musí být vyčerpány v daném rozpočtovém roce. Státní podpora je poskytnuta na základě výsledku výběrového řízení. Konečný výběr projektů pro poskytnutí státní podpory provede hodnotitelská komise složená ze zástupců MF, MPO, MŽP, MŠTS, MZ, MMR, HK, SEI a ČEA. Proti rozhodnutí hodnotitelské komise je možno odvolat se k řediteli ČEA, který rozhodne s konečnou platností o případném poskytnutí podpory. Státní podpora může být poskytnuta zálohově až do výše 75 % celkové poskytnuté nenávratné finanční výpomoci. Tato částka bude jednorázově poukázána na účet, který si příjemce k tomuto účelu zřídí podle uzavřené smlouvy po složení zbývající potřebné částky k realizaci projektu v daném rozpočtovém roce ze strany příjemce státní podpory. Příjemce státní podpory dále předloží smlouvu s provozovatelem zařízení, jehož zásobování energií je předmětem projektu, ve které se provozovatel zavazuje podle sjednaného platebního kalendáře uhrazovat podniku energetických služeb náklady vzniklé z podpořené investiční činnosti a následného provozování takto racionalizovaného energetického hospodářství. Provozovatel k těmto úhradám použije pouze prostředků, které jsou pro provozování zařízení poskytovány ve výši, která byla přiznána před zahájením podpořeného projektu. Způsob a podmínky čerpání z tohoto účtu budou uvedeny ve smlouvě o poskytnutí podpory mezi příjemcem podpory a ČEA. Doplatek nenávratné finanční výpomoci bude proveden v souladu s rozpočtovými pravidly hospodaření se státními prostředky na konci rozpočtového roku 1999 na základě výsledku kontroly správnosti zpracovaného energetického auditu. Účelné a hospodárné využití prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu bude předmětem kontroly ze strany ČEA. Doba realizace projektů nesmí překročit 12 měsíců ode dne zahájení investiční činnosti podle schváleného energetického auditu. Poskytnuté státní prostředky k zpracování energetického auditu nebo realizaci navrženého projektu musí být vyčerpány v daném rozpočtovém roce. Po ukončení realizace je příjemce podpory povinen zajistit vyhodnocení výsledků podpořeného projektu v souladu s obsahem smlouvy o poskytnutí státní podpory. Pokud nebude dosaženo předpokládaných výsledků obsažených v technické dokumentaci k podpořenému projektu, projedná ČEA s realizátorem projektu způsob a výši vrácení poskytnutých státních prostředků. V případě, že státní prostředky na provoz zařízení byly před realizací projektu vyšší, než odpovídá oprávněné výši úhrady nákladů podniku energetických služeb spojených s realizací projektu a následným provozováním tepelného hospodářství, pak tato částka bude příjemcem státní podpory převáděna na účet státního rozpočtu. Příjemce podpory poskytne ČEA všechny jí požadované potřebné údaje k vhodné prezentaci výsledků podpořeného projektu. Poskytnutí a čerpání státní podpory je podmíněno dodržením ustanovení zákonů č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky měst a obcí ČR, Zásad MF a zákona č.199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č.148/1996 Sb. ze dne 25.4.1996. Veškerá dokumentace vztahující se k podpořeným projektovým řešením, použité materiály včetně provedení stavebních a montážních prací musí odpovídat současně platným předpisům a ČSN. Příloha č. II SEZNAM EKIS ČEA Adresa, PSČ, FAX Zaměření PRAHA ABF-Nadace pro rozvoj architektury Praha 1, Václavské nám. 31, 111 21 02/21082380 I,II,III,IV,V STÚ - Energetika budov a.s. Praha 1, Washingtonova 25, 110 00 02/24211088 I,II,III,V COOPTHERM s.r.o. Praha 3, Biskupcova 30, 130 00 02/894102 I,II,III,IV,V DHV CR s.r.o. Praha 3, Táboritská 23/1000, 130 87 02/67092378 I,II.III.IV,V MARCH Consulting s.r.o. Praha 3, Na Rovnosti 1, 130 00 02/6847965 I,II,III,IV,V Svaz podnikatelů pro využití energetických zdrojů Praha 4, Bezová1/1658, 147 00 02/44062454 I,II,III,IV,V Liga energetických alternativ Praha 5, P.O. Box 279, 152 50 02/5812496 I,II,III,IV,V RAEN s.r.o. Praha 6, Buzulucká 4, 160 00 02/24318049 I,II,III,IV VUSTE-ENVIS s.r.o. Praha 6, Velflíkova 10, 160 00 02/24312331 II,III Asociace energetických manažerů Praha 7, Partyzánská 7, 170 05 02/66753531 I,II,III,IV Eko WATT-Středisko pro obnovitelné zdroje energie Praha 7, Bubenská 6, 170 00 02/66710247 I,II,III,IV,V Projekta s.r.o. Praha 8, Křižíkova 52, 186 59 02/2315229 I,II,III,IV,V SPS Ing. Bukovský Praha 8, Švábky 2, 180 00 02/6836460 I,II,III,V Technický a zkušební ústav stavební Praha 9, Prosecká 76a, 190 00 02/8591041-8 II,III,V Centrum stavebního inženýrství a.s. Praha 10, Pražská 16, 102 21 02/81017445 I,III,V STŘEDNÍ ČECHY Regionální energetická agentura s.r.o. Kladno, Ocelárenská 1777, 272 01 0312/620591 I,II,III,IV,V JIŽNÍ ČECHY COOPTHERM s.r.o. Jindř. Hradec, Vajgar 675/III, 377 01 0331/321043 II COOPTHERM s.r.o. Dačice, Antonínská 15/2, 380 01 0332/420362 II Technický a zkušební ústav stavební Č. Budějovice, Nemanická 441, 370 10 038/7220943 II,III,V ZÁPADNÍ ČECHY G-TEAM PROGRES s.r.o. Plzeň, nám. Gen. Píky 8, 301 58 019/7241220 I,II,IV RAEN, s.r.o. Plzeň, Sladovnická 27, 307 01 019/7446798 I,II,III,IV Technický a zkušební ústav stavební Plzeň, Zahradní 15, 301 53 019/7243331 II,III,V SEAP Rokycany s.r.o. Rokycany, Na Pátku 122, 337 01 0181/722239 I,II,V EGF s.r.o. Sušice, Na Tržišti 862, 342 01 0187/524211 I,II,III,IV,V SEVERNÍ ČECHY Krušnohorské sdružení pro úspory energie Litvínov, Žižkova 151, 436 01 035/5163162 I,II,III,V Technický a zkušební ústav stavební Teplice, Tolstého 447, 415 03 0417/24011 II,III,V VÝCHODNÍ ČECHY Economic and Energetic Consulting Pardubice, V Ráji 917, 531 67 040/38315 I,II,IV Ing. Věra Sytařová - PROJEKT VERA Pardubice, Divadelní 828, 530 02 040/6210247 I,II,III,V Technický a zkušební ústav stavební Předměřice nad Labem, 503 02 049/5581231 II,III,V G-TEAM PROGRES s.r.o. Trutnov, Petříkovská 472, 541 01 0439/841216 II,III,IV JIŽNÍ MORAVA DEA energetická agentura s.r.o. Brno, tř. Gen. Píky 9, 613 00 05/4148934 I,II,III,IV,V DHV CR s.r.o. Brno, Kotlářská 53, 602 00 05/41219646 I,IV Londinová Hana Brno, Příkop 2a, 602 00 05/45241341 I,II,III,IV,V ORGREZ, a.s. Brno, Hudcova 76, 657 97 05/7276302 I,II,III,IV,V Centrum energetických úspor o.p.s. Brno, Bratislavská 20/22, 602 00 05/45215381 I,II,III,V Technický a zkušební ústav stavební Brno, Hněvkovského 77, 617 00 05/43321336 II,III,V Sdružení pro podporu činnosti ústavů konstr. a stavitelství fa architektury VUT Brno, Poříčí 5, 639 00 05/42142300 I,II,III,V Ústav tech. zařízení budov FAST VUT Brno, Údolní 53, 602 00 05/43167234 I,II,III,IV,V MARCH Consulting s.r.o. Zlín, Lorencova 9, 760 01 067/7655576 I,II,III,IV,V SEVERNÍ MORAVA THERM-CONSULT, s.r.o. Ostrava-Poruba, Slavíkova 6143, 700 30 069/449755 I,II,III,IV,V DHV CR s.r.o. Ostrava, Stodolní 3, 702 00 069/6113129 I,II,III,IV,V Komplexní automatizace-ARC, s.r.o. Ostrava, Pohraniční 104, 703 00 069/6616387 I,II,III,IV Technický a zkušební ústav stavební Ostrava, U Studia 14, 704 00 069/352480 II,III,V VŠB Technická universita, fa strojní Ostrava-Poruba, tř. 17. listopadu, 708 33 069/6994483 I,II,III,IV,V VAE a.s. Ostrava 10, Gagarinovo nám. 4, 710 21 069/6241975 I,II,III,IV,V VAE Energo s.r.o. Olomouc, Wolkerova 24b, 779 00 068/412623 I,II,III,IV,V PRINS, Ing. Kolář Přerov, Havlíčkova 24, 750 02 0641/202154 I,II,III P.O.R. Pospíšil Přerov, Jateční 13, 750 00 0641/217268 I,II,III,IV,V KOGESTOM s.r.o. Rožnov p. Radhoštěm, 1. máje, 756 61 0651/602139 I,II,III,V SATEZA, a.s. Šumperk, 8. května 41, 787 01 0649/212459 I,II,III,IV,V MĚSTSKÁ PORADENSKÁ STŘEDISKA Městské poradenské středisko Tábor Tábor, Žižkovo nám., 390 00 038/7312581 I,II,III,IV,V Městské poradenské středisko Liberec Liberec IV, U Jezu 2, 460 01 048/5226354 I,II,III,IV,V Městské poradenské středisko Vrchlabí Lánov 156, Vrchlabská teplárenskáa.s., 543 41 0438/24592 I,II,III,IV,V Městské poradenské středisko Hradec Králové Hradec Králové, Jižní 870, 500 72 049/44566 I,II,III,IV,V Městské poradenské středisko Brno Brno, Kounicova 67, 602 00 05/41211419 I,II,III,IV,V Městské poradenské středisko Zlín Zlín, Teplo Zlín, nám. Míru 464, 760 00 067/7213579 I,II,III,IV,V LEGENDA: I. Zdroje tepla vč. alternativních II. Rozvody tepla a jejich hydraulika, měření a regulace výroby a dodávky tepla a TUV III. Technika prostředí IV. Průmyslová energetika V. Zateplovací technologie Příloha III 1. Energetický audit Energetickým auditem se rozumí kvalifikovaný soubor úkonů zaměřený na zhodnocení stavu energetických zařízení či hospodářství nebo energetických potřeb, vedoucí k návrhu úprav zdroje, distribuce nebo místa spotřeby energie za účelem dosažení jejich úspor. Úkolem energetického auditu je vyhodnotit technický stav energetického zařízení a zásobovaných budov a způsob jejich provozování, u výstavby nových zdrojů a rozvodů energie pak prověření všech technických podmínek, které mohou následně ovlivnit efektivnost budoucího provozu. Cílem energetického auditu je nalézt potenciál úspor energie, stanovit opatření k odstranění nedostatků v hospodaření energií, navrhnout a ekonomicky vyhodnotit nejvýhodnější variantu k zajištění optimální spotřeby energie. Energetický auditor Energetický auditor musí prokázat odbornou kvalifikaci k výkonu činností spojených se zpracováním energetického auditu a obchodní nezávislost na předmětu auditu. Odborná kvalifikace může být prokázána např. osvědčením o absolvování kurzů zaměřených na problematiku zpracování energetických auditů nebo referencemi o již zpracovaných a přijatých auditech. Energetický auditor nesmí být zjevně ani skrytě závislý (pracovním poměrem, příbuzenskými vztahy, finanční spoluúčastí atd.) na zadavateli (objednavateli) auditu a na výrobní, dodavatelské nebo obchodní společnosti, která dodává nebo přichází v úvahu pro výběr dodávek zařízení, materiálu a služeb na realizaci opatření vyplývajících z auditního nálezu nebo má jiný zájem na výsledku auditu. Energetický audit - obsah - zjištění údajů o objektu (vlastník objektu, účel, výčet budov nebo zařízení, výčet provozních objektů, druh produkce nebo poskytovaných služeb, výkony, počty pracovníků, provozní doba atd.), - zjištění údajů o roční spotřebě všech forem energie, vč. druhotných zdrojů a externích obnovitelných zdrojů energie, - zjištění nebo stanovení ročních nákladů na energii po jednotlivých druzích vč. zjištění technických a obchodních podmínek odběru jednotlivých forem energie, dohodnutých smluvně s dodavateli (odběrateli) energie, tarifní a platební podmínky, - zjištění údajů o vlastních zdrojích energie (výtopna, teplárna, obnovitelný zdroj nebo jiný typ zdroje energie, kapacita zdroje, roční výroba energie, energetické účinnosti, roční využití zdroje, technické údaje, technický stav, specifické zvláštnosti, - zjištění údajů o použitých primárních zdrojích energie (obnovitelné zdroje, paliva, způsob zásobování atd.), - posouzení distribuce energie v areálu objektu nebo pro externího odběratele. - vyhodnocení strany spotřeby energie ve vazbě na zdroj a distribuci energie, - souhrnné hodnocení stavu energetického hospodářství, - vypracování základní energetické bilance, vč. definování ztrát energie a stanovení celkového potenciálu úspor energie, - vypracování návrhů na opatření k úsporám energie, návrh na energeticky úsporný projekt, - ekonomické hodnocení navržených opatření nebo posuzovaného projektu vč. stanovení návratnosti investičních prostředků (prostá doba návratnosti, případně finanční analýza - čistá současná hodnota NPV, vnitřní výnosové procento IRR, Cash Flow Diagram). Výstupy energetického auditu - hodnocení stávající úrovně energetického hospodářství, - celkový potenciál úspor energie, - návrh optimální varianty na realizaci opatření k využití energetických úspor vč. ekonomického zhodnocení, - závěrečné stanovisko auditora k předmětu a výsledku auditu 2. Osnova pro postup prací na Energetickém dokumentu (ED) 1. Platná legislativa a metodické pokyny pro zpracovatele - přehled platných pravidel, zákonů a legislativy v dané lokalitě. 2. Charakteristika území, demografických a klimatických podmínek území a lokality. 3. Ekonomické aktivity v území - průmyslová činnost, zemědělství, doprava a rozsah veřejné správy a služeb - úřady, školy zdravotnictví. 4. Přehled současného vztahu energetiky a životního prostředí - vliv způsobu zásobování teplem na životní prostředí, zejména ve vztahu ke geografické rozloze lokality nebo některých jejích částí. 5. Stávající stav energetických bilancí, zdrojů a sítí: a) časový průběh potřeby jednotlivých druhů paliv a energie (roční nebo sezónní) b) stav energetických sítí c) potenciál místních zdrojů energie a možnost využití d) dopad stávajícího stavu energetiky na životní prostředí (výpočet emisí) 6. Koncepce urbanistického rozvoje města (obce) včetně zabezpečení energetického zásobování (variantní řešení) a vlivu na životní prostředí: a) potřeby paliv, tepla a elektřiny (bilanční toky energií v lokalitě, roční diagram trvání potřeby tepla) b) rozvoj energetických zdrojů a sítí c) reálné úspory energie a využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie d) zlepšení stavu životního prostředí v porovnání s výchozím stavem 7. Výběr optimální varianty Způsob výběru - návrhy, překážky v realizaci apod. 8. Schválení ED statutárním orgánem území jako vstupního podkladového materiálu pro Územní plán města 9. Časový postup, rozbor způsobů financování Příloha IV Metodika poskytování energetických služeb - EPC Pro efektivní využívání energie a rozšíření postupů vedoucích k jejím úsporám lze použít metodu "Energy Performance Contracting", dále jen EPC, která umožňuje spotřebiteli energie realizovat projekt energeticky úsporných opatření bez potřeby okamžitého investičního kapitálu. Metoda EPC spočívá v smluvně dohodnutém zajištění všech služeb nutných pro realizaci projektů zaměřených na racionální využívání energie u zákazníka. Firma provozující služby EPC plně ručí za dosažení smluvně dohodnutých úspor energie jako zdroje finančních prostředků na úhradu investic potřebných pro realizaci celého záměru. Náklady firmy provozující tento typ služeb jsou hrazeny pouze z prokázané úspory výdajů na energii. 1. Zákazník a firma EPC mezi sebou uzavírají smluvní dohodu, přičemž jako nejobvyklejší jsou následující typy. 1.1. Dohoda o sdílených úsporách. Smlouva stanovuje podíl firmy EPC na úsporách, za který firma zajistí realizaci projektovaného opatření a jeho následný provoz. Podíl na úsporách se stanovuje zejména v návaznosti na době trvání smlouvy, obvykle činí 60 ku 40 ve prospěch EPC firmy. 1.2. Dohoda o zaručených úsporách. Firma EPC zaručuje zákazníkovi určitou výši úspor a dohodnutou stálou platbu, která je částí původních nákladů na energii. Výnosem firmy EPC je pak rozdíl mezi platbami za energii od zákazníka a skutečnými náklady firmy na dodávku energie pro něho. Pokud z realizace projektu vyplynou další výnosy, jdou pouze na vrub zákazníka. 1.3. Dohoda o přednostním splácení. V tomto případě veškeré výnosy z ceny uspořené energie plynou firmě EPC, a to tak dlouho, dokud nejsou umořeny veškeré náklady firmy na realizaci projektu, a to včetně úroků z úvěrů a přiměřeného zisku firmy. Zákazníkovi se tedy náklady na energii sníží až po ukončení smluvního vztahu. 2. Smlouva se obvykle uzavírá na zajištění služeb spojených se zásobováním teplem nebo s provozem energetického hospodářství. 2.1. Smlouva na obsluhu zásobování teplem upravuje vztah mezi zákazníkem a firmou EPC, která na své náklady instaluje nový energetický zdroj a vyrobenou energii prodává zákazníkovi za dohodnutou cenu a v objemu zákazníkem požadovaném. V ceně energie jsou zakalkulovány také náklady na pořízení, provoz a údržbu zařízení. Původní investice firmy EPC je umořována ze zisku na prodeji energie. 2.2. Smlouva na obsluhu energetického hospodářství je vyšším stupněm zajišťovaných služeb a vztahuje se na energeticky úsporné provozování zařízení jak na straně výroby, tak na straně spotřeby energie. Investice firmy EPC je splácena jen z úspory nákladů na energii dosažených realizovaným opatřením. 3. Postup při realizaci projektu metodou EPC 3.1. Firma nabízející služby EPC zpracuje analýzu energeticky úsporného projektu na základě údajů získaných z předběžného energetického auditu stávajícího zařízení a způsobu jeho provozování. Za proveditelné se považují takové projekty, u kterých míra úspor umožní splacení investic cca do 3 let u průmyslových celků a do 10 let u budov a jejich technického vybavení. 3.2. Při stanovení splátkového kalendáře se vychází ze stanovení dosažitelných úspor pro všechny druhy paliva na základě referenční spotřeby energie za poslední aspoň 2 roky. Očekávaná výše spotřeby energie musí zohledňovat způsob využití energie, rozvoj a zaměření provozu. 3.3. Výpočtem peněžité hodnoty úspor energie je nutné stanovit současnou cenu za spotřebovanou jednotku energie a to pro každý druh paliva. Ve smlouvě k zajištění EPC služeb je možné uvést minimální cenu pro každé palivo. Dojde-li k nepředvídatelnému poklesu cen po dobu aspoň jednoho měsíce, je pak zákazníkovi účtována dohodnutá minimální cena energie, když aktuální cena je nižší. 3.4. K rozhodnutí o použití metody EPC slouží studie proveditelnosti. Tato studie musí obsahovat posouzení míry úspor energie, popis nutných technických opatření, investičních nákladů, finančních toků a definování technických a finančních rizik, která by mohla ohrozit úspěšnost projektu. 3.5. Souhrn EPC služeb zahrnuje : - zpracování energetického auditu na provozované zařízení, technologii nebo objekt - návrh opatření na úsporu energie a snížení nákladů - výstavbu a zprovoznění, případně vlastní provozování zařízení - výcvik obsluhy - stálou kontrolu výkonnosti zařízení a jeho údržbu - měření dosahovaných výsledků - financování projektu 4. Dohoda o poskytování EPC služeb 4.1. Dohoda o úsporách energie mezi zákazníkem nebo jeho právním zástupcem či zmocněncem musí obsahovat: - přesné definice pojmů používaných v uzavírané dohodě - prohlášení zákazníka, že je oprávněn stát se účastníkem dohody ve smyslu stávajících právních předpisů - rozsah energetického auditu, tzn. minimálně analýzu spotřeby energie, rozsah běžně prováděné údržby, návrh opatření pro úspory energie, navrhované služby pro zajištění úsporného hospodaření s energií, stanovení referenční spotřeby energie, dosažitelnou výši úspor energie, úspory nákladů na energii, ekonomické hodnocení a povinnost zákazníka poskytnout všechny potřebné informace pro zpracování auditu - stanovení referenční spotřeby energie a rozsah změn, které jsou oběma smluvními stranami dohodnuté pro její úpravu - výpočet úspor energie - způsoby platby za zařízení a služby - kontrola činnosti firmy poskytující služby EPC nezávislým auditem ze strany zákazníka nebo jím určenou osobou odsouhlasenou firmou EPC - termíny plnění dohody - přístup k zařízením a do objektů zákazníka - údržba zařízení - provoz zařízení - záruky úspor - změny nákladů na energii - realizace projektu - postoupení dohody ze strany dodavatele na jiný právní subjekt, povinnosti a práva s tím spojené - školení obsluhy a jiné služby - nabytí zařízení - pojištění odpovědnosti - udržování platnosti a účinnosti dluhopisů - pojištění proti škodám - finanční závazky zákazníka vyplývající z legislativně stanovených finančních přídělů - definice příčin a důvodů neplnění dohody a možné opravné prostředky - arbitráž, postup při řešení sporů mezi zákazníkem a dodavatelem. 5. Ostatní 5. 1. Energetický audit mohou zpracovat na předmětu auditu obchodně nezávislé právnické i fyzické osoby, které prokážou odborné předpoklady a řádné zpracování aspoň tří energetických auditů v oblasti odpovídající předmětu uvažovaného projektu. Evidenci energetických auditorů vede Česká energetická agentura. 5. 2. Při uzavírání smluv o zajištění energetických služeb s příspěvkovými organizacemi je třeba vycházet z ustanovení vyhlášky Ministerstva financí č. 205 ze dne 30. dubna 1991 a Zásad pro poskytování a čerpání prostředků státního rozpočtu určených na pořizování, technická zhodnocení, opravy a udržování investičního majetku vydaných MF ČR pro rok 1999. 068576-01/99